Autobusy

Arriva převzala dalších 30 nových autobusů pro Zlínský kraj

Nové autobusy pro Arrivu ve Zlínském kraji. Foto: Arriva
Nové autobusy pro Arrivu ve Zlínském kraji. Foto: Arriva
Ve Zlínském kraji začínají od ledna platit nové desetileté smlouvy s dopravci i integrovaný tarif.

Společnost Arriva Morava zařadila do své flotily dalších třicet nových autobusů, které začnou jezdit v systému Integrované dopravy Zlínského kraje. Oficiálně se na linkách objeví od 1. ledna.

Jde o deset autobusů Iveco Crossway LE a dvacet autobusů SOR CN. Jde o další krok k velké modernizaci autobusového parku v celém Zlínském kraji, rozsáhlou modernizací prochází například také flotila ČSAD Uherské Hradiště, která nakupuje 80 nových autobusů.

„Všechny jsou klimatizované a nízkopodlažní, což je i standard Arrivou nakupovaných vozů, v autobusech jsou i místa pro kočárek a prostor pro vozíčkáře. Ve vozech nechybí informační panely nebo hlásiče zastávek,“ řekl mluvčí Arrivy Jan Holub.

V prosinci projdou autobusy procesem oživení a doplněno bude odbavovací zařízení. Před koncem roku si pak autobusy někteří řidiči odvezou domů do obcí, z nichž budou na řadu linek vyjíždět.

Od 1. ledna začne ve Zlínském kraji platit provoz podle nových desetiletých smluv, které vzešly ze soutěží. Kvůli zdržení způsobeném napadením soutěže společností BusLine u antimonopolního úřadu nemohl kraj vybrat vítěze na základě řádné soutěže, musel tak přistoupit k novým překlenovacím smlouvám na krátkou dobu.

Ty už víceméně kopírují to, jak dopadla soutěž s výjimkou oblasti Zlínska a Valašských Klobouků. Ve Zlíně nastoupí místo ČSAD Vsetín Arriva, která odejde z oblasti Valašských Klobouků, kde bude jezdit ČSAD Uherské Hradiště. ČSAD Vsetín začalo v kraji nově jako dodavatele využívat BusLine.

Dopravci pro jednotlivé oblasti Zlínského kraje od 1. ledna 2021

Zlín
Arriva Morava – 1,12 miliardy Kč

Valašské Klobouky
ČSAD Bus Uherské Hradiště – 788 milionů Kč

Vsetín
Transdev + TQM Holding – 798 milionů Kč

Uherské Hradiště
ČSAD Bus Uherské Hradiště – 1,298 miliardy Kč

Kroměříž
Krodos Bus – 1,057 miliardy Kč

Valašské Meziříčí
Transdev + TQM Holding – 606 milionů Kč

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlk

To ten Sor ještě někdo kupuje ?

leviathan

Staré nové autobusy pro Arrivu. Nebo spíše pro cestující. Cui bono?

Pašák

No, aby nám v tom kraji vůbec něco jezdilo. Na kolejích jim to taky nevyšlo a nějaký integrovaný dopravní systém je pro kraj neznámý pojem léta letoucí. Dopravní nýmandov.

Petr766

Zlatej Krodos před Zemkem…

TPal.

Jako občas okresu Kroměříž nesouhlasím.

Martin V.

SORka s černými pruhy pod a nad okny a s klimatizací na nízké střeše už skoro nevypadá hrbatá. Za to má u mne malé bezvýznamné plus. Že na to nepřišli dřív?

Jiří Kocurek

Když tu klimu objednatel požaduje a zaplatí, tak proč by tam nebyla. Když tu klimu objednatel nepožaduje a stačí mu Vrakosa v posledním tažení (prodělala sovětskou defenzivu v 90. roce!), tak to bude sestava kanibalizovaných náhradních dílů v rezavé kastli.

Roman

Sorky mi nevadí, a aj kdyby, je to lepší než situace posledních 5 let. Kdy většina autobusů společnosti ČSAD VS byla v katastrofálním stavu. Ty co už dosloužily byly nahrazeny ojetými autobusy z různých koutů Evropy nebo ojetinami z jiných společností ze Zemkového holdingu.

Jiří Kocurek

Ale no tak, co vám vadí na Karose Récreo? …. Tak si dejte nohy do uličky nebo k bradě.

Karel Kouba

Ondros Proč by neměli. Vždyť běžně jezdí více než 10 let. Proč tomu tady tak by nemělo být? . Bohužel zde jsou to pouze dojmy, nikoliv pojmy. Omlouvám se, ale tohle jsou takové dětské názory, bez jakékoliv znalosti problematiky

Ostravák

Teda ten TQM mě překvapil

leviathan

Měl by překvapilo, kdyby v TQM zavedli TQM.

Milan

Na fotkách docela postrádám loketní opěrky u sedadel v uličce. Přejeme příjemné balancování při průjezdu obloukem.

Kernteriér

To je bohužel dnešní standard linkových vozů napříč značkami. Minimálně v ČR.

Jacob

U nás je autobusy mají (Setra, Scania)

Kernteriér

U nás je kde? Já jsem se bohužel u nových vozů s loketními opěrkami už hodně dlouho nesetkal.

Jacob

V Ústeckém kraji, nejspíš to bude dáno podmínkami DÚK

Kernteriér

Tak za ty prachy aby to tam nebylo. 🙂

Gajda

To není standard autobusu, to je standard těch co je kupují, bohužel. Pokud jeden dopravce bude chtít a zaplatí to, tak Iveco může být top kočár a naopak Setra vedle u skrblíka tragedie.

Gajda

PS: v Plzeňským kraji ty loketky v uličce Arriva teda taky má, i u těch nejmenších potvor (a k tomu ty dvojitý skla, ty jsou taky příjemným bonusem)

Milan

Jen dodám, že (ne)přítomnost loketních opěrek je vizitkou příslušného objednatele dopravy, nikoho jiného. Takže Zlínský kraj má u mě za tohle palec dolů.
(Ještě je tu varianta, že ZLK loketní opěrky požaduje a Arriva se na ně vykašlala, v takovém případě jsem připraven se Zlínskému kraji omluvit.)

-mi-

Nevíte někdo, proč v jednom z těch busů na pravé straně nejsou police? To má být jako moderní a praktické?
V kopcovitém kraji a na delších linkách do krajského města budou sedadla orientovaná protisměru jízdy jistě oblíbená 🙂

Jiří 24

Třeba to je kvůli tomu aby to tak nerachotilo, úplně stejně to mají nové Sorky v Olomoucké kraji.

Ondros

Myslíte, že SOR CN vydrží v provozu skutečně10 let?

švarc

a proč by neměl vydržet? Ty busy vydrží v pohodě více, jak 15 let.

X 1

Ano, vydrží. Když se zadaří i těch 15 roků.
Ale musí být pravidelně odborně servisované, garážované a hlavně, se s nimi nesmí jezdit !!!

Petr766

Akorát se to po 3-4 letech rozpadá a všechno mlátí. I turecká pomsta od Icomu je proti tomu tichá limuzína.

Jiří Kocurek

Proč by ne? Výjimkou není ani 18 let provozu. Tady máte seznam:
https://seznam-autobusu.cz/seznam?trakce=autobus&iddopravce=240&manufacturer=SOR&ntyp=C&typ=C+10.5

Erik

Proč by neměli. Vždyť běžně jezdí více než 10 let. Proč tomu tady tak by nemělo být? . Bohužel zde jsou to pouze dojmy, nikoliv pojmy. Omlouvám se, ale tohle jsou takové dětské názory, bez jakékoliv znalosti problematiky.

Petr766

Sedněte si na linku Brno – Jihlava. Jednu cestu Sorkou, jednu cestu čímkoliv jiným. A pak vykládejte něco o dětských názorech.

Kernteriér

Můžu se zeptat, se kterou společností bych to měl absolvovat, když v této trase jezdí kromě dálkových linek jen Tourbus s Ivecem a starou Karosou a Icom se Setrami a Mercedesy?

Marek Janík

No tak autobus není na té fotce ani jeden.

Hugo

SOR mne už před mnoha lety znova naučil jezdit vlakem místo autobusu. Opravdu velmi „pohodlný“ vůz. Už jen ty malá kolečka pečlivě kopírují nerovnosti bez jakéhokoliv absorpce. Nedostatek místa nejen na nohy a další „vychytávky“ tohoto velmi levného líného nepohodlného vozu výsledný dojem umocňují. A design? Jaký že se píše rok?

švarc

Sor vyrábí po čem je poptávka, a když je poptávka po levném vozu, tak to není problém Soru. Kdyby je tlačila bota a neměli zakázky, tak už je stoprocentně verze linkových NS

Hugo

Požadavku na cenu sice rozumím, ale pokud má tenhle hnusný nepohodlný pomalý „zázrak“ problém zajet v kopcích aspoň stejný čas, jako kdysi dávno Ikarus, který měl aspoň více místa na nohy a pohodlnější sedačky, tak je z mého pohledu lepší jen v tom, že v zimě topí.

Radiátor

Když člověk srovná to Iveco s SORkou tak je vidět že design iveca je už někde jinde. Dost se divím že SOR pořád vyrábí tenhle dnes už značně historický design.

Dom

Nebojte, místňáci z toho budou i tak nadšení. Bohužel.

SaulGoodman

Hlavně když už mají nový vyvinut. Ne že ten by byl nějakej zázrak, ale aspoň nevypadá tak hrozně devadesátkově. Nechápu to, čekal bych, že musí být i nákladnější mít zároveň ve výrobě dva designy, spousta prvků je určitě unifikovaná napříč různýma modelama.

Kubrt

SOR má ve výrobě dokonce tři designy – CN, NB a NS.

noerf

NS a NB jsou primárně určené pro MHD. CN je částečně nízkopodlažní protože by teroreticky mohli jezdit matky s kočárky či lidé na vozíku. Otázka je kolik takových lidí je ve skuketčnosti používá linkové autobusy. Nízkopodlažní autobusy ztrácí na pohodlnosi, ale objednatelé je požadují.
Mimochodem Regiojet u nových i8 má plošinu pro imobilní cestující, což mi přijde lepší řešení, než nízkopodlažní autobus.

Jiří

Hmm, tak to doporučuji si zjistit, jak dlouho to naložení plošinou na i8 trvá :D.

Kubrt

Pro SOR je to výhodné – proč investovat do produktu, který si stále najde své zákazníky. Samozřejmě své zákazníky si získává cenou ve výběrových řízeních, kde se věci jako design nedají postihnout a když výrobek splní technické požadavky, není proti devadesátkovému (a už tehdy nehezkému) designu obrany.

Pražák

Protože je to autobus a nikoliv sportovní auto. Klientům (dopravním společnostem) je to evidentně jedno, ty zajímají jiné parametry (především cena), zákazníky si to evidentně nachází. A cestujícím je to také fuk, ty zajímá dodržování jízdního řádu, čistota a tepelný komfort. Design, provozovatel, barva nátěru je drtivé většině z nich ukradená.

Jiří Kocurek

Design je věc názoru. A vždycky se najde někdo, komu se to nebude líbit, ať už přistavíte cokoliv. A tím myslím cokoliv myslím i sedmimetrovou limuzínu.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast