Řídí unikátní železniční okruh. Ptejte se šéfa VUZ Martina Bělčíka, bude dalším hostem podcastu
Jaký bude další rozvoj unikátního zkušebního centra u Velimi, které v Evropě téměř nemá konkurenci?
Hostem dalšího dílu podcastu Cesty Zdpravy.cz bude předseda představenstva Výzkumného ústavu Železničního (VUZ) Martin Bělčík.
Psal se rok 1950, když vznikl Výzkumný a zkušební ústav ČSD, který položil základy dnešního VUZ u středočeské Velimi. Velký zkušební železniční okruh, na který dnes stojí evropští výrobci kolejových vozidel frontu, se otevíral o 13 let později. Tím začalo uprostřed Evropy vznikat zkušební centrum, které dnes nemá téměř konkurenci především v komplexní nabídce zkoušek, které je zde možné dohromady provádět. A i díky tomu má VUZ na velkém zkušebním okruhu téměř vyprodané kapacity na dva roky dopředu.
Jak se bude zkušební centrum v Cerhenicích nedaleko Velimi dál rozvíjet? Jaké má před sebou VUZ investice? Jak se chystá na hybridní vlaky, ETCS nebo autonomní drážní vozidla? Jak náročné je dnes uspokojit vývojové týmy ze západní Evropy, aby se do Česka opakovaně vracely? Jak zasáhla do provozu zkušebního centra s desítkami zahraničních zakázek pandemie koronaviru, když nebylo možné cestovat přes hranice? Jaká zajímavá vozidla zde budou k vidění? A jaké zkoušky si objednávají výrobci kolejových vozidel v České republice nejčastěji?
Tyto a další otázky položíme Martinu Bělčíkovi tento týden při natáčení dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz
Výzkumný ústav železniční zná většina lidí z oboru hlavně díky velkému a malému zkušebnímu okruhu, méně známé jsou však už zkoušky jednotlivých komponent, jako jsou únavové zkoušky podvozků, odolnost spřáhel proti prasknutí, testy náprav, kol i ložisek a řada dalších testů. Zaměříme se tak v připravovaném rozhovoru i na ně.
Položit své otázky můžete Martinu Bělčíkovi i vy. Pište je do komentářů k tomuto článku do úterního podvečera. Celý podcast přineseme tradičně v pátek v poledne.