Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Stavba úpatního tunelu Semmering je po osmi letech v polovině

Stavba úpatního tunelu Semmering. Pramen: ÖBB/Ebner
Stavba úpatního tunelu Semmering. Pramen: ÖBB/Ebner

Společnost ÖBB-Infrastruktur se pochlubila pokrokem při stavbě nového úpatního tunelu Semmering. Práce pokračují, i když v důsledku koronavirové krize váznou některé subdodávky a na staveništi je třeba dodržovat ochranná opatření. Stavba 27 kilometrů dlouhého tunelu je osm let po zahájení v polovině, uvedly ÖBB na svých stránkách.

Pokud se sečtou všechny vstupy, šachty a spojovací tunely, musí být v rámci stavby zbudováno celkem 62 kilometrů tunelů. „K dnešku byla postavena zhruba polovina základního tunelu Semmering, což je v rámci budování nového jižního koridoru významný úspěch,“ uvedl šéf ÖBB Andreas Matthä.

Zahajovací ceremoniál se na stavbě odehrál v roce 2012. Samotná ražba začala po přípravných pracích v roce 2014. Základní tunel Semmering se staví z pěti míst současně. Rekonstrukce vlakového nádraží Mürzzuschlag na štýrské straně začala v roce 2019. Vše by mělo být hotovo v roce 2027, což je o rok později oproti původním plánům.

Nový úpatní tunel Semmering. Autor: Földhegy – Vlastní dílo, usingOpenStreetMap dataSTRM3 dataFile:Karte A Stmk.svg by AleXXw (PD)Some information from www.tunnel-online.info, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=74544272
Nový úpatní tunel Semmering. Autor: Földhegy – Vlastní dílo, usingOpenStreetMap dataSTRM3 dataFile:Karte A Stmk.svg by AleXXw (PD)Some information from www.tunnel-online.info, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=74544272

Tunel vzniká mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakousku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Jeho otevřením se má odstranit úzké hrdlo, které na jižním koridoru představuje původní 160 let stará trať přes průsmyk Semmering. Ta je jednou z nejvyužívanějších železničních tratí v síti ÖBB, jezdí po ní i české Railjety při cestě mezi Vídní a Štýrským Hradcem. Nový tunel má dvě trouby a je budován na rychlost 230 kilometrů v hodině. Cestu mezi Vídní a Štýrským Hradcem časově zkrátí o půl hodiny.

Ještě velkolepější dílo pak budují Rakušané dále na jih, kde mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem vzniká nová vysokorychlostní trať (250 km/h) Koralmbahn o délce 127 kilometrů, 47 kilometrů bude v tunelu. Z toho 33 kilometrů připadá na tunel pod horským masivem Koralpe, který bude nejdelší v Rakousku a šestý nejdelší na světě. Vznikne přes 100 mostů a 12 nových nádraží a zastávek.

Celé veledílo za několik miliard eur má být hotovo koncem roku 2025, jednotlivé úseky se ale uvádějí do provozu postupně. Spolu s úpatním tunelem Semmering (27 km) tak v Rakousku vzniká zcela nový rychlostní koridor v severo-jižním směru.

Budovaná rychlotrať Štýrský Hradec – Klagenfurt.
Autor: © OpenStreetMap und Mitwirkende, CC BY-SA – Openstreet Map – http://www.openstreetmap.org/, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20230400

 

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
milos

Rakušáci a Švýcaři mají jednu výhodu – žijou tam Rakušáci a Švýcaři… U nás se celý vládní aparát a půlka obyvatel ve stavu jeho zaměstnanců stará hlavně o blaho jednoho estébáka, aby mu bylo líp :- (

Radovan Komínek

Česká realita. Ústí nad Orlicí – Choceň snad v roce 2032. Tunel směr Beroun neznámo, úpatní tunel pod Jablunkovským průsmykem neznámo. O výstavbě dálnic směrem k rakouským hranicím radši pomlčet. Jsme jiná liga.

Vladimir

O tunelu v Jablunkove ani nevim, ale vyborne by se tam hodil a to by pak Slovaci mohli postavit tunel, ktery by vyustil kousek pred Cadcou. Koridor do Karvine ma byt letos hotovy. Spise by me zajimalo, zda se zacne stavet tunel v Hranicich smerem na Valasske Mezirici a pak za Vsetinem. Tahle trat se mela stat koridorovou smerem na Slovensko, protoze se za Ostravou smerem na Karvinou diky vyraznemu poddolovani nepodari trat zrychlit na vice jak 100kmh.

Vašek

Ten tunel u Hranic nevyšel ekonomicky, takže se s vysokou pravděpodobností stavět nebude.

Martin

Myslim, ze kdybychom delali posudky pro rakusany, tak jim nic ekonomicky nevyjde a jezdi po starych mozna nekterych opravenych tratich,… a to maji mene obyvatel nez my,…

Radovan Komínek

Vzhledem k současné ceně uhlí, která je na jedné pětině až třetině ceny z doby před pěti lety a zavírání dalších dolů (Darkov) se dá předpokládat brzký konec těžby i na zbývajících dolech (ČSA, ČSM). Doznívání poklesů se zpravidla uvažuje 10 let. Nedá se tedy vyloučit, že například v roce 2030 bude možno část poddolovaného úseku zrychlit a do roku 2035 zrušit omezení zcela minimálně na rychlosti, které neomezují nákladní vlaky.

a8n

Už před deseti lety se čekala brzká stabilizace Sakmarova údolí (netěží se tam už dávno). Realita je poněkud jiná.

Alibaba

Jablunkov basic tunel? Kde, kdy? Máte alespoň křídové papíry?

Rado

Mě by jen zajímalo, jak jen to v tom Rakousku dělají, že dokážou eliminovat ty svoje zelené iniciativce, a to i přesto, že Rakousko myslí hodně zeleně a jistě při svých stavbách, ať už je to výstavba tratí nebo dálnic, přijde o domeček nejeden křeček či žabka. U nás pokládám výstavbu infrastruktury za národní ostudu, zejména tempo a někdy jak tempo, tak hlavně kvalitu.

Radek Janata

Myslím, že úlohu „zelených iniciativců“ při zdržování železničních staveb silně přeceňujete.

Důvody, proč u nás probíhá příprava železničních staveb pomalu, jsou zcela jiné. Nebo vás napadá nějaké klíčová stavba, kterou někdo takový zdržuje?

Jedine vlaky

Jaké jsou tedy u nás důvody? Proč nějaká rodina, nebo spolek má co mluvit do důležitých staveb na železnici? Viz hospoda na trati do Střelic, majitel ji má na drážním pozemku, tak jak může mít právo podat odvolání? Nemá tam co dělat.

Radek Janata

Politická nevůle a neschopnost a neochota úředníků překonávat své vlastní byrokratické překážky.

Ostatně pokud by byla pravda, to, co říkáte, tak to máme spousty sporů okolo připrav staveb VRT – ale ono není nic. Protože se žádná příprava ani nerozjela, politici jen žvaní.

A „hospoda na trati do Střelic“? O NIMBYstech jsme nemluvili. Mluvili jsme o „zelených iniciativcích“. NIMBYsty tu samzoejmě máme, např. podél tratě Praha-Kladno nebo v údolí Berounky.

mgr.pavel

Ad „nějaká rodina, nebo spolek má co mluvit do důležitých staveb na železnici“ – jednak jsem přesvědčen, že veřejnost má co mluvit do plánů státu někde něco stavět. A stát si musí svůj plán obhájit. A tak to dělá v zahraničí: OBHAJUJE a DISKUTUJE s lidmi a spolky, a na základě zpětné vazby pak třeba pozmění plán. Pak je o dost méně kverulantů. Zato u nás úřad narýsuje čáru na mapu a přes to nejede vlak. Proto se někdy lidé brání tak jak se brání..

Jakub

A pak ten vlak právě nejede 😀
No, je to přesně tak… Kromě toho, ukažte mi ekologického aktivistu, který je proti železnici…

Roce deep

Sám jste si odpověděl, myslí trasují a projektují rozumně a zeleně a hledají kompromisy , čímž předem eliminují zbytečné střety s ochranou přírody a místními obyvateli.

Vladimir

Kvuli zelenym se nikdy zadna stavba vylozene nezastavila. Vyjimkou jsou prodlouzena Rudna ( to byla objedmavka byvaleho starosty), ci dalnice na Slovensko pres Frystak. Zeleni maji dost vecne pripominky a to je podle me naprosto v poradku. Pokud jste nepochopili jak se dela politika, tak vzdy je potreba oznacit a najit zloduchy. Pak byt konzistentni v nalapekovani a tvrzeni, proc to nejde kdyz my se tak snazime a my to pro vas chceme vsechno udelat, ale ono to nejde, protohe to prave oni ( at to jsou zelezeni, nebo rudi, ci fialovi) nam v tom brani. Misto toho aby rekli,… Číst vice »

a8n

Prodloužená Rudná byli NIMBYsti, ne zelení.

Vladimir

Ja jsem zaslechl, ze tam byl umele vysazeny krtek. Ale treba to byly pouze blaboly.

Kodl

Mezitím, co se v ČR budou malovat VRT tratě a dalnice a plánovat zahájení na +2030….
Česká infrastruktura,ať už železniční či dopravní komunikace je prostě tragická.

Jiří Kocurek

Tak za posledních 30 let se ty dálnice pohly. Už máme 3 do zahraničí, když nebudu počítat tu do Bratislavy. A když chce soukromík vyjet s vlakem do zahraničí, tak už na strojvedoucího pohraničníci nestřílejí ostrýma. Už to není protistátní činnost trestaná smrtí.

Vladimir

Pohlo se to, to ano, ale neni to za 30 let malo? Ted bedujete a kvitujete, ale ze jsme staveli nejdrazsi dalnice v Evrope, tu uz nikdo nerekne. Evropske dotace jsem si nechali rozkrast minulou garniturou a ta nova neni lepsi i kdyz se stavi levneji a tvrdi jak je nejlepsi. Mam interni informace, ze se stavi s 20-30% cistym ziskem pro firmu. To znamana z celeho fondu SFDI, aktualne cca 110mld nekdo vydela 25mld a to neni malo. U takto velkych zakazek a hlavne po vyhrani souteze (maji jistou praci na 2-4 roky) by se melo podle me kalkulovat… Číst vice »

a8n

To je spíš o schopnosti státu plynule připravovat a soutěžit. Když v krizi nebyly zakázky, soutěžilo se téměř s nulovou marží, jen aby byla práce pro lidi a když je teď zakázek tolik, že nestíhají, kompenzují si to a započítají si i případné pokuty za nestíhání.

zesp

Pak už zanikne to současné kouzlo Semmeringu, kdy lze z jedné vyhlídky sledovat hned několik vlaků najednou v různých nadmořských výškách trati… Ta sice zůstane zachována, ale jen pro regionální provoz, tedy vlak projede jednou za hodinu a k tomu ten stejný. I když už nyní je to taové jednotvárné – samý Railjet… Pár střípků z provozu o jednom loňském víkendu…

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Semmering/

mgr.pavel

Koleje a viadukty atd. tam zůstanou. Provoz také, takže udělat si fotku vlaku na viaduktu půjde.

Bude sice „škoda“, že pár vychytaných fotek s více vlaky zaráz už vyfotit nepůjde, ale to velké zrychlení a zkapacitnění trati je přece jen násobně větší přínos 😉

zesp

No tak to je jasné, myslím to samozřejmě skutečně jen a pouze z toho „šotoušského“ pohledu. Ten další pohled je jednoznačně souhlasný, protože jak Semmering tunnel, tak Koralmbahn je přesně to, kudy by se měla železnice ubírat… Naopak je chvályhodné, že stará trať zůstane zachována, a to nejen pro regionální provoz, ale i pro případ mimořádností a výluk provozu v tunelu…. Srovnání s Ejpovicemi se přímo nabízí…

Jakub

… a Semmeringbahn je zapsaná na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Takové věci se nebourají nikde na světě (až na Drážďany), kromě toho, Rakušáci ze svého historického dědictví žít umí :). Přesunutí dálkového provozu povede jenom k tomu, že tam bude jezdit víc vyhlídkových vlaků…

zesp

Na podzim jsem v rámci šmejdějí po zajívavostech trati na Semmeringu (podívat se na současný provoz, než ho svedou do tunelu) navštívil i infobox ke stavbě basisitunelu u východního portálu poblíž Gloggnitz. Velice precizní presentace a propagace stavby…

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Infobox_Semmering_Basis_tunnel_u_vychodniho_portalu_tunelu_u_Glognitz/

zesp

V létě jsem se na té stavbě Koralmbahn byl při přííležitosti cesty na dovolenou podívat. V přiložené fotogalerii je úsek poblíž jezera Klopeiner see poblíž Klagenfurtu. Stačí jim tam jen položit koleje. Nespěchají ale, protože stejně musí počkat na Koralmtunel. Jinak se trať zprovoznit nedá…

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Koralmbahn_Graz_-_Klagenfurt_v_okoli_Kuhnsdorfu_2019/

Růža

Veď my to robíme najlepše, svet se může od nás učiť a sme skvělí. Je ale pravda, že za posledních 30 let se toho na naši železnici neudálo bohužel nic zásadního,ať tomu velel Vašek nebo Bureš. Chtělo by to koncepci na mnoho let dopředu a ať se jí řídí ti u moci.

Jarek

Aha. Tak jestli jste nepostřehl rozdíl železnice mezi rokem 1989 a dneškem, tak nevím, co vám poradit…

Jiří Kocurek

Pozor, ironie. To ano, jenom rekonstrukce. Nové spojení, taková oprava Hrabovky. Stejně jako ta oprava u Plzně, nic to nepřineslo. No a 160 km/h se tady běžně jezdilo už předtím. Stejně jako se v roce 1989 jezdilo elektricky z Brna do Ostravy. No a dvě kole do Budějovic vlastně byly taky skoro v celé délce, nejen po Benešov. Jízdní doba z Ostravy do Prahy je stále stejná. A už se nedá dojet vlakem do Koryčan ani do Baťovky v Ratíškovicích.
Konec ironie.

Olda

No…, a teď bychom se mohli ironicky podívat co za 30 let zmákli ti na jih od Drassenhofenu?

Viktor

Každá věc se musí u nás soutěžit a to bere strašně moc času….Rakousko staví a staví…u nás se musí soutěžit kdo dodá odpadkový koš….jak smutné

mgr.pavel

Máte pocit, že v Rakousku se nesoutěží?

A proč ono „soutěžení o veřejnou zakázku“ způsobuje, že u nás jsme ani se soutěžemi na výstavbu VRT nezačali?

V. K.

Kdyby se nesoutěžilo, tak se všechny zakázky rozkradou. Ono bohatě stačí, jak se manipuluje dneska, natož když by byla cesta úplně volná.

Aleš

A ještě ten odpadkový koš stojí 10x víc než normální cena

JanS

V roce 1990 říkali soudruh Klaus a ta jeho „privatizační“ klika, že Rakousko doženeme ekonomicky do deseti let.
O třicet roků později jsou ale Rakušáci o nějakých dvacet let před námi a přesto stále to bratrstvo z Prognostického ústavu podporuje a volí více než polovina Česka!
Jsem opravdu rád, že naprostou většinu daní platím v zahraničí….

Dušan

Není v tom článku chyba v té rychlosti ? Na webu se vždycky píše o dvou – jedna je maximální (návrhová) a druhá pak provozní – a zatímco ta návrhová bývá jednotně V = 250 km/h, tak ta provozní tak V = 230/220 km/h – viz níže
https://en.wikipedia.org/wiki/Semmering_Base_Tunnel
https://www.railway-technology.com/projects/semmering-base-tunnel/

Milan

Ja proste nevim ale mam obavy ze cena za tuhle stavbu je tak obrovska ze se to nemuze nikdy vratit

Haha

Ta stavba má životnost přes století. Tímhle stylem bychom dneska jezdili koňmo. Rozhodně lepší tohle, než koblihové úplatky.

Jirka

Tam staví v náročném terénu na 250 km/h a u nás se v o mnoho jednoduším buduje na 160 km/h.

XXXD

Jo protože u nás se už x let nedělala žádná pořádná novostavba.

Dan

Tak si představte vlak plný lidí a každému z nich to ušetří půl hodiny. Nebo ty tunely v Norsku, co se staví skrz fjordy pro pár tisíc lidí, se taky nikdy finančně nevrátí.

Olda

Ne, nezaplatí… Někde si matně z minula vybavuji, že švýcarská vláda dělala referendum o výstavbě nového Gotthardu a Lotschbergu, s tím, že bude muset navýšit na nějakou složku v daňové soustavě vyšší daň, a že cena za tunelovou soustavu bude tak vysoká, že není šance aby se rozumně vyplatila. Z pohledu pozitivních externalit však hodila na druhou stranu vah zachování životního prostředí, obecné ulehčení území Švýcarské konfederace a zvýšení mobility. A švýcaři na to kývli. No ale…, stejně by mohla SŽDC brnknout do Ženevy, jestli by nám nedali adresy firem, kteří jim to kutali… (mírný postesk).

X 1

Kutal to nadnárodní koncern Hochtief a asi desítka lokálních firem.

Alibaba

Akorát bez švýcarských obyvatel nám tu referendum neprojde…

Martin

Ani jim nedelaji problem dlouhe tunely na 230km/h a viadukty… jen my mame vsude samy problem,…

Vladimir

Problem je Skoda ma technologie na to aby vlaky jezdil 200km/h, mozna max 230 km/h. Ale nad tuto rychlost uz aerodynamika funguje jinak. Viz problemy s podtalkovymi dvermi pro DB. Zajimalo by me proc tento problem nevyresi plzenaci v kooperaci se Transtechem, ktery ma zkusenosti s rychlosti 200kmh.

IGCT

Pane, ale my se tu bavíme o infrastruktuře…Budíček!

Vladimir

Jenze kdyz vystavbu rychle infrastruktury brzdi lokalni strojirenska firma, ktera nema na tuhle rychlost co nabidnout, tak se bavime o tom, proc vse stavime na vmax 160, potazno 200kmh.

Alibaba

Vysvětlete, jak a čím to brzdí!
Jinak nás tu jen krmíte bludama.
Kde je dané, že by tam měli jezdit vozy (jednotky) jen z této továrny? Třeba pro začátek by tam mohlo jezdit i Pendolino a Railjet, a ty jsou z jiné továrny, nebo chcete říci, že Alstom (Bombardier) a Siemens taky lobují za pomalou trať?

Martin

Ach jo… Je to parada no, kez by i u nas uz vzikalo neco podobneho,…

Haha

Mohlo, jenže dokud nebyl ŽESNAD a neignorovala se tak nákladka, nemohlo to vyjít. Tunel Praha-Beroun je 2045 reálný. Mohl být o 10-15 let dřív, kdyby se bylo chtělo…

Oldřich Sládek

Děkujeme za důvěru. Je fakt, že jsme přispěli k ekonomice tunelu Praha-Beroun asi podstatnou měrou. Obecně platí, že bez započtení přínosu nákladní dopravy nemohou žádné tunely vyjít ani omylem.

Martin

I tak je to dost zarazejici, s touhle bychom nikdy nemohli postavit VRT trat s tunely, protoze to nevyjde, ale v zahranici to vychazi… Je jasne, ze tunely v desitkach km, nema smysl stavet ciste na osobku,… ale u nas nevychazeji i tunely do 10km…

malej-jarda

V květnu 2016 jsme úplně náhodou narazili na den otevřených dveří v Gloggnitzu. Dalo se jít do tunelu podívat.
A navíc bylo občerstvení pro návštěvníky zdarma. 🙂

Tomáš Gottschalk

Já jsem tam byl předloni na podzim s delegací tenkrát SŽDC, prošli jsme všechny tři úpatní tunely – Semmering, Koralm a Brenner, fakt zážitek. A díky těm dvěma tunelům na Südbahn potrvá cesta z Vídně do Benátek 4.5 hod.

Zlámalík

Sorry, neberte to osobně, ale občerstvení zdarma je dost často to jediný, co Čechy zajímá. Pak se divíme, proč to tady tak vypadá.

Jakub

Někde vesele staví koridory pod Alpami, někde se vede polemika o trati na letiště.
Achjo.

Karl

Přesně, stačí se podívat jak je přípojené letiště ve Vídni, Curychu atd.

Alibaba

A tam vedou na obě letiště VRT, o čemž se vede polemika?
O trati z Masaryčky na Kladno je snad rozhodnuto, a o zakruhování tratě na letišti by bylo taky vhodné rozhodnout kladně.

Karl

CDG nebno Frankfurt to je jedno.

žádný přestup – přímý spoj. A ještě na jiné nádraží.

Alibaba

Koukám, že jsem si nevšiml toho atd.
Jinak u těhlech nádraží bych řekl, že jsou po cestě – ten Frankfurt, a CDG je na spojce VRT.

Aleš

To samé Amsterdam, Brusel.

Alibaba

Vzhledem k Alpám jim toho moc nezbývá, než kopat dlouhé tunely.

JiP

Vzhledem k tomu ze na koridorovych tratich vic nez par promile stoupani stejne mit nemuzete, pokud chcete vyuzivat plne delky nakladnich vlaku, tak pak zjistitite, ze je uplne jedno jestli jste v Alpach nebo u nas na Vrchovine, pokud ma byt trat soucasne i rychla. Druha varianta, ktere se bohuzel u nas drzime jak ho… kosile je, ze kazdy kopec omotate trati 2x dokola, takze ve vysledku je trat rychlostne pomala a jeste dlouha a proto take v zadnem smeru u nas neni co se tyce jizdni doby zeleznice konkurenceschopna. POkud nezacneme na koridorech masivne stavet tunely a trate rovnat… Číst vice »

Alibaba

Tak dlouhý tunely (okolo 25km) budou pod Krušnými horami a pak na výjezdu z Prahy do Berouna. Dál nic nevidím. Možná tak NS2, ale to bude takové maskované metro s železniční technologií.
Masivně stavět tunely ano, ale nemyslím si, že budou muset být tak dlouhé jako je Koralm, Semmering a Brenner.

JiP

Tak samozrejme ze neni nutne stavet nutne tak dlouhe tunely, ale stavejme je tam a o takove delce aby neklesla maximalni rychlost a nejlepe trasovani bylo provedeno v nejakem budoucim vyhledu a kontextu, protoze ten tunel bude slouzit klidne dalsich 100 let.

Petr

Někde se dělá a někde se tlachá. 😀

Tomas

oni ty polemiky vedli taky. dlouha desetileti. fakt to neni tak, ze v roce 2011 se piorve objevila myslenka “postavime tunel” a v 2012 zacali kutat.

procesy techto staveb (diskuse, pindani, polemiky) tam zhusta zacinaly v dobe, kdy u nas se jeste chodivalo na prvniho maje povinne s mavatky .

nam toto obdobi chybi a tak jen dohanime, co se da

Tomáš

Já z toho prostě brečím když to tak hezky jde jen o pár km za našimi hranicemi.

Radek

Halt jsme neměli to Rakousko bourat 😉

mgr.pavel

Anebo chtít, ať nás osvobodí Američané, a ne SSSR. Protože do 2.světové války jsme byli hospodářsky před Rakouskem.

Poděkujme komunistům a našim ruským bratrům..

(není to tak černobílé, určitě těch faktorů je více, ale tento beru za největší)

Gejza
Tady na Moravě

Jako ze brecis protoze tam maji Alpy nebo co?

Ja spis brecim, kdyz slysim nase nektere politiky a lobbisty a sotouse a lidove nazory, ze novostavba pod 300km/h je pry trapas.
V Rakousku stavi „jen“ na 230-250 a nikomu to jako trapas nepřijde.

Vladimir

Kezby se u mas stavelo na rychlosti 230 -250 kmh. Ale pro Rakousko to je pochopitelna rychlost, vzdyt je to hornata zeme. My mame tech kopcu taky dost, ale nejsou dlouhe, takze bychom meli stavet tunely a mosty pres udoli. Konstrukcne trati na 200, nebo 250 kmh nemuze stat v zasadne 2x ci 3x vice. Je to jako hlava 22 a jeden se vymlouva na druheho. Za me je duvod jasny, Skoda je regionalni vyrobce a snazi se udrzet co nejvetsi podil na trhu. Krasne to slo vydet jak byli vztekli kdyz i 2. soutezi novych tramvaji v Ostrave vyhral… Číst vice »

Alibaba

A jakou si představujete systémovou jízdní dobu mezi Prahou a Brnem při přibližné vzdálenosti 220km (konveční trať + VRT)? Myslíte si, že by se to dalo s maximální rychlostí 250 stihnout za hodinu?

Vladimir

Ja se nebavim o rychlosti 250kmh pro nove trate, vzdyt Rakusaci je stavi na tuhle rychlost v upravene stope te stavajicii, nebo velkou upravou stavajici.
VRT Praha – Brno ma byt uplne v podstate na zelene louce a tam nevidim duvod proc by se nepostavili koleje na 400kmh – takhle to delaji Nemci a tvdi aktualne pozadavek na takovou rychlost nemame, ale kdyz se stavi je levnejsi ji postavit rovnou na vyssi, nez koleje nasledne upravovat.

Jarek

Tak se probuďte. Žádná VRT Praha-Brno nebude, netěšte se zbytečně.

Alibaba

Co víte? Proč by neměla být?
Chápu, když odpovíte, že do toho politici hodí vidle…

JiP

Je to presne proto, VRT proste neni politicke tema, ktere by prineslo nejake body. Vetsiny obyvatel se domniva, ze se jich stejne netyka, protoze stanice u nich nebude a jeste vetsi cast v tom vidi nebezpeci, ze jim za vsi vyroste nejake betonove monstrum, ze ktereho oni sami nebudou, krome hluku a narusene krajiny, zhola nic.

Alibaba

Taky jsem se ptal „Tady na Moravě“ na rychlost 250…
Důvod proč to stavět směrově Praha – Brno 400 možná chápu, ale chtěl bych k tomu i vidět nějakou dynamickou křivku typu rozjezd, jízda rychlostí 400 a brzda. K tomu nějaké energetické výpočty, zda na těch cca 220km se vůbec vyplatí pálit elektriku pro několik minut úspory. Proto se ptám i na systémovou jízdní dobu? Jaký bude rozdíl, když bud maximum „jen“ 360?

JiP

Ta mantra maximalni rychlosti je jeden velky omyl. Usek Praha-Brno nebude delsi nez 200 km, takze rozdil jizdni doby mezi rekneme 320-360- ale i tech 400 neni nijak zasadni a pritom rostou dramaticky energeticke naroky a naroky na revize trati a vozidel. Tohle pochopili snad jedini Japonci u shinkansenu, ktery vice nez 320 take nejezdi. Vtim spociva v tom, ze ale jezdi kazdych par minut ! Co je vam platne, ze pojedete do Brna 400 km/h kdyz byste na ten vlak musel v Praze treba i jenim 15-20 minut cekat. Mnohem mnohem efektivnejsi je drzet se ekonomicky osvedcene rychlosti 300-320… Číst vice »

Vladimir

Souhlasim tohle dava smysl jezdit konstantne ve vyssi frekvenci a rychlosti 300-320kmh. ICE4 maji max 250kmh pry kvuli tomu, ze se bourili masinfirove, protoze jich bylo potreba vyrazne mene kdyby vlaky zacaly jezdit rychleji. I Svycasrke drahy zaznamenaly vyrazny narust cestijicich, kdyz zvysili takt na 15 min.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO