Rok místních drah: Nový status získala i obecní lokálka z Hrušovan do Hevlína
Nádraží Hevlín. Pramen: www.hevlin.cz
Obecní lokálka má sloužit především cestovnímu ruchu
Obecní lokálka má sloužit především cestovnímu ruchu
Trať vede kolem cihelny v Hevlíně. Heluz se tuším jmenuje. Nedávno jsem před ní stál a počítal kamiony s cihlami. Minimálně každých deset minut jeden.
Téměř kompletní produkce cihlářského zboží se dneska expeduje tak, že v cihelne se vysklada kamion pro konkrétní stavbu. Kazda jedna cihelna dělá téměř kompletní sortiment, u nás je asi 6 velkých moderních cihelen, víceméně rovnoměrně rozloženych, každá zásobuje víceméně ten svůj okruh do vzdálenosti cca 150 km. Jsou i nějaké vnitropodnikove přepravy, Heluz ma tri cihelny, žádná nema vlečku, takže vlakem by to byly dvě prekladky navíc a o časové náročnosti proti kamionu radši nebudu ani spekulovat, bylo by to nekolik dní versus nekolik hodin.
Obecně: odvoz výrobků z výroby vlakem bývá problematický v daleko větším % případů než návoz materiálu vlakem do výroby.
To ale píšu jen obecně; neznám přesně, jaká úskalí by v tomto případě byla v této věci.
Ne, toto není ani zdaleka vždy pravda, neboť cihly se většinou vozí do prodejen stavebnin, od kud si je teprve zákazníci vozí sami, či si na toto sjednají odvoz tam, kam potřebují.
Proto si musí občané a vlády rozmyslet dilema jestli chtějí přecpané silnice kamiony po nichž se již nyní prakticky nedá jezdit a kde denně umírají lidé, nebo obnovu přeprav po železnici s překládkou na poslední míli, ač to bude dražší. Místní dráha je sice hezká, ale turismus není všechno, ne každý může jezdit na výlety jen o víkendu někdo naopak pracuje o víkendu a chce jezdit ve všední dny. Jak se po trati nejezdí denně, je to taková první pomoc před rušením. I to je dobré, ale to je tak všechno.
Jestli se cihly vozí z cihelny přímo na stavbu, tak dráha prostě nemá šanci. Bohužel
Jsem opravdu zvědavý, bez ironie, jak tyhle místní dráhy budou úspěšné. Na jedné straně jim přeji spoustu jízd a cestujících, ale obávám se, že reálně ty dráhy skončí v kopřivách. Stopku jim vystaví první větší nutná oprava.
V údolí Desné ta oprava proběhla. Byla jen „trochu“ větší.
To je ovšem na všechny čtyři kulhající příměr.
Ano. Železnice v údolí Desné plní funkci jakéhosi S-bahnu, je tam spádovost do Šumperka, je to napaječ koridoru, plus je tam vazba na krajské město. Nic z toho ony místní dráhy – vlastně v souladu s definicí – nemají. Bohužel u většiny z nich nevidím ani turistický potenciál, ale třeba se jenom špatně dívám.
To ale není místní dráha, a navíc v době opravy tento termín neexistoval.
Zrovna hevlínská trať je vedena příznivým terénem bez větších umělých staveb, tzn. teoreticky by neměl být moc velký problém.
Pan Šatava je zárukou, že to půjde zu grunt.
A to říkal kdo?
Znáte ho osobně?
Znám dobře jeho curriculum vitae. Po odchodu od ČD už prošel několika firmami (JHMD, Rail system) a výsledky hovoří.
V JHMD byl skoro 20 let. Až poté založil své vlastní firmy.
Výsledky v jeho nynější firmě? Sezonní doprava na tratích typu Svobodné Heřmanice, Doupov, Jemnice, Tovačov; mj. i vlastnictví nákladních lokomotiv (faur) či motorových vozů (např. včetně zrekonstruované 820.028)…
Z mého pohledu slušný kus práce.
Devadesátky a okolnosti vzniku JHMD jste asi nezažil/nepamatujete, co?
…říká anonymní internetový hrdina .
Uvidíme za pět let, jak se bude dařit této trati i té nedaleké do Uhřic.
Nebo možná spíše pouhý hloupý závistivý prudič.
Nebýt právě Honza Šatavy, patrně by nikdy vůbec žádné JHMD neexistovaly, a dnes už by ani žádné nemohly vzniknout jinak než jako jedině pouhá naprostá novostavba, protože z původních tamních úzkorozchodek by možná zůstalo několik staničních budov přestavěných na „lufťácké chalupy“ a možná ještě někde na kusech tělesa cyklostezky.
Pamatuji ho, když ještě dělal KD. Slušný a empatický člověk, nikdy se neschovával „za bukem.“ Měl a má vize. Bez takových by bylo na železnici hodně smutno. Možná to vidím špatně.
Výsledky hovoří – jednoznačně PRO něj. Zato ty asi zahníváš stále na Pobřeží Chujoviny.
Já bych místní drahou nazval i trať 171. 😆
👍👍😁
A ona ještě není?
Tramvajová dráha bývá občas sjízdná, troleje padaj když do podjezdu vjede větší auto a ne když fouká vítr.