Dopravci Železnice

Ratingová agentura chce po Českých drahách vysvětlení personálního zemětřesení

Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy
Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy

České dráhy budou muset ratingové agentuře Moody´s vysvětlovat nedávné velké personální změny v dozorčí radě. Podle informací deníku Zdopravy.cz dorazil v minulých dnech na vedení Českých drah od ratingové firmy dotaz, ve kterém agentura žádá vysvětlení, jaký dopad mohou mít velké rošády ve vedení na chod firmy.

Nejde o první dotazs tohoto typu, podobně musely České dráhy odpovídat v roce 2013, když tehdejší ministr úřednické vlády Zdeněk Žák provedl čistku v dozorčí radě i představenstvu. Jde o citlivé téma: ratingové hodnocení přímo ovlivňuje, za kolik si České dráhy půjčují.

České dráhy existenci dopisu nepřímo potvrdily. „Agentura Moody´s nás sleduje kontinuálně a vyhodnocuje veškeré informace, které jsou důležité pro ratingové hodnocení ČD. Stabilita managementu nebo vztah majitele ke společnosti jsou přitom významnými kritérii. S agenturou veškerá tato témata aktivně komunikujeme,“ řekl mluvčí Českých drah.

České dráhy dlouhodobě drží několik let stabilní rating Baa2, tedy dva stupně od spekulativního pásma. Rating má stabilní výhled.  Naposledy získaly toto hodnocení letos v květnu. Dopravce má úspěšně za sebou i prezentace analytikům Moody´s. Každé zhoršení ratingu by mohlo znamenat výrazné zvýšení nákladů na úroky z úvěrů a dluhopisů. Jen loni zaplatily České dráhy na úrocích 1,1 miliardy korun.

Státního dopravce letos nečeká zásadní zadlužování, tento týden má naopak splatit čtyřmiliardovou emisi dluhopisů. Peníze na ně má připravené z výnosu z převodu nádraží na SŽDC a jiné emise dluhopisů. Letos se dluhopisy chystá vydat pouze ČD Cargo, získané peníze mají sloužit na nákup nových lokomotiv.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
T.H.
Host
T.H.

Důvod personálního zemětřesení je jasný – eliminace Faltýnkových lidí, když tento začal Šéfovi přerůstat přes hlavu.
Prostším jedincům se to samozřejmě jeví jako jančurovské spiknutí, ale to se nedá nic dělat.

Petr.R
Host
Petr.R

jestli tady ta agentura sleduje aji diskuzi, tak se nedivým, že čd nemá lokotky na uvěr a musejí sahat po dražším a nevýhodným leasingu.

Bratt
Host
Bratt

Já se Ti fakt „divým“,nechceš si přece jen tu ZDš dodělat?

Robert
Host
Robert

ANO konečně splácí Jancurovi jeho dlouhodobou podporu. Dlouho se ale ČD držely……

Bratt
Host
Bratt

Ťokův plán se plní,ČD zničit,z Regiojetu udělat modlu(obojí neprávem)

jan
Host
jan

Tak ať zvýšení úroků naúčtují přímo ťokovi jako dobrému hospodáři.
Co na tom má management vysvětlit, když to vysvětlit nejde. Ať si to ťok vysvětlí sám.

Martin S.
Host
Martin S.

To jako znamená, že v případě, že je vlastník nespokojen s managementem firmy, jejíž akcie vlastní, tak by neměl mít možnost ten management změnit? Ano, může to krátkodobě vést ke zvýšení úroků nebo snížení ratingu, ale vlastník se určitě zabývá dlouhodobým výhledem. A změny dělá proto, aby bylo hospodaření společnosti udržitelné i v budoucnosti, tedy v době, kdy se otevře trh.

Bery
Host
Bery

Jenze tady vlastnika zastupuje mamlas, ktery o tom zjevne nevi vubec nic a neni ani jasne v jakem zajmu jedna, protoze menit vedeni, ktere konecne pomohlo k tomu, aby se firma odrazila ode dna, muze jen chory mozek. Pritom za sve jednani neruci vubec nicim, protoze „politicka opovednost“ neni hmotna odpovednost a pripadne skody jdou na vrub danoveho poplatnika. Podezrele je uz jen to, ze existuje spoustu problemu, ktere by mely mit v reseni nekolikanasobne vyssi prioritu a o ty se vubec nezajima…

AAA
Host
AAA

A hele, modří náhle uznávají že ztráty ČD, a.s. (obchodní společnosti jako každé jiné) ve výsledku ponese daňový poplatník. No, alespoň nějaký pokrok….

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vzhledem ke dlouhodobým zkušenostem s platností pravidel, že „změna je obvykle k horšímu“, a že „každý sedlák ví, že uprostřed prudkého kopce se nezastavuje, natož aby se přepřahalo“, se domnívám, že ani v případě ČD nebude výsledek „personálního zemětřesení“ jiný, než jaký od něho lze očekávat – nebylo by to ostatně v historii ČD poprvé …

Kvído
Host
Kvído

Plně souhlasím. Jako skvělý příklad bych uvedl mýtné, to se panu ministrovi taky hodně povedlo 😉😉. Výměnu na ČD mohl klidně udělat postupně. Ministrův zbrklý krok určitě ohrozí státní podnik. To asi pan ministr nebude ten správný hospodář.👏

AAA
Host
AAA

Který, SŽDC? Nebo Budvar? Nebo jaké ještě státní podniky máme?

Liftvan
Host
Liftvan

Tak tohle je komentář se zásadní neznalostí. Nejen že státních podniků je mnohem více, ale hlavně, Budvar je národní podnik, což je téměř 3 dekády od revoluce obtížně pochopitelné ale je to tak.

Milan
Host
Milan

Proč hned pesimistické úvahy, že „Každé zhoršení ratingu by mohlo znamenat výrazné zvýšení nákladů“? Třeba zmíněné personální zemětřesení povede ke zlepšení ratingu:) Ačkoli po výroku dosazeného p. Moose, že vlastník (stát) nebude držet držet ochrannou ruku nad svojí firmou (ČD), by ratingová agentura byla hodně naivní, pokud by přítomnost takového managementu považovala za pozitivní změnu.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Jak může stát v EU držet ruku nad svou firmou v konkurenčním prostředí asi je ratingovým agenturám známo, a prohlášení v témže smyslu na tom těžko něco změní.

Bery
Host
Bery

Omyl, zde hraje roli treba i nacasovani a nesmime zapomenout, ze trh kolikrat reaguje i jen na pouha prohlaseni, ze se neco takoveho chysta…

Milan
Host
Milan

Nakonec pokud by byl rating skutečně snížen, byl by to dobrý důvod pro rychlé očištění od parazitů, kteří firmu zjevně svým jednáním poškodili.

Pibik
Host
Pibik

Jenom dva stupně, to půjde rychle do spekulativního, ještě pár prohraných tendrů, nějaké to politikaření, kdo z toho bude sosat nejvíce a úročky za dluhovku půjdou strmě nahoru…

aldik
Host
aldik

Neměli by se současně zeptat na to zemětřesení i Ministerstva dopravy? Přece ho chtěl ťok, ne dráhy 😉

JIP
Host
JIP

Protože Ťok je pěkný šmejd. Vše dokáže jenom rozvrtat.(dálnice, bilboardy, České dráhy)

Indian
Host
Indian

S těma billboardama to dopadlo naopak velmi dobře. Takové pozvednutí státnosti podél dálnic člověk dlouho neviděl. Všude vlajky….:-)

Kubík
Host
Kubík

Ano, od té doby česká vlajka zevšedněla, stal se z ní jen billboard. Jako kdysi heslo: “ dokázali jsme, že to dokážeme.“Ťok a Moos to dokáží, že z ČD udělají podnik bez budoucnosti. Snížení raitingu je první krok.

JIP
Host
JIP

Také mi to tak připadá. Pan generální ředitel Pavel Krtek se podle mého názoru snaží ČD trochu pozvednout, ale tenhle šmudla Ťoků mu podkopává nohy.