Rekordní peníze pro vídeňskou cyklodopravu. Město za dva roky investuje 1,4 miliardy

Cyklisté ve Vídni. Autor: Peter ProvazníkCyklisté ve Vídni. Autor: Peter Provazník

Sčítače na stezkách ukazují, že oblíbenost jízdy na kole je ve Vídni na vzestupu.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Dopravní indukce prostě funguje.

Cestující

Jojo, včera se ty sčítače na cyklostezkách v Praze vůbec nezastavili a jak jsem tak koukal na počasí, tak ve Vídni taky ne.

mgr.pavel

A co teprve sčítače aut na magistrále v noci!

Já bych proto všechny ty magistrály autům zakázal, furt tam nic nejezdí a každého to jenom otravuje.

Roman Soudný

Tak si tam v noci lehněte doprostřed pruhu a já vám budu stopovat, jak rychle vás nic nepřejede.

Bram

Nefunguje. Stačí těch 11 milionů vydělit počtem dní v roce a ještě dvěma (jede se obvykle tam i zpět) a dojdeme k číslu 15 tisíc a pár drobných. To je dost málo na to, jak moc se ve Vídni podporuje cyklistická doprava a na to kolik má Vídeň obyvatel (dva miliony) a na to, jak má Vídeň vcelku příznivý terén pro cyklistickou dopravu. Vyznívá to jako varování pro Prahu, která má terén pro cyklistickou dopravu velice nepříznivý a cyklistická doprava zde bude vždy minimálně z 95 procent jako volnočasová aktivita. Proto je naprosto nepřípustné, aby se v Praze matlaly cyklopruhy… Číst vice »

Y.K.

No že by Vídeň byla nějak zvlášť cyklisticky přívětivá, to bych neřekl. Na většině míst na žádnou cyklotrasu nenarazíte a pak to číslo není nijak špatné. A proto ty investice, protože bez tras těžko bude více lidí jezdit alternativně. A přesně jim ta indukce funguje. Více tras, více lidí na kole (ono to tak funguje všude, jen se nesmějí malovat bez myšlení podivné pruhy kde vám hrozí zabití), ale opravdu oddělené trasy.

T679.2

Když na to mají tak proč ne. Je však otázkou času kdy dojde k takovému nárustu, který bude nutno regulovat. Třeba tím, že kvůli vyšší hustotě cyklistů bude třeba zavést nějakou formu řidičského průkazu. Ono třeba nad elektrokoly se již na některých místech planety začínají stahovat mraky. Třeba v takové Kalifornii už uvažují i o tom, že bude jízda na elektrokole podléhat licenci. Nějaká regulace by nebyla na škodu ani ve státech EU v případě elektrokol nebo elektrokoloběžek.
https://energozrouti.cz/clanek/nehod-na-elektrokolech-pribyva-politici-tak-chystaji-povinnost-ziskani-licence-k-jizde

Orky

Byl jste někdy v Amsterodamu? Tam je podíl cyklistické dopravy mnohonásobně větší než ve Vídni a žádná regulace tam není. Je to o tom, jak se k danému problému postavíte a jaké mate priority.

T679.2

Nebyl a naprosto chápu, že tam je to zcela běžné.Ovšem tam také byla vždy běžná klasická kola a lidé tam jsou na tento druh dopravy zvyklí. Tady u nás pokud by nenastal rozvoj elektrokol k masovému rozvoji cyklistiky by asi pravděpodobně nedošlo. A v tom je právě ten problém. Pokud se z něčeho stane masová záležitost zákonitě musejí přijít regulace. Ale do určité míry to záleží na lidech samotných kdy si o ty regulace sami svým chováním řeknou. Kdysi byl provoz leteckých modelů záležitostí modelářů a omezoval se zejména na plochy modelářských letišť. Pak se objevily drony a došlo k… Číst vice »

Kolemjdoucí

Regulacemi myslíte například pravidla silničního provozu?

T679.2

Pravidla silničního provozu platila a platí.Bohužel ne každý je zná a podle toho to často vypadá. Regulacemi mám na mysli nějaká pravidla, která zohlední masový nárust cyklistů. Pro začátek to může být povinnost uzavřeného povinného ručení, v případě seniorů třeba zdravotní způsobilost k řízení elektrokola a u dětí stanovení věkové hranice kdy lze předpokládat, že bude mít dítě již dostatečné předpoklady pro řízení (fyzické i rozumové). Sice jsou dětská elektrokola omezena na rychlost 20km/h, ale i tak. Jejich hmotnost je pořád vyšší než hmotnost běžného jízdního kola. A vůbec. Děti mají jezdit na kole klasickém. Alespoň nebude tolik dětí trpět… Číst vice »

Olda_údržbář

… „zkus se ale brácho zjevit v Amsterdamu
A koukej čum a poslouchej
jak jim ty věci jdou“

T679.2

„A koukej čum a poslouchej
jak jim ty věci jdou“

No, tím jste mi připomněl jedno takové dalo by se říci moudro co kdysi jeden z mistrů říkával s oblibou učňům.
Ten vždy říkal: Neříkej, že to nejde, raději řekni, že to neumíš. Navíc aby někomu něco šlo, musí nejprve on sám chtít. A protože žiji v České republice a nikoliv v Nizozemí vím, že tady se dost často nechce.

Olda údržbář

Musíme si více věřit a přestat být pokrytečtí. Pak to půjde stejně jako v tom Nizozemí. A ani tam není vše ideální.

Bram

Nepůjde, protože díky konfiguraci terénu tady nikdy nedosáhne cyklistická doprava takové obliby. Pro méně chápavé: Chci do práce dojet nezpocený. Pokud to není splněno, což v Praze nepůjde ani s elektrokolem, je třeba mít v práci oblečení na převléknutí a samozřejmě také se možnost osprchovat.

původní Jakub P

a) cesty do práce a z práce nejsou zdaleka jediné cesty, které lidi ve městě vykonávají. b) zdaleka ne každý má cestu do práce takovou, že se na kole nutně zpotí, pro elektrokola to platí tuplem, i v Praze spousta cest probíhá v podstatě po rovině. (ostatně ve vedrech není pocení nic zvláštního ani v MHD nebo při pěší chůzi – já se potím docela hodně a na vrcholu léta platí, že pokud mám přijet co nejmíň zpocenej, bude kolo při pohodové, klidné jízdě na řadě tras vyhrávat i v tomto ohledu – je to menší námaha než chůze a… Číst vice »

T679.2

Není, ale tohle se stát tady u nás to bybylo křiku a nadávek.
https://youtu.be/N-a2v7V8EJw?t=1167

Cestující

To regulací bych spíš viděl povinné ručení a pravidelné technické prohlídky. Aby v okamžiku, kdy cyklista srazí na chodníku chodce cvakala pojišťovna a poškozený se nemusel soudit o náhradu škody.

Olda údržbář

Dokonalý návod na zničení jízdního kola jakožto dopravního prostředku.

PetrH

„Tady u nás pokud by nenastal rozvoj elektrokol k masovému rozvoji cyklistiky by asi pravděpodobně nedošlo.“

Kolik z toho „masového rozvoje cyklistiky“ u nás představují elektrokola? Podle mne je to pořád menšina a to i na prodejích nových kol. Sám si pořád nejsem jist, jestli elektro koupit a to bych asi potřeboval nové.

T679.2

Asi hodně záleží na lokalitě. V podhůří nebo horách ten nárust je dle mého názoru značný. Pokud by elektrokola neexistovala nebylo by tolik lidí jezdících na kole v kopcovité krajině. Do té doby než ten rozmach nastal byly rájem cyklistů hlavně Jižní Čechy nebo třeba Polabí. A jestli koupit či nikoliv? Asi zase podle toho kde ho budete využívat. Pokud by převažovaly kraje rovinaté volil bych kolo klasické. Přeci jen je jeho cena o dost nižší a provoz a údržba snazší a bez dalších rizik. Pokud byste ho využíval hlavně v horách asi bych volil elektrokolo. V krajině kde klesání… Číst vice »

Kolemjdoucí

Tady se bavíme o kolech ve městě a vy tady, že elektrokola se používají hlavně v podhůří a horách. Já osobně si tedy myslím, že elektrokola řeší hlavní námitku proti kolům v Praze, a sice že je kopcovitá. Tedy když má někdo na cestě do práce každý den vyjet od řeky do Bohnic, dost to pomůže. Nicméně pro podporu kol ve městě je třeba nepřidávat žádné další podmínky typu helmy, reflexní prvky či povinné lékarničky. Když chcete (což nevím, jestli chcete, ale já jo), aby lidi místo čtyř kol a dvou tun používali dvě kola a dvacet kilo, je potřeba… Číst vice »

Kolemjdoucí

Ináč tedy souhlasím, že masivní horská elektrokoloturistika je stejně otravná jako jakákoliv jiná masivní turistika, tedy velmi.

T679.2

Já hovořil o tom celkovém nárustu cyklistů a z toho tak nějak vyplynulo závislost právě na rozšíření elektrokol. Co se týče kol ve městě nemám s tím problém. Pokud někdo jede od řeky do Bohnic chápu, že elektrokolo bude na takovou cestu fajn. Jen nesmí jet po hlavním tahu. Co se týče povinných přileb chápu, že taková povinnost by od využívání kola mohla odradit, ale stejně si myslím, že by taková povinnost měla platit. Minimálně pokud by mělo jít o cyklistu využívajícího komunikaci kterou používají i automobily. Pokud by mělo jít o nějakou komunikací výhradně pro cyklisty kde by provoz… Číst vice »

T679.2

Oddělenou ano, ale tak aby ono oddělení nebylo nebezpečné. A zapomněl jsem ještě na jeden častý nešvar a tím je jízda na kole se sluchátky na uších anebo telefonování za jízdy. Pokud tady budou někteří zmiňovat cyklistické velmoci možná by stálo za to se podívat, že ani tam se provoz bez nehod neobejde. Otázkou proč tam není povinnost nosit přilby tak zůstává stále otázkou.
https://youtu.be/N-a2v7V8EJw?t=1167

Cestující

V Amsterdamu, resp. v Holandsku nemají žádnou obdobu zákona o provozu na pozemních komunikacích?

T679.2

Zvonek. Dnes již není povinnou výbavou jízdního kola. Kolik lidí ho na kole má? Taková maličkost a jak může předejít kolizi. Tam to vědí, ale tady u nás na to cyklisté ještě nepřišli.

Cestující

Hlavně by měla být na kole povinná helma, stejně jako na motorce. Jinak pak cyklistovi, který vyjede na náledí, protože je to in, platíme zbytečné léčení my všichni.

T679.2

Měla by být poviností i v létě. Ať si kdo chce co chce říká pro něco byly vyrobené a pro něco jsou povinné u dětí. Kdyby byly tak k ničemu jak někteří tvrdí tak je nepoužívají ani závodní cyklisté.

https://www.youtube.com/watch?v=kShsDPawCCs

Kolemjdoucí

Proč nejsou helmy povinné v zemích, kde na kolech jezdí ve městech výrazně více lidí?

Roman Soudný

Proč jsou teda povinné na motorkách? Proč jsou povinné bezpečnostní pásy v autech? Proč dělá šlapkám takový problém nasadit si na hlavu škopek díky kterému se z nich po pádu nestane slintající idiot? Samé otázky.

Kolemjdoucí

Já se ptal první.

Roman Soudný

Mě jste se neptal.

T679.2

První dvě otázky- protože to je ochrana před úmrtím daňového poplatníka nebo před zraněním a tedy možným snížením jeho pracovního uplatnění? Ochrana před zbytečnou zátěží pro zdravotnický systém, zbytečnými výdaji za léčení….ochrana rodiných příslušníků před ztrátou blízkého,….atd. A ta třetí? Protože se jim doposud nic nestalo. Nemají osobní zkušenost jaké to je . Až tu osobní zkušenost získají možná si to nenasazení pak rozmyslí. Tedy pokud budou mít druhou možnost. Dával jsem to k článku o helmě na moto, ale do určité míry to platí i pro jízdu na kole nebo elektrokole.
https://www.youtube.com/watch?v=xskG6pp7AM8

Frantík

Protože tam lidi ví, že když něco podělají, můžou si za to sami. I ty pásy jsou takhle zbytečně…

T679.2

No jak jsem koukal na ten Amsterdam tak tam mi přijde, že jsou ty lidi tak nějak flegmatičtí. Nedovedu si představit tohle u nás. Tady už jen když se řidič náhodou zastaví na hlavní protože si není jist předností je náležitě vytrouben a počastován nadávkami a sprostými gesty. Takovou situaci jako jsem viděl tam si tady u nás nedovedu představit.

T679.2

Tu paní na invalidním elektrovozítku mají slušně na háku
https://youtu.be/pqQSwQLDIK8?t=160

T679.2

Na to odpověď neznám. Na co odpověď však znám je, že pohyb na komunikacích ve městě v běžném provozu přináší až příliš mnoho nebezpečných situací. A je jedno zda jde o cyklistu nebo motorkáře. V obou případech není jezdec chtráněn tunou plechu a plastů a zranění je tak vždy velmi blízko. NIKDY se mi na motorce nestalo, abych z ní byl sundán mimo město. Vždy to bylo ve městě, vždy to bylo nedání přednosti v jízdě jiným účastníkem provozu a vždy to bylo v rychlosti kolem 40km/h. Rychlost ne tak vysoká, aby mohla mít sebemenší podíl na zavinění, ale dost… Číst vice »

Kolemjdoucí

Pardon, ale tohle už je slovní salát.

T679.2

Holt každý den není posvícení

mgr.pavel

Výmluvy, proč toto v Česku nejde, za 3,2,1,..

#achjo

(nepotřebuji tak velkorysé výdaje na cyklodopravu jako má Vídeň. Já jsem skromný. Chci třeba v Brně ucelené spojení sever-jih a východ-západ po cyklostezce. Ano, nedostižný sen)

Granja

Ukazuje se, že § 1 u nás zdaleka neplatí jen pro železnici.

mgr.pavel

Ten paragraf musí být v naší DNA.

Školství se učí na principech od dob Marie Terezie (čest výjimkám), stavební předpisy ignorují možnost větších dřevostaveb, z digitalizace se řadě úřadů dělá kopřivka, za marihuanu lidi posíláme do vězení místo na finanční úřad (legalizace a zdanění, to ne..),..

Ve strašné spoustě věcí jsme mentálně ustrnuli před pár desítkami let a ignorujeme, jak se svět mezitím vyvinul, jak funguje a nemáme koule to zkusit u nás. Radši se vymlouváme že to nejde.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Amen, pánové.

jal

Ve městech ,aby to bylo jen pro kola, by se musely uzavřít příslušné ulice.
Nerealizovatelné.
V Brně máte dobré cyklostezky kolem obou řek. Tzn. sever jih je realizovaný.

mgr.pavel

Jak je možné, že všude různě v cizině lze „uzavřít příslušné ulice“ ať už tím myslíte cokoliv (zkrátka, že tam cyklostezky normálně existují), ale třeba tady v Brně ne..?

Cyklostezka podél řeky: jo, to je skoro to jediné co zde máme. Na X místech přerušená, nelze se na ni napojit (zkuste třeba od Kr.Pole/Žabovřesk na ni bezpečně najet), a technicky to je stezka pro chodce a cyklisty (což je občas problém). Navíc, město ji nepostavilo, jen na ni dalo značky (komunikace existovala už dávno).

(btw pravých cyklostezek má Brno snad deset kilometrů. Ano, čtete dobře.)

jal

Pravých cyklostezek se zákazem i bruslení a chůze (jízdy na koni) je naprosté minimum všude.
Přímo ve městech to prostě jinak nejde.
Těžko přistoupí obyvatelé ulice na to, že nebudou moci ke svému domu zajet autem.

Cyklostezku neuděláte ani v centru Brna, ani v jiných městech, vždy to bude o sdílení prostoru.
I v té Vídni jsou „pravé“ cyklostezky hlavně kolem vody. A ulice typu Burgring v Brně nejsou.

Pavel

Však si ten luxus můžou dovolit. Metro, které má Vídeň může Praha maximálně tak závidět 😀

Dizgrafyq

Praha není Vídeň. Nikdy nebyla.

Kolemjdoucí

A neni B platí pro všechna A a B taková, kde A!=B.

Adam Ř

Petr neni člověk, neboť Petr≠človek
😛

původní Jakub P

To není luxus, pořádná cykloinfrastruktura je pro města jedna z nejlíp návratnejch investic.

Cestující

Tu návratnost bych chtěl vidět! A skutečnou ve formě rozpočtu a BC, ne žádný aktivisticko levičácký kecy.

mgr.pavel

Hele, že vy jste stejný Cestující, co se na toto ptal včera, a kterému už bylo odpovězeno?

https://zdopravy.cz/dva-pruhy-pro-auta-nahradi-prostor-pro-lidi-na-kolech-bratislava-zasadne-meni-dopravu-podel-dunaje-170627/#comment-1074923

Není zač.

(kdybych byl škaredý, napíšu, ať si příště své točvolantské kecy odpustíte, ale já škaredý nejsem, tak to nenapíšu – přece je zbytečné zde něco hejtit..)

Cestující

Tady jde o jinou investici a stále nevidim ten business case. To že se ptám na návratnost investice nemá s nějakými toč..co? nic společného.

T679.2

No jo. To jste mi připomněl Aktivisté zase řádili. Teď už ale nblokují jen auta, ale i cyklisty. Přístě se začnou lepit k chodníkům a začnou blokovat chodce.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2397960#utm_content=freshnews&utm_term=aktivist%C3%A9%20z%C3%A1vod&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz

Cestující

Jako chodec tu překážku přejdu, klidně si nasadim nesmeky🤣

T679.2

:- )

PetrH

Ano, mohou si to dovolit, protože ani větší Vídeň nedotuje MHD tak velkou částkou jako Praha.
Vídeň platí 700 milionů eur ročně na MHD, Praha skoro 20 miliard korun. Zaměstnanec ve Vídni platí navíc 2 eura měsíčně jako speciální daň na metro.

Cestující

V Praze zase majitelé nemovitostí platí 4,5x vyšší daň z nemovitosti než na venkově a přitom na metro žádnou slevu, oproti lidem, kteří daň z nemovitosti v Praze neplatí nemají a těžko to někdo může zdůvodnit tím, že v Praze stojí tolik posekání trávy nebo chodníku.
Naopak v Praze v rozvratu tržeb pokračuje i současné vedení města, když zavedlo extra levné jízdné pro osoby na dávkách v době speciálně v Praze plné zaměstnanosti.
Takže ano, struktura tržeb je špatné a ještě se dotují ti, co pracovat nechtějí.

David

A v porovnání s Vídní je v Praze daň z nemovitosti stále naprosto zanedbatelná.