Dopravci Železnice

Rakouské dráhy si pochvalují noční vlaky Nightjet, nový spoj do Berlína mine Prahu

Souprava Nightjet. Foto: ÖBB
Souprava Nightjet. Foto: ÖBB

Rakouské spolkové dráhy ÖBB dosáhly loni druhého nejlepšího hospodářského výsledku. K pozitivním číslům přispěla i sázka dopravce na noční vlaky, které firma výrazně rozšířila po redukci Deutsche Bahn.

Je to sice okrajový segment, ale je zajímavé, jak jsme ho velmi úspěšně obsadili. Jsme dnes lídrem evropského trhu nočních vlaků,“ uvedl šéf ÖBB Andreas Matthä ve výroční zprávě ÖBB.  ÖBB loni přepravily v těchto vlacích 1,4 milionu lidí, největší zájem je o spojení do Benátek a Hamburku.

Rakouský dopravce od prosince letošního roku rozšíří síť ještě o noční spojení Vídně a Berlína. Noční vlak pojede přes Česko, ale neměl by zde vůbec zastavovat: první zastávku má naplánovanou ve směru z Vídně až v polské Vratislavi, odkud dál pokračuje přes Frankfurt nad Odrou do Berlína.  Už dříve oznámil dopravce zavedení denního spoje, který pojede přes Linec a Pasov a dál po nové vysokorychlostní trati Mnichov – Berlín.

Síť vlaků Nightjet nabízí aktuálně 17 různých linek, další pak ještě ve spolupráci s jinými dopravci včetně Českých drah.

ÖBB loni přepravily celkem 246 milionů lidí, což je nárůst o 0,8 %. Nejvíce rostla dálková doprava. Zisk před zdaněním a úroky (EBIT) celé skupiny stoupl na 176 milionů eur, osobní doprava vytvořila zisk 87 milionů eur.

Štítky

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Velká škoda, že to třeba v té Břeclavi nebo Ostravě nezastaví, v Břeclavi by to bylo zhruba o půlnoci (pro směr do Berlína), v Ostravě pravda trochu později (ale pro oba směry), ale pořád použitelné spojení pro lidi z Moravy a Slezska do a z Berlína.

    Nastoupit či vystoupit v Chalupkách a nějak se dostat někam dál bude v podstatě nemožné, bez použití vlastního auta.

  • Konečně někoho napadlo, že Wien – Berlin má smysl přes Ostravu a pak po polském území. Obdobně i po dálnici. Když se podíváte do mapy, není to zase taková zajížďka a navíc téměř pořád samá rovina a ne nějaká Českomoravská vrchovina, údolí Vltavy, Labe, Krušné hory atp. … tohle by mohla být trasa pro VRT Wien – Berlin, na kterých je hodně velkých měst po trase a rovinatý terén

    • Mne napadlo, že taková hypotetická trať Ústí nad Orlicí – Klodzko by byl ideálním kandidátem na financování z EU – pro Polsko ani ČR nemá důvod se jí zabývat, ale pro mezinárodní transit Vídeň-Brno-Vratislav-Berín-Hamburk by zajímavá být mohla. Ani ne tak pro osobní jakožto dálkovou nákladní dopravu. Možná, že by ČR mohla vytrhnout trn z paty s nedostatečnou kapacitou Praha-Č.Třebová. A to přes všechny ty nutné tunely v tom kopcovitém terénu…

    • Marty-t2: jenže tady jste v České republice.
      To my tady budeme raději 20 let přešlapovat na 2km úseku.

  • Je to logické, relace Vídeň-Praha a Praha-Berlín do toho nemíchat, o ty se logicky dostatečně zajímají a mohou zajímat jiní; a pro cestující mezi Berlínem a Vídní v noci skutečně není důvod kochat se manévry po pražských kolejích. Vybraná trasa vede po poměrně slušných tratích, žádný slalom podle Vltavy a Labe, minimální úsek po drahých německých kolejích, a relace Vídeň – Vratislav může také pro někoho být zajímavá – zatím snad přímo jen po jednom páru autobusů Flixbus přes den půlku týdne.

    • V relacích Vídeň – Praha a Praha- Berlín není už v současnosti třeba cestovat přes noc: při cestovní době okolo 4 hodin jsou služební cesty i kratší výlety v pohodě zvládnutelné za jediný den, pokud ovšem existují i časná ranní a pozdní večerní spojení (která ovšem MD ČR v posledních letech úspěšně a bez adekvátní náhrady drasticky likviduje i ve vnitrostátní dopravě).

  • Velká škoda, že se nepodařilo spojení Vídeň-Berlín nasměrovat do trasy někdejšího Metropolu, velká 🙁

    • Spojení Vídeň – Berlín asi přes Prahu skutečně velký smysl nemá a spojení Vídně se západem Polska naopak pro leckoho zajímavé být může – je ovšem (jen) naší chybou (MD ČR), že jsme z toho, co zbylo z „Metropolu“, nechtěli udržet víc než to, že jede jen z Prahy a ne aspoň s nějakými přímými vozy jak od Plzně, tak i až ze severu Čech (z Děčína) či nejlépe až z Drážďan, kam na odjezd v cca 21:20 hodin jsou zajímavé přípoje z Německa.
      Ale je to asi „duch doby“ – likvidovat bezhlavě a bez náhrady to, co po léta fungovalo a na co jsou všichni zvyklí, a po nedlouhé době, když už si zase všichni zvyknou, že se musejí o náhradní řešení postarat sami, zkoušet pracně a draze v nějaké mírně pozměněné podobě zase obnovovat to, co už tu bylo …

  • Jaká lokomotiva to potáhne když to pojede z Vídně až do Vratislavi bez zastavení ?

    • Oficiálně stavět nikde nemusí, ale z dopravních důvodů na přepřah nebo výměnu personálu zastavit může i vícekrát. Osobně bych to viděl na výměnu TaurusHusarz v Břeclavi nebo Bohumíně.

  • Myslím, že Rakušané „vsadili na správného koně“ – a při globálních cenách za využití těch vlaků se ani příliš nedivím, že jim nevycházejí jako ztrátové. Navíc ty vlaky vozí i vozy k sezení, které jsou večer a ráno dost využívány i „krátkou“ vnitrostátní frekvencí, což k ekonomické efektivitě také rozhodně přispívá pozitivně.

Newsletter

Partneři


Výběr editora