RegioSpidery pro České dráhy modernizuje ŽOS Zvolen

Motorový vůz Stadler RS1 ještě v barvách dopravce SWEG. Foto: České dráhyMotorový vůz Stadler RS1 ještě v barvách dopravce SWEG. Foto: České dráhy

Součástí úprav je například výměna čalounění sedaček či instalace klimatizace.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

To jako znamená, že teď to jezdí bez českého zabezpečovače a bez české radiostanice?
Chtělo by to především vyřešit přepravu kol, ta v těchto vozech zatím nejde nijak.

Petr

Nojo tady se všechny Žosky rozkradly a teď budem dráze platit Slovákům kterém jsme se smáli jak zaostává no a dnes se jim mužem dívat tak do Prdele!

Axel

Pokud vím, tak např. od TSS (plus Legios) si ČD nic nekupuje.

Neřeším tu příčinu. Pouze upozorňuji na existenci kapacit kterým se dominantní dopravce vyhýbá.

A např. nevím jestli tentýž dominantní dopravce kupuje něco od Metrans Dyko v Kolíně.

soumar

No je to hezký, i pohodlný, ale když si připočtu k ceně (17M) dodělání ETCS (15M) a cenu opravy (ať nežeru 5M), dostáváme se na cenu 1/2 nového vozidla (typu třeba Pesa, CAF ATR). Přičemž na nové vozidlo by bylo možné čerpat dotace, životnost je taktéž 2x delší než Stadleří (kvalitní) ojetina.

Vojtěch Suchan

A on někdo nový vozidlo s ekvivalntní rolí vyrábí? Ne. O RS1 je extrémní zájem všude, i za velký peníze. Současný tsi crash výrobu motoráku pro 70 lidí s 13kw/t a 1,2m/s^2 akcelerací prostě fyzikálně neumožňujou. Btw, rs1 je do rychlosti 70 zdaleka nejrychlejší vozidlo v provozu na síti sż.

soumar

Může být větší, provoz o tolik dražší nebude. A má potenciál přitáhnout další zákazníky.

Apollo 17

No ČD vysoutěžilo nedávno mejmenší motorák za 90 milionů/kus od Pesy.

Karl vB.

Železničné opravovne a strojárne Zvolen, a.s.
nikoliv Železničné OPRAVNE a strojárne.

ABC

Půjde například o (…) výměnu radiostanice.

To ted jezdí bez generálního stopu?

Robil

Samé pozitivní a vesele zprávy na konci roku

rozinka

Stejně je to akorát dotažený ojetý šrot, žádné přelakování mu nepomůže.

Daniel Jablonecký

Ano, je to ojetina (ne šrot). Kraje to tak potřebují, protože vám chtějí zachovat provoz i na těch tratích, kde by se na to objednatelé v jiných zemích už dávno vykašlali. Dát na linku Slaný – Kralupy, nebo Louny – Česká Lípa nové vozidlo by znamenalo takovou cenu za kilometr, že by to do roka skončilo. A chcete zachovat provoz i na vedlejších tratích nebo to zrušíme a zaměříme se jen na hlavní trati se stovkami cestujících na jeden vlak, kde se nové vozidlo spíš uživí a zaplatí?

Kubrt

Zapněte si detektor ironie.

Jelen

Tak zrovna Slaný – Kralupy je trať, kde by nová vozidla rozhodně ke škodě nebyla, právě naopak.

Daniel Jablonecký

Nepíšu o škodě, píšu o ceně dopravního výkonu, tedy ceně za jeden ujetý kilometr. Evidentně jste to nepochopil. Samozřejmě, nová vozidla by ke škodě (z pohledu šotouše) nebyla nikde.

Jelen

Tohle fakt není z pohledu šotouše. Relace Slaný – Kralupy je vytížená dost (bez ohledu na to, co si o tom myslíte) a nová vozidla by jistě cestující ocenili.

Daniel Jablonecký

Ale tohle JE z pohledu šotouše. Tady nejde o to, kdo co ocení, ale kdo co zaplatí. Z „ocenění cestujícími“ ZDO nezaplatíte. Jízdné zvyšovat nechcete, ale vlaky jako na západě chcete. Řešení? Ojetiny.

Jelen

Pane Jablonecký, věřte tomu, že po této trati občas jezdím a vím, že vlaky tam jezdí plné. Zkuste se tam někdy projet a uvidíte. Sólo 810 tam kolikrát byla dost málo, především ve špičkách PD, kdy jezdila s posilou 010. Přát si nová vozidla fakt není nic šotoušského, každý cestující si přeje co nejvyšší komfort cestování. RS1 sice není úplně špatný, ale na tento úsek trati se prostě příliš nehodí, to je vozidlo vhodné spíše na méně vytížené vlaky (tedy např. KnV – Neratovice), což ovšem nejsou tyto.

ušatá

A kolik stojí ve skutečnosti 1 km autobusu, kterými je ten tzv. drahý vlak nahrazován? Berte v úvahu už konečně fakta. Ano, doprava je drahá obecně. Je jedno, zda je to silniční, letecká, vodní, kolejová atd. Je jen otázkou to uznávat a hledat podle toho řešení dopravy jako celku. Jinak se žádného řádného výsledku nedobereme.

Daniel Jablonecký

1 km autobusu stojí ve skutečnosti tolik, kolik za něj kraj platí. To jsou jasná a konkrétní čísla. Liší se to jen podle typu smlouvy (brutto/netto), vozidla a dopravce. Ale jsou to dvojmístná čísla v Kč/km narozdíl od vlaků, kde jsou ta čísla trojmístná. Ano, vlak se i tak na mnoha relacích vyplatí, ale ne automaticky na všech. Problematické jsou v tomto směru zejména nedostatečně vytížené linky na vedlejších tratích.

Axel

Viz např. výročka ČD za rok 2019:
a) ČD zaplatila: „Náhradní autobusová doprava = 165 milionů Kč“
(což zahrnuje asi nejen autobusky které jedou když koleje jsou mimo provoz, ale do tohoto jsou asi zahrnuty taky autobusky jak náhrada když se pokazí dieselvagonek či elektrovagonek popř. lokotka)

b) ČD inkasovala v 2019 od SŽDC „Úhrada za náhradní autobusovou dopravu“ = 883 milionků Kč

Tj. autobusky v 2019 stály v průměru 5 až 6 MÉNĚ než vláčky pasažerské ČD

Miroslav Zikmund

Orient-Expres je „taky“ ojetý šrot a cestující s jsou ochotni zaplatit za jízdu šrotem násobek toho, co by dali za „obvyklé jízdné“ novoučkým vozem, právě dodaným výrobcem ….

Vojtěch Suchan

O ten „šrot“ si dopravci trhaj ruce i v německu.

Leinad

To by byl, kdyby to bylo v majetku jiného dopravce, třeba Arrivy. Když je to v majetku ČD, tak je to spolehlivé osvědčené vozidlo.

Vašek

Tohle původní barevné řešení se mi líbí. Vždy, když jedu přes Kralupy, těším se, že tento motorák uvidím. Rozsvítí celé nádraží.

Daniel Jablonecký

Tak to se jeďte někdy podívat do Lovosic na motorák Švestkové dráhy, jak hezky svítí.

Vašek

Jojo, Lovosice mám při cestě, také příjemná změna proti naší modrobílé.

Tom

Paradoxně by i ladil s červeno-krémovými 810 a Btaxy…. 😀

Pája

Ježíš psssst, nebo se toho někdo chytne a prosadí to jako dobrý nápad 😃😉

Krušnohorec

Btaxy by bylo nutno vytáhnout z kopřiv nebo šrotiště.

Pája

Myšleno i případné rekonstrukce, já to tak pochopil.

zdydy

nízkopodlažní to moc není na naše nástupiště

Vašek

Možná by byl lepší bezpodlažní. Běžel byste celou cestu za poloviční jízdné. Tak zvané ,,Běžné“.

Daniel Jablonecký

Tak si to vaše nástupiště opravte 😉

Vladimir

700.000 € je skutečná cena? Není to překlep, případne mi to na bazar dost peněz.

Arthur

Nové stály pro Vysočinu před deseti lety 53 mil. Kč/ks, takže za třetinu. U RS1 je problém, že je o koupi ojetých velký zájem, i na západě, to jim cenu zvedá.

Daniel Jablonecký

I proto je tak těžké zachovat provoz na lokálkách. Každý nový autobus bude vždycky levnější než čtyřnápravový ojetý motorák.

Pája

Nejtěžší je to v případě, kdy se nechce.

Axel

Kdo nechce? Cestující nechtějí platit náklady pasažérskách nádražáků na trati x? Holt, tak nezbývá než aby tamní nádražáci „zavřeli krám“ a hledali obživu jinde.

Např. u vláčků EC, IC, SC, IC, rj a Expres pasažerští nádrážáci (ČD, RGJ, LEO,…) najeli v roce 2019 zhruba 2,5 víc, opakuji VÍC, vlakových kilometrů než před 10 lety (v roce 2009).

Jarek

Prosím vás a co to je pasažérský nádražák? Nemohl byste se vyjadřovat nějak česky, aby to každý pochopil?

Miroslav Zikmund

Pan Axel je zjevně stižen nějakou duševní poruchou – např. trpí bludy – znemožňují vyjadřování srozumitelnou češtinou …

Axel

Pasažerský nádražák je ten co se živí vlaky, které vozí vzduch (a sem tam nějaké ty pasažéry… kvantifikováno v případě pasažerské ČD je poměr k sedačkové kapacitě … vzduch 70% až 80% vůči 30% až 20% pasažéři).

Nákladní nádražák se živí vláčky, které vozí náklad (=tj. nevozí pasažéry).

Kolejový nádržák je ten, co se stará o koleje, semafory atd. pro pasažérské a nákladní nádražáky.

PvvS

Kolejový nádržák – nebude to spíš nějaká cisterna ?

PvvS

To nic, to je jen místní zmatený spamBOT..

Daniel Jablonecký

A když se strašně chce tak…. Tak co? Klesne cena nového motoráku na cenu nového autobusu?

Miroslav Zikmund

Neklesne, i technicky nepolíbenému člověku by mělo být jasné, že technické požadavky na silniční a drážní kolejové vozidlo jsou jiné …

Miroslav Zikmund

A životnost toho autobusu je taky 40 let ?

Daniel Jablonecký

Pokud někdo neustále požaduje nové vlaky, není na 40 letou životnost vlaku zvědavý. 40 let starý vlak není nový.

ušatá

A on je problém úprav takového vozidla? To zas tak moc nestojí. Pokud je základem čtyřnápravový vůz, pak není co řešit. Vždy příjemnější a pohodlnější než jakýkoliv, třeba pozlacený autobus. A interiér když nebude stísněný, tak, co by na něm mělo být zastaralého?

PvvS

A proč tedy všude objednávají pantery a nerekonstruují třebas 460/560 ? Nebo Honeckery ? Že by přeci jenom ta vysoká podlaha vadila ?

Daniel Jablonecký

S tím musí každý soudný člověk souhlasit. Ale tady někteří sní o zcela nových vlacích s jízdným dle TR10 mínus 25%.

Axel

Pasažérská ČD uvádí životnost vagonků a lokotek: „20 až 30 let“… Zhruba do roku 2010 uvažovala pasažérská ČD tuto životnost o něco kratší.

ušatá

Ono i 50 či 60 let.

Axel

Pasažérská ČD uvádí v oficiálním dokumentu životnost „20 až 30 let“

Miroslav Zikmund

17 500 000 Kč vám připadá mnoho ?

zdenek

Pokud to bude zase tak drahé jako u Stadlerů, tak je to vyhazování peněz.

Axel

??? RegioSpider=RS1 od Stadleru

Daniel Jablonecký

Škoda, že nedostanou nové sedačky. Ty, co tam jsou dneska, nejsou zdaleka tak pohodlné jako ty, co nám jezdí v RS1 na Liberecku.

Miroslav Zikmund

Ty co tam jsou dneska jsou lepší než v Pendolinech nebo RailJetech ….

Daniel Jablonecký

No, když myslíte… Asi máte specificky tvarovanou tu část těla, která přichází se sedačkou do styku. A nebo jste tím ještě nejel.

Huh

Jel jste s oběma verzemi? Liberec = „moderní sedačka ala prkno potažené látkou“. Na 15 minut dobré, na hodinu do Tanvaldu už míň… Lounsky „šrot“ má ještě poctivé sedačky s docela vysokým polstrováním. Ja vím, není to moderní, za to pohodlné, probere to i otřesy z našich skvělých lokalek a jste tam jak doma na kanapi. Toť můj názor.

Daniel Jablonecký

Ano, jel jsem oběma. Víc mi vyhovuje ta Liberecko-tanvaldská verze.

Potulný wechtr

Dosazení ETCS není součástí modernizace?

tkw

Asi ne,nikde jsem o tom nečetl. Je zajímavé že nezveřejnili cenu.

Axel

No jo, holt „zdroje jsou“ patrně byl vzkaz od „Faltýnek pozdravuje“

pro srovnání obvyklých cen: „Správa železnic zaplatí miliardu za ETCS do drezín a montážních vozidel. Zabezpečovač stojí tolik, co nová „MUVka““
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-zaplati-miliardu-za-etcs-do-drezin-a-montaznich-vozidel-zabezpecovac-stoji-tolik-co-nova-muvka-83405/

Tomariero

to je v soutěži zvlášť pokud vím

zdenek

K čemu má smysl dávat do toho ETCS. A otázka, proč jej tam nedá výrobce.

Pepa

V Pardubickém kraji budou jezdit právě kvůli potřebě ETCS.

Marek Kováč

Dobré ráno, poprvé na naší planetě? 🙂

Jaký výrobce? Ten co již dávno neexistuje? A proč ETCS? No, zkuste se z depa v České Třebové dostat vlakem do Poličky, Lanškrouna, Litomyšle, Moravské Třebové (kam mají RS1 jezdit) a nemuset použít koridorovou trať

Dušan

Není, ale aktuálně to ČD, a.s. soutěží – viz níže:

Doplnění mobilní části ETCS do až 23 kusů motorových vozů řady 841.2 – zahájeno, předpokládaná hodnota zakázky: 345 000 000,00 Kč bez DPH (= 15 000 000,0 Kč na vozidlo)

Luboš Beneš

A sakra, to už jsme na 2/3 ceny nového vozu a to tam ještě nemáme tu opravu. A to se vyplatí….

Kubrt

Jenže žádný „nový vůz“ už není, výroba skončila.

Gwann

alternativa….není.
naše pojetí ETCS, toť majstrstyk SZ a MD.