Doprava ve městě Železnice Zprávy

Pohřeb se blíží, v provozu zůstal už jen jediný žabotlam. Městská linka strádá

Pantograf Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Pantograf Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Definitivní rozlučka Prahy s legendárními pantografy řady 451 je na dosah. Tento týden z provozu vypadly dvě ze tří posledních provozních jednotek, které dosluhují na městské lince S41 mezi Roztoky a Libní. Vlakům se přezdívá emilka, panťák nebo nověji žabotlam.

„Dvě dosud provozní jednotky jsou aktuálně odstavené k prohlídce, po které se rozhodne o dalším postupu, ale s největší pravděpodobností už se do provozu skutečně nevrátí,“ sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Na pražských kolejích tak zůstala poslední třívozová souprava.

Poruchy a výpadek padesát let starých strojů přitom nezůstaly bez následků. V provozu byly stále nepostradatelné; dráhy za ně nemají adekvátní náhradu. V týdnu proto musely k velké nevoli cestujících odřeknout několik vlaků, například v úterý šlo o 12 spojů, v pátek o čtyři.

Odstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan Sůra
Odstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan Sůra

Jako náhrada slouží třívozová Regionova a souprava lokomotivy řady 163 s patrovými vagony a řídícím vozem zvaným sysel, která obvykle slouží jako operativní záloha. Případně dráhy na městskou linku přesouvají po ranní špičce stejnou soupravu s řídícím vozem například z linky S7 (berounská linka).

Problém městské linky řeší i magistrát a jeho organizace Ropid. Město chce linku protáhnout z Libně až do Hostivaře i ve všední dny, dnes sem vlaky zajíždějí jen o víkendu. Jedná proto i se soukromými dopravci. Tradiční pantograf na městskou linku vyjíždí jen ve všední dny. Ty následující zřejmě představují poslední příležitost vyfotit jej v běžném provozu.

VIDEO: Pantograf projíždí Libní (léto 2017)

Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Elektrické jednotky řady 451, v minulosti označované jako řada EM 475.1 (odsud přezdívka emilka), byly vyráběny v letech 1964 až 1968 ve Vagonce Tatra ve Studénce s elektrickou výzbrojí z podniku Moravské elektrotechnické závody ve Vsetíně. Vyrobeno bylo 51 čtyřvozových jednotek, které jezdily v Praze, v severních Čechách a na severní Moravě, a v letech 1967 až 1976 také na východním Slovensku. Od poloviny 70. let byly soustředěny v Praze, kde se staly základním kamenem systému příměstské dopravy. Původně plánovaná životnost byla 15 let, díky rostoucímu provozu je ale neodrovnal ani příchod elefantů počátkem století. Ve své době znamenaly špičku mezi vozidly pro příměstskou dopravu. Výjimečný byl luxusní interiér, například polstrovaná sedadla, široké centrálně zavírané dveře, nízkopodlažní uspořádání, velká okna a toalety. Vlaky mají značný výkon, takže kdysi předčily konkurenci také v rychlosti rozjezdů, což bylo výhodou v okolí velkých měst. Po jejich vyřazení z pravidelného provozu si dráhy zřejmě ponechají jen muzejní jednotku, která je zaparkovaná v Šumperku, jednu možná uchová i Národní technické muzeum. Ostatní čeká šrotiště. 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Honza460
Host
Honza460

Panťák není ani tak přezdívka, jako určení. Stejně jako „motorák“ pro 810.

Muzejní žábu přece už máme dávno.

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

Nebyly jen 4-vozove, na beroun byly i 6-vozove…
Ale muzejni by se mela zachovat, pripadne renovovat, na to jakou maji historii a jak nadcasove jednotky to byly si peci zaslouzi…
Aby to nedopadlo jako s Krakeny, to sice byly jen 2 soupravy, ale paradni ukazka zaostavani socialisticke vyroby, …

Mirek
Host
Mirek

Vůbec nechápu, prpč si nenechali alespoň ta patra, teď by se jim sakra hodili. Pořád byly novější, než dederónská.

Honza460
Host
Honza460

Zase nějaký kapitalista promluvil.

Honza460
Host
Honza460

Co by s těmi patry asi dělali? Vystavili si je někde na nádraží, aby se na to chodili lidi dívat a někdo by jim u toho dělal výklad, že tohle mohly být nový panťáky, které by nahradily žabotlamy?

Mirek
Host
Mirek

Že by třeba do push poll, kde to nyní musí táhnout těmi skoro 50 let starými Bdmteeo?

Michal
Host
Michal

A co vás vede k závěru, že vložené vozy by se daly bezproblémově provozovat? Podvozky a jejich odpružení žádná sláva nebyla a jejich rekonstrukce je drahý a podstatný zásah do vozu. Vozy měly v tragickém stavu i vnější plášť a nevím, jestli to bylo „jenom“ plechama, nebo i deformací nosných částí.

A k tomu samozřejmě „detaily“ jako vlastní zdroj energie pro každý vůz, oprava dveří, WC atd…

Porovnejte kolik let se žvanilo a s jak mizerným výsledkem se nakonec „zhumanizovala“ stará patra, předělání vložáku je ještě o dost složitější.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Michal: „Krakeny“ byly podobným případem, jako jsou nyní (resp. poslední cca 3 roky) „žabotlamy“: když se chci něčeho zbavit, nechám to chátrat a neudržuji to, a když to vývojem zdegeneruje, řeknu, že už je to nepoužitelné a vyhodím to – co na tom, že při lepší údržbě by to bylo mohlo ještě dál vypomáhat, než se podaří sehnat nějakou modernější náhradu. I ta „reko modrá patra“ jsou ostatně jen „z nouze ctností“ – podobná „modernizace“ vložených vozů „krakenů“ by jen stála víc peněz (ale zase by třeba nemusela obsahovat i dostupnost WiFi a možnost dobíjení přes USB konektory, aby se… Číst vice »

Milan
Host
Milan

Jak si může dopravce vůbec dovolit říct, že se „se do provozu skutečně nevrátí“ a zároveň přiznat, za ně nemají adekvátní náhradu?! To za zrušení spojů nebo nedodržení kapacity nejsou ve smlouvě s objednatelem žádné sankce nebo jsou tak nízké, že si dopravce dovolí takový přístup?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zkuste se na to zeptat přímo člena představenstva ČD Ing. Kupce – ten by přece měl odpovídat za „oboz“ a (m.j. i) současně řídit vršovické depo.
Sankce samozřejmě stanoveny jsou, ale mezi firmami a ne „ad personam“ …

Michal
Host
Michal

Haha, Kupec m8 problém sehnat v Praze volný regiošuk, natož elektrickou jednotku. Možná by dal dohromady veselou krávu s Bixama. A po zavedení populistických slev pro důchodce to tím pádem v Praze lehne úplně. Problém bude samozřejmě vyřešen – dodáním nových jednotek a pushpullů a to „již od“ GVD 2020/2021… Je ale možné, že to ale pomůže v okolí Prahy zavést spěšňáky ve vozech klasické stavby (které jako jediné jsou), nebo že Kupec skokově prozře, že zvýšení disponibility stávající flotily na konkurenční úroveň je levnější než nákup pushpullu za 350 mega. Taky je možné, že se i tyhle žabotlamí vraky… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Michal: „Haha, Kupec m8 problém sehnat v Praze volný regiošuk, natož elektrickou jednotku.“ Ale Kupec je přece placen právě (a sakramentsky dobře) za to, aby tyto „problémy“ řešil, a to tak včas, aby vůbec nenastaly (a N.B. má k tomu ještě výhodu v tom, že je členem představenstva ČD!) !!! Náhrada pouhým jediným vozidlem např. inv.č. 810.589-2 sólo ovšem těch navíc 50 – 60 zájemců o přepravu ve špičceš mezi Prahou-Podbabou a Prahou-Holešovicemi (u každého vlaku, kromě těch už v něm cestujících) příliš nepotěší … „Zavedení populistických slev pro důchodce“ na situaci naprosto nic nezmění, protože „důchodci“ (senioři „65+“) už… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Nejednalo se mi o území Prahy, ale o pražské příměsto, kde důchodci takové slevy aktuálně nemají.

Miro
Host
Miro

HURÁ!!!! Konečně zmizí v železničním nebi.
Ale na druhou stranu – čest jejich památce! Velký kus práce za nimi je a na svou dobu – pašáci.

Aleš
Host
Aleš

A plánovaná životnost patnáct let… No nevím, ale já neberu jako minus, když jsou v provozu vlaky dejme tomu 40 let staré, to by snad měl být standard.

Michal
Host
Michal

A Škodu 1000MB jste už vyměnil za 120 GLX, nebo si ještě chvíli počkáte, našetříte a koupíte až Favorita?

Aleš
Host
Aleš

Je škoda, že se soupravy, za něž v podstatě není k dispozici náhrada, vyřazují ve jménu nějaké potřeby modernosti. Není důležitější vozit lidi?

Daniel
Host
Daniel

Ony se spíš vyřazují kvůli tomu, že se v podstatě rozpadají.

asdf
Host
asdf

Jsou to šunky na odpis. Je spíš trochu zázrak, že ještě vůbec jezdí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Aleš: To skutečně není vyřazování „ve jménu nějaké potřeby modernosti“, ale následkem naprosté neúdržby a přístupu „dokud to bude jezdit, tak to necháme jezdit, ale až na tom bude třeba něco udělat, tak už to definitivně odstavíme a víc už to nevyjede“. Ty jednotky jsou svojí koncepcí dodnes velmi moderní a kdyby měly tu (průběžnou) údržbu, jakou mívaly ještě před cca 3 roky, tak by jezdily bez velkých problémů dál – ale i v tomto případě platí, že „když se nechce, je to horší, než když to nejde“. Nebo snad myslíte, že třeba „trio“ (když náhodou nějaké volné zbude) je… Číst vice »

Jan262
Host
Jan262

železničář v důchodu: Možná se budete divit, ale většina cestujících bere Regionovu jako moderní vozidlo v porovnání s pantografem. Když teď občas na S41 Regionova zaskakovala, někteří cestující to komentovali, že konečně na linku přišla moderní vozidla.

Milan
Host
Milan

Tak to možná komentovali dokud do ní nenastoupili. Není vůbec porovnatelný jízdní komfort ve velké elektrické jednotce, navíc nízkopodlažní a malém vrzajícím a extrémně hlučném motoráčku 814.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jan262: „Možná se budete divit, ale většina cestujících bere Regionovu jako moderní vozidlo v porovnání s pantografem. Když teď občas na S41 Regionova zaskakovala, někteří cestující to komentovali, že konečně na linku přišla moderní vozidla.“ No, nevím, kde jste k té své teorii přišel: já „tangentu“ a frekvenci na ní sleduji prakticky denně a situace z posledního týdne, kdy zůstal v provozu poslední „žabotlam“ a druhý byl nahrazen většinou „Triem“ (včera 204-4/203-6), ale v pátek dokonce jen „šukafónem sólo“, přinesla znatelný pokles zájmu o dopravu mezi Podbabou a Holešovicemi (o odhadem někdy až 30 % proti stavu před náhradou) –… Číst vice »

VRT
Host
VRT

To je výsledek kvalitní manažerské práce. Pojdou 2 žabotlamy a ČD musí odříkat spoje.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Je skutečně obdivuhodné, jak jediný lotr dokáže odrovnat do jeho příchodu aspoň jakž-takž fungující depo …

Jen tak
Host
Jen tak

To si myslite, ze dopravce ma dvacet zaloznich jednotek?

Michal
Host
Michal

V provozovaném rozsahu spojů by jich třeba 5 mít měl, ne?

Pičuje se pořád na Leoše, že jezdí s nulovou zálohou a Kupec je nemlich to samý – jen Kupec umí odněkud ve chvíli nejěžší vytáhnout šrotový patro s dvěma brejlovcema a za cenu rozvratu GVD to „nějak odjezdí“.

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

No konecne tu zooooooooufalost konecne vyradej z provozu.

Aldik:
Panteri jsou taky tragedie…

Asdf
Host
Asdf

Koukám, že v Michli stojí i jeden CityElefant. Ten je taky už odstavený?

Jan Sova
Host
Jan Sova

Těch Elefantů jim stojí po republice podezřele moc. Je vidět, že nikomu nechybí. Hlavně že nasazují na střední Moravě pro osobní vlaky totál šunky, ale Elefanty raději odstaví….

Michal
Host
Michal

No oni je neodstavují úplně z plezíru, ale proto, že třeba čekají na náhradní díly. Oni jsou škudlivý na profylaxi i na operativní zásobu náhradních dílů, takže průsery se řeší až když opravdu nastanou a vozidlo už nejede vůbec.

Petr.R
Host
Petr.R

to su zvědavéj co bude, i jsem smířen, že pražáci nám z moravy vezmou žraloky. Co nám zbyde?

aldik
Host
aldik

žraloky? žraloci jsou motoroví a krátcí přece, asi jste myslel pantery 😉

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Hlavně tyhle nové soupravy jsou většinou kupované z dotací a jsou vázány na kraj, takže je nelze odvelet pryč.

Petr.R
Host
Petr.R

Většinou jsou ty dotace chráněné na pět let a to už bude, žralok se spojí bez posunovače a motor má ztoho důvodu, že u nás se jenom o elektrifikaci kecá a pro pražáky lepší diesel než žehlička s Btax. My tady vystačíme s 810 a v pátek v depu dělali cosi na hurvínkovi, tak asi se už připravujeme.

Michal
Host
Michal

No ICOM má takový hezký a celkem pohodlný autobusy, většinu času to někde postává, tak to aspoň pomůže dráze ve chvíli nejtěžší…

Partneři



CSCARGO