Informační technologie Letectví Lidé Zprávy

ŘLP slaví úspěch na severu Evropy, vycvičí norské letové dispečery

Dispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLP
Dispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLP

Státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP) získal další lukrativní smlouvu na výcvik zahraničních dispečerů. Škola, kterou podnik provozuje pod značkou CANI (Czech Air Navigation Institut), bude v následujících třech letech cvičit desítky dispečerů pro norský Avinor Air Navigation Services (AANS), tedy tamní obdobu ŘLP.

CANI získalo zakázku na základě přísných cenových a kvalitativních kritérií a my se těšíme na následnou tříletou spolupráci,“ uvedl generální ředitel AANS Anders Kirsebom. Podle šéfa ŘLP Jana Klase jde o další důkaz, „že naše služby a přístup k zákaznické péči jsou mezi nejlepšími v Evropě.“

Kontrakt má hodnotu zhruba 70 milionů korun. V prvním roce CANI přijme 15 studentů, během následujících let každoročně vycvičí až 24 studentů. Výcvik první skupiny studentů z Avinoru započne 17. září.

Výcvik dispečerů patří mezi komerční aktivity ŘLP, na které se podnik zaměřuje čím dál více. Zatím největší zakázkou CANI je výcvik 69 dispečerů z Bosny a Hercegoviny, který stále probíhá. V květnu firma podepsala smlouvu i na výcvik desítek dispečerů z Malty.

Tržby za služby CANI loni činily 111 milionů korun. Roste i poptávka po službách kalibrační letky ŘLP, což je další z komerčních aktivit podniku.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tuto treba ale brat v uvahu jeden faktor: kto nesie vinu za chybu? CO sa stane ak sukromny dispecer, sukromnej firmy(ktory je pretazeny), zle zada lietadlu trasu? Vidime co sa deje na zeleznici kde rusnovodici jazdia dve tri sichty za sebou a obcas to potom nezvladnu. Tu sa moze stat nieco podobne ale rozhodnutie dispecera moze mat nasledky fatalne.

    Tak isto sa neuvazuje o privatizacii (GRSD) dialnic alebo zeleznicnej infrastruktury (SZDC) (tej klucovej, nemyslim lokalky, kde momentalne nikto nejazdi a vyhladovo nikto jazdit nechce). RLP je tiez podobna klucova infrastruktura. Je super ked dokaze aspon jedna statna firma byt dlhodobo ziskova. Na slovensku sa to RLP SR nedari, nestiha skolit ani dispecerov pre SR (platy) nieto este ich vycvik poskytovat nad ramec.

  • Byla by to dobrá zpráva, kdyby ovšem ŘLP nebyl státní podnik s de facto přirozeným monopolem, do kterého nemůže vstoupit konkurence. A za využití svého monopolního postavení rozšiřuje své komerční aktivity, z nichž poplynou zisky, které následně převede ŘLP do státního rozpočtu, aby je mohli politici prošustrovat (stačí se podívat do výročních zpráv, tyhle toky jsou tam jasně definované). Tohle přijde někomu v době „kapitalismu“ normální? Ve všech odvětvích probíhá liberalizace, zatímco zde si stát dále pěstuje monopol na něco, co by mohlo v tržních podmínkách fungovat efektivněji a logicky levněji.

    • To jsou odvážné myšlenky (zprivatizovat ŘLP a vpustit konkurenci), které se nicméně v Evropě objevují. Každopádně pokud jde o školení a výcvik, panuje už nyní tvrdá mezinárodní konkurence, vesměs je třeba uspět v tendru.

    • Nechápu naprosto úchylnou myšlenku, že by „státní“ firma ŘLP neměla svými dalšími aktivitami přinášet finance do státního rozpočtu, a že by se na takových aktivitách měli spíše „pást“ různí nekontrolovatelní „priváti“.

    • Vy jste prikld toho, ze nekdy by bylo lepsi mene mluvit ( a nebo vubec).

      Premyslel jste pred tim, nez jste neco napsal?

    • Zřejmě nejhloupější příspěvek, co se tu kdy objevil, a že konkurence je alespoň tady docela velká. Gratuluju. A nemůžu se dočkat, až si v tom liberalizovaném prostředí kapitán před startem bude moct vybrat jednu ze tří konkurenčních společností, která ho bude navádět.

Newsletter

Partneři