Dopravci Železnice

RegioJet skončil po téměř 9 letech mezi Bratislavou a Komárnem. Dvoupodlažní vozy budou v Česku

Jednotka Bombardier Talent v barvách RegioJetu v Bratislavě. Foto: RJ
Jednotka Bombardier Talent v barvách RegioJetu v Bratislavě. Foto: RJ
RegioJet chce o návrat usilovat v řádné soutěži. Pokud ji slovenské ministerstvo vypíše.

Společnost RegioJet včera ukončila svůj provoz v závazkové dopravě pro slovenské ministerstvo dopravy. Po necelých devíti letech opustila trasu mezi Bratislavou a Komárnem. Vystřídala ho Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Loučení českého dopravce proběhlo na Slovensku bez výraznějších emocí, na rozdíl například od konce Českých drah na rychlících R14. RegioJet na svém facebookovém profilu poděkoval cestujícím za využití jejich služeb. Jedinou komplikací v provozu poslední den bylo strhnutí záchranné brzy u jednoho vlaku.

Konec provozu RegioJetu na Slovensku znamená návrat motorových jednotek leasingovým firmám. Jednotky Siemens Desiro přejely v noci do Liberce, kde je Arriva začíná nasazovat na linku L3 z Liberce do Staré Paky. Dvoupodlažní vozy po Deutsche Bahn rovněž zmizí do Česka. RegioJet je nabízel k využití slovenským drahám, ty ale nakonec zájem neměly. „Využijeme je v budoucnu na našich linkách v Česku,“ řekl bez dalších detailů mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Z Německa přivezl dopravce na Slovensko postupně celkem jedenáct dvoupodlažních vozů.

Nejvytíženější jednokolejka na Slovensku

RegioJet uvedl, že od 4. března 2012 přepravil na trase 25 milionů cestujících. „Díky příchodu nového dopravce a zkvalitnění služeb se původně odepsaná trať na jižním Slovensku stala nejvytíženější jednokolejnou tratí na Slovensku,“ dodal Ondrůj. Dopravce nasadil na trať nízkopodlažní soupravy, kvůli velkému zájmu pak musel posilovat i vysokopodlažními.

Slovenské ministerstvo dopravy začalo výběr dopravce pro tuto trať řešit příliš pozdě před uplynutím konce smlouvu. Zvolilo podobně chaotický přístup jako české ministerstvo dopravy, které řeší smlouvy na dálkové vlaky v takovém časovém tlaku, že dopravci nemají čas na přípravu kvalitnějších souprav.

Zakázku nakonec získaly slovenské dráhy ZSSK ve spolupráci s rakouským státním dopravcem ÖBB. Cestující ale čeká zhoršení komfortu, ubude nízkopodlažních spojů.  „Nalijme si čistého vína. Na trati budeme od prosince jezdit lepšími vlaky, než jsou současné, ale na počátek provozu horšími než v roce 2018,“ řekl v září šéf ZSSK Filip Hlubocký.

RegioJet ze Slovenska neodchází, bude i nadále provozovat spoje z Prahy do Košic a Bratislavy a Žiliny. O trasu do Komárna chce usilovat znovu, až stát opět vypíše soutěž na delší dobu.

ZSSK dnes poděkovala RegioJetu za rozvoj železniční dopravy v regionu. Od nového jízdního řádu jezdí na trase celkem 59 vlaků. V pracovní dny je základní hodinový takt mezi Bratislavou a Komárnem, do Dunajské Stredy 30 minut, v úseku Bratislava – Kvetoslavov  dvacet minut.

Souprava ZSSK v Komárně. Foto: ZSSK
Souprava ZSSK v Komárně. Foto: ZSSK

ZSSK na trasu nasadí tyto soupravy

• Lokomotiva 2016 (ÖBB) + 2x osobní vůz Bdteer (ZSSK) + 2x vložený vůz Bmpz-I (ÖBB) + řídící vůz Bmpz-s (ÖBB) – celková kapacita 372 míst k sezení.
• dieselmotorové jednotky 840 (ZSSK) – 110 míst k sezení.
• Lokomotiva 754 (ZSSK) + 2x osobní vůz Bdteer (ZSSK) + 2x osobní vůz Bdtmeer (ZSSK) – celková  kapacita: 364 míst k sezení.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
asdfr

Mam dojem, ze ten navrat im moc nevysiel Rano Rex 1770 50 minut. Osobaky za nim tiez meskaly. Pozeram Os 4322 momentalne meska 27 minut.

Pezos

Všude se píše o 2x Bdteer, ale v reálu i podle vagonwebu bude jezdit jen jeden (mluvilo se něco o nedostatku vozů). Vypadá to, že PR oddělení jemně přikrášluje realitu.

X 1

Přikrášlovat realitu je přece podstata práce PR oddělení. 🙂

Xapadlo

Jsem opakovaně fascinován citátem šéfa ZSSK Filipa Hlubockého “ Na trati budeme od prosince jezdit lepšími vlaky, než jsou současné, ale na počátek provozu horšími než v roce 2018″. Velmi mi to připomíná zadání slovní úlohy na prvním stupni základní školy. Velmi komplikované zadání. Ten pán tedy říká, že ZSSK bude jezdit lepšími vlaky, než jezdil v té době (září 2020) RegioJet? To asi neříká, protože to není pravda. Jak je tedy možné, že bude jezdit horšími, než v roce 2018? Znamená to, že v roce 2018 jezdily horší vlaky než v roce 2020? Jsem z toho voľaký zmätený. Nebo… Číst vice »

Eda

A první dny to taky ZSSK pořádně podělaly. To je mistrovské diletantsví
– pokazit co se dalo, už kdysi
– přišel RegioJet a zaznamenal fenomenální vlny úspěchu, většinou to zvládl
– OK RegioJet nebyl dost dobře, ZSSK/OBB budou lepší
– měly se čas připravit, znaly problematiku..
– mistrosvský PR komentář (bulshit)…
– a realita prvních dní? Poučení žádné, ba snad i záporné. Očekávání bohužel předčil realita!

Chudáci cestující..

Nedopusťme podobné kontra-obraty směr socialismu na železnici i u nás..

Anonym03

Pastevci si to umí zařídit koukám.

pkajetan

Konečně výstižná glosa velkého Čecha… nójó – to se musí nechat ..

Peter

Pred chvilkou som sledoval spravy. ZSSK mali dnes v prvy den premiery na trati BA-DS-KN hodinove meskanie….

Peter

Vraj si Hercules mal problemy s riadiacim voznom. Niekolko krat museli restartovat riadiaci pocitac.

medical_examiner

Což ale nejsou vozidla ZSSK, ale ÖBB.

libor

ale jezdí pod hlavičkou ZSSK

Filemon44

Ta patra třeba přijdou do Ústí a RJ bude „učit“ jezdit lidi vlakem na tratích Ústí-Úpořiny-Bílina a Střekov-Děčín východ.

Gajda

Ono by jich šlo spojit i 5, udělat z toho dvě soupravy a nechat to jezdit Praha – Plzeň jako express se službama jako mají rychlíky z Bohumína do Brna. Na tu hodinovou cesty by to stačilo a s autobusama už tam nikdy neprorazí

Alex

Expres se píše a jedním s.

Elb

Do Berouna není kapacita, navíc při nadcházející modernizaci tratě by to nedávalo úplně smysl..

Já, kdo jiný

Ideal by bylo Praha-Kladno.

Karel

RegioJet má laciné jízdné, rozdává zadarmo jídlo a pití, jezdí lacino do Chorvatska, supermoderní vozový park má. I WiFi zdarma. Na to všechno Češi slyší. A dokonce zachránil osobní dopravu na této trati. On je prostě Bůh.

Michal

To je ironie?

Jiří 24

Mám obavu, že autor tento příspěvek nemyslel jako ironii. Tak alespoň autora opravím: Laciné jízdné možná má, zadarmo rozdává kafe, vodu, mošt a čaj, supermoderní park, to bych úplně neřekl, spíše má kvalitní staré vozy co částečně vypadají jako moderní, WiFi zdarma-spíše parodie na WiFi. A to že je to Bůh je až moc silné tvrzení 😁

Karel

Aspoň si mě dobře pochopil.

Avlaky

Super moderní zase ne, ale není to nic strašného

Iveta

No reagoval bych na komentáře.Hodně lidí píše jak RJ tu trat pozvednul a jezdí zde více vlaků než za ŽSSK ,ano to je pravda ,ale také se mění doba ,rozrostla se Blava a vznikají sídliště kde jinak byli jen vesnice.A ta trat směrem na Vrakunu měla potenciál.Podívejte se na to jinak ,srovnám trat Blava-Trnava ,rok 2004 17 os vlaků,2016 25 vlaků a letos 40 osobáků a žádný RJ tam na osobákách nikdy nejezdil ,jen ta blbá ŽSSK ,prostě jde o přirozený vývoj a RJ zase jen skočil tam kde vyzobe rozinky ,jo až se vrhne na trat např.Humenné-Medzilaborce a zdvojnásobí… Číst vice »

Ketchup1970

Tak nos na kšeft má… asi jako proutkař na vodu. A taky umí lidi odhadnout. Nabídka určuje poptávku , jak se zpívá v jednom popěvku. A i pro něj jsou lidé jenom “substrát” , i když to tak nevysloví, je to spíše cílová skupina. Proto pivo do Chorvatska, proto káva zdarma. Cestující nerozezná WLABmz od Bc , prostě “spací “ a to mu stačí. Hotel s hostelem si nesplete, ale lehátko s lůžkem ano ..

Vlk

To je správné divadlo a bordel, tomu se říká doprava…….
To se musíte smát !!!

Railfort

Kolik těch patráků je. Pamatuji si jak je vozili po jednom na bratislavských rychlících.

Jakub (easydrink)

Podle článku 11.

Avlaky

I doopravdy dvanáct, z toho dva mají i první tridu

David

Takže Zssk trapí, co mají na tuhle trať nasadit, regiojet jim nabídl do prodeje nebo do pronájmu dvoupatraky, co tam jezdili, a Zssk odmítla. Dobrý marketingový tah, Zssk, to se Vám musí uznat, místo toho aby jste problém měli dočasně vyřešený, tak tam nasadíte historická vozidla o nižší kapacitě a ty novější vezmete tam, kde několik let jezdí a cestující vrátite do starých motoráků. Dobrý způsob, jak cestující na téhle trati zase z vlaku vyhnat (před nástupem regiojetu byla trať dokonce napsaná mezi uvažované k zavření, z důvodu katastrofálního využití).

DJ TRAIN

netreba si ani RJ extremne idealizovat, ano zacal velmi dobre, ale cca od polovice posobenia to nedaval. Tie dvojpodlazne jednotky..bez klimy ok, ale v zime bez funkcneho kurenia, vypadky kurenia a klimy v ostatnych jednotkach bezne a hodne caste.- stav inak horsi ako zrekonstruovane jednotky zssk..vypadky spojov detto…kolaps celej trasy pri jednej nehode bez adekvatne zabezpecenej NAD.. extremne pozdny vstup do IDS atd atd atd….inak povedane Arriva CZ na BA – Komarno s vykonom co davaju v CZ by som bral… RJ prosim uz nie a nie som jediny….. vela veci urobili uspesne to nepopieram… ale toto nedavali…. a to,… Číst vice »

Krušnohorec

Však jízdní řád byl sestavený tak aby cestující vyhnal.

cikada

Otázne je, čo za tie krámy chcel. Píšeš o tých „dvoupatrákoch“, jak keby to bolo niečo extra… Šiel som niekoľkokrát RJ na tej trati. Nič závratné. Akurát o čosi lepšie ako tie črepy vo vlastníctve ZSSK. Celé to posralo ministerstvo dopravy. Neboli schopní vyspísať poriadné verejné obstarávanie. Všetko v doprave posledné roky ide od 10 k 5. Kopa eurofondov pre neschopenstvo pravdepodobne prepadne. Trať bola odsúdená k zavretiu pre katastrofálne zmýšľanie na ministerstve. Jasné, že keď spoje idú raz za tri hodiny, tak nikto normálny nebude chodiť vlakom… Keď sme pritom, nezdá sa mi, žeby RJ dodržoval zmluvu čo sa… Číst vice »

Peter

Ale ministerstvo sa chvalilo, ze usetrili na dotacii 20 centov/km voci RegioJetu. Precitajte si clanok a hlavne prispevky diskutujuceho b. pityo.

https://ekonomika.sme.sk/c/22554244/na-linku-bratislava-komarno-sa-vratili-vlaky-narodneho-dopravcu.html

Petr Šimral

“ (před nástupem regiojetu byla trať dokonce napsaná mezi uvažované k zavření, z důvodu katastrofálního využití)“.

Těžko Anežko, když to byla a je nejvytíženější jednokolejka v nákladní dopravě na Slovensku…

Pezos

Zavřením nejspíš myslí zrušení osobní dopravy.

David

přesně tak, blbě jsem to charakterizoval

Filemon44

Ale chápejte… takhle to líp vypadá.Nedotknutelný Jančura zachránil trať před zrušením.Jancura není člověk, Jančura je Bůh!!!!!

medical_examiner

Jančura je maximálně tak démon Azazel.

Miloň

Tohle je dost rozšířená mantra, že trať byla na zrušení a Regiojet tam tam dostal lidi, ale ona to tak pravda není, protože ty lidi tam nedostal RJ, nýbrž:
– ŽSR, které tu trať těsně před příchodem RJ zrekonstruovaly
– Ministerstvo dopravy, které navýšilo (objednalo) výkony na té trati
– Bratislavský kraj (nebo-li BID), který zařídil zapojení linky do Integrovaného dopravního systému
– masivní rozvoj suburbanizace v posledních letech

tratovak

A zadarmenkovia.

noerf

Kdyby Regiojet nepřilákal svoji službou nové cestující, tak by i díky opravě a změně taktu jezdilo tak 1,0 – 1,5 milionu cestujících ročně.
To, že tam jezdilo přes čtyři miliony cestujících je jednak schopností dopravce zajistit dostatečnou kapacitu a jednak objednatele, který na základě dat o cestujících je ochoten jednat o zvýšení kapacity vlaků při zvyšující se obsazenosti.

Elb

Já měl za to, že tam cestující běžně zůstávali na nástupištích..

pkajetan

jak prosím vypadá dvoupatrák? jako barák?

ABC

co ty Talenty, už pro ně má leasingovka nějaké užití?

Tom

Taky mě zajímá, jestli by se nějaké
české trati nemohly objevit… 🤔

DJ TRAIN

objavia u Arrivy

ABC

tam se objeví Desira

DJ TRAIN

dik za upozornenie, chybicka se vloudila

Leos Konecny

Tak a teď slováci pocítí jak se zase cestuje po socialisticku. Je me jich líto. Budou vzpomínat na žlutý RJ

exttmis

Co to je, to cestování po socialisticku?

švestka

Cestování s hornouherskými státními drahami.

Bivoj

Nezlobte se, ale vy jste fakt ubožák. Slovensko už sto let nejsou Horní Uhry.

Jakub (easydrink)

Podle některých reakci Slováků, co tam jezdí, tak na něj zase tak vzpomínat nebudou, resp. to prý nebyla taková sláva, jak by se mohlo zdát.

Marťas

Jenom technická – za textem „celková kapacita 372 míst k sezení. prepravná kapacita súpravy: 372 miest na sedenie“ nejspíš vypadlo „maximális kapacitása 372 ülőhely“.

Martin

Loučení českého dopravce proběhlo na Slovensku bez výraznějších emocí, na rozdíl například od konce Českých drah na rychlících R14.
Je vidět, že zaměstnanci Regiojetu nejsou hysterky, jako někteří zaměstnanci ČD !

Unido

Jinými slovy si nevybudovali takovou loajalitu vůči svému zaměstnavateli. Pročpak asi?

David

Protože to jsou schopní lidé, co snadno najdou uplatnění jinde. Na rozdíl od konzervativních neschopů od ČD, kteří si sice lety v hytláku vyseděli loajalitu ke svému zaměstnavateli, ale ta je jim teď k ničemu, bo jsou jinde nepoužitelní.

Ales

Lépe jste to nemohl ani napsat. Děkuji

Unido

Vy musíte mít krásné černobílé vidění světa když umíte takhle ukázkově škatulkovat. 🙂

MildaIV

Oni třeba jinde nepoužitelní nebudou, ale ještě si to nezkusili a mají z toho strach. Zaměstnanci RJ na Slovensku asi ve větší míře měnili zaměstnavatele a zjisgtili, že to není žádná hrúza.

Pajoš

Opět je tu nějaké paušalizování lidí (zaměstnanců ČD), že jsou neschopní a jinde nezaměstnatelní. Nemám nic proti zaměstnancům RJ ze Slovenska, ale jakou přidanou hodnotu nabídne průvodčí nebo stevard RJ oproti průvodčímu ČD? Co je ten jejich bonus? Praxi mají prakticky stejnou ve stejném oboru, tak co z jednoho dělá toho neuplatnitelného neschopu a z druhého toho snadno uplatnitelného člověka jinde?
Díky za vysvětlení

noerf

Přístup k cestujícím. Pro Regiojet je cestující na prvním místě, protože cestující je ten, kdo jej živí (autobusy, vlaky). Kdežto ČD pro ČD bylo prioritní získat dotace, cestují ji byli dlouhodobě ukradení, což se s nástupem konkurence mění.

Pajos

To jste sice spíše popsal strategii dopravce, ale chápu kam tím míříte. O tom že vlakový perzonál RJ je většinou profesionální pochyb není. Z mých zkušeností neplyne že by personál ČD byl zásadně horší. Samozřejmě můžete mít jinou zkušenost, ale mluvit o tom že personál RJ je top a personál ČD úplný odpad určitě nejde. A konkrétně, když Arriva začala shánět lidí na linky do Liberce neslyšel jsem že by zaměstnance ČD odmítali, spíš to bylo naopak, ale hledat odkaz na článek nebudu. Stejně tak to bylo u jakýchkoliv jiných linek, takže ta neuplatnitelnost v oboru asi úplně neplatí. A… Číst vice »

Jakub (easydrink)

Já zažívám stejný přístup u ČD i u RJ.

Karel Kouba

Je vidět, že o tom mnoho nevíte.

Gwann

tak vlaky najezdím ročně cca 35000km a na přístup personálu CD si moc stěžovat nemůžu. nevím čím by mi RJ mohl víc podkurovat…kratší sukně mladých pruvodcich?

Filemon44

Já bych to takhle neviděl…i u ČD a ČD Cargo dnes již dorostla generace,která svou práci bere jako každou a ne jako poslání,jak bylo dříve prezentováno.Takže si myslím, že i další odchody z kolejí budou i u ČD méně a méně emotivní…..

Gwann

tak vás bych chtěl zaměstnávat…konzervativní neschopa…asi vás odevšad po roce vyrazí…ze?

Technik

A také je vidět, kterým směrem jsou autorovi sympatie a antipatie

DJ TRAIN

o sympatiach a antipatiach sa neda hovorit… zssk a cd su ine svety… riaditel zssk veci pomenuvava vecne a bez pohadek ak nieco vyjde i nevyjde….a narozdiel od cd komunikacia statnych a sukromnych dopravcov je na kulturnejsej urovni… aktualne md zaroven vsetko dava posudzovat utvaru “ hodnota za peniaze“ – kvoli efektivite, navratnosti verejnych financii a nerozhoduje sa na zaklade emocii a populizmu ale dat!

Filemon44

Třeba se to po nástupu slovenského polovníka do čela ČD změní….

Bivoj

Proč by hysterčili ? ZSSK bude na tu linku zaměstnance potřebovat.

Frantisek

Nu, ale také po kolika letech. A možná bych to „někteří“ použil u obou skupin. 😉

Krušnohorec

Co se dá dělat? Dzurinda již není předsedou vlády aby nasypal.

xyz

Dzurinda nebyl slovenským premiérem v žádném okamžiku působení Regiojetu na Slovensku.

karel

Ty jsi vůl…

Chronosphere

To nevím,neznám ho, ale myslím že tím chtěl říct,že zatímco Jančura dostal na Slovači nabagrováno, tamější národní dopravce musel všechno obhájit v řádných výběrových řízeních.
Člen hnutí ČD Forever/Dřív bylo líp.

Jiří Kocurek

Dostal nabagrovánu lokálku, kde skoro nikdo nejezdil. A začali jezdit lidi. To je zločin proti dráze! Dělal něco, co ŽSSK dělat nechtěly.

Krušnohorec

5,30 Euro

DJ TRAIN

vykony objednava v svk ministerstvo dopravy… v tom case bolo ministerstvo v rukach strany kde coho sa chytili bolo extremne „transparentne“ a kde posobili po nas potopa… aj obyvatelia Bratislavy by ti v suvislosti s reko stranice a terajsim magistratom, ktory cokolvek tesne po komunalnych volbach zablokoval vedeli povedat svoje….ak by malo zssk stejne podmienky nemam pochybnost, ze by BA- KN davali min. podobne…nie som zamestnanec ani zssk a a ni cd

Jiří Kocurek

Ne, Byl to Orbán v čele s Hungaristickou klikou. Prý Komárno komárom! Ano, Dzurinda byl tehdy ministrem zahraničních věcí.
Takže to sedí. Konspirace je odhalena a zločin zastaven. Pomocí regioJeu chtěli odvézt Dunajskou Stredu i s cintorínem do Maďarska!

švestka

Ne, mohl za to Soroš a ilumináti?

Peter

Skuste pisat trochu k veci pane Kocourek.

Jarek

A další provozní zaměstnanec ČD na penzi pokračuje v boji za IV. epochu ČSD, času a cestujícím navzdory.
Tak se běžte svézt se ZSSK, určitě z nich budete nadšenej.

Krušnohorec

Krušnohorec nebyl nikdy zaměstnancem ČSD, ČD ani jiné železniční společnosti. Pro pomaleji chápavé opakuji: NEBYL.

Krušnohorec

Byl jsem uveden v omyl. Ale tehdy se psalo o Dzurindovi, který se k tomu nějak přimotal.
Koneckonců je absolventem VŠD Žilina.

Krušnohorec

Naprosto Vás chápu a nedivím se.

Krušnohorec

Dodatek:
Za hluboké totality Krušnohorci nebylo umožněno studium na VŠD v Žilině. Takže Krušnohorec vystudoval ČVUT – FEL s nadějí, že se k ČSD dostane. Nestalo se tak.

MartinS.

Jestli za hluboké totality nebylo Krušnohorci umožněno studium na VŠD v Žilině a musel místo toho studovat ČVUT-FEL, potom by si asi měl vzpomenout, jak dopadl na VŠD na přijímačkách, protože směrná čísla tehdy, byla na dopravní obory 2/3 Čechů, 1/3 Slováků, takže Češi, Moravané a Slezané se do prváku dostali více méně všichni, Slováci mívali problémy. Výjimkou byla žilinská strojárna, která byla považována za lokální strojírenskou fakultu a tudíž se tam bralo víc Slováků, ale tam se z ČSR tolik lidí nehlásilo, protože strojírenské fakulty šlo studovat v bližších destinacích.