cargo

Stavba úpatního tunelu Semmering je po osmi letech v polovině

Stavba úpatního tunelu Semmering. Pramen: ÖBB/EbnerStavba úpatního tunelu Semmering. Pramen: ÖBB/Ebner

Společnost ÖBB-Infrastruktur se pochlubila pokrokem při stavbě nového úpatního tunelu Semmering. Práce pokračují, i když v důsledku koronavirové krize váznou

Společnost ÖBB-Infrastruktur se pochlubila pokrokem při stavbě nového úpatního tunelu Semmering. Práce pokračují, i když v důsledku koronavirové krize váznou některé subdodávky a na staveništi je třeba dodržovat ochranná opatření. Stavba 27 kilometrů dlouhého tunelu je osm let po zahájení v polovině, uvedly ÖBB na svých stránkách.

Pokud se sečtou všechny vstupy, šachty a spojovací tunely, musí být v rámci stavby zbudováno celkem 62 kilometrů tunelů. „K dnešku byla postavena zhruba polovina základního tunelu Semmering, což je v rámci budování nového jižního koridoru významný úspěch,“ uvedl šéf ÖBB Andreas Matthä.

Zahajovací ceremoniál se na stavbě odehrál v roce 2012. Samotná ražba začala po přípravných pracích v roce 2014. Základní tunel Semmering se staví z pěti míst současně. Rekonstrukce vlakového nádraží Mürzzuschlag na štýrské straně začala v roce 2019. Vše by mělo být hotovo v roce 2027, což je o rok později oproti původním plánům.

Nový úpatní tunel Semmering. Autor: Földhegy – Vlastní dílo, usingOpenStreetMap dataSTRM3 dataFile:Karte A Stmk.svg by AleXXw (PD)Some information from www.tunnel-online.info, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=74544272

Nový úpatní tunel Semmering. Autor: Földhegy – Vlastní dílo, usingOpenStreetMap dataSTRM3 dataFile:Karte A Stmk.svg by AleXXw (PD)Some information from www.tunnel-online.info, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=74544272

Tunel vzniká mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakousku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Jeho otevřením se má odstranit úzké hrdlo, které na jižním koridoru představuje původní 160 let stará trať přes průsmyk Semmering. Ta je jednou z nejvyužívanějších železničních tratí v síti ÖBB, jezdí po ní i české Railjety při cestě mezi Vídní a Štýrským Hradcem. Nový tunel má dvě trouby a je budován na rychlost 230 kilometrů v hodině. Cestu mezi Vídní a Štýrským Hradcem časově zkrátí o půl hodiny.

Stavba úpatního tunelu Semmering. Pramen: ÖBB/EbnerStavba úpatního tunelu Semmering. Pramen: ÖBB/EbnerStavba úpatního tunelu Semmering. Pramen: ÖBB/EbnerStavba úpatního tunelu Semmering. Pramen: ÖBB/EbnerStavba tunelu na Koralmbahn.
Autor: ÖBB/Franz Georg Pikl

Ještě velkolepější dílo pak budují Rakušané dále na jih, kde mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem vzniká nová vysokorychlostní trať (250 km/h) Koralmbahn o délce 127 kilometrů, 47 kilometrů bude v tunelu. Z toho 33 kilometrů připadá na tunel pod horským masivem Koralpe, který bude nejdelší v Rakousku a šestý nejdelší na světě. Vznikne přes 100 mostů a 12 nových nádraží a zastávek.

Celé veledílo za několik miliard eur má být hotovo koncem roku 2025, jednotlivé úseky se ale uvádějí do provozu postupně. Spolu s úpatním tunelem Semmering (27 km) tak v Rakousku vzniká zcela nový rychlostní koridor v severo-jižním směru.

Budovaná rychlotrať Štýrský Hradec – Klagenfurt.
Autor: © OpenStreetMap und Mitwirkende, CC BY-SA – Openstreet Map – http://www.openstreetmap.org/, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20230400

 

Tagy ÖBB Rakousko Top úpatní tunel Semmering
84 komentářů