umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

První osobní Dreamliner prošel proměnou na nákladní letoun

Boeing 787 společnosti Kenya Airways. Foto: Eric Salard / Flickr.com
Boeing 787 společnosti Kenya Airways. Foto: Eric Salard / Flickr.com
Certifikovaná demontáž sedaček může leteckým společnostem ulehčit přechod z osobní k nákladní dopravě.

Kenya Airways představily Boeing 787 Dreamliner, který prošel úpravou z osobního na plně nákladní letadlo a úřady takovou úpravy schválily. Jde o reakci na nedostatek cestujících a naopak rostoucí poptávku po letecké nákladní dopravě.

Úprava spočívala v demontáži všech sedaček na celé palubě i instalaci zařízení pro uchycení nákladů. Ke konverzi došlo ve spolupráci se společností Avianor. Na místě, kde jinak sedí cestující, je tak možné přepravit až 16 tun nákladu, s využitím původního nákladového prostoru pak 46 tun. Upravený Dreamliner nazval dopravce jako „preighter“, což je úprava anglického slova freighter označující nákladní letadlo.

Upravený Boeing 787-8 společnosti Kenya Airways pro nákladní dopravu. Foto: Kenya Airways
Boeing 787-8 společnosti Kenya Airways upravený pro nákladní dopravu. Foto: Kenya Airways

Konverze probíhala během prosince a ledna. Podle aerolinek jde o způsob, jak zajistit například dopravu léků či vakcín do řady zemí. Kenya Airvays mají aktuálně ve flotile celkem 9 Dreamlinerů.

Řada dopravců už osobní letadla pro přepravu nákladů i na palubě pro cestující využívala, možnosti využití ale limitovaly sedačky. Jejich demontáž podléhá schválení úřadů. Dopravce získal schválení od keňského úřadu civilního letectví i od amerického FAA. Společnost Avinor očekává, že zájem o podobné změny letadel budou mít i další dopravci.

„Je to možný způsob, jak mohou letecké společnosti reagovat na změny na trhu,“ říká o úpravách šéf Avianoru Matthieu Duhaime.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
GPGP

Ten článek není úplně šťastně napsán… Uvádět zde souvětí plně nákladní letadlo není úplně šťastný, nejen k tomu že zde chybí větší dveře…
Na horní palubu půjdou dát jen balíčky a s upevněním bude hromada práce.
A opravdu jde horní paluba vychladit na takovou teplotu aby tam šly přepravovat vakcíny?
Horní paluba je vhodná max. na balíčky z Aliexpress 🙂

Roman

Je to, jak sami říkají, preighter. Tím se snaží naznačit že je to upravené osobní letadlo, ale ne plnohodnotný náklaďák. Takže ano, nazývat plně nákladní je trochu zavádějící.
Je to očividně upravené na použití vázacích sítí. Došlo k doplnění o vázací body a vyznačení jednotlivých sekcí pro vyvážení. To samé delal Avionor pro Air Canada u pár B777

MaT

Na přepravu vakcín nepotřebujete z toho dělat mrazák. Viděl jste někdy suchý led?

pzag

Nemůžete vrch narvat ledem, se to odpaří a „zamoří“ letadlo.

bohyn

Hahaha, tak to zakazte letat lidem, aby to letadlo nezamorili. Clovek za 24 h vydycha 1 kg CO2, tak si to muzete prepocitat na plne letadlo a X hodin letu. Cestujici vydejchaj spolehlive o rad mozna o 2 vic, nez co se odpari z krabice vakciny.

Roman

IATA limit pro suchý led který smí převážet cestující na palubě je 2,5kg. Vezměte to takhle. Pokud by tedy každý cestující v 787-800 s kapacitou 234 měl u sebe toto množství bylo by to 585 kgs suchého ledu. Ten v ideálním případě, tedy pokud je správně zabalen, sublimuje rychlostí přibližně 2% za hodinu. Tzn 11,7 kgs co2 za hodinu. Propočtu li k tomu vámi udanou hodnotu za cestující na hodinu letu (9,75 kgs) tak to je 21,45 kgs za hodinu letu. V krabici vakcíny bude odhadem 5kgs suchého ledu. Budu počítat ze jedna krabice bude vážit dohromady 20kgs a vejde… Číst vice »

bohyn

Uvazujte realisticky. Letadlo plne vakciny? Tolik se ji na celem svete snad jeste nevyrobilo a urcite nehrozi, ze by se ji tolik prepravovalo najednou.

Roman

Ok, tak se můžou vést jiné léky nebo obecně náklad který vyžaduje chlazení. Já se tím snažil poukázat na rozdíl pokud povezete jen cestující nebo nahoru naložíte cargo. Obojí style „add absurdum“. Také asi těžko nastane situace kdy každý cestující poveze suchý led. Třeba u B777 je limit u verze F cca 7000 kgs suchého ledu na celé letadlo (může se trochu lišit aerolinka od aerolinky) u verzí ER at už normálně pro cestující a nebo ted predelavanych na tyto polofrightery je ten limit většinou do 4000 kgs na celé letadlo. Limity pro Dreamlinery z hlavy nevím ale myslím ze… Číst vice »

Martin V.

Spíš je otázka, jestli je možné vytápět jen kokpit a „nákladní kabinu“ vychladit na teplotu okolního vzduchu. Pokud bude ve stratosféře -55 °C, tak rozdíl k teplotě sublimace suchého ledu bude ~ 20 °C. Pak se logicky bude uvolňovat násobně méně plynného CO2 než při rozdílu teplot kolem 100 °C.

pzag

Nevím, co myslíte nákladní kabinou, a nevím, jestli je něco jinak u freighteru, ale vetsina letadel má jeden hold prostě nějaký, bez regulace, a druhý chlazený/vytápěný/přirozený. Chlazení udrží teploty kolem 4-8°C, vytápění cca 18-22°C podle typu, přirozená teplota potom bývá někde mezi a není garantovaná. Prakticky potom tak, že zvířatům a někdy lékům se topí, většina se vozí normálně a nic se neřeší, některé léky, jídlo, květiny se chladí. Někdy povinně, někdy když to jde. Pokud potřebujete extra nízké teploty, tak to musí doložit ledem nebo zavřít do samochladících kontejnerů. Ty umí i samy držet teplo. A samozřejmě bulk je… Číst vice »

pzag

Je naprosto běžné, že máte v manuálu omezení na přepravu suchého ledu, pro naše 787 je to v řádech stovek kg na hold pro normální provoz. U narrow body jsou to desítky kg. Aktuálně se řeší speciální postupy pro přepravy vakcín, které umožní překročit právě toto omezení. A nesetkal jsem se s letadlem a společností, kde by toto neplatilo. Ale možná máte lepší informace.

bohyn

Kecy v kleci. Zkuste byt krapet konkretnejsi. Kolik je toho ledu potreba pro bezny/predpokladany transport vakciny?

pzag

Nevím, to není moje starost. Z praxe vím, že u léků bývá kolem 20-50 kg na jedné paletě, ale covidové vakcíny jsem ještě neměl tu čest vézt.
Jinak tady máte ty kecy v kleci, jak není omezení na dry ice. ANA, veřejně přístupná tabulka
https://www.anacargo.jp/en/int/regulations/dryice.html

Walker

No jestli je ta fotka u clanku finalni stav „prestavby“ na nakladni verzi, tak to ma tedy jeste dost daleko k freighteru…

Kuba

Je smutné že země jako Keňa, má takto rozrostlou dálkovou flotilu, za to ČSA jsou rády, že zvládnou těch pár A319.
Snad se to jednou obrátí k lepšímu.

Jiří Kocurek

The airline was owned by the Government of Kenya until April 1995, and it was privatised in 1996, becoming the first African flag carrier to successfully do so.

Soudruzi z ČSSD asi někde udělali chybu. Osobně si myslím, že dosazení LufJardy na pozici trafikanta v roli ředitele byl zločin.

Thomas

Chápu Vaší pointu, ale na druhou stranu, když se kouknu kolem Keni, moc velkou konkurenci nemají oproti aerolinkam z Evropy.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast