RegioJet pořídil nové autobusy pro linky IC Bus Deutsche Bahn
Devět nových autobusů Scania Irizar i8 převzal autobusový dopravce Student Agency, který je známější pod obchodní značkou RegioJet. Jde o
Devět nových autobusů Scania Irizar i8 převzal autobusový dopravce Student Agency, který je známější pod obchodní značkou RegioJet. Jde o první autobusy s výtahem pro vozíčkáře ve flotile firmy. Jezdit začnou na linkách od května.
Jediné autobusy firmy, které nejezdí v tradiční žluté barvě, budou nasazeny na linku IC Bus Deutsche Bahn z Prahy do Mnichova, Norimberku, Mannheimu a Lipska. Nové autobusy nahradí dosavadní autobusy Setra, které byly nasazeny do provozu v roce 2014. Starší vozy firma prodá.
Autobusy IC Bus jsou provozovány jako integrovaná součást sítě železničních spojů Deutsche Bahn na těch linkách, kde vlaky – například z důvodu trasování železnice – nenabízejí tak rychlé a přímé spojení jako autobus.
RegioJet (Student Agency) spolupracuje s DB na těchto linkách od oku 2011, kdy na ně začal nasazovat své autobusy a personál v barvách německých drah. RegioJet je také prodejcem jízdenek na autobusové spoje IC Bus – a to jak z prodejního systému německých drah, tak v rámci vlastního rezervačního systému.
Autobusy Scania Irizar i8 používá RegioJet od roku 2016, v provedení pro IC Bus Deutsche Bahn se ale tyto autobusy výrazně liší – a to nejen korporátním červeno bílým zbarvením. Mají kapacitu 59 míst, tedy o čtyři méně než stejné autobusy RegioJetu. Cestující mají k dispozici samoobslužný automat s možností nákupu nápojů a drobného občerstvení. K dispozici je připojení k internetu v ČR i v Německu a palubní zábavní portál. V interiéru autobusu jsou umístěny také informační displeje zobrazující cestujícím informace o jízdě autobusu a další instrukce. Autobus je vybaven toaletou, bezpečnostními pásy a je plně klimatizován. DB nejdou cestou obrazovek v každé sedačce, ale zábavním portálem, ke kterému je možné připojit mobil, tablet či notebook.
Jako první dálkové autobusy ve flotile RegioJet/Student Agency umožňují plnou přepravu cestujících na vozíčku, stejně jako jejich nástup prostřednictvím výtahu zabudovaného za zadními dveřmi nad zadní nápravou. Při nástupu vozíčkáře se otevře část boční karoserie za zadními dveřmi a z autobusu vyjede výtah s plošinou pro bezbariérový nájezd invalidního vozíčku. Výtah vozíčkáře vyzvedne do úrovně podlahy autobusu a ten přejede do interiéru, kde lze vyjmutím sedaček vytvořit místo pro umístění cestujícího na invalidním vozíku. Jde o řešení, které je standardizované u nově dodávaných autobusů dálkové dopravy a odpovídá také nové německé legislativě týkající se přepravy vozíčkářů. Autobusy výrazně prodražuje.
Vozidlo je vybaveno i snímačem jízdy, který dokáže vyhodnotit objekt, který by mohl ohrozit bezpečnou jízdu autobusu. Pokud autobusu zablokuje cestu jiné vozidlo, ocitne se před ním překážka, nebo člověk, vozidlo ihned automaticky zabrzdí, tak aby byl náraz co nejmenší a nezpůsobil rozsáhlé škody. Systém je schopen zaznamenávat i bdělost řidiče. Pokud by se dostal do mikrospánku a autobus by začal zajíždět do vedlejšího jízdního pruhu, sedadlo řidiče začne vibrovat. Autobus mimo jiné snímá i styl jízdy řidiče a upozorní jej na případnou nadspotřebu. Autobus je vybaven i zařízením, do kterého musí řidič nejprve dýchnout. Teprve po zjištění, že není pod vlivem alkoholu může nastartovat motor.
RegioJet plánuje i nákup nových autobusů na své linky, poslední nové autobusy pořídil v roce 2016. Definitivní rozhodnutí o rozsahu nákupu zatím nepadlo, podle ředitelky autobusové dopravy Marcely Hamříkové jednání finišují
Autobusy RegioJet / Student Agency jezdí na linkách IC DB BUS:
Praha – Regensburg – Mnichov a zpět 3 x denně (z toho do Regensburgu zajíždí jednou denně)
Praha – Norimberk a zpět 4x denně
Praha – Norimberk – Würzburg – Frankfurt letiště – Frankfurt hlavní nádraží – Mannheim / Mannheim – Heidelberg – Norimberk – Praha – 1x denně
Praha – Lipsko a zpět 1x denně
Všechny linky odjíždějí v Praze z hlavního nádraží, dva ranní spoje do Norimberku a Mannheimu zastavují také na autobusovém nádraží Praha Florenc pro pohodlnější přestup cestujících z autobusových spojů RegioJet. Denně dohromady všechny autobusy na linkách IC Bus provozovaných RegioJet / Student agency najedou přibližně min. 6340 km – v provozu je přitom 8 autobusů a jeden slouží jako provozní záloha. Celkem se o provoz a spolupráci s DB stará přibližně 40 zaměstnanců.
V roce 2018 využilo spojů IC Bus do České republiky přibližně 750 tisíc cestujících s tím, že každoročně počet cestujících roste. Řada cestujících zejména na lince do Norimberku přestupuje na návazné vlakové spoje DB s tím, že nejčastěji směřují do destinací Frankfurt, Würzburg a Stuttgart, ale i do dalších míst v rámci Německa.