Rakušané ještě „přifoukli“ velkorysé železniční plány. Šestiletka už má objem přes 18 miliard eur

Zastávka Mittlern na Koralmbahn. Pramen: © ÖBB/MEZastávka Mittlern na Koralmbahn. Pramen: © ÖBB/ME

Novinkou je především rakouská část severního přivaděče k úpatnímu tunelu Brenner.

Nevídaný plán investic do rakouské železnice, který představilo ministerstvo ochrany klimatu (a dopravy) spolu s ÖBB Infra loni v říjnu, při letošní aktualizaci ještě nabobtnal. Rakouská vláda navýšila objem prostředků určených na modernizaci železnice v příštích šesti letech ze 17,5 miliardy eur na 18,2 miliardy eur (cca 465 miliard Kč). Plán je na léta 2022 až 2027.

Už loni přitom ministryně Leonore Gewesslerová mluvila o největším železničním balíčku, „který tato republika zažila“. Plán má čtyři základní pilíře: posílení kapacity S-Bahn ve velkých městech a jejich okolí, modernizaci regionálních drah a jejich elektrifikaci, zvýšení kapacity pro nákladní dopravu a digitalizaci (zabezpečení a systémy řízení dopravy).

Novinkou je především rakouská část severního přivaděče k úpatnímu tunelu Brenner, který se buduje od roku 2008. Rakušané se teprve letos na jaře po šesti letech jednání shodli s Němci na vedení trasy přivaděče u bavorsko-tyrolských hranic. Tím dali podobu i navazujícímu čtyřkolejnému úseku Schaftenau –⁠ Radfeld, který v loňském rámcovém plánu ještě nebyl.

Rámcový plán rozvoje rakouské železnice. Pramen: BMK

Rámcový plán rozvoje rakouské železnice. Pramen: BMK

Plán vedle megaprojektů, jako je 27 kilometrů dlouhý úpatní tunel Semmering mezi Vídní a Štýrským Hradcem a o něco jižněji budovaná vysokorychlostní trať Koralmbahn mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem, obsahuje především elektrifikaci regionálních tratí a vylepšení S-Bahn.

Například vídeňská S-Bahn mezi Meidlingem a Floridsdorfem se dočká delších nástupišť a dalších úprav, které zvýší kapacitu ze 700 na 900 delších vlaků denně. Modernizací a rozšířením na čtyři koleje projde i příměstská trať z Meidlingu do Mödlingu či část takzvané Westbahn mezi Lincem a Welsem. Vylepšení se dočká i Pyhrnbahn, která spojuje Horní Rakousy a Štýrsko. Řada staveb přitom výrazně přesáhne horizont roku 2027, velká část peněz je proto určena na přípravu.

Z nádraží chtějí ÖBB vybudovat takzvané uzly mobility, zřídí stovky nových parkovacích míst pro auta i kola. Myslí ale i na nákladní železniční dopravu, která už nyní v Rakousku drží nadstandardní třicetiprocentní podíl na trhu (průměr EU je 17 procent). Velkorysého rozšíření se dočká například terminál Wien Süd. Značná část peněz přitom půjde na další odhlučnění terminálů.

Elektrifikace rakouské železnice. Pramen: BMK

Elektrifikace rakouské železnice. Pramen: BMK

Tagy ÖBB-Infrastruktur Rakousko
92 komentářů