Dopravci Infrastruktura Železnice

Vlaky z Prahy do Plzně od prosince zrychlí až o 22 minut, nejen díky tunelu

Stavba tunelu Ejpovice. Foto: Metrostav
Stavba tunelu Ejpovice. Foto: Metrostav

Cestování vlakem mezi Prahou a Plzní od prosince výrazně zrychlí. Plánované otevření ejpovického tunelu a úprava jízdního řádu mezi Berounem a Smíchovem vymaže z jízdní doby mezi oběma městy 12 minut u expresů a až 22 minut u rychlíků vyšší kvality.

Vyplývá to z návrhu jízdních řádů, které na svých stránkách zveřejnila Správa železniční dopravní cesty. I když ještě nejsou finální, většinou se už zásadně nemění.

V současnosti vyjíždějí Západní expresy z Prahy hlavního nádraží vždy 33 minut po celé hodině, nově budou vyjíždět 46 minut po celé. V Plzni jsou dvě minuty před celou, od prosince minutu před celou. Doba jízdy se tak zkrátí o 12 minut, z Prahy hlavního nádraží na hodinu a třináct minut, ze Smíchova dokonce jen na hodinu a šest minut.

Ve směru z Plzně pojedou expresy vždy v celou hodinu, na Smíchově budou za hodinu a osm minut, na hlavním nádraží za hodinu a šestnáct minut. V případě jízdní doby z Plzně na pražské hlavní nádraží tak jde o zkrácení dokonce o šestnáct minut. Rychlíky pojedou rovněž rychleji: namísto dosavadní hodiny a 42 minut zvládnou cestu za hodinu a 24 minut na cestě z Prahy (o 18 minut rychleji),  z Plzně místo hodiny a 48 minut pojedou hodinu a 26 minut (o 22 minut rychleji). Vedle devítiminutové úspory díky tunelu počítá jízdní řád u rychlíků i se zkrácením jízdní doby mezi Berounem a Smíchovem o sedm minut. To je dáno tím, že nově nebude rychlík zdržován osobním vlakem. O minuty se zkrátí i pobyty ve stanicích.

Relativně největší zkrácení jízdních dob čeká cestující, kteří jezdí jen z Rokycan do Plzně. Dosud jim cesta trvá 20 minut, nově jen 11 minut. Otevřením tunelu se také zkrátí samotná kilometrická vzdálenost o šest kilometrů. Cestující, kteří mají jízdenku podle kilometrického tarifu, tak ušetří.

V tunelu se přitom zatím nepojede maximální rychlostí, ta bude pro začátek omezena na 100 až 120 kilometrů v hodině. Časem se maximum zvýší na 160 kilometrů v hodině, což dojezdové časy ještě mírně zkrátí. Podle posledních zpráv má dojít ke zprovoznění tunelu v listopadu (jižní trouba) a prosinci (severní trouba) letošního roku. Stavba tunelu se mezitím značně prodražila. Z původních necelých čtyř miliard už tunel stojí více než pět miliard korun.

I kvůli očekávanému zrychlení vlaků ruší už teď od června provoz autobusů mezi Prahou a Plzní společnost ČSAD autobusy Plzeň.

Cestování vlakem mezi Prahou a Plzní

Dosud:

Západní expresy odjezd z Prahy :33 hlavní nádraží, :40 Smíchov – Plzeň příjezd :58 doba jízdy 1 hodina 25 minut

Západní expresy odjezd z Plzně: 01, příjezd Smíchov :22, Praha hlavní nádraží :31, doba jízdy 1 hodina a 30 minut

Rychlík vyšší kvality (Rx) odjezd z Prahy :03 hlavní nádraží, :10 Smíchov – Plzeň příjezd: 45, doba jízdy 1 hodina a 42 minut

Rychlík vyšší kvality (Rx) odjezd z Plzně :13, příjezd Smíchov :52, Praha hlavní nádraží :01 doba jízdy 1 hodina a 48

Nově:

Západní expresy odjezd z Prahy :46 hlavní nádraží, :53 Smíchov – Plzeň příjezd :59, doba jízdy 1 hodina a 13 minut

Západní expresy odjezd z Plzně: :00, příjezd Smíchov :08, Praha nádraží :16, doba jízdy 1 hodina a 16 minut

Rychlík vyšší kvality (Rx) odjezd z Prahy :16 hlavní nádraží, :23 Smíchov, :40 Plzeň, doba jízdy 1 hodina a 24 minut

Rychlík vyšší kvality (Rx) odjezd z Plzně :20, příjezd Smíchov :38, Praha hlavní nádraží :46, doba jízdy 1 hodina a 26 minut

 

49 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Pha – Beroun zrychlení o 7 min? Jak to chtějí udělat? Je pravda, že v současné době je jízdní doba natažena z důvodu rekonstrukce v Berouně, ale ta bude probíhat i příští rok… Až se začne rekonstruovat Pha – BE, jízdní doba se zase o 10 min prodlouží))) Spíš by chtělo využívat naplno alespoň ty mizerné rychlosti v úseku BE – Plzeň… vlaky jedou většinou max 120 a že je někde o něco více, na to se úplně kašle. Dále je v současném DVD několika minutový pobyt v RO, takže minuta k minutě a je to

      • z Prahy do Berouna jede rychlík vždy před osobákem. A nejsem si jistý, že to dá 7 min… jezdím tuto trasu poměrně často a většinou je to tak, že ikdyž jede rychlík, co to dá, tak přijede přesně podle jízdního řádu. V současném GVD jsou mírně prodlouženy jízdní ddoby kvůli reko Berouna.

      • Dnes Pha – Beroun 30 min (zkrácení o 1 min), opačně 35 min (zkrácení na 28 min, tzn. o zmiňovaných 7 min). Jak píšu časy jsou v současném GVD nataženy kvůli reko Berouna, takže dojde jen k návratu do normálního stavu

    • R v současném JŘ: Beroun XX:17 – Praha hl.n. XX:01, Os XX:03 – XX:57
      R v novém JŘ: Beroun XX:10 – Praha hl.n. XX:46, Os.: XX:50 – XX:42

      Takže ano, R nepojede z Berouna za Os za 13 min, ale až za 20 min. Takže R již nebude tolik „skákat“ za Os. Nicméně, pokud bude mít Os pár minut zpoždění, tak ho stejně R dojede, protože příjezd na hlavní nádraží je opět pouze 4 minuty za Os.

  • Předpokládám, že podle NIP z M.D. tam nebude v tunelu VZ. Tudíž jak už tu někdo psal bude se čekat na ETCS. Takže se bude jezdit 100 km/h. A kdo ví jak dlouho….:-)

  • Předpokládám, že rekonstrukce trati 171 jízdní čas opět prodlouží a nový jízdní řád bude platit jen teoreticky.

  • výborné zrychlení, když si vezmu, že vůbec není nijak zmodernizován úsek od berouna do prahy. až bude i tohle, pak pod 60min v pohodě. očekávám takhle výrazné snížení času i na trase praha tábor

  • Mohl by mě prosím někdo vysvětlit (pokud možno podrobněji), proč bude ze začátku maximální rychlost pouze 100-120 kmh a až časem byde zvýšena?

  • Zase idiotické prodloužení jízdních dob Pendolín, nově už bude IC Opava někdy i rychlejší, než Pendolino. Místo toho, aby se jízdní doby krátily, tak se prodlužují…

      • Věřím že spoustu „movitějších“ si vybere klidnou cestu vlakem. Bez hluku, kodrcání, postávání. Navíc třeba i s jídlem. Ono 49 u Flixbusu a 110 u ČD pro spoustu lidí není takovej rozdíl.

        • s časovým nákupem, případně s in kartou lze dost ušetřit. záleží, jak často člověk cestuje. 🙂

      • MIlan: 49 CZK je ale na Zličín, ne? Já obvykle potřebuji do centra, takže to je 49 + 24/32, cot je buď stejně, jako těch včasných 75,- s IN25, nebo víc…

  • A na co bude v tunelu na 5 km délky 160 km/h, když navazující úseky jsou reko na pouhých 120 km/h??? Možná tak pro Pendolina, pokud to umožní i návazné úseky (rychlostníky pro klopení tam ještě nejkou osazeny). Takže vyšší rychlost tam má smysl, až bude z obou stran navazovat VRT. Pak ale zase bude tunel úzké hrdlo, protože tudy pojede veškerá doprava včetně Os a nákladů. Původní trať totiž bude zrušena…

    • 5 kilometrů bude mít tunel, s návaznými úseky tak snad ta rovinka bude o dost delší, sloužit to může i jako případná vata.

  • Další výhoda pro lidi z Rokycan a okolí bude v tom, že odpadne v IDP zóna 041 Chrást, tudíž bude zapotřebí mít pouze zóny 001 Plzeň a 042 Rokycany. Místo nynějších 1132 Kč na měsíc, mě vyjde karta na 792 Kč na měsíc a k tomu navíc budu z Rokycan v Plzni za 11 minut. Při 20 pracovních dnech vychází jedna cesta do práce pod 20 korun a je v tom už zahrnuta i MHD po Plzni. Když to shrnu tak se zkrátí jízdní doba skoro o polovinu a jízdné zlevní o více než 25%. Tohle je přesně to na co lidi uslyší a natáhne je to do vlaku. Dočkali jsme se něčeho co je opravdu přínosem když už to stojí tolik peněz. Jsem z Rokycan takže z toho vytěžim víc než ti co jezdí Praha – Plzeň, ale jízdní doba hodina šestnáct je taky zajímavý potencionál.

    • Za, tuším, něco pod 1 a půl hodiny v relaci Praha – Plzeň jezdil IC vlak (bez zastavení) už někdy před 20 roky.
      A pro některé cestující z Rokycan (a trs) směrem do / ze Středočeského kraje může být zase zajímavé i rozšíření tarifu PID až do Rokycan, k němuž má dojít (snad) v příštím roce s dokončováním integerace celého území Středočeského kraje do PID.

      • Tak IC 152 – JŘ 2002/03 – Praha hl.n. (6.25) – Plzeň hl.n. (7.55), tj. přesně 1h 30m. Někdy by opravdu stačilo trať zmodernizovat bez „békovin“ typu Ejpovických tunelů, když nikam dál než do Plzně zatím nic hodně dlouho kloudného nepovede (tím myslím do SRN).

    • Porad je to pres hodinu, na dojizdeni z Prahy to neni, VRT by bodla, pokud by Plzen-Praha byla za 30min., tak by to bylo super, ale to je v nedohlednu, pro me uz vubec, me je 40, takze uz budu pod kytickama…
      Ale alespon se neco stavi, ten tunel pomuze hodne, jen by to chtelo i Barrandovsky tunel Praha-Beroun, aby se ulevilo tomu udoli, ktere je i na hrane kapacity pro primestskou dopravu…

    • Taky mělo být i 200 mimo tunel , tahle to sotva rozjede a už zase bude brzdit. . Pendolina by to technicky dala.

      • Já někdy nevím, už několikrát bylo leckde prezentováno (vč.K-repu), jak to s těmi rychlostmi je. Tak ještě jednou: na 200 km/h je stavěn svršek všech modernizovaných tratí, kde je povolena 160. Ta je coby maximálka z několika důvodů (pomineme-li administrativní, tak jsou to především technické, např.zab.zař. na to není uzpůsobené atd. Nehledě na to, že časový rozdíl je už zanedbatelný – fakt už nevím, jestli se v české kotlince už všichni nezbláznili). Osobně považuji Ejpovické tunely za vyhozené peníze stejně jako NeŠe. Úspora minimální, náklady obrovské (které by se z toho velkého balíku na počátku daly využít jinde, např. na rozdrbaný silnice).

        • Nesouhlasím. Bez úspory času by se nestihly do budoucna další věci jako uzel v KT a k tomu by se musela stará trať za podobné peníze postavit znovu. Kouknetě se do SP…

        • To jsou Káčkoviny.. Úseků na dvoustovku pro klasické vlaky, ale i pro naklápěcí, tady vzhledem k krátkým úsekům rovinek máme jen velmi málo, nejdelší mají kolem padesáti kilometrů mezi zastaveními, spíš ale 20-30 a to v podstatě nemá smysl, vzhledem k potřebnosti všech úprav. Ejpovice vyhozené peníze nejsou, plzeňské příměsto a dálkovina potenciál mají, s modernizací za Berounem se i rychlíky nejspíš v budoucnu dostanou pod hodinu a to psychologicky na lidi hodně zapůsobí.

          • Psychologicky na lidi nejvíc zapůsobí „Přejezd Kasandra“ rozpínající se nad Vltavou v státě ve státě, který na rozdíl od toho skutečného filmového ve Francii je díky „péči řádného hospodáře“ ve stavu v jakém je. Jsem zvědav, jestli ho s těmi moderními vymoženostmi vymění za 2 dny a 3 noci jako v roce 1901 – zřejmě stěží. Stejně jako jestli se o něj budou starat stejně „dobře“ jako o současný a za 100 – 120 let (pokud ale se vůbec dožije) budou řešit podobnej problém 😀

        • Notak…
          Cena tunelu byla uváděna na dvě miliardy, dneska s vícenáklady je to sice víc, ale zkrácením trati o šest kilometrů a stavbě malé stanice Ejpovice namísto mnohem rozlehlejšího Chrastu se ušetřilo soudě podle podobných stavem cca 1,5 mld., takže 50 – 60 % ceny tunelu se získalo touto úsporou, další budou z podstatného zkrácení jízdních dob a délky trati, třeba zmíněným dosažením takových časových poloh, které usnadní (zlevní) provoz.
          Naopak, kéž by podobných staveb bylo víc, namátkou třeba konečně chystané odstranění toho nesmyslu u Velkého Oseka…

          • Tedy ať počítám, jak počítám, tak mi u nejrychlejšího vlaku po novu (1:14) vychází při vzdálenosti Praha – Plzeň 104 km (po zkrácení o 6 km) magická průměrná rychlost 84,3 km/h. Úplnej Shinkansen 😀

            • No jo no, ta rekonstrukce na Plzeň v původní stopě je hodně zoufalá záležitost. Navíc v takové placaté krajině.

            • A co byste si představoval? Pokud by se koridory u nás modernizovaly s takovou efektivitou jako Rokycany – Plzeň, jezdíme z Prahy do Brna za 1:40 a do plzně za 50 minut. Je to velmi prospěšná stavba.

          • Kéž by bylo méně takových staveb, které stojí miliardy a zhoršují dopravní obslužnost, stejně jak tato.

            • Zhoršují komu? Chrástu? Bude dvouhodina, spíš bych to viděl do budoucna na špičkovou hodinu, jen se budou muset asi nasadit rychlejší vozidla, aby vyšlo křižování v Chrástu a asi ve Stupně (jinde to nejde)… Jinak do Chrástu bude ještě á 120 minut bus (vizte stránky POVED s návrhy bus JŘ od 19/20).

              A co se týče staré trati, za zrušení může i minulé hejtmanství, které trať nechtělo (2013 byla poslední šance starou trať nechat), to už se taky dříve rozebíralo.

              • Nejedná se jen o samotný Chrást, ale pro celou oblast na sever podél trati do Radnic je to jednoznačné zhoršení obslužnosti proti dosavadnímu stavu. Za 5 mld. z veřejných peněz.

                  • Pokud bych té stavbě něco vytknul, tak právě tu úvrať v prdeloidních Ejpovicích, které jinak mají i budou mít dopravní obslužnost luxusní. Zbytečně promarněné minuty na obrat i kilometrické kodrcání Regionovy. Proti tunelu samotnému nic nemám, ale takhle to působí dojmem, že projektanti nevěděli, jestli lokálka bude směřovaná na Ro nebo Pl, tak se prostě zaústila někam mezi.

Newsletter

Partneři


Výběr editora