Výrobci autobusů zažili v Česku loni nejlepší rok v historii podle objemu prodejů. Dopravci loni přihlásili do registru vozidel celkem 1367 nových autobusů. V porovnání s loňským rokem jde o nárůst o 12 %. Dosavadní prodejní rekord byl z roku 2015, kdy se registrovalo 1350 vozidel.
Vyplývá to z dnes zveřejněných dat Svazu dovozců automobilů. K rekordu přispěl především finiš v prosinci, kdy úřady zapsaly 234 nových autobusů. V praxi to znamená, že v Česku dochází k velké obnově autobusového parku, zejména v linkové regionální dopravě. Cestující tak mohou jezdit pohodlnějšími autobusy než dosud. Standardem se stává nízkopodlažnost nebo klimatizace.
Za nárůstem jsou především soutěže v některých krajích, kde bylo podmínkou pořízení nových vozidel. V první polovině roku tak došlo k velkému nárůstu registrací zejména díky zahájení plnění smlouvy v Plzeňském kraji, v závěru roku začala velká modernizace autobusů ve Zlínském kraji. Absolutně největší statistická změna probíhala ve Středočeském kraji, kde bylo registrováno 506 nových autobusů.
Bronz pro MAN
Nejvíce se loni v Česku registrovalo autobusů značky Iveco, celkem 539 vozidel. Na prvním místě tak vystřídal vysokomýtský výrobce společnost SOR Libchavy. Iveco v roce 2019 prodalo 326 autobusů, meziročně tak prodeje navýšilo o 65 %. SOR byl loni druhý s 344 autobusy, se 116 autobusy byl těsně třetí MAN. Tomu pomohla především velká zakázka pro Arrivu pro provoz v Plzeňském kraji. Čtvrtá Setra zaznamenala 112 registrací.
V nákupech loni převažovaly naftové autobusy, tvořily 77 % registrací. Zbytek připadá na CNG, elektrobusů bylo registrováno šest. Podle typu autobusů převažovaly linkové autobusy (777), městské autobusy tvořily 34 % loňských registrací. Jde především ještě o zakázku pro pražský dopravní podnik.
Opakovat letos rekordní čísla bude pro autobusové výrobce téměř nereálné. Na rozdíl od minulých let neběží žádná velká soutěž na provozovatele autobusových linek, která by přinesla registrace v řádu stovek nových vozidel, k velkým tendrům se nechystají ani městské dopravní podniky. Lze navíc očekávat, že s očekávaným propadem daňových příjmů města a kraje omezí investice do nových vozidel.
Kolik bylo Solarisů?
Autobusy s automatem jsou mezi řidiči velice oblíbené, zejména v hornatá krajině v zimních podmínkách… 😀
V Soldenu jezdí automat od Solarisu i k ledovci. Takže asi to žádný průser nebude.
V tomto údaji jsou ale i autobusy pro Plzeňský kraj, které provozuje Arriva Střední Čechy na středočeských značkách.
– to není pravda, autobusy mají značky „P“.
A taky je to rok kdy je nejvic odstavených busů v historii.
Ještě se bude kupovat něco v letošním roce a pak ty prodeje v následujících letech budou o dost slabší, protože všechny kraje teď vysoutěžily výkony a většina VŘ bude zase někdy po roce 2024 a déle. Morava prakticky komplet nová – pouze na Jižní Moravě se soutěží nebo bude soutěžit. Plzeňský kraj – na dlouhou dobu nic nového Pce kraj, Vysočina a Karlovarský zde se bude v následujících letech soutěžit a tudíž nakupovat Ústecký kraj – cca 100 vozů se bude kupovat v následujících 3 letech Liberecký – pouze oblast Českolipsko, zbytek prakticky obnoven, tzn. max.100 nových vozů na příští… Číst vice »
Číslo 500 je hodně pesimistické, řekl bych…..
Soutěže v JMK nové autobusy nepřinesou – nejsou potřeba.
Roman: Třeba tam kde vyhraje Icom, nějaké nové busy budou, bych řekl….
Tam, kde vyhraje ICOM a prodloužená ruka BL, budou potřeba hlavně nová auta.
Je škoda, že to nejde všude jako v Plzeňským kraji. Sice to taky není úplnej ideál, ale dvojitý skla, klima, usb a hlavně žádnej SOR
SOR je zlo, nebrat.
Kolik jste se Sorkou najezdil. Nic že.
SOR jsou strasne busy, stejne tak Solaris, nic moc
„…se 116 autobusy byl těsně třetí MAN.“ – Těsně?
Těsně před čtvrtou Setrou.
Tak jen o 4 autobusy víc než Setra asi těsný je (116 vs 112)
Těsně na čtvrtého . 4 ks . Je to tedy minimální rozdíl , tzn těsně
Třetí MAN 116, čtvrtá Setra 112, proto těsně.
„V tomto údaji jsou ale i autobusy pro Plzeňský kraj, které provozuje Arriva Střední Čechy na středočeských značkách.“
Pane Sůra, á teda vidím plzeňské SPZ…
Za celý rok v kraji registrováno 15 autobusů.
Vozidla mají značky „P“, ale pravděpodobně to bude tím, že ARRIVA má sídlo v Stč kraji?
Podle statistik bylo v Plzeňském kraji za celý rok registrováno 15 nových autobusů. Je ale možné, že to přepsali už na plzeňská čísla. Nicméně i na těch fotkách z předávky jsou vidět středočeská čísla.
Ne že bych vás pane Sůro za Vaši práci neobdivoval, ale v úvodní fotografii k tomuto článku jsou autobusy na značkách plzeňských, to jste se přehlédl. Nicméně je zajímavé jak to teda udělali..
Máte pravdu. Ale na jiných zase středočeské:)Nicméně to oficiální, co je, že v Plzeňském kraji bylo nově registrováno za celý rok 15 busů:)
315 možná, ale ne určitě jej 15. Ani jeden z nich nejezdí na jiných než P značkách.
A hlavně nikdy ty vozy na Plzeňsku neměli jinou než Plzeňskou značku. Dnes je totiž jedno jakou RZ dostanete. Ale má Arriva sídlo ve Středních Čechách. Je to nic nevypovídající údaj pane Sůro. Zkuste nad tím přemýšlet.