cargo

Rychleji do Plzně, pomaleji do Ostravy, RegioJet na jih. 10 největších změn v grafikonu

Praha hlavní nádraží. Foto: Jan SůraPraha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Správa železniční dopravní cesty zveřejnila dlouho očekávaný návrh nového jízdního řádu, který by měl začít platit  v prosinci. Pro cestující

Správa železniční dopravní cesty zveřejnila dlouho očekávaný návrh nového jízdního řádu, který by měl začít platit  v prosinci. Pro cestující bude znamenat řadu zajímavých změn, v některých případech k lepšímu, v jiném k horšímu. Deník Zdopravy.cz přináší výběr těch nejzajímavějších změn. Ty nemusejí být ještě definitivní: návrh teď dostávají k připomínkování jednotlivé kraje a konečná podoba se tak může nakonec lišit

1. Z Prahy do Plzně až o 22 minut rychleji
Největší změnou k lepšímu je zrychlení cestování mezi Prahou a Plzní. Otevření tunelu v Ejpovicích zkrátí dobu jízdy u expresů o 12 minut, u rychlíků vyšší kvality v kombinaci s jinou konstrukcí jízdního řádu mezi Prahou a Berounem až o 22 minut. Detailněji se změnám na této trase věnujeme v jiném textu.

2. RegioJet do Českého Krumlova
Síť největšího soukromého dopravce na českých kolejích se opět rozroste. Od prosince začne firma jezdit i na trase z Prahy do Českého Krumlova. Pojede v podobné poloze jako zrušený Arriva Express s odjezdem v 9:00 z Prahy a příjezdem 12:03 do Českého Krumlova, zastaví jen v Táboře a Českých Budějovicích. Zpět vyjíždí ve 13:25, v Praze je v 17:02. Zatímco z Prahy do Českých Budějovic je RegioJet podle jízdního řádu o minutu rychlejší než Jižní Expres, na cestě zpět je výrazně pomalejší: cesta mu trvá 2 hodiny a 40 minut, což je jízdní doba podobná spíše zastávkovým rychlíkům na této trase. Zajímavostí je i to, že vlak mohou využít pro přímou cestu (ale na dvě jízdenky) i cestující mimo úsek Praha – Český Krumlov. Na rozdíl od ostatních vlaků začínajících či končících v Praze vlak nepojede ze Smíchovského nádraží, kde má RegioJet pražskou základnu, ale na hlavní nádraží přijíždí z Brna (odj. 6:09), na cestě zpět jede až do Bratislavy (odj. 17:20)

3. Zpomalení Praha – Ostrava
SŽDC počítá s řadou nových výluk na hlavním koridoru mezi Prahou a Ostravou, například v Dluhonicích, mezi Pardubicemi a Chocní nebo u Brandýsa nad Orlicí. Méně průjezdný koridor se projevuje i v jízdních dobách, kde naskakují minutové položky navíc. Nejrychlejší spoj na trase, pendolino, například z Prahy hlavního nádraží do Ostravy-Svinova nově dorazí namísto za 2 hodiny a 53 minut o minutu později. Dvě až čtyři minuty navíc mají oproti současnému jízdnímu řádu všechny dálkové trasy na této trase.

4. Libeň – Hostivař denně, Leo Express na pražské městské lince?
Trať 091 z Roztok do Hostivaře je aktuálně středem zájmu kvůli poslednímu jezdícímu žabotlamu. I v novém jízdním řádu jsou na této trase dvě zajímavosti: celotýdenní provoz po půlhodině až z Hostivaře, nikoliv jen o víkendech. U všech vlaků je také poznámka, že dopravcem budou České dráhy nebo Leo Express Global. „Přidělení kapacity dráhy bude provedeno v souladu s platnou legislativou,“ uvádí návrh jízdního v řádu. V praxi se na trase ale může objevit někdo jiný, tito dva dopravci si jen požádali o kapacitu, ale neznamená to příslib plateb z rozpočtu Ropidu. Ropid se netají tím, že by chtěl dopravce na této lince soutěžit alespoň nabídkovým řízením, chce oslovit ale i další hráče na trhu. Podobný stav je u rychlíků Pardubice – Liberec, kde o kapacitu kromě ČD a Leo Express žádá ještě Arriva.

5. Rychleji z České Lípy do Liberce, více vlaků do Polska
V Libereckém kraji dochází k největším změnám na trati mezi Českou Lípou a Libercem. Zmizí křižování rychlíků v Jablonném v Podještědí a přesune se do Rynoltic. Ve směru od České Lípy tak odpadne sedmiminutové čekání v Jablonném na rychlík od Liberce. Ten naopak bude muset čekat v Rynolticích na vlak z České Lípy (nebude zde ale oficiálně zastavovat pro výstup a nástup cestujících). Rychlík z České Lípy tak ze své stávající jízdní doby 75 minut ubere devět minut, naopak z Liberce se jízdní doba u některých rychlíků protáhne ze 63 minut na 67 minut. Na stejné trati přestanou některé osobní vlaky zastavovat v některých stanicích a zastávkách mezi Jablonným a Českou Lípou. Na trati 036 z Liberce do polské stanice Szklarska Poręba Górna dochází k navýšení počtu přímých spojů z Liberce do Polska o dva každým směrem.

6. Později z Brna do Prahy
Vytíženou trasu mezi Prahou a Brnem čekají dvě zásadní změny. Poslední vlak z Budapešti do Česka neskončí v Brně jako dosud, ale pojede až do Prahy. Znamená to, že zatímco teď poslední vlak do Prahy odjíždí z Brna ve 20.38, nově pojede až ve 21.39. Změnou prochází také noční Metropol z Prahy do Budapešti, který vyjíždí z Prahy o dvě hodiny dříve ve 21:50, místo něj pojede z Prahy těsně před půlnocí ještě vlak z Prahy do Brna. Ve směru z Budapešti pojede Metropol z Brna o tři hodiny později než dosud, až v 5.36

7. Z Ostravy do Berlína přímo
Novinkou v noční dopravě je nový noční vlak Nighjet z Vídně do Berlína přes Polsko. Nabízí tak poprvé možnost přímého spojení Ostravy s německým hlavním městem. Ve směru z Vídně jede vlak po českém území ve 23.50 z Břeclavi a odjezdem v 1:30 z Ostravy, z Berlína zastavuje v Ostravě ve 2:30. Vlak odjíždí z Vídně ve 22:40 a přijíždí do Berlína v 9:15, v opačném směru z Berlína jede v 18:40, ve Vídni je v 6:49.

8. Konec provozu na trati Svojšín – Bor?
Ani jeden vlak není od od nového grafikonu objednán na lokálce mezi Svojšínem a Borem v západních Čechách. Provoz je zde už teď výrazně redukován. Mluví se ale o novém cyklovlaku, který zahájí provoz na trase příští víkend a zatím v návrhu není.

9. Více spěšných vlaků kolem Prahy, konkurence ČD pro Arrivu
Koncept spěšných vlaků v pražské příměstské dopravě, který se snaží na komerční riziko rozvíjet Arriva na trati z Benešova do Prahy, zaujal i České dráhy. Nově jízdní řád na stejné trati počítá se spěšnými vlaky Českých dráh, které je nazvaly Sázava. Stejně mají ale pojmenovaný rychlík z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod. Z Benešova mají vyjíždět spěšné vlaky ČD 5 minut po Arrivě, v cíli jsou ale dříve: tvůrci jízdního řádu nechali Arrivu předjet v Hostivaři. Novinkou jsou také spěšné vlaky Labe z Prahy – Masarykova nádraží do Kutné Hory.

10. Druhé pendolino do Košic místo Roháčů
Spojení z Prahy do Košic dozná u Českých drah změn. Namísto klasické soupravy u pátečního vlaku EC Roháče pojede v pátek o dvě hodiny později pendolino. To se v sobotu ráno vrátí zpětz do Prahy.  Původní návrh zveřejněný na Slovensku počítal s každodenním provozem.

Tagy Arriva České dráhy LEO Express návrh jízdního řádu 2018/19 RegioJet Správa železniční dopravní cesty
63 komentářů