Reorganizační plán JHMD nahněval Kraj Vysočina. Postrádá reflexi úpadku

JHMD, motorový vůz M27.003 (zvaný Ponorka, Nautilus či Hašišbedna). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27.003 (zvaný Ponorka, Nautilus či Hašišbedna). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nezbytným předpokladem jakéhokoliv smluvního vztahu je vzájemná důvěra smluvních stran, píše kraj soudu.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Trumway

„nahněval“
Dávám palec nahoru za toto zastaralé slovo. Že se dnes a denně setkáváme s termínem šofér až to člověku už leze krkem to jo, ale tohle je fakt paráda.

Štěpán Koubek

Bohužel si myslím že když tuto nádhernou trať jak směr Obrataň tak Nová Bystřice nerozjednou tuto letní sezónu tak už finanční ztráta bude tak velká že už se nikdy nesvezeme úzkokolejkou v jižních Čechách. Za mě se do této strašně situace měl vložit stát a pomoc že záchranou přeci jenom je to kulturní památka. Kolik lidí ( zaměstnanců dobrovolníků) daly své srdce a své síly do oprav a údržby a teď to díky neshodám které by se mohli vyřídit a vše zachránit. Teď zbývají jen oči pro pláč jak jim tak nám kteří jsme s ní tak rádi jezdili a… Číst vice »

Karl vB.

Jednou jízdou ročně to moc nevytrhnete.
Aby to něčemu pomohlo, to byste musel vy a tisíce jiných jezdit alespoň jednou měsíčně.

hroch.obojzivelny

Zaměňujete příčinu a následek. Provoz na trati není zastaven díky neshodám (přičemž jste měl nejspíš na mysli kvůli neshodám, díky doufám ne), ale proto, že byl hluboce ztrátový a to i za podmínek kompenzací. Neshody vznikly jako následek a vše další už jen navazovalo.

Pavel

Severní větev je v této chvíli ztracena. Soustředil bych se na obnovení provozu v jižní části. Pokud bude dobrá sezóna a trať přiláká lidi, lze novému krajskému vedení předložit nějaké argumenty a čísla pro (aspoň částečné) obnovení provozu i na severu.
Pokud se nepodaří vlaky rozjet na léto, pochybuji, že kraj Vysočina bude chtít v roce 2025 nějak „experimentovat“ s touto dráhou.

Ing.Zababa

Jižní větev je čistě turistická záležitost, tam potenciál pro ZDO není a ani nikdy nebyl.

dopravák

To už ale v dnešní době reálně není ani na té severní větvi. I když to tam v minulosti obstojně fungovalo, tak poslední roky už se i tam vozil víceméně vzduch. Na dnešní dobu už je to moc pomalé, tím spíš, když bus obslouží lépe Kamenici i Jindřichův Hradec (zast. Pravdova).

Vlaďka

To by ale musela být autobusová doprava pokryta dostatečně, což momentálně rozhodně není (i když bylo slibováno, že ta vlaková bude nahrazena právě autobusovou dopravou). Já například jezdím skoro denně z Kamenice do JH do práce a zpět a jelikož pracuji až do 6, tak v týdnu musím v JH čekat dvě hodiny na spoj domů (a jede pouze z nádraží, na Pravdovu nezajíždí) a o víkendu pro jistotu nejede po páté hodině už nic. Svátky jsou kapitola sama o sobě – to není šance se dostat ani do JH ani zpátky. Výsměch fakt…

likvidátor shotoushků

Kraj Vysočina dopravní obslužnost objednávat nechce, protože mu to logicky nedává smysl. Nízkopodlažní a výrazně levnější bus do středu obce byl vynalezen.

Žádná železniční povinnost neexistuje.

Karl vB.

Jste schopný vidět rozdíl mezi základní dopravní obslužností obcí v regionu pro každodenní dojíždění do práce a škol na straně jedné a technickou památkou – turistickou atrakcí pro výletníky na straně druhé? Ty dvě funkce jsou v tomto případě jen velmi těžko slučitelné. Váš přístup je podobný tomu, jako kdybyste prosazoval, aby MHD v místě vašeho bydliště kvůli turistům jezdila s autobusy RTO, případně tramvajemi T3, bez ohledu na potřeby pravidelných cestujících, kteří se chtějí přepravovat rychle, pohodlně a pokud možno i levně. JHMD nikdo nebrání provozovat soukromou turistickou atrakci, ale za své. Nelze počítat s tím, že jim kraje,… Číst vice »

Ing.Zababa

Tak když může Ústecký kraj platit provoz motoráku na Zubrničce , a lodní dopravy po Labi až do Mělníka ( v obou případech se těžko jedná o ZDO) , tak proč by to nešlo se severní větví JHMD

Karl vB.

Sám jste si už odpověděl: „v obou případech se těžko jedná o ZDO“. Přesně to, co udělal ÚK se Zubrničkou, měly původně v úmyslu oba kraje na úzkokolejce – viz článek zde z 11.4.2024: https://zdopravy.cz/jihocesky-kraj-vybral-pro-uzkokolejku-dopravce-gepard-express-201508/ Vzhledem k tomu, že pan Kysela pokračuje v argumentaci pana Čajánka a v RP nepřímo označuje Kraj Vysočina (věřitele) za viníka insolvence firmy, tak je jasné, že za těchto podmínek se s ním kraj o nějaké zakázce pro ztrátu důvěry nebude ani bavit. Odkaz na podání Kraje Vysočina, coby věřitele k RP ze dne 18.6.2024 máte v textu článku, je stručné a výstižné. Trochu níže… Číst vice »

BEL

Podle zákona č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů se dopravní obslužností rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji územního obvodu.

Karl vB.

No, to jste teda objevil Ameriku. 🙂
Však to vše zajištěno je, ale autobusem, pohodlněji a zřejmě i levněji.
Doporučuji vám k přečtění:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/06/Vysocina.pdf

Vlaďka

Tak že je autobusová doprava plnohodnotně zajištěna, s tím se rozhodně souhlasit nedá. Dostat se klasicky do práce z Kamenice do JH na 9. hodinu se sice dá, i když přijíždím do JH už v 8, ale zpátky už je to horší. Pokud člověk pracuje déle než do 5, tak je to katastrofa. V týdnu tedy domů až busem v 19:25 a o víkendu pro jistotu po páté hodině nejede už nic. A to nemluvím o svátcích – to se člověk nedostane ani do JH ani zpátky. Dokud jezdila úzkokolejka, nebyl problém. Ve svátek měla logicky stejný jízdní řád jako… Číst vice »

hroch.obojzivelny

Veřejná doprava není od toho, aby se na ní někdo koukal. Veřejná doprava má sloužit k zajištění základní dopravní obslužnosti (def. zákonem) a za podmínek dodržení péče řádného hospodáře. JH úzkokolejka může fungovat jako doprava, ale pak musí dávat ekonomický smysl a obstát v konkurenci ostatních druhů dopravy. Nebo může fungovat jako turistická atrakce, ale pak to nepůjde bez podpory těch Vámi zmiňovaných podniků, kterým vozí hosty, pokud o to tedy opravdu stojí. Poslední možnost je skanzen, ale pak je potřeba se uskrovnit do modelu á la Solvayovy lomy, Strašice apod. Neexistuje nic mezi tím. Není možné, aby si pár… Číst vice »

Harry

Jak to tak čtu, tak to nevyjede nikdy. Kraje z logiky věci nebudou chtít za dopravní obslužnost nikdy platit víc, než co je alternativa autobusovou linkou. Na zbytek se bude muset vydělat jinak, a to bude problém.

hroch.obojzivelny

Ne, že nebudou chtít, ale hlavně NEMOHOU!
Pokud by kraj platil za dopravní obslužnost víc, než co lze vysoutěžit na cenu, tak to znamená, že nehospodaří s řádnou péčí, jinými slovy zpronevěřil naše daně.

Liposh

Líbí se mi, jak kraj Vysočina sice přiznává, že celou smluvní dobu bojoval proti navýšení ceny, ale odmítá, že by to mohlo vést k prodělečnosti JHMD. 😁

David

V ústavě není nic jakože když chcete provozovat vlak/trať, že se vám všichni na to musí složit…

trdlozestrednichcech

No… Já sem sice největší šotouš u nás na vsi a když teď JHMD nejezdí, radši pojedu do Osoblahy, ale restaurace, skiareál, nebo zábavní park taky přinášejí kraji peníze a kraj jim není obligován platit… Podle internetů na JHMD neplatil tarif VDV, ale nějaké dotace prý taky odněkud pobrali… Ale co já, pouhý rozmazlený šotouš, kterému jede 600m od baráku co 1/2 h vlak, můžu vědět…

sklenář

Pánové Šatava a Čajánek JHMD dostali za 1Kč a dovedli ji zu Grund. Letos se určitě nevyjede a co bude dál, to neví nikdo.

Ladislav

Pana Šatavu bych z toho vynechal.Ten už dávno provozuje dopravu jinde.

Flinta19

Ale byl to pan Šatava, kdo dojednal a za JHMD podepsal tu problémovou a nevypověditelnou smlouvu s Krajem Vysočina.

Ladislav

Kdyby ji tenkrát nedostali tak už dávno neexistuje. Tenkrát to za symbolickou korunu šlo tak toho využily.

Flinta19

Skutečnost, že Jihočeský kraj nakonec akceptoval argumentaci JHMD a uzavřel s nimi smlouvu, podle které platil i poplatek za dopravní cestu, neboť se změnil výklad o nároku na tento poplatek. To však Kraj Vysočina zatvrzele odmítal akceptovat s odvoláním na platnou smlouvu. Žádné smluvní ujednání však nemůže být v rozporu se zákonem. Navíc v rozporu se smlouvou, na kterou se sám Kraj Vysočina odvolával, v posledních letech ani nedocházelo k uzavření dodatků smlouvy zohledňujících ekonomický vývoj.

Karl vB.

Po dobu, kdy se táhne insolvence JHMD, se u tohoto dopravce nenašel nikdo kompetentní, kdo by byl schopný odpovědět na otázku: – Proč JHMD neukončily pro Kraj Vysočina provoz (nevypověděly smlouvu), když jim, podle jejich vyjádření, platil tak málo, že to nepokrylo ani náklady? V nějaké staré diskusi tady v minulosti jsem tuto triviální otázku ozdobil lidovým rčením, že“ zadarmo ani kuře nehrabe“. Pokud by Kraj Vysočina podal žalobu na JHMD pro neplnění smlouvy, tak by JHMD mohly u soudu prokazatelně zdůvodnit, že úhrada dle smlouvy nepokrývá náklady a z preventivních důvodů, aby se firma nedostala do insolvence, vypověděla Kraji… Číst vice »

Petr K.

Tak si pročtěte toto. Je to dlouhý, ale pokud tomu rozumím, tak v roce 2022 ministerstvo vnitra rozhodlo na uzavření dodatku dle návrhu KV. Ten byl za ty ceny, jak navrhuje KV a tedy dle tvrzení JHMD ani nepokrýval náklady. To rozhodnutí už je zrušený, ale JHMD za to muselo jezdit a do půl roka bylo v insolvenci: https://www.zakonyprolidi.cz/judikat/msph/18-a-56-2022-177

svojsin

Ano, tj. jedna z největších „záhad“, proč Čajánek nejezdil jen po Kamenici.
Jeho sáhodlouhá vyjádření se dají pro mne shrnout takto:
KU Jihlava nám platit víc musí a musí a prostě musí!!

Jenže nemusel(!!), byť možná (??nechť posoudí jiní) byla částka nedostatečná.

noerf

1) existují smluvní závazky a případné sankce
2) existuje pojem riziko podnikání a pokud si neumí spočítat náklady a cenu za km, tak je problém někde jinde. Ono to bylo řešitelné i například inflační doložkou, atd.

Karl vB.

Zkuste se začíst tady:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/06/Vysocina.pdf
Pokud by se vám nepodařilo najít podstatné pasáže, tak jsem vám udělal stručný výtah z odstavce III., K podmínce ad I. b):
„…že věřitel ad P8) (Kraj Vysočina) se nijak nebránil ukončení smlouvy i závazku dlužníka dohodou, aniž by si kladl jakékoliv předběžné podmínky. Dlužník tedy měl na výběr i omezení provozu a snížení ztráty. Věřitel ad P8) by v takovém případě byl nucen zajistit služby v oblasti veřejné dopravy jinak, což bylo možné a tyto služby ostatně jsou zajištěny i v současné době, kdy dráha není v provozu.“

Jiří Kocurek

„Žádný soud by nemohl JHMD nařídit jezdit pro kraj Vysočina za podnákladovou cenu.“

Žádný normální soud, pravdu díte: „nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá“ říká Ústava. Šotosoudy…

Bilek

Uverim v obnovu provozu,az uvidim prvni vlak na Strizovickem nadrazi.Nebo az sam budu vystupovat v Kaproune.Zatim je to ve snech.

Jarda

Čajánek a Vysočina se nikdy nebyli schopni dohodnout. Na jedné straně už se stará garnitura vyměnila (JHMD), na druhé se velmi pravděpodobně vymění na podzim. Pak už na obou stranách nebudou lidi nezatížení minulostí a snad se podaří vést nějaký rozumný dialog. Tohle štěkání je k ničemu.

Karl vB.

Velmi těžko povedete (před volbami, nebo po nich) „rozumný dialog“, pokud budete v tzv. „Reorganizačním plánu“ nepřímo označovaný za viníka vzniklé situace – viz PROTOKOL O JEDNÁNÍ před soudem prvního stupně ze dne 31. 5.2024 str. 143/ 307, odstavec „Sporné pohledávky“: – znamená společně (i) pohledávku Dlužníka za Krajem Vysočina ve výši 1,291.171 Kč z titulu smlouvy o závazku veřejné služby v osobnl drážní dopravě uzavřené dne 19.10. 2009 za měsíc červen 2022 a (i) pohledávku Dlužníka za Českou republikou z titulu nároku na náhradu škody způsobené nesprávným úředním postupem v celkové výši 166,844.868 Kč. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/06/JHMD_reorg_plan.pdf Jak níže napsal pan… Číst vice »

Pája

I já si to myslím. Lidé nezatížení minulostí na obou stranách mají mnohem větší šanci zasednout v klidu k jednacímu stolu a pokusit se opravdu hledat a najít schůdné řešení.

Karl vB.

V principu máte pravdu. To by ale předpokládalo provedení změny symetricky – u obou stran, tedy nejen v krajské representaci, ale především změnu na pozici autora a prosazovatele reorganizačního plánu, pana Kysely. Kraj Vysočina ke svému životu JHMD (ať se to po novu jmenuje jakkoliv) vůbec nepotřebuje, naopak má bez nich jednodušší život. Opačně to tvrzení ale v žádném případě neplatí a naštvat si někoho, koho potřebuji pro další spolupráci, abych vůbec přežil, tím, že ho ve svých plánech záchrany označím mým dlužníkem, je (eufemisticky řečeno) poněkud netaktické. 🙂 Kraj Vysočina dal jednoznačně najevo, že pan Kysela, díky znění odstavce… Číst vice »

Ondra K.

V JHMD se možná garnitura většinově vyměnila, ale „čajánkovská“ snaha kapitalizovat zisk a socializovat ztráty jim zůstala. Viz onen navržený reorganizační plán.

Tom

Význam do budoucna by měla pouze část z Jindřichova Hradce do Bystřice a to pouze jako muzeální dráha mimo systém dopravní obslužnosti

Pája

Jak by – čistě teoreticky – měl vypadat provoz po zachování tak, aby byl oblíbený i u místních? Včetně vozidel a časů?

Pája

…..a cen?

Jiří Kocurek

Tak v tomto ohledu jízdné IDS. Klidně tak, že platí pouze předplatní mesíční a delší, jednorázové jízdné dle zvláštního tarifu.
§1 porušen nebude, takto funguje lanovka na Petřín.

Karl vB.

To je jednoduché, lze to shrnout do třech základních paramerů:
– jízdní doba
– cena jízdného
– cestovní pohodlí
které musejí být konkurenceschopné (tedy zhruba stejné), se stávající autobusovou dopravou.
První a třetí bod je použitím Hašišbeden vyloučen.
Pokud by tyto body byly naplněny použitím jiného vozidla, asi by pak byl problém s konkurenceschopností ceny obyčejného jízdného.

Tom

to je u této trati finančně i jinak neřešitelné

Svojšín

Vysočina tu trať na svém území nepotřebuje k ničemu.
Co chybí, je turis. provoz do NB v Jč.

Frantisek X

A co třeba (kdyby byly přípoje) spojení k Pacovu, drobet oklikou i Pelhřimov, když už někdo bude v Jindřichově Hradci, navštíví cestou Kamenici nad Lipou… Třetí kolejnice a pokračování do Pacova města je v této společenské náladě asi podobná utopie jako propojení z Bystřice na jih (včetně zrychlení), co naděláme.

Petr-S

Na vše uvedené již byl vynalezen autobus. Ba dokonce je přesně k uvedenému používán.

Karl vB.

Myslíte?
Tak se holt projedete R „Lužnice“ do Gmündu NÖ. Krajina je tam naprosto stejná. 🙂
https://www.waldviertelbahn.at/cs

Jiří Kocurek

Z nádraží na náměstí v Pacově je to 4 zastávky autobusem.

Autobus do Pacova přes Cetoraz, v Obratani řidič hlásí: Přímá jízda do Pacova je zakázaná, musíte na vlak!

Karl vB.

To máte naprostou pravdu, že to není na denní ježdění pro místní. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=iZVuJYN-Lgo

Svojšín

Na to nemusím být místní.
Je plno „místních“ co o veřejné dopravě v okolí a dopravě všeobecně, neví skoro nic….

flexaretista

a tak jsme se po věcném intermezzu opět vrátili k přeměřování pindíků. přiznejme si, že sezona 2024 je nejspíše definitivně zabitá, věřit ve 2025 je velmi leda dost nesmělá představa.

Frantisek X

Trefné, bohužel.

Jan

Kraj Vysočina se před úpadkem k JHMD příliš důvěryhodně nechoval…

MOS

A Čajánkové ano ?

Frantisek X

Nu, ti též ne, však se zde netvrdí opak.

Martin1

Pište konkrétně v čem a v konkrétních číslech. Jinak tu jen plácáte bezduché řeči.

Frantisek X

Na mě to působí tak, že by to jakoby chtěli (aby tedy byl nějaký ten ruch), ale nechtějí jít na soudobé ceny (aby to měli co nejlevněji). Taková česk(omoravsk)á klasika…

nowas

Neplatil podle smlouvy?

Jarda Š.

Kraj platil, co bylo ve smlouvě, kterou Čajánek převzal. Ale Čajánek zastával názor, že kraj je povinen si u něj objednávat dopravu a pak platit to, co si za to Čajánek napočítá.

Flinta19

Ale neplatil poplatek za dopravní cestu, přestože na něj měly JHMD nárok, což uznal Jihočeský kraj a začal ho platit,.

nowas

Tu platí dopravce.

Kolemjdoucí

A ta je součástí kalkulace prokazatelné ztráty. Cely výpočet je zákonem daný, jenom na Vysočině to nechápou 💁🏽‍♂️

Flinta19

Ale tady byl dopravce zároveň provozovatelem dráhy a od roku tuším 2016 měl i podle MD právo zahrnout poplatek za dopravní cestu do prokazatelné ztráty a požadovat jeho uhrazení po objednateli dopravy v závazku veřejné služby. A je to tak logické. Dopravce, který je zároveň provozovatelem dráhy sice neplatí poplatek za dopravní cestu, ale musí provozovanou dráhu udržovat, a to není zadarmo. Přesto Kraj Vysočina odmítal tento poplatek odmítal platit, na rozdíl od Jihočeského kraje. V současné době je základní poplatek nastaven na 21,50 Kč/vlkm, což je 645,- Kč za jednu jízdu JH – Nová Bystřice.