Revoluce v létání? Norové chtějí do roku 2040 na krátká spojení jen elektrická letadla
Norsko svůj přechod z ropy k elektřině v dopravě myslí vážně. Po velkém přesunu aut od spalovacích motorů k elektromobilům
Norsko svůj přechod z ropy k elektřině v dopravě myslí vážně. Po velkém přesunu aut od spalovacích motorů k elektromobilům chystá země podobnou revoluci i u letecké dopravy.
Státní podnik Avinor, který provozuje norská letiště, oznámil, že do roku 2040 chce, aby krátké vnitrostátní lety zajišťovala pouze letadla s elektrickým pohonem.
„Myslíme si, že všechny lety, které trvají do hodiny a půl, by mohla létat elektrická letadla,“ řekl norské veřejnoprávní stanici NRK šéf Avinoru Dag Falk-Petersen.
Avinor už loni na podzim zakoupil první letadlo s elektrickým pohonem na testování. Jde o dvoumístný letoun The Alpha Electro G2 od slovinského výrobce Pipistrel. V blízké budoucnosti chce správce letišť vypsat tendr na malé letadlo pro 19 lidí na běžný komerční provoz.
„Elektrická letadla výrazně sníží dopady létání na životní prostředí. Bude s nimi také levnější létat, provozní náklady budou nižší,“ dodal Falk-Petersen. Podle norských statistik vnitrostátní letecká doprava tvoří 2,4 % emisí CO2.
Norsko je jedním z největších exportérů ropy a zemního plynu na světě, současně ale také průkopníkem elektromobility. Loni v Norsku bylo už každé druhé prodané nové auto na baterii.
Vývoj elektrických letadel zatím příliš nepokročil. Airbus opustil myšlenku na stoprocentně elektrické stroje a zaměřil se na vývoj hybridního modelu ve spolupráci s výrobcem motorů Rolls Royce a německým Siemensem. První let by měl proběhnout v roce 2020.
Boeing investoval do amerického start-upu Zunum Aero, první hybridní letadlo má na trh přijít v roce 2022.