Reakce Správy železnic na památkáře kvůli mostu přes Vltavu: Dopad na ochranu UNESCO si uvědomujeme
Železniční most pod Vyšehradem. Pramen: Správa železnic
Je dnes ve veřejném zájmu vzít v úvahu i očekávání a potřeby budoucích cestujících, včetně jejich požadavků na bezpečnost, píše Správa železnic
Nic nevydrží věčně, ani láska k jedné slečně. Průjezd vlaku ocelovou konstrukci namáhá a vzhledem k tomu, že dnes potřebujeme jiné nosnosti a rychlosti než před sto lety, není se čemu divit, že most dostává zabrat. Jelikož se jedná o bezpečnost, nemůžeme nosnost mostu hnát na hranu a v takto složité příhradové konstrukci nejsme schopni sledovat průběžně stav všech prvků (to by bylo nějakých tenzometrů) a vyhodnocovat jej. Tak jak je problém popsán tak vidím jediné řešení aby se vlk nažral a koza zůstala celá: Železniční doprava mezi levým a pravým břehem Vltavy směrem na Plzeň musí být zachována i… Číst vice »
Tady si protiřečíte: „…nosnou konstrukci mostu udělat tvarově co nejpodobnější té původní, samozřejmě s vyřešením problematických míst současné konstrukce. “
Problematická místa v konstrukci mostovky se odstraní jen zásadní změnou konstrukce.
Přidáte-li ještě jednu potřebnou kolej, tak pak jde podobnost do kytiček…
Tak skanzen, tak si taky památkáři začnou hradit ztráty všem dopravcům ve výši 100 % a k tomu budou plně hradit pokuty za zpoždění
Zajímavá diskuze…
Sice se nic nevyřešilo, ani jsem se nic nového nedozvěděl, ale pobavil se 😁. Zvlášť některé komenty jsou opravdu top 👍👍
Tak jako diskutují tady stejně nic nevyřeší… Padesátá léta, kdy se dala dohromady parta hospodských blijanců a šli postavit jednou školku, podruhé prasečák a potřetí elektrárnu, už nejsou….
Jejda, už zase… To je pořád nadělání kvůli pár nejtům! Já to teda zanejtuju, no!
Nejlépe přesunout zrezivělý trubky do kovošrotu. Ať aspoň jsou ještě užitečné.
Já to nechápu, vždyť je furt dokola. Proč se těmi obstrukcemi pořád zabývají? Prostě ať se finálně odklepne, že se ten most snese, přesune jinam, postavý nový a Nazdar, tvá Máňa.
Neohrozí status UNESCA i to, až bude ten most z půlky ve Vltavě? Bude se pak nákladně zase vyndávat z řeky, vylovení, vysušení, odbahnění…
Ono se to možná všechno vyjasní, až se boj o historické hodnoty propracuje k předvídatelnému výsledku, tedy k zastavení provozu. Třeba pak procitne ta kyperská nebo jaká firma, co drží chátrající nádraží Vyšehrad. Náhle se rychlým tempem opraví nádražní budova, přístupy do ní, i podzemní garáže vzniknou, na domě zazáří nápis „Hotel Padishah“. V tamějším kasině se roztočí ruletová kola, do naleštěného stavení se začnou VIPové sjíždět v elektrických limuzínách a na místní heliport dosednou jejich udržitelné elektrické stroje. Pak už bude jasné, že obnovení provozu nějaké dráhy pod okny takového objektu nepřipadá v úvahu. Zato by se tam hodil… Číst vice »
No vidíte. S přípravou bazénu vlastně začali odstraněním dřevěné čekárny u druhé koleje. Nebudou ho muset ani tolik hloubit, když už tam je podúrovňové spojení.
Je nutné si uvědomit co je primárním účelem jakékoli stavby, v tomto případě bezpečné překročení řeky, a pokud stavba neplní primární účel jsou jakékoli diskuze o estetické hodnotě stavby na prd. A pokud by se při opravě měla vyměnit víc jak polovina dílů tak to už můžu vyměnit rovnou celý most.
Kdo z vás by měnil jen polovinu tašek na střeše s tím že druhá polovina je ještě dobrá? Když teď vyměním ty tašky všechny tak dalších minimálně 50 let nemusím na střechu sáhnout.
Ono nahrazení starého mostu novým ještě neznamená že starý most musí skončit ve šrotu.
Problém je v tom, že jde o most železniční, bez vozovky. Tudíž pro jakoukoliv dopravu, než jízdu vlaků, nepoužitelný.
Tak vyšvihlo tam nějaký (alespoň dřevěný) chodník by nemělo být tak drahé, ne?
To je ten nejmenší problém, zřídit místo kolejového roštu plochu pro pěší a cyklisty. Stačí položit plech a opatřit ho protiskluznou úpravou. Něco podobného jako je most Inteligence přes Hradeckou v Brně.
Nebo na spodní mostovku osadit pochozí rošty, ale pak se nebude dát chodit na jehlových podpadcích. Viz Pňovanský most.
https://www.petice.com/petice_za_nahrazeni_elezniniho_mostu_pod_vyehradem
Už se těším, až po daném mostě bude doprava tvořena jednotkami řady 810, protože nic těžšího tudy neprojede. -)
Nyní vážně, čím dříve bude nový most, tím lépe pro železnici, cestující i místní obyvatele. Stávající most si mohou vybraní jedinci z NPÚ, uskupení nabourat.cz a další odvést a postavit, tam kde získají stavební povolení a zaplatí z vlastních kapes.
nebo nabastlit na prasátko rouru ála kotel, kola spojit spojnicema, nějaký eko vyvýječ kouře a tři rybáky a to by bylo aby nebylo
Další krok dolů jsou špalací drezíny a bamboo train. Být to tam od začátku, tak se konstrukce nunavila 😀
„A co kdybychom, Veverko, udělali takovou výměnu:
ty nám odvoláš Bílou horu a my ti necháme Václavák.“
Co takhle vyhandlovat s UNESCO most za otáčivé hlediště? 😀
V 80. Letech VÚŽ pracoval s návrhem VRT kde by VRT z Pha Hlavaku vedla tunelem až na PRG letiště tam by se dělila na tři směry Plzeň, Ústí a Kladno. Bylo to velmi ambiciózní navrh. Dneska bychom ale nemuseli řešit most na Výtoni ani spojení na letiště pod Dejvicemi.
Že by tím tunelem pro VRT jezdily příměstské vlaky, osobáky?
pokud se nepletu, tak most při současném stavu je nevyhovující, i kdyby po něm měli jezdit jen S7, S6, S65 a S61. A to vůbec neřeším výluky např. na mostu Inteligence či na tom super VRT tunelu
Když nechcete most tak choďte pěšky. Stejnak by Prahu měli oplotit aby tý jámy nikdo nespadl.
Odjeď do Brna či kam patříš v té Asii !!
Do Čech.
„do tý jámy nikdo nespadl“ není žádné moravské nářečí.
Ty jo, v ústavech už mají WiFi!!??
Dlužno podotknout, že to očekávání veřejnosti je především legitimní. Kritická infrastruktura není dětské hřiště a proto by se s ní mělo zacházet více profesionálně. Když každý hájí své zájmy (železnice a památkáři), tudíž nezbývá, aby do věci vstoupil někdo třetí, který rozhodne a současně tím zabrání choutkám některých zúčastněných, kteří se vnitřně již usnesli (ale nahlas to nikdy neřeknou), že se postarají o to, aby stavbu nového mostu zhatili a jejich ego tímto dosáhlo silného vnitřního uspokojení. K takovémuto procesu dosažení vnitřního uspokojení lze v analogii poukázat na citát někdejšího ministra zahraničí, Henry Kissingera, který uvedl: „Pocit moci je něco… Číst vice »
A co udělat referendum, jako v Drážďanech?
Regetrndum dělat o veci které lidi nerozumí je pitomost. Tady jde o odborná stanoviska.
Odborná stanoviska málokdo rozporuje. Jde o výběr.
Jenže v těch Drážďanech to byla lepší otázka na referendum. Nebylo tam (v údolí) nic a dotaz zněl: chcete most ano/ne. Tady bychom se nejdřív pohádali o formulaci otázky a co znamená „záchrana mostu“.
To je pravda, měli to jednodušší.
Nebo referendum jako Brno… Zúčastní se jen zastánci zachování mostu, protože zbytku světa je nějaký most u ….
Napravo rakety, nalevo rakety a oni nás straší Unescem.
UNESCO? To znám. Statečná země!
Stanovisko je jen dalším hořkým puzzlem do toxické centrifugy marných snah SŽ o to na sílu protlačit nový most. Bohužel spolu s MD stále nechápou, že nový most v tomto místě prostě nepostaví! Dnes je to už totiž “politický” problém a politik chce být přece znovu zvolen. V průběhu připravy je tolik legálních nástrojů k blokování procesů, že snad SŽ na to jednou přijde…a to se nebavím o tom, že se aktivita nebourat.cz a další jistě do řízení přihlásí…pokud se k tomuto úkonu vůbec někdy úřady dostanou…řešení je jednoduché: dát na stůl fakta, pozvat všechny dohromady, navrhnou křížová opatření TEĎ!!!,… Číst vice »
ty jses taky trikolejna replika…
Spíš trojhlavá…
Taky nechápu proč se před těmi 100 lety pouštěli do experimentů s nýtovanou konstrukcí a nepoužili staletími ověřenou konstrukci z malty, kamení a vajec.
Protože niveleta takového mostu by musela být o cca 10 metrů výš, aby prostor pod mostem splnil průtokový profil Vltavy potřebný v tomto místě. Když to porovnáte s Negrelliho viaduktem, tak ten má výhodu možnosti širšího rozlivu.
Dřevo! Mosty byly odjakživa dřevěné. Navíc dřevo plave i po pádu do vody (a neptejte se jak to vím).
Vy plavete i po pádu do vody !
A to se stalo, jmenuje se to Kolokvium. 😉
Tak SŽ most zavře pro vlaky a v ten moment už bude jedno, co spolky nebourat.cz a podobně budou a nebudou chtít, protože pak už to bude politický průs.r a bude se muset udělat něco hned.
Protože jak sám píšete, politici si nemůžou dovolit zavřít pro vlaky půlku Prahy.
Kolokvium nesplnilo svůj účel tím, že se odborníci rozešli bez jedné výsledné jednoznačné zprávy…dílčí stanoviska jsou málo a zakládají půdu k různým nejednotným výkladům…a to nastalo
Spíš to vypadá, že kolokvium nezobalo z ruky různým EPMům a podobným kreaturám a proto je potřeba ho ostrakizovat.
Pěkný oxymóron „tříkolekjá REPLIKA“.
Proč furt někdo požaduje, aby železnice (funkční dopravní cesta) byla omezována nesmysly?
Ona by ten nový most měl mít nejen prostor na tři koleje, on by je měl i unést. A to i s plně naloženými vlaky. A aby to unesl, potřeboval by výrazně (od boku tak dvakrát) mohutnější konstrukci
Jedině brod. Vše ostatní je moc moderní.
Z pohledu obyčejného cestujícího je mi jedno jestli most bude nový nebo starý, jde mi jenom o to abych bezpečně dojel vlakem do cíle! Tento most je momentálně v naprosto nevyhovujícím stavu a jakákoliv investice je naprosto zbytečná, co je lepší, opravit most a cpát a cpát peníze do údržby a nebo postavit nový most který nebude náročný na údržbu? Chápu postoj památkářů a místních obyvatel ale bezpečnost je na prvním místě!
Jak se vylučuje bezpečnost s opravou a údržbou původní verze? Myslíte si, že nový žádné peníze na údržbu vyžadovat nebude, a přesto bude bezpečnější, nebo jen podléháte podprahové manipulaci?
Nepopírám že nový most nebude potřebovat žádnou údržbu ale rozhodně to nebude tak složité a drahé, ale jak jsem již psal, je mi jedno jestli tam bude stát nový a nebo starý most, jde mi jen o to aby byl ten most bezpečný a to je při havarijním stavu starého mostu dost nepravděpodobné! Je mi jedno jestli tam bude stát ten starý šrot a nebo nový humus, jde mi pouze o bezpečnost!
minimálně odpadne x kilometrů štěrbin u snýtovaných prvků, které nejste schopen nikdy stoprocentně utěsnit.
To, že nový most nebude vyžadovat žádné peníze, si nikdo nemyslí, jen se jim to nějakej František snaží podsunout, aby to pak vyvrátil a dosáhl slavného diskuzního vítězství…
Most není navržený primárně na opravu, má konstrukcí danou životnost, a ta byla vyčerpána.
Tak ona třeba údržba nového mostu bude méně náročná, protože tam nebude spousta nedostupných zákoutích, a do některých zákoutích se u starého mostu dostanete jen z prostoru kolejí, takovéto kouty podle návrhu odpadnou.
No pozor ta sebranka za starou Prahu není úplně místní. Místní také spíš stojí o nový most než současný rámusák.
To by byl problém té repliky. Protože by šlo o novostavbu a ta musí splnit současné hlukové normy.
Naprostá hovadina
Jeden diskutér zde již zmiňoval červený terčík před mostem, ke kterému se s tímhle protahováním, velmi rychle blížíme … stačí málo.
Přátelé, ten most je v havarijním stavu, víme ?!
A určen primárně pro železniční dopravu. To značí vzít schválený projekt, stavební povolení, poklonit se naposledy umu našich předků, bez milosti snést dožilou konstrukci a vybudovat nový tříkolejný most hodný technologiím a požadavkům 21. století.
A to co nejdříve.
P.S. A to mám rád staré věci a památky !
Myslím, že tady je promarněná příležitost pro sázkové kanceláře. Červený terčík : stavební povolení.
Jedno pole mělo být v Radotně přes Berounku, další na Štvanici, další u ZOO. Už dávno.
Bylo řečeno, že to nejde rozebrat a přesunout.
vsechno jde… 🙂 po vode to odvezete…
Po vodě do ZOO???
K nejbližšímu mostu určitě. Sice to bude zbytečné, drahé, náročné, ale proč bychom to nezkusili. Což mimochodem bylo taky řečeno, že je možný jen krátký posun a ten nedává smysl.
Pokud to mělo jít rozebrat a opravit, tak to musí jít i rozebrat a přesunout.
Akorát bych řekl, že tu panuje obava, že po rozebrání to už nikdo nedá dohromady, respektive dá, ale za těžký prachy, které ale nepůjdou z kapsy železnice.
Celkem logicky by měly jít z kapsy toho „veřejného zájmu“. Třeba by se pak ukázalo, že až zas takovej není a že jedno zachovaný pole stačí.
A proč? Pro průjezd aut se to nehodí, a na údržbu je to jako lávka pro pěší neúnosně drahý. Navíc by se to muselo převzt v sypaném stavu, pod sousedníma mostama to nepojde.
Na motivy toho mostu jednou vznikne několikasvazkový román s otevřeným koncem.
Nejlepší by bylo, kdyby UNESCO řeklo, že jsou s tím novým mostem v pohodě. Rád pak budu od skanzenofilů poslouchat, jak je UNESCO taky proti „zachovávání historie“ a ovlivnění SŽ.
Nejlepsi by bylo, kdyby UNESCO vykoplo Prahu ze seznamu. Pak by od nich byl pokoj i v dalsich zalezitostech.
hrani si s unesco je jen taktika zastancu nytovaneho srotiste.
jedine, co tim dosahnou, je ztrata casu…
V Drážďanech chtěli nový silniční most mezi Neustadtem a Radebergem. Unesco řeklo, že jim to vadí. Drážďany si odhlasovaly, že most postaví. Unesco je vyškrtlo ze seznamu. To je za mě cesta, kterou by se Praha měla ubírat.
Tam byl ovšem chráněný krajinný ráz dosud bez mostu 🙂 ale možná bychom to měli udělat stejně: „Roku 2005 proběhlo mezi obyvateli Drážďan referendum, ve kterém se 68 % obyvatel vyjádřilo pro stavbu mostu.“
Mě by zajímalo, z které doby (století) chce UNESCO Prahu mít?
A jestli jim nevadil Tančící dům pak už bych řekl, že by jim nemělo vadit nic.
„Skanzenofilů“… tvl na co ještě tahle nálepkářská verbež nepřijde..
Nejprve snést troleje! Kazí to původní historický ráz.
A spravit portály do původní výšky.
To by možná neprojely ešusy ani kdyby je táhly…
To nemůže někdo památkářům slíbit, že nový most se natře na rezavo, aby byl pro ně dostatečně stejný s dnešním?
To byl návrh IPRu. A nebyl marnej:
https://zdopravy.cz/obrazem-ipr-predstavil-cerveny-most-pod-vysehradem-v-soutezi-byl-druhy-133510/
červený != rezavý
Poněkud škodolibě jsem rád, že Pražané jsou ve věci zablokování své městské železniční budoucnosti protentokrát až ti, jenž jsou v závěsu za Brnem.
ale to nejsou prazane, to je urad zrizovany resortem kultury…
…plnej náplav z Brna. 😉
Nemůžu si pomoct ale úplně mi to připomíná Růžičkovou ve Slunce seno: stokrát posíláme oznámení že se vezmete, nevezmete, vezmete, nevezmete 😁.