Dopravci Železnice

Arriva definitivně končí se Šumavou, naposledy v sobotu vypraví místo vlaku autobus

Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost Arriva končí s provozem vlaků na Šumavu. Letos vypravila vlak na sezonní víkendovou linku Praha – Nová Pec pouze dvakrát, v sobotu 2. a v neděli 3. června. Poslední spoj v sobotu před nedělní změnou jízdního řádu zajistí po celé trase autobus, neboť mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi je výluka. Tím šumavské Arriva Expressy skončí.

„Ve větší míře se zaměříme na naši klíčovou linku z Prahy přes Olomouc a Trenčín do Nitry,“ zdůvodnil opuštění Šumavy mluvčí firmy Roman Herden. Arriva provozuje vlaky v tuzemsku bez dotací, kromě Nitry vypravuje i spěšné vlaky Praha – Benešov.

Ještě před loňským létem přitom měla Arriva se Šumavou velké plány, když oznámila zavedení každodenního nedotovaného spoje z Prahy do Nové Pece. Jenže plány jí zhatil kraj, který objednal protažení expresů Českých drah z Českého Krumlova až do Nového Údolí u bavorské hranice. Arriva tak od svých plánů odstoupila a neoprášila je ani poté, co kraj po sezoně objednávku u drah zrušil.

Štítky

36 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To bude veselo, až tam bude jezdit jen ta mini tramvaj pro 65 osob plus nějaká 810x

  • Přátelé, než se utlučete čepicemi, jestli žlutý je bůh nebo ďábel… vzpomínáte, co dělal jistý Aleš Ondrůj, než začal hájit žluté barvy? Byl tiskovým mluvčím, posléze ředitelem marketingu ČD a odešel od rozdělané práce (podobně přešli mj. pánové Schmidt a Paroubek). Takže řešíme: kdyby kdysi nepřišel Jančura a nepřetáhl lidské zdroje z ČD , co by titíž lidé dělali na ČD? Tiše by pobírali nadstandartní plat a snažili se zalíbit politikům? Anebo by pozvedli ČD podobně jako soukromníka? Samé otázky…

    • Honza Paroubek je ovšem zcela jiná kategorie, než ti ostatní jmenovaní (a především ten tlučhuba), protože za ním aspoň něco pozitivního vidět je a zůstává – bez něho by ani Jančura rozhodně nebyl tam, kde nyní je!

    • Tyhle otázky nemají v podstatě smysl a jsou značně zavádějící.
      Ukážu to sám na sobě: Kde bych dneska byl, kdybych zůstal u svého předchozího zaměstnavatele? Pravděpodobně bych pořád stagnoval tak, jak jsem u stagnoval do svého odchodu a nemohl bych plně uplatnit svoje schopnosti a dovednosti jako ve své současné práci. Byl bych pravděpodobně pořád stejně naštvaný a silně nespokojený s pracovním prostředím. Možná by to bylo ještě horší než tehdy a zažíval bych pocit vyhoření…
      A nebo by se možná zaměstnavatel změnil, vyměnili by se lidi v kolektivu i ve vedení, dostal bych mnohem vyšší plat a kompetence, mohl bych uplatňovat svoje vize atd…
      Dles zkušenosti je ale první možnost mnohem pravděpodobnější. Každopádně jsem odešel, protože jsem odejít chtěl a cítil jsem to pro svůj rozvoj jako nutnost, abych vůbec dneska mohl dělat to, co dělám.

  • Koukám, že se tady z toho stává lepší k-report ;)) hodně štěstí redakci a diskutujícím

    • Já bych vynechal to hodnocení slovem „lepší“ – ale jinak to vidím podobně …

    • Nad tímto přirovnáním už přemýšlím pár dnů. Sem rád, že nejsem sám…….:-)

    • K-rep je o ničem už dávno, povětšinou diskuse o „nesmrtelnosti chrousta“. Chtěl bych je vidět, kdyby jim opravdu někdo nabídl funkci, kde by měli možnost něco změnit. Prostě jen potřeba pár jedinců se „vykecat“ po náročném pracovním dni.

  • Asi peklo jet tímhle neklimatizovaným motoráčkem až do Nitry. V Německu by je něco takového provozovat ani nenapadlo, ale pro Čechy asi dobré.

    • nevím kde bydlíte, ale než přišel novátor železnice jančura tak my jsme nejezdili s klimatizací a u nás jezdí s klimou jen schark.

      • A vy jste skutečně přesvědčen, že všechny ty pozitivní změny, co u ČD nastaly, by bez nástupu konkurence přišly?

        • Přišly by, ale pomaleji a později. Bohužel ten, kdo se o ně snažil už dávno před vstupem Jančury do podnikání v dopravě (tehdy ještě jen autobusové), nečekaně zemřel před už 12 roky – a od té doby se ve vedení ČD (bohužel) nikdo další tak schopný a s takovým zájmem o skutečný koncepční rozvoj železnice (a ne o především vlastní osobní prospěch) nenašel, takže po vstupu Jančury do podnikání na železnici se ČD vlastní vinou dostaly fakticky do jeho vleku a jen (navíc často velmi hloupě) reagují na jeho provokace.

      • Ještě mě taky fakt baví, jak každý, kdo se pozitivně vyjáří o Jančurovi či Regiojetu, tak je hned jeho placený příspěvkář. To by tady (a nejen tady) ČD musely denně utrácet statisíce, podle frekvence jejich nekritických obdivovatelů a likvidátorů žlutozla.

        • Srovnavate nesrovnatelne, komercni a dotovane spoje, RJ a každý jiný dopravce by jistě rad vozil par lidi po 23h kdyby jim to kraje dotovaly stejně jako ČD. Bez soukromníků by kvalita vozidel u nás nebyla ani zdaleka tam kde je teď.

          • A co tedy tomu „každému jinému dopravci“ překáží v tom, aby zajišťování těch výkonů jejich objednatelům nabídl? Možná by ti objednatelé zájem neměli, ale zatím jsem se nikde nesetkal s informací, že by to někdo skutečně učinil – snad jen Arriva se snažila proniknout do „dotované“ příměstské dopravy PID, ale tam musel dostat přednost KŽC …

            • Všiml jste si, kdo jezdí na Šumavě? Když budou řádná výběrová řízení, tak se jistě „každý jiný dopravce“ rád přihlásí. Zatím jich moc nebylo.

              • Všiml – ale také jsem si všiml, že třeba Jančura z nich velmi brzy „vycouval“ (třeba na Liberecku).

              • Proč tedy popíráte sám sebe? Před tím píšete, že nevšiml, teď zase že všiml. Bez ohledu na Jančuru (který tak ale jezdí na Slovensku do Komárna), soukormí dopravci o ty soutěže zájem mají.

          • kecy a zase kecy. Že se žlutý i černý přihlásili do posledního výběrka na regionální dopravu Jihomoravského kraje. Pro něj jsou lukrativní jen dálkové rychlíky, na ty se se cpou i komínem na MD.

        • Kolega Honza vám už odpověděl. Vy si fakt myslíte, že ČD vozí v noci dělníky z práce, divadla či hospody za své? Jako charitní službu? Nebo jak si to představujete? ZDS je podniání se zaručeným, byť ne závratným ziskem. Každý dopravce bude rád vozit flamendry z hospody a babičky z Horní Dolní k doktorovi, když mu to někdo zaplatí. A ten někdo je stát nebo kraj, čili veřejné peníze. Verstehen Sie?

          • Však měli žlutí, černí, Arriva i další se letos možnost přihlásit do zakázky na regionální železniční dopravu v Jihomoravském kraji. Avýsledek, přihlásily se jen ČD.

        • To Jiřík: Větší naivitu jsem tu snad snad nečetl. K tomu, abyste byl opravdu objektivní, je především zapotřebí mít informace, rozhled, ale hlavně nadhled a nebýt zaujatý. Ani jednu z těchto podmínek nesplňujete.

        • Nechápu tyhle uvedený “ jiriky“ – žluták to tady nakopnul – ale „jirikove“ m7 nemůžou přijít na jméno.. Tak by me zajimalo proc vsichvsichni ty „jirikove“ a je jich tu evidentne většina- tak strašně moc tleskají tomu ze se nekdo z Nemecka snazi zlikvidovat uspesnyho českyho provozovatele kterej má nesrovnatelně lepší servis nez kdejakej nejen zelenej z Nemecka… Už jen z principu by „jirikove“ – to vazne chcete aby o tu ovládnou celý německého kapitál.a opravdu chcete platit za jízdenky po česku dalsi nemecky firme?? ? A přispívat jim z Vašich daní treba na dotace jako uz to teď děláte Arrive??? Coz je jen pro info soucast Skupiny DB (Německé státní drahy)…. Tak uz se sakra proberte!! !!

          • Tak Gomezi, už jen chybí psát něco ve smyslu, že nás opět chtějí poněmčit a že bez Jančury by nebyla u ČD Pendolina. Kdyby u nás nebyl ten hnusný německý kapitál tak dnes např. po takové Škodě auto neštěkne ani pes. To jen tak na okraj proti tomu zaprděnému vlastenectví.

          • Myslíš třeba Japonsko? Nebo UK? Takový konec železnice by mi rozhodně nevadil

          • Fakt, že je FlixBus německý, by mi ani nevadil, pakliže by přinesl lepší kvalitu a služby než Jančura, ale tomu se tak neděje. Podbízí se jenom cenou, navíc zcela evidentně dumpingovou, což je hlavní problém. Zajímalo by mě, co budou říkat všichni Jančurobijci, až ho opravdu vytlačí z trhu a zavedou minimálně stejné ceny, za které dnes jezdí on. Model, kdy pro něj jezdí jiní dopravci a Flixbus si nechává 30 % z ceny jízdenky těžko může někdy přinášet lepší služby za stejnou cenu, jako když vše jde pro stejný subjekt.

          • Co tu nakopnul? Myslíte toho Jančuru, co sliboval nové vlaky a přitáhl „peršinky“ z Itálie a ojetiny z Rakouska? A následně nefunkční klimu, otřesný podmínky pro zaměstnance (svrab a neštovice) a že by se těch prů.erů našlo.
            Děláte z něho víc než je. A jak se píše výše, zlepšení jen urychlil, nikoli, že by byl jeho zásadní příčinou.
            Nyní ochutnává jen vlastní medicíny, kterou sám kdysi dával ochutnávat jiným. Prostě konkurence buď bude lepší nebo ne. To je kapitalismus 🙂

      • „jednou z nejmenších dotací na osobokilometr“ aha… a teď tu o perníkové chaloupce

        • a já zase prosím bez těch diskutérských floskulí typu „a teď o perníkové chaloupce“ a pod. 😉

        • 9,25€ je průměrná cena za kterou uspěli National expres a Abelio v zakázce pro spolkovou zemi Baden Würtemberg.
          Takže ANO Česko má oproti západu mnohem nižšší cenu za osbkm.
          Také si uvědomte, že Arriva je úspěšný regionální provozovatel dotované dopravy. Třeba v Holandsku.
          I s přesahem do D. Provozuje vlaky Stadler v elektrické i dieselové trakci. Objednány má bi-modální jednotky.

          Také se připojuji k Asdf, kecy o perníkových chaloupkách si nechte na novinky nebo do mléčného baru. Sem to nepatří !

          • Rado: při kurzu 25 Kč/eur je to 231 Kč/km. Otázka je, jaké je kvalita a stáří vlaků (předpokládám nové, nikoliv regionovy, nebo 810 po rekonstrukci) a pak jaké jsou požadované služby ve vlaku a na nádražích. Vzhledem k tomu, že ČD chtěli provozovat s vozovým parkem 810, regionovy Šumavské lokálky za 150 Kč/km a srovnám-li mzdové rozdíly mezi ČR a Německem (německá průměrná mzda je minimálně dvojnásobná), je tak je ta částka vcelku slušná.

            • Ony i ceny jízdenek a tedy tržby DB jsou cca o třetinu vyšší než v ČR, ale nová vozidla stojí stejně.

Newsletter

Partneři


Výběr editora