Řídí unikátní železniční okruh. Ptejte se šéfa VUZ Martina Bělčíka, bude dalším hostem podcastu
Zkušební okruh v Cerhenicích. Pramen: VÚŽ
Jaký bude další rozvoj unikátního zkušebního centra u Velimi, které v Evropě téměř nemá konkurenci?
Slyšel jsem, že na velkém okruhu je super trakční vedení. Čím je tak originální?
To bude nejspíš tím, že tam jde pustit napětí různě vysoké napětí dle potřeby, konkrétně: DC 3kV, AC 25 kV 50 Hz, AC 15 kV 16,7 Hz a možná i 1,5 kV.
1500 určitě, zkoušely se tam nějaké vozy pro Holandsko.
Dokonce umí i DC 0 až 600 (nebo 750) V
Čím je Cerhenický okruh tak unikátní, že na něj stojí firmy frontu? V Evropě je žel. testovacích okruhů určitě více.
Určitě je. Asi 5 dalších…
Valenciennnes (délka 3 km, max 100 km/h)
Žmigorod (7,5 km, 160 km/h, pouze 3 kV ss)
Wegberg-Wildenrath (6 km, tuším 160 km/h)
San Donato (6 km, 120 km/h)
Jediný, co má parametry srovnatelné s Velimí, je Faurei (20 km, 200 km/h)
Dobrý den, bude prosím někdy DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ? Děkuji!
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jakou rychlostí v km/h se opravdu smí jezdit s vozidlem bez naklápěcí skříně na velkém zkušebním okruhu? Oficiálně je tam 200 km/h, ale ne jednou jsem četl v různých materiálech, že tam vozidla dosahovala i rychlosti 220 km/h a ptám se tedy a na základě těchto informací, proč tedy nezvýšíte rychlost na velkém zkušebním okruhu pro vozidla bez naklápěcí skříně? A poslední dotaz, nemyslíte si, že by bylo dobré začít uvažovat o přestavbě velkého okruhu, aby se zvýšila rychlost na 260 km/h pro vozidla bez naklápěcí skříně a to z důvodu, aby se mohli… Číst vice »
Podle naší legislativy by to nad 200 km/h byla vysokorychlostní trať a asi by s tím byly spojené další provozně-technícké problémy.
220 km/h tam jezdily když tam měli tuhle lokomotivu: https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_124
Pokud se nemýlím, má ŽZO z hlediska zákona postavení vlečky ….
Uz dávno ne.
Od 2017 je okruh kategorizován jako dráha zkušební
124.601 tam mají pořád. Nad 200 km/h se jezdí buď na „výjimku“ anebo neoficiálně 😉
200 je standard, 210 na povolení dle klimatických podmínek, 230 s naklápěcí skříní. Je to zkušební dráha, ty podmínky provozu stanovil Drážní úřad.
Dobrý den, zajímalo by mě zda se bude někdy okruh rozšiřovat a zda na něm bude i vyšší rychlost. Děkuji
V dohledné době určitě ne.
Dobrý den pane Bělčíku, chtěl bych se jen tak okrajově zeptat jaký máte z testování na VÚZ nejkurióznější zážitek.
Děkuji za odpověď.
Nejkurioznější zážitek všech zůčastněných je, když se absolvent střední lesnické školy a oboru ekonomika armády na VVŠPV ve Vyškově (kanon za 163 mil ?) stane ředitelem VÚŽ
Zajímalo by mne, jestli podle pana Bělčíka bude díky ERA bude jednodušší schvalování kolejových vozidel v rámci evropy nebo to bude jen další papírová zátěž?
Dobrý den pane Bělčíku. Jsem strojvedoucí a tudíž velmi prostou otázku. Je reálné, aby se člověk praštěný kolejnicí a zajímající se o nové “stroje”, dostal za “páky” když se právě u vás má testovat? Nebo si sami výrobci k vám vozí své vlastní strojvedoucí?
Děkuji Vám za odpověď
Jan Čeloud
I když nejsem pan Bělčík, dovolil bych si odpovědět jakožto člověk občas se tam služebně vyskytující: pokud se jedná o vozidla již provozovaná, ale třeba nějak „vylepšená“, tak se najímají externí strojvedoucí, většinou od ČD Carga.
Ještě stále chce p. Bělčík takto „inovovat“ ? (Železničář 7.8.2017): Myslíte, že by ČD měly více investovat? Ne tak docela. Nejdůležitější je důsledně a ve všech oblastech inovovat. Zásadní inovace nemusí vždy souviset s vysokou investicí. Pro příklad: Máme zákazníka, který si u nás koupí jízdenku do první třídy na dlouhou cestu. Vůz jedničky nemusí jet po koridoru, kde lze předpokládat, že otřásání vagonu bude téměř nulové. Inovace je i v takové malichernosti, jako třes vozu na konci soupravy. Vžijme se do zákazníka, který zaplatí nemalé peníze a bude si chtít v pohodě pracovat na notebooku, který se mu ale… Číst vice »
Ta odpověď byla tehdy geniální. Už ani nevím, jak jsem se k tomu rozhovoru tehdy dostal, ale dost mne to pobavilo.
To je jak rozhovor s Járou Cimrmanem. 😁