RegioJet skončil po téměř 9 letech mezi Bratislavou a Komárnem. Dvoupodlažní vozy budou v Česku
RegioJet chce o návrat usilovat v řádné soutěži. Pokud ji slovenské ministerstvo vypíše.
Společnost RegioJet včera ukončila svůj provoz v závazkové dopravě pro slovenské ministerstvo dopravy. Po necelých devíti letech opustila trasu mezi Bratislavou a Komárnem. Vystřídala ho Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
Loučení českého dopravce proběhlo na Slovensku bez výraznějších emocí, na rozdíl například od konce Českých drah na rychlících R14. RegioJet na svém facebookovém profilu poděkoval cestujícím za využití jejich služeb. Jedinou komplikací v provozu poslední den bylo strhnutí záchranné brzy u jednoho vlaku.
Konec provozu RegioJetu na Slovensku znamená návrat motorových jednotek leasingovým firmám. Jednotky Siemens Desiro přejely v noci do Liberce, kde je Arriva začíná nasazovat na linku L3 z Liberce do Staré Paky. Dvoupodlažní vozy po Deutsche Bahn rovněž zmizí do Česka. RegioJet je nabízel k využití slovenským drahám, ty ale nakonec zájem neměly. „Využijeme je v budoucnu na našich linkách v Česku,“ řekl bez dalších detailů mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Z Německa přivezl dopravce na Slovensko postupně celkem jedenáct dvoupodlažních vozů.
Nejvytíženější jednokolejka na Slovensku
RegioJet uvedl, že od 4. března 2012 přepravil na trase 25 milionů cestujících. „Díky příchodu nového dopravce a zkvalitnění služeb se původně odepsaná trať na jižním Slovensku stala nejvytíženější jednokolejnou tratí na Slovensku,“ dodal Ondrůj. Dopravce nasadil na trať nízkopodlažní soupravy, kvůli velkému zájmu pak musel posilovat i vysokopodlažními.
Slovenské ministerstvo dopravy začalo výběr dopravce pro tuto trať řešit příliš pozdě před uplynutím konce smlouvu. Zvolilo podobně chaotický přístup jako české ministerstvo dopravy, které řeší smlouvy na dálkové vlaky v takovém časovém tlaku, že dopravci nemají čas na přípravu kvalitnějších souprav.
Zakázku nakonec získaly slovenské dráhy ZSSK ve spolupráci s rakouským státním dopravcem ÖBB. Cestující ale čeká zhoršení komfortu, ubude nízkopodlažních spojů. „Nalijme si čistého vína. Na trati budeme od prosince jezdit lepšími vlaky, než jsou současné, ale na počátek provozu horšími než v roce 2018,“ řekl v září šéf ZSSK Filip Hlubocký.
RegioJet ze Slovenska neodchází, bude i nadále provozovat spoje z Prahy do Košic a Bratislavy a Žiliny. O trasu do Komárna chce usilovat znovu, až stát opět vypíše soutěž na delší dobu.
ZSSK dnes poděkovala RegioJetu za rozvoj železniční dopravy v regionu. Od nového jízdního řádu jezdí na trase celkem 59 vlaků. V pracovní dny je základní hodinový takt mezi Bratislavou a Komárnem, do Dunajské Stredy 30 minut, v úseku Bratislava – Kvetoslavov dvacet minut.
ZSSK na trasu nasadí tyto soupravy
• Lokomotiva 2016 (ÖBB) + 2x osobní vůz Bdteer (ZSSK) + 2x vložený vůz Bmpz-I (ÖBB) + řídící vůz Bmpz-s (ÖBB) – celková kapacita 372 míst k sezení.
• dieselmotorové jednotky 840 (ZSSK) – 110 míst k sezení.
• Lokomotiva 754 (ZSSK) + 2x osobní vůz Bdteer (ZSSK) + 2x osobní vůz Bdtmeer (ZSSK) – celková kapacita: 364 míst k sezení.