Zkušební okruh u Velimi chce testovat autonomní vlaky, tramvaje i metro

Zkušební okruh v Cerhenicích. Pramen: VÚŽZkušební okruh v Cerhenicích. Pramen: VÚŽ

Investice do infrastruktury VUZ by měly vystoupat v příštích letech na 600 milionů.

Výzkumný ústav železniční (VUZ) chce rozšířit své služby do segmentu testování autonomních vlaků, tramvají i vozů metra. Předseda představenstva VUZ Martin Bělčík deníku Zdopravy.cz sdělil, že firma aktuálně připravuje studii rozvoje malého železničního okruhu. Dokument se zaměří na úpravu okruhu pro testování autonomních drážních vozidel, tramvají nebo vozidel na pomezí mezi tramvají a vlakem, která mohou jezdit v budoucnu bez řidiče či strojvedoucího. VUZ má také podle ředitele ambice testovat vozidla metra.

„Pokud se budeme bavit o té nejvyšší úrovni autonomie, tak vozidlo fakticky rozhoduje samo o sobě, principiálně nepotřebuje další obsluhu. Takové vozidlo se může dostat do situací, že vedle něj jede jiný vlak, cyklista, automobil … musí vyřešit všechny překážky, které se mohou ocitnout v profilu jeho jízdy. Musí si poradit s milionem potenciálních hrozeb. Pro zkoušení autonomních vozidel musíme infrastrukturu tímhle vším dovybavit, abychom uměli simulovat takové situace,“ řekl Bělčík při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Právě myšlenkou na testování autonomních drážních vozidel na malém okruhu se teď ve VÚZ zabývají.

„Je to i o tom, že třeba budeme muset vybudovat mobilní nástupiště, které se bude muset měnit podle výšky a podle délky testované soupravy, vytvořit přechody, přejezdy a tak dále,“ dodal Bělčík.
V dalších pěti letech by měly investice do zkušebního okruhu v Cerhenicích u Velimi vystoupat až na 600 milionů korun, tyto investice však nesouvisejí jen s možným testováním autonomních vlaků, ale i s dalšími rozvojovými projekty VUZ.

Detaily k připravovaným investicím, ale i k dalším tématům spojeným s Výzkumným ústavem železničním uslyšíte v novém dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz s Martinem Bělčíkem, který vám přineseme v pátek 24. září v době oběda.

Tagy Martin Bělčík Výzkumný ústav železniční
27 komentářů