Autobusy

V Česku se loni prodalo nejvíce nových autobusů v historii, jedničkou bylo Iveco

Nové autobusy Iveco Crossway pro Plzeňský kraj. Foto: Arriva
Nové autobusy Iveco Crossway pro Plzeňský kraj. Foto: Arriva
Čísla z loňského roku český trh těžko zopakuje, odbytu pomohly soutěže krajů na dopravce.

Výrobci autobusů zažili v Česku loni nejlepší rok v historii podle objemu prodejů. Dopravci loni přihlásili do registru vozidel celkem 1367 nových autobusů. V porovnání s loňským rokem jde o nárůst o 12 %. Dosavadní prodejní rekord byl z roku 2015, kdy se registrovalo 1350 vozidel.

Vyplývá to z dnes zveřejněných dat Svazu dovozců automobilů. K rekordu přispěl především finiš v prosinci, kdy úřady zapsaly 234 nových autobusů. V praxi to znamená, že v Česku dochází k velké obnově autobusového parku, zejména v linkové regionální dopravě. Cestující tak mohou jezdit pohodlnějšími autobusy než dosud. Standardem se stává nízkopodlažnost nebo klimatizace.

Za nárůstem jsou především soutěže v některých krajích, kde bylo podmínkou pořízení nových vozidel. V první polovině roku tak došlo k velkému nárůstu registrací zejména díky zahájení plnění smlouvy v Plzeňském kraji, v závěru roku začala velká modernizace autobusů ve Zlínském kraji. Absolutně největší statistická změna probíhala ve Středočeském kraji, kde bylo registrováno 506 nových autobusů.

Bronz pro MAN

Nejvíce se loni v Česku registrovalo autobusů značky Iveco, celkem 539 vozidel. Na prvním místě tak vystřídal vysokomýtský výrobce společnost SOR Libchavy. Iveco v roce 2019 prodalo 326 autobusů, meziročně tak prodeje navýšilo o 65 %. SOR byl loni druhý s 344 autobusy, se 116 autobusy byl těsně třetí MAN. Tomu pomohla především velká zakázka pro Arrivu pro provoz v Plzeňském kraji. Čtvrtá Setra zaznamenala 112 registrací.

V nákupech loni převažovaly naftové autobusy, tvořily 77 % registrací. Zbytek připadá na CNG, elektrobusů bylo registrováno šest. Podle typu autobusů převažovaly linkové autobusy (777), městské autobusy tvořily 34 % loňských registrací. Jde především ještě o zakázku pro pražský dopravní podnik.

Opakovat letos rekordní čísla bude pro autobusové výrobce téměř nereálné. Na rozdíl od minulých let neběží žádná velká soutěž na provozovatele autobusových linek, která by přinesla registrace v řádu stovek nových vozidel, k velkým tendrům se nechystají ani městské dopravní podniky. Lze navíc očekávat, že s očekávaným propadem daňových příjmů města a kraje omezí investice do nových vozidel.

 

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Král

Kolik bylo Solarisů?

Latin

Autobusy s automatem jsou mezi řidiči velice oblíbené, zejména v hornatá krajině v zimních podmínkách… 😀

Iva D.

V Soldenu jezdí automat od Solarisu i k ledovci. Takže asi to žádný průser nebude.

fido

Problém je, že není automat jako „automat“. Každý se chová jinak a je vhodný k něčemu jinému. Obecně však klasické, manuálně řazené převodovky jsou na ústupu. Všude.

FenyAMG

V tomto údaji jsou ale i autobusy pro Plzeňský kraj, které provozuje Arriva Střední Čechy na středočeských značkách.
– to není pravda, autobusy mají značky „P“.

kulhán

A taky je to rok kdy je nejvic odstavených busů v historii.

švarc

Ještě se bude kupovat něco v letošním roce a pak ty prodeje v následujících letech budou o dost slabší, protože všechny kraje teď vysoutěžily výkony a většina VŘ bude zase někdy po roce 2024 a déle. Morava prakticky komplet nová – pouze na Jižní Moravě se soutěží nebo bude soutěžit. Plzeňský kraj – na dlouhou dobu nic nového Pce kraj, Vysočina a Karlovarský zde se bude v následujících letech soutěžit a tudíž nakupovat Ústecký kraj – cca 100 vozů se bude kupovat v následujících 3 letech Liberecký – pouze oblast Českolipsko, zbytek prakticky obnoven, tzn. max.100 nových vozů na příští… Číst vice »

svojsin

Číslo 500 je hodně pesimistické, řekl bych…..

Roman

Soutěže v JMK nové autobusy nepřinesou – nejsou potřeba.

svojsin

Roman: Třeba tam kde vyhraje Icom, nějaké nové busy budou, bych řekl….

Roman

Tam, kde vyhraje ICOM a prodloužená ruka BL, budou potřeba hlavně nová auta.

Gajda

Je škoda, že to nejde všude jako v Plzeňským kraji. Sice to taky není úplnej ideál, ale dvojitý skla, klima, usb a hlavně žádnej SOR

Pája

SOR je zlo, nebrat.

Karel Kouba

Kolik jste se Sorkou najezdil. Nic že.

MaraSourak

SOR jsou strasne busy, stejne tak Solaris, nic moc

sorák

„…se 116 autobusy byl těsně třetí MAN.“ – Těsně?

Kernteriér

Těsně před čtvrtou Setrou.

Gajda

Tak jen o 4 autobusy víc než Setra asi těsný je (116 vs 112)

Pe.tr

Těsně na čtvrtého . 4 ks . Je to tedy minimální rozdíl , tzn těsně

Filip

Třetí MAN 116, čtvrtá Setra 112, proto těsně.

Honza D.

„V tomto údaji jsou ale i autobusy pro Plzeňský kraj, které provozuje Arriva Střední Čechy na středočeských značkách.“
Pane Sůra, á teda vidím plzeňské SPZ…

FenyAMG

Vozidla mají značky „P“, ale pravděpodobně to bude tím, že ARRIVA má sídlo v Stč kraji?

Poudy

Ne že bych vás pane Sůro za Vaši práci neobdivoval, ale v úvodní fotografii k tomuto článku jsou autobusy na značkách plzeňských, to jste se přehlédl. Nicméně je zajímavé jak to teda udělali..

Alex

315 možná, ale ne určitě jej 15. Ani jeden z nich nejezdí na jiných než P značkách.

Karel Kouba

A hlavně nikdy ty vozy na Plzeňsku neměli jinou než Plzeňskou značku. Dnes je totiž jedno jakou RZ dostanete. Ale má Arriva sídlo ve Středních Čechách. Je to nic nevypovídající údaj pane Sůro. Zkuste nad tím přemýšlet.