Automobily Elektromobilita

Norská elektrojízda pokračuje. Auta na baterie poprvé tvořily více jak polovinu prodejů

Tajemnice norského sdružení pro elektromobilitu Christina Bu. Foto: elbil.no
Tajemnice norského sdružení pro elektromobilitu Christina Bu. Foto: elbil.no

Norsko loni upevnilo svoji pozici země s nejvyšším podílem elektromobilů a hybridů. Poprvé v historii loni přesáhla auta, která jezdí úplně nebo částečně na elektřinu, polovinu všech prodejů nových aut.

Vyplývá to ze statistik, které zveřejnila Norská silniční federace na svých stránkách.  Podle nich čistě elektrická auta tvořily 20,9 % všech nových registracích, 31,3 % pak připadlo na hybridy. Necelých devatenáct procent z hybridů jsou pak plug-in hybridy, tedy vozy, které umí jezdit jen na elektřinu.

Celkem tak podíl registrací nových bezemisních a hybridních aut dosáhl 52,2 %, loni to bylo lehce přes 40 %. Z celkového počtu registrovaných aut v Norsku tvoří elektromobily zatím zhruba pět procent.

Norsko je průkopníkem elektromobility, žádná jiná země nemá tak vysoký podíl aut na baterie. Do roku 2025 se chce dostat na 100% nových vozů pouze na elektřinu. Pro srovnání: v Česku se podíl elektromobilů na celkových registracích pohybuje kolem jednoho procenta trhu.

Elektromobily ubírají prodeje hlavně naftovým motorům. Loni podíl naftových aut dosáhl 23,1 %, ještě před pěti lety to bylo přes 64 %. Boom elektromobilů vede k tomu, že například v prosinci byla nejprodávanější značkou na trhu Tesla. Nakonec je za celý rok sedmá, o pár stovek prodaných aut před ní je Škoda Auto. Nejprodávanějším modelem v Norsku se stal loni Volkswagen e-golf, následovaný BMW i3 a hybridní Toyotou RAV4. Škoda Octavia je na sedmém místě v celkových prodejích, první z kategorie aut, která nejsou ani hybridem, ani elektromobilem.

Za rozmachem stojí i daňový systém: auto s běžným spalovacím motorem je výrazně zdaněno a elektromobily tak na rozdíl od jiných zemí nejsou v porovnání s jinými typy pohonu tak drahé. Majitelé navíc často nemusí platit za parkování. Vláda už přemýšlela o konci některých daňových úlev, plán ale nakonec neprošel.

Tajemnice norského sdružení elektromobility Christina Bu uvedla, že růst by mohl být ještě vyšší, automobilky ale nestíhají uspokojit poptávku po nových elektrovozech. Norsko čeká růst prodejů elektromobilů i letos, pomoci růstu by měl vstup dalších automobilek do segmentu elektromobilů i rozšíření nabídky modelů, které jezdí na baterii.

Z celkového počtu norských parkovišť kolem 2,7 milionu osobních automobilů představují čistě elektrické automobily jen něco málo přes 5 procent

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Tak je to jenom o dotacích na jedné straně a brutálním znevýhodnění a daních na straně druhé. A paradoxně ty norské dotace pocházejí…. ze „zlé“ ropy na „zlá“ klasická paliva.
    Podobně funguje třeba slavná Kodaň, která je pořád předhazována jako vzor různými hloupými aktivisty z Automatů, Brnonakole, Zelenými a dalšími. Prostě sociální inženýrství bez ohledu na skutečnou situaci. A když v Kodani udělali všechno proto, aby vlastnictví a používání auta bylo prostě naprosto nevýhodné, MHD tam je horší než u nás, tak pak holt ty lidi jezdí i na těch kolech ve větším množství… jak to řekl jeden tamní chytrý „architekt“ nebo co to bylo, „změnili jsme tam myšlení lidí“. Hnus. Podobně je to s těmi elektromobily v Norsku.

    • ja myslim, ze to mysleni v Kodani nejdriv zmenili, a pak az ta auta omezili, jinak by je smetli nasledujici komunalni volby.

    • …njn to jsou ty masírovací články, které majít ehm…. motivovat….
      Nikde u takových článků není vidět fotka, jak se všichni cpou k nabíječce, shánějí park. místo apod…..
      U nás v práci se má jeden „dotovaný“ elektromobil nakupovat. Už teď se všichni bavíme mezi sebou, kolik toho asi uveze a jak daleko…. (tj. jak bude reálně užitečný).