Řidiči autobusů Arriva Morava vyhlásili stávkovou pohotovost
Odboráři tvrdí, že jim chce firma snížit mzdy a prodloužit pracovní dobu.
Několik odborových organizací řidičů autobusů společnosti Arriva Morava vyhlásilo od soboty stávkovou pohotovost, protože se jim v návrhu kolektivní smlouvy nelíbí pasáže týkající se délky pracovní doby a mezd. Stávková pohotovost platí do odvolání, informovali zástupci 11 odborových organizací společnosti Arriva Morava z Olomouckého, Zlínského a Moravskoslezského kraje, kde tato firma provozuje linkové autobusy.
„Návrhy zaměstnavatele zhoršují pracovní a mzdové požadavky. Prodlužování pracovní doby a snižování mezd je pro zaměstnance naprosto nepřijatelné. Ztráty společnosti Arriva Morava, které jsou důsledkem pandemie a výsledku výběrových řízení, chce zaměstnavatel přenést plně na zaměstnance zvýšením týdenní pracovní doby a snížením mezd,“ stojí ve společném prohlášení odborových organizací.
Mluvčí Arrivy Jan Holub uvedl, že firma stávkovou pohotovost považuje za určitou formu nátlaku. „Není nic neobvyklého, že se obě strany ihned nedohodnou. Během probíhajícího kolektivního vyjednávání je pro nás ale vyhlášení stávkové pohotovosti určitá forma nátlaku, hlavně s ohledem na to, že jsme domluveni na dalším postupu,“ dodal Holub.
Odboráři tvrdí, že nerovnoměrné rozvržení pracovní doby má negativní dopad na osobní a rodinný život řidičů autobusů. Zaměstnanci podle odborářů zásadně nesouhlasí se zhoršováním pracovních a mzdových podmínek.
„Tuto snahu zaměstnavatele striktně odmítáme. Odborové organizace jsou připravené využít všech zákonných možností k obhájení svých požadavků,“ stojí v prohlášení odborářů.
Řidiči autobusů Arriva Morava v Olomouckém kraji stávkovali na jaře 2017. K jednodenní stávce organizované kvůli mzdovým požadavkům se tehdy připojilo 120 řidičů autobusů Arriva Morava na Šumpersku, Jesenicku, v Mohelnici a v Zábřehu. Stávka byla vyhlášena jako celostátní, výrazněji však zasáhla jen Jihomoravský a Olomoucký kraj, částečně Pardubický a okrajově Zlínský.
Stávka řidičů tehdy zkomplikovala obyvatelům Šumperska a Jesenicka dopravu do zaměstnání a škol. Lidé museli nasednout do vlaků, automobilů nebo několik kilometrů dlouhou trasu v ranním sychravém počasí zvládnout na kole či pěšky.
ČTK + Zdopravy.cz