Obrazem: IPR představil červený most pod Vyšehradem, v soutěži byl druhý

Druhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR Praha

Úsek mezi hlavním nádražím a Smíchovem -⁠ a především více než stoletý ocelový most pod Vyšehradem -⁠ je nejvýznamnější úzké hrdlo pražského železničního uzlu.

Místo zeleného červený. Takový je návrh nového železničního mostu v Praze mezi Výtoní a Smíchovem z dílny sdružení Společnost 3.0, které tvoří IPR Praha, EXCON, koucky-arch.cz a Ing. Ivan Šír, projektování dopravních staveb CZ. Návrh skončil v soutěži Správy železnic druhý, pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) jej dnes ukázal na sociálních sítích. Vítězný návrh je od společnosti 2T engineering.

Na novém mostě budou tři koleje, sloužit bude i pěším a cyklistům. Zároveň vznikne nová zastávka Výtoň, která bude sloužit jako přestupní uzel mezi vlaky a tramvajemi.

Druhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringŽelezniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama ScheinherraŽelezniční most pod Vyšehradem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama ScheinheraaŽelezniční most pod Vyšehradem v Praze. Autor: Enfo – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28675432Železniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan Sůra

Úsek mezi hlavním nádražím a Smíchovem -⁠ a především více než stoletý ocelový most pod Vyšehradem -⁠ je nejvýznamnější úzké hrdlo pražského železničního uzlu. Správa železnic léta mluví o jeho modernizaci, která měla už dávno začít. Nyní se mluví o zahájení stavby v roce 2026

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. I tehdy obyvatelstvo protestovalo, nakonec ale vzalo ocelové oblouky na milost a dnes patří k vyhledávaným pražským panoramatům.

Podle Správy železnic je nicméně stará konstrukce neopravitelná. Alespoň její část by měla být zachována a přemístěna jinam. Most je památkově chráněn.

Tagy IPR Praha Správa železnic Vyšehradský most železniční most pod vyšehradem
58 komentářů