Dopravci Železnice

RegioJet přivezl dalších šest dvoupodlažních vozů z Německa pro slovenský provoz

Soupravy s dalšími vozy Dbz pro RegioJet ve stanici Praha - Smíchov. Foto: Daniel Fedin
Soupravy s dalšími vozy Dbz pro RegioJet ve stanici Praha - Smíchov. Foto: Daniel Fedin

Společnost RegioJet včera přivezla z Německa dalších šest dvoupodlažních vozů řady Dbz, které dříve sloužily Deutsche Bahn. Nasadí je na trať Bratislava – Komárno, kde se s ministerstvem dopravy domluvila na navýšení kapacity.

Doplní tak flotilu pěti vozů, které už na trase jezdí od začátku září. Současně nasadí do provozu druhou dieselovou lokomotivu. „Čekali jsme na vyřízení přepravních formalit na německé straně,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Celkem jich RegioJet pořídil 11, devět bude nasazeno do pravidelného provozu na dvou soupravách tažených dvěma lokomotivami Eurorunner, dva vozy budou jako záloha. „Aktuálně od poloviny září nasazujeme na trase z Dunajské Stredy do Bratislavy první čtyřvozovou soupravu těchto vozů, která jezdí na nejvytíženějším ranním spoji 4308,“ dodal Ondrůj.

Dvoupodlažní vagony řady Dbz 750 vyrobila v 90. letech zhořelecká vagónka; donedávna jezdily v okolí Mnichova.

Kvůli rostoucímu náporu cestujících na Žitném ostrově nasadil RegioJet už v únoru na vybrané spoje mezi Bratislavou a Komárnem klasickou soupravu sestavenou z rychlíkových vozů.

Kapacitní problémy se začaly projevovat loni, kdy došlo k výraznému skoku v počtu cestujících. Vlaků RegioJetu na lince využilo 3,8 milionu cestujících, což bylo meziročně o milion více. Důvodem nárůstu bylo především zaintegrování linky do dopravního systému Bratislavského kraje, takže cestující z předměstských oblastí Bratislavy (kde zároveň bují nová zástavba) mohli začít využívat vlaky na své předplacené jízdenky. Nejvytíženějším úsekem je Kvetoslavov – Bratislava, potažmo Dunajská Streda – Bratislava. Rekordy linka láme i letos, za první pololetí jí využilo 2,3 milionu lidí, meziročně o 50 procent více.

RegioJet převzal provoz na jihoslovenské lince v roce 2012. Rok předtím tam ZSSK přepravila 800 tisíc cestujících. Slovenské ministerstvo dopravy vypsalo minulý týden soutěž, ve které hledá provozovatele vlaků pro tuto trať, který nastoupí po ukončení smlouvy s RegioJetem v příštím prosinci. RegioJet již projevil zájem pokračovat, trať chce získat zpět i slovenský státní dopravce ZSSK.

61
Diskuze

avatar
10 Komentáře
51 Reakce na komentáře
40 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
41 Autoři komentářů
X 1OndraMirekK1Zapaa8n Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jenom šest? Nezbylo jich tam ještě tak 100? Něco jako náhrada za B256 a B249, které jsou o cca 20 let starší. Když totiž RJ nakoupí ojeté vagony, tak ČD nakoupí také.

a8n
Host
a8n

Ve verzi pro nezávislou trakci jen 8.

Romanero
Host
Romanero

Ta trať je tedy vážně úkaz v dobrém slova smyslu.

Zároveň to ukazuje, že nejlépe pružně umí na poptávku (je-li samozřejmě dostatečně velká) reagovat stejně jen klasická souprava.

petr
Host
petr

Kapacitní problémy se rozhodně neobjevovaly pouze loni.

Tronda
Host
Tronda

Slovenské ministerstvo dopravy si objednalo malou kapacitu, doobjednalo ji teprve letos, když se blíží volby.

noerf
Host
noerf

Redakce: už znáte termíny dodání lokomotiv Traxx pro Regiojet, respektive v kolik a v jakých letech budou dodány?

AAA
Host
AAA

Jak to vlastně vypadá v praxi, jezdí v nějaké úpravě nebo polepu nebo tak jak jsou z Německa?

Dragoo
Host
Dragoo

V interiéru se dělaly jenom minimální úpravy jako doplnění informácí o trase, tarifním systému a podobně. Vozy zatím jezdí v původním nátěru DB, ovšem již brzy by měly být přebarveny do korporátní žluté (což je podle mně škoda, protože jinak jsou všechny ostatní dopravní prostředky jezdící v rámci bratislavské integrované dopravy červené).

Lemmy
Host
Lemmy

Naozaj, je to celé červené.comment image

Barvy vozidlel jsou v aktuální situaci ZSSK a bratislavského „IDS“ skutečně nejzásadnějším problémem.

Martin V.
Host
Martin V.

A mají k tomu i řídicí vozy, co jsou vidět na fotkách z Německa, nebo jen tyhle vložené a musí v koncových stanicích soupravu objíždět?

Kubrt
Host
Kubrt

Řidičáky RJ nemá.

Ondra
Host
Ondra

Jeden řídící mají na Zličíně, ale to je ten co měl být na Bohumín-Brno

X 1
Host
X 1

Ten je k Pumě. K Dostu jej nemají.

michalk
Host
michalk

objevit se to na lince S5 Praha – Kladno nebo S6 Praha – Nučice, to by byla revoluce!

Lemmy
Host
Lemmy

Jo, to by ale Anofert nemohl po ostrém vyjednávání s jediným dodavatelem vyjednat pozlacené hovno v podobě wifi do regionov…

Třicátáprvní béé
Host
Třicátáprvní béé

Dobrý večír, dostal za přepravu pan Stift zaplaceno? 😉

michal
Host
michal

Vaše zbytečná starost.

X 1
Host
X 1

Nikoliv. Pan Stift tu práci dělá ze svého laskavého srdce. 😉

Aldik
Host
Aldik

A Brno-Bohumin co? Pořád nic neodtajnil 😂

Manitou
Host
Manitou

Hele, zrovna na této lince je lituji. Hlavně personál.
Při tom „materiálu“ z Kojetína a Přerova to bude celkem hardcore.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

„To“ jezdí spíš osobákem, v rychlíku nebývají.

noerf
Host
noerf

Aldik: podle posledních vyjádření odtajní vagony začátkem listopadu. Jinak u provozu v Ústeckém kraji již mají první jednotku v barvách kraje.

Miloň
Host
Miloň

Něco se postahuje z komerčních vlaků, zmizí lowcost a některé spoje.

kakov
Host
kakov

vážně? to by nebylo moc košér vůči stvávajícím zákazníků….
ale co ve vlacích ČD se místo najde 😀

Petr
Host
Petr

Není to jasné ? Hold si zkanibalizuje komerční spoje, žádnou jinou reálnou variantu nevidím 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ale houby. Nevyjdede! 😀 😀

MirekK1
Host
MirekK1

HOLD = POCTA, HOLT = ZKRÁTKA 🙂

J.K.
Host
J.K.

Neudělají pár předváděcích jízd Praha – Beroun?:-)

Radek
Host
Radek

Jo, jak by tam sedly!

X 1
Host
X 1

Praha – Beroun
Ten dieselový Herkules vepředu, by tam při stavu trakčního vedení, pasoval jak víno.
Ale mohlo by se stát, že by to byl nejspolehlivější spoj a došlo by k navýšení počtu cestujících. To by pak mohla některým odborářům prdnout cévka. 😉

Zapa
Host
Zapa

Stav TV se poměrně zlepšil, protože se vyměnila většina izolátorů. Jinak ano, jsem pro vyzkoušení na 171. Schválně jak se vám poleze z nízkých nástupišť po schodech do dveří nad podvozky. Ty vozy se mi taky líbí, ale mají i své mínusy. Pomíjím fakt, že to tu nemá co tahat.

Jackub
Host
Jackub

Líp, než kdekoliv jinde do Honeckerů. 😉 Které (nejen zde) mnozí navrhují neustále rekonstruovat, dokonce do ucelených souprav a poukazují na to, jak skvělé ty vozy jsou… 😉

Zapa
Host
Zapa

To byla reakce na trať 171. Nepopírám, že se s Honekry jezdí někde jinde po republice, ale na páteřních tratích do Prahy, kde dominují ešusy, by to šplhání dost zdržovalo. Speciálně na 171, kde jsou stále ještě nízké perony.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Někteří zažili a pamatují Bp (později Bpjo). Ty mají taky dveře nad podvozky. https://www.parostroj.net/katalog/ov/clanky/Bpjo/Bpjo.php3
No a Jackub už to popsal. Ano, není a nebude to horší něž Honecker. Možná by se ale SŽDC mohla pochlapit a poválečné perony předělat na něco soudobého. Jo, vím, místní jsou proti.

Lemmy
Host
Lemmy

Nerouhejte se, patra s dvěma brejlovci tam opravdu jezdily… 🙂

Zapa
Host
Zapa

To je taky fakt. Myslím, že i v kombinaci s barčou.😁

Kubrt
Host
Kubrt

Nejdřív s papouškama, pak s bertama. S brejlovcema jen doplňkově, zdickýma, na odpoledním/ranním vlaku do Protivína.

Zapa
Host
Zapa

Tak tohle je dávná historie. Předpokládám že se spíš mluvilo o stavu, kdy nebyly Syslíci, což je tak dva roky zpět. Určitě lze dohledat na Káčku.

bkp
Host
bkp

Docela riskantní krok na lince, o kterou může brzo přijít.

Marťas
Host
Marťas

V takovém případě by je klidně mohl nasadit na své komerční linky. Vozy jsou na rychlost 140 km/hod.

Vladimir
Host
Vladimir

Naprosto souhlasím, takze by se mu vyřešil i problem s chybějícími vozy.

D.S.
Host
D.S.

Myslím, že by pak byl problém s topením.

Jarda V.
Host
Jarda V.

a Traxx nebo Vectron by to topení nezvládl? popřípadě jak velký problém by to bylo předělat, protože něco takového s řidičákem by na tu R8-ku bylo super, taková 6-ti až 8-mi vozová mrcha by byl trumf který by ČD asi těžko přebíjela.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Nezvládl. U elektrických lokomotiv je to velmi jednoduché. Topení jde buď přes odbočku na trafu nebo přímo.

Takže to musí být takto:

1.5 kV = v kabelu 1,5 kV =
3 kV = v kabelu 3 kV =
15 kV 16,7 Hz v kabelu 1000 V 16,7 Hz
25 kV 50 Hz v kabelu pro mezinárodní provoz 1500 V 50 Hz
25 kV 50 Hz v kabelu pro vnitrostátní provoz a SK 3000 V 50 Hz.

A to je vše,

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Vyrobit správné napětí o správné frekvenci určitě nějak lze, jen to nebude primitivně jednoduché, tím pádem ani levné, a mohl by být problém to do lokomotivy někam nacpat. Ale co předělat topení v těch vozech, co by to obnášelo?

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Znamenalo by to vyměnit centrální zdroj energie.

Apollo17
Host
Apollo17

A tahal by to ten Hercules?Protože ty vozy neumí topit z naší troleje napětím 3000 V.Proto si k nim pronajal i lokomotivy,protože Brejlovec by to neuměl topit.

noerf
Host
noerf

bkp: A kdo by mu trať zval? ZSSK nemá strojvedoucí, natož techniku pro tuto trať. A nemyslím si, že by šla Arriva proti Regiojetu. A představa, že by ČD expandovalo na Slovensko, proti státnímu dopravci by nebyl úplně v pořádku.

Samo
Host
Samo

ZSSK sa určite bude pokúšať, oni sa realitou prehnane nezaoberajú 😀 ČD by tiež neboli zlé, nevidím dôvod prečo by nemohli o tú linku súťažiť ak si nový management zaumienil expandovať do iných štátov.

X 1
Host
X 1

Manažeři ZSSK se nezabývají realitou spodiny (fírové, personál). Jsou stejně odtržení od reality, jako jejich protějšky u nás.

Lemmy
Host
Lemmy

Kecy pana Nebeského neberte moc vážně. Až pochopí, do čeho vlezl, tak ho podobné nápady přejdou…

Dalibor
Host
Dalibor

Nebeský pochopí…. to je nejkratší vtip na téma železnice!

Manitou
Host
Manitou

Nějaká domluva se smyslu „vyrovnávka výkonu“ si asi umím představit.
Na druhou stranu je fakt, že s těmi vraky typu B těžko.

ICE_Laco
Host
ICE_Laco

Arriva a OBB prejavili tiež záujem o túto trať ….

D.S.
Host
D.S.

OeBB by asi bylo nejlepší řešení.

Mišin
Host
Mišin

Praktická pozn. – doporučuji ÖBB nepřepřepisovat bez přehlasovaného Ö jako OeBB, protože možná záměna: https://de.wikipedia.org/wiki/Oensingen-Balsthal-Bahn 🙂

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll