Podcast: Připravujeme fotovoltaické elektrárny, zvažujeme i vlastní vodík, říká šéf VUZ Bělčík

Nový Vectron s polepem Výzkumného ústavu železničního. Pramen: ČDNový Vectron s polepem Výzkumného ústavu železničního. Pramen: ČD

VUZ testuje nejen vlaky, ale i součásti tratí. "Pražec prošel velmi agresivní lázní, během pár dnů zreznul, jako kdyby rezivěl 20 let," popisuje Bělčík.

Přinášíme nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, k jehož mikrofonu přijal pozvání šéf Výzkumného ústavu železničního (VUZ) Martin Bělčík. Dceřinou společnost Českých drah, která provozuje ve středních Čechách unikátní zkušební okruh, čekají v příštích letech stamilionové investice.

„Uvažujeme o modernizaci malého železničního okruhu, připravujeme projekt na fotovoltaické elektrárny na všechny ploché střechy v kontextu snižování uhlíkové stopy a možná i přípravy na to, abychom byli následně schopni mít z fotovoltaiky vlastní vodík. Plánujeme v horizontu pěti let investice kolem 600 milionů korun,“ říká v rozhovoru Martin Bělčík. Malý železniční okruh by chtěl VUZ připravit na testování autonomních tramvají a vlaků.

Jedním z klíčových témat, která Výzkumný ústav železniční řeší, je snižování uhlíkové stopy. Podle Martina Bělčíka je to dnes už očekávaný standard. „Každý výrobce vozidel, který chce dnes přesvědčit zákazníka, že je bezemisní, se musí zabývat tím, kde nakupuje služby a zda ten, od koho nakupuje, je bezemisní,“ doplnil Bělčík s tím, že VUZ nakupuje elektrickou energii pouze z obnovitelných zdrojů.

Většina lidí, kteří na železnici pracují nebo se jí věnují jako svému koníčku, zná VUZ především díky unikátnímu zkušebnímu okruhu v Cerhenicích nedaleko středočeské Velimi. Ve skutečnosti však tvoří zkoušky na okruhu jen část zakázek, kterým se tu věnují. Své místo zde má i zkoušení komponentů a především administrativní posuzování výsledků zkoušek s předepsanými normami. Martin Bělčík s úsměvem říká, že provádí své zákazníky papírovým peklem schvalování.

Své místo tu má i testování železniční infrastruktury, tedy pražců nebo uchycení kolejnic. „Měli jsme u nás i pražce z Číny, zkouška spočívala v tom, že se ověřovala změna pevnosti uchycení koleje po solné lázni. Ten pražec prošel velmi agresivní lázní, během pár dnů zreznul, jako kdyby rezivěl 20 let. Měří se pak všechny změny vůle a síly, které tam jsou,“ popisuje šéf ústavu.

V čem je proti jiným zkušebním okruhům v Evropě ten český výjimečný? Co nabízí další testovací okruhy v Evropě, a jsou ve skutečnosti konkurenty pro okruh v Česku? Jaká vozidla jsou teď na okruhu VUZ k vidění? Proč v rámci zemí RVHP vznikl testovací okruh právě v srdci Československa? Jaký rozvoj čeká okruh v dalších letech? Proč si VUZ pořídil od Siemensu lokomotivu Vectron, a jak se o ni dělí s mateřskými Českými drahami? A proč podle ředitele ústavu nemá smysl zvyšovat maximální rychlost, na kterou je dnes okruh konstruovaný?

Odpovědi na tyto a další otázky uslyšíte při poslechu nového dílu našeho podcastu. V závěru rozhovoru odpovídá Martin Bělčík i na několik otázek čtenářů. Nový díl naleznete přímo zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Doporučeno Martin Bělčík podcast Cesty Zdopravy.cz vúž Výzkumný ústav železniční
10 komentářů