Autobusy

Rekordní rok. V Česku se prodalo nejvíce autobusů za pololetí v historii

Nový autobus Setra pro provoz na Novojičínsku. Foto: ČSAD Vsetín
Nový autobus Setra pro provoz na Novojičínsku. Foto: ČSAD Vsetín

Velké nákupy nových autobusů pro provoz zejména v příměstské a městské hromadné dopravě se začínají plně promítat do statistik registrací nových vozidel.

V Česku se za prvních šest měsíců měsíců registrovalo celkem 651 nových autobusů, k velkému růstu dochází především poslední dva měsíce. Oproti loňské první polovině roku jde o nárůst o 17 %, proti rekordnímu roku 2015 je rozdíl ještě vyšší. Ukazují to statistiky Svazu dovozců automobilů. V Česku se ještě nikdy za první pololetí neprodalo tolik autobusů.

Podle statistik vede na českém trhu za první pololetí SOR, který zaznamenal registraci celkem 229 vozidel. Druhé Iveco zaznamenalo celkem 188 autobusů. Na třetím místě je Setra s 38 autobusy, Mercedes-Benz je čtvrtý s 35 autobusy.

SOR těží především z velkých zakázek pro Dopravní podnik hl. města Prahy. Tomu odpovídá i 50 kloubových autobusů v registracích, stejně tak i fakt, že jen v Praze se za prvních šest měsíců registrovalo 220 autobusů, tedy více než třetina z celé země. Na druhém místě je Moravskoslezský kraj s 92 autobusy, což je především důsledek nových smluv s krajem na provoz regionálních autobusů. Na třetím místě je Zlínský kraj. I když v samotném kraji dosud k zásadní modernizaci nedochází, velký objem nových autobusů souvisí s ČSAD Vsetín, které získalo velkou část výkonů s novými autobusy v  Moravskoslezském kraji. Téměř sedmdesát nových autobusů se objevilo ve Středočeském kraji, kde dochází k velké obnově zejména v příměstské dopravě.

Podle provedení se u nás registrovalo za první polovinu roku 309 autobusů pro městskou hromadnou dopravu, 156 pak pro linkovou dopravu. Zbytek tvoří autobusy pro dálkové spoje a ty, které statistika neumí rozeznat, o jaký typ jde.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tomáš
Host
Tomáš

Kdyby konečně ve Zlínském kraji zavedli IDS, tak by alespoň nastala nějaká změna, ale prý má být až za 2 roky kvůli nemocnini a kdo vi jestli vůbec. Jezdit tady autobusem tady je katastrofa. Na první pohled jsou viditelně rezavé. Když jedete a nedejbože prsí tak do nich teče. A o dveřích? Jezdim autobusem kde se dveře ani nezavřou. Když pak je v autobusu hodně lidí a musí stát u dveří tak se jen bojím aby se za jízdy se dveře neotevrely a někdo nevypadnul. Kde je potom bezpečnost? Divim se že jestě projdou technicko zkouškou.

Tomáš
Host
Tomáš

A autobusy provozuje konkrétně zde ČSAD Vsetín. Dotace jsou do zlinskeho kraje, ale autobusy jezdi v Moravskoslezkém kraji!

Zlínka
Host
Zlínka

O jakých dotacích člověče mluvíte?
Vy jste něco pil? Autobusy v Ostravském kraji nejsou pořízeny z žádných dotací.

asdf
Host
asdf

Je dobře, že převažují domácí výrobci, zahraniční konkurence je jistě velká, a tak všechna čest. A my cestující můžeme srovnávat, protože zde jezdí všelijaký in výrobci.

PetrB
Host
PetrB

Jenže jaké autobusy, rozuměj jaké značky… směšný je, že kvalitní autobusy se téměř neprodávají. Viz. prodeje značek Mercedes-Benz, Setra, MAN, Neoplan, Scania, Volvo, Van Hool, Heuliez…

Kinov
Host
Kinov

V první řadě je především třeba nahradit roztřesený nevětratelný šrot typu Karosa/Irisbus, proti tomu je luxusní svezení i SORem s klimatizací.

Raddie
Host
Raddie

Pokud tu klimatizaci řidič zapne….

michal
Host
michal

Karosa/Irisbus nedělala busy s klimatizací? Máte to nějaké popletené koukám.

noerf
Host
noerf

michal: Karosa/irisbus dělaly busy s klimatizací, problém byl, že do roku cca 2008 byl základ linkové dopravy tvořen vozy Karosa 734, následné nahrazeno 934 či později 954, které klimatizaci neměli, na rozdíl od řad 736, 936, 956.Dnes i na těch obyčejných linkách jezdí autobusy vybavené klimatizací, otázka je, jak dokáže řidič nastavit klimatizaci a v přechodném období zkombinovat s topením.

Poudy
Host
Poudy

A proč by se to nemohlo nahrazovat rovnou něčím jiným než Sorem? Nebo to chcete nahradit Karosu Sorem, Sor Ivecem, Iveco Setrou a tak dále?

Kubrt
Host
Kubrt

Předesílám, že nemám srovnání, ale jezdím s ČSAD StČ na PID linkách, kde (z aktuální modelů) se vyskytují Crosswaye (LE i neLE) a přijde mi to jako OK auto, na tu max půl hodinu, co v tom člověk tráví. Samozřejmě ty s klimatizací jsou lepší, ale obecně mě nijak nepobuřujou (na rozdíl od pražských Sor NB, ty mě svým řešením pobuřují velmi).

Martin K.
Host
Martin K.

Kvalitní autobus je relativní pojem. Pohled provozovatele a cestujícího je odlišný. Můžete mít sebekvalitnější autobus z pohledu provozovatele, ale když řidič neumí nastavit klimatizaci, jezdí přes obrubník a jako bonus nemá náladu, tak mi je jako cestujícímu nějaký autobus zcela ukradený. Mě zajímá jen to, že se dostanu v čistotě a pohodě z bodu A do bodu B. Logo na autobuse mi je vcelku fuk.

noerf
Host
noerf

PetrB: Pravda je, že například Magelys vyrobený v Mýtě je první opravdu zájezdový autobus vyrobený v ČR. Většina předchozích řad fungovala na bázi máme linkový autobus, tak dáme vyšší sedačky, klimatizaci, tmavé folie na skla, zvýšíme podlahu a máme dálkový autobus.
Na druhou stranu, že by Mercedesy či Setry pro linkovou dopravu či MHD byli lepší než iveco a Sor si nemyslím.

HonzaE
Host
HonzaE

Ve Vysokém Mýtě se vyrábí jen Crossway a Evadys. Urbanway a Magelys se vyrábí někde jinde.

Zlínka
Host
Zlínka

Magelys se v Mýtě nevyrábí a nikdy nevyráběl.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll