Rakouské dráhy odvolaly vítězství Stadleru, tendr na 186 jednotek vypíší znovu

Nová jednotka Stadler Kiss. Foto: Attila Vörös / Iho.huNová jednotka Stadler Kiss. Foto: Attila Vörös / Iho.hu

Krach výběrového řízení označují rakouská média za blamáž ÖBB, kvůli které se výrazně zpozdí nasazení vozidel.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Zikmund

To bude zajímavé, pokud se Stadler právně nevzdá a bude se čekat na rozhodnutí soudu.

Martin z topírny

To je výsledek otevřeného trhu, veřejných zakázek a pod. Prachsprostá byrokracie.
Už aby se něco událo, aby ta moderní společnost, dostala do kožichu… tohle je už.. do nebe volající…

Axel

chápu – za Vašich mladých let byla tráva zelenější, ohnivá voda bez ranní bolesti hlavy, bizoni urostlejší a squaw půvabnější…

Níže v diskuzi máte dost info o tom, že tahle bramboračka třebas vyhovuje dopravci ÖBB.

asdfas

A co že vyhovuje, nějak mění poentu v tom, že důvod zrušení je zhovadlost?

Vy asi budete jeden z těch co se budou hádat, že zelensot trávy se určí podle RGB a pokud nebdue splnovat interval tak nebude zelena i když vsichni budou videt ze je zelena…

Prosim nemluvte za mlady lidi, normalni mlady clovek jako ja si mysli to sami, ze vas formalismus byl za komunistu, prosim Axel nezavadejte znovu komunistickej byrokratickej bordel…

Axel

zkuste si opět přečíst jaký je můj názor: „tahle bramboračka třebas vyhovuje dopravci ÖBB“

Krom jiného si to myslím, právě proto, že důvod zrušení, považuji spíše za záminku… nikoliv za reálný důvod.

A pokud někdo potřebuje najít nějaký „klacek, aby mohl nadávat že existuje konkurence mezi železničními dopravci“… hm tak ten člověk evidentně neřeší potřeby cestujících… viz srovnání nabídek konkurence… kdyby byla jedna jediná nabídka (jak si přeje „Martin z topírny“), tak u nás v regionu jezdíme dráž/nebo míň často, a to v horších vagonech (typu RN/854/460)… Dnes: vagony Lint/845/GTW
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/01/Zlin_ceny.jpg

Axel

P.S: proti 50-ti letým vagonům typu 854 v zásadě nic nemám, pokud
a) mají vylepšené sedačky, nikoliv ty původní viz srovnání v odvozeném typu vagonu (který jezdívá spolu s vagonem 854) https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_054.php a pokud nemají ha*zl+umyvadlo atd. omlácený/zašlý za desítky let provozu ( že je toaleta v naprosté většině plus mínus uklizená beru jako samozřejmost )

b) pokud v jízdním řádu je označeno že cestující v tomto konkrétním čase nepojedou novějším typu vagonu, nýbrž tímto starým…

Miroslav Zikmund

K vašim libůstkám zjevně patří cestovat na WC / umývárně ….

Olda

Tak mám pocit, že se nám rakušáci pěkně ludaří. Silně pochybuji, že pro Stadler je zneužití (hypotetické) domácího právního nástroje vůbec představitelné, a to i jen ve snu. Dále si myslím, že to je lehce zhojitelné pochybení, které by za souhlasu obou stran se dalo obratem napravit, protože vlastně nic jiného by se neměnilo. Na straně lokomotivky určitě ne… Otázkou však bude, zda OBB vlastně chce… To je zřejmě ten prubířský kámen, protože jinak nevidím rozumný a logický důvod.

Olda

S dodatkem – půlce světa zřejmě vůbec nevadí barterové obchody přes Švajc.

Axel

To s tím „barterem“ a dvoupatrovými vagony pro ÖBB moc nechápu… Stadler má několik fabrik po Evropě… (plus vývojová centra, a údržbu v dalších zemích)…

Např. dvoupatrový Stadler KISS pro maďarského dopravce MÁV:
„Maďarské dráhy podepsaly kontrakt v roce 2017, nejprve si objednaly 11 jednotek, poté dalších 8 v prosinci 2018. Jednotky se vyrábí v Bělorusku, finální montáž v maďarském Dunakeszi.“

https://zdopravy.cz/madarske-drahy-objednaly-dalsi-dvoupodlazni-jednotky-od-stadleru-39920/

Augusto Pinochet

…tak v Rakousku je skoro výhradním dodavatelem Siemens, který tam má velkou fabriku…

Axel

Plus Bombardier (nyní ALSTOM) na okraji Vídně… Akorát, když neznáme dlouhodobé plány ÖBB, tak těžko soudit co a proč se děje v téhle spletité situaci…

Nicméně víme, že před lety, např. o vagony Stadler KISS od rakouského dopravce WestBahn, usilovali koupit i ÖBB…

Olda

No…, jednoduše. Při realizaci těchto obchodů je zapotřebí zcela jistě nějaké minimální právní zázemí, tedy včetně používání švýcarského elektronického podpisu. Praktický příklad s mého okolí – firma z Čech, obchoduje s Azerbajdžánem. Tam nějaký kovovýrobky, zpátky bavlna, přímo do Bangladéše. Všichni zúčasnění si přáli tyto transakce realizovat právně v CH, skrze nějaký záruky místní banky. Papírů „něúrekom“ a protože nebylo možno jezdit do CH na právní kancelář s každou pytlovinou, tak ta rozesílala část písemností s elektronickým podpisem, …samozřejmě švýcarským, když byla z Curychu. Ve výsledku všeobecná spokojenost, čímž nechci rozviřovat nelidský podmínky v bangladéžských textilkách. Možná, že snaha byla… Číst vice »

Axel

Díky za vysvětlení…. Prostě princip „možná nějaké formální pravidlo porušeno, ale máme to stejně = není důvod se soudit“

To je podobný princip jak Nekovář se vyjadřoval na DVTV proč spousta firem, které působí v USA, proč zrovna v regionu Delaware… = zrovna v tom regionu mají zaběhlé řešení případných sporů firem ze zahraničí, takže u tamních rozhodců/soudů se soudit navzájem je relativně rychlé a levné

Greta

Za souhlasu dvou stran se to zhojit nedá, protože si stěžovala třetí strana, Alstom, a soud rozhodl, že oprávněně. To, že Stadler podával už dříve nabídky se stejným podpisem a ty byly OeBB akceptovány na věci nic nemění. Kde není žalobce, není ani soudce. Jediné řešení je opravný prostředek proti rozsudku nebo nové výběrové řízení.

Olda

Jj, ano vlastně souhlas. Když se chce všechno jde… Jak k lepšímu, tak horšímu… Oni výstupy SDEU jsou někdy až podivné.

Jan

Jo, točení se na nepodstatných detailech, na to jednou fakt dojedeme. To je takový problém vyzvat k nápravě a žádat o poslání stejné dokumentace ale se správným podpisem? To se k tomu musí rušit celý tendr, vytvářet zbytečné zdržení a zaměstanávat stovky právníků, kteří v tomto případě nevytvoří žádnou užitečnou hodnotu?

Greta

Nelze, leda byste se chtěl nechat zavřít za pletichy při soutěži.

asdfas

To by platilo, pokud chcete formalismus místo rovné soutěže…
Takže beru, že vy budete jedna z těch co považuje za důležitější na jakém papíru to je podáno ne na obsah toho co je na tom papíru napsááno, jinak řečeno, když to podají na B5 a ne na A4 , tak jsou to šmejdi co chcou podvést statní podnik 😀

Greta, nezavadějte sem komunistickou byrokraciu, je to na vas moc ?

Axel

Neznám pozadí téhle věci… Ale obecně se mi jeví, že ÖBB (jako dálkový dopravce) má snahu tvrdě vyjednávat s dodavateli i s konkurencí…. Viz situace před 10-ti lety: – ÖBB měl objednáno (zčásti napevno, zčásti jako opci) za 800 milionů nové dálkové vagony Railjet (60x 7 vagonů) – Ohlašoval nástup soukromý dopravce WestBahn, který nakonec začal s dvoupatrovým KISS začal konkurovat firmě ÖBB – Takže ÖBB seškrtal část objednávky, s tím, že seškratné vagony (16x 7 vagonů) si objedná firma ČD… pozitivním efektem pro ÖBB by bylo, že firma ČD s částkou zhruba 200 milionů EUR (16x 7 Railjet) nebude… Číst vice »

Zlámalík

Měl byste myslím využít nějakého místa pro zklidnění (vy už víte, co myslím) a nevířit tady takovéhle konspirační teorie. Doufám, že vás nepotkám ve vlaku ani na silnici…

Axel

V čem konkrétně jsem napsal nepravdu či nepřesnost? Vážený pane Zlámalík, možná byste měl Vaše označení „konspirační“ začít používat tam, kam to patří… např. chcete-li si dosyta přečíst spoustu různých teorií, „co a proč a komu“, tak např. zde :https://zdopravy.cz/seznamzpravy-ceskym-draham-hrozi-obri-pokuta-za-domlouvani-s-obb-chtely-odstavit-regiojet-od-nakupu-vozu-43835/ Ta loňská diskuze je úplně mimo… Neboť spousta diskutujících si nezjistila další fakta… např. – že v roce 2016 ÖBB sice NEPRODALA jakési starší (lehátkové) vagony firmě RGJ, – zato v roce 2016 si ÖBB KOUPILA 15x starších lehátkových vagonů Bvcmbz od firmy DB, která své lehátkové vagony rozprodávala všude možně, tj. tímto došlo ke snížení tržních cen starších lehátkových… Číst vice »

Jiří Kocurek

Tak ten byl dobrý: ÖBB prodávají ojeté vagony, aby rozeštvaly železnici v ČR.

Nehledejte tam to, co tam není. ÖBB nakoupily nové dálkové soupravy, protože čas od času je potřeba omladit vozový park. Tím měly přebytek starších vozů, které s péčí řádného hospodáře prodaly za víc, než by dostaly od šroťáku. Zájem o ty vagony byl.

Jinak teďka v neděli byl Regijet z Ostravy do Prahy 13vozový a vyprodaný. Takže cestující na tom není bit, že je v ČR více vozů, ač jsou staršího data výroby. A to jde.

Axel

Zopakoval bych = bez znalosti dlouhodobých firemních plánů dopravce ÖBB se my, veřejnost, nedokážem vyznat v té současné bramboračce Stadler vs. Bombardier/ALSTOM. A pokud jde o Váš nesouhlas, tak klidně lze nalézt jiné vysvětlení proč ÖBB: – objednalo 23x 7 vagonů Railjet – následně (asi zčásti nezávazně) objednalo dalších 44x 7 vagonů Railjet (a to za vyšší peníze než úvodních 23x 7) – posléze těch 44x 7 snížilo na 28x 7, přičemž rozdíl tj. 16x 7 vagonů Railjet by koupilo ČD namísto ÖBB – poté co ČD zrušilo objednaných 16x 7 vagonů Railjet, tak ÖBB přiobjednalo 16x 7 vagonů Railjet… Číst vice »

Martin Chovanec

Pokud se nepletu, stejný problém by mohl nastat i u nás. Zákon o elektronickém podpisu vychází z legislativy EU (a asi nebyl výrazně modifikován) a říká, že se uznávají podpisy vydané v ČR a v EU. Tady je vidět, jak některé věci, které považujeme za samozřejmé, by bylo v případě nečlenství v EU ad-hoc jednotlivě vyjednávat. A Švýcaři to podcenili.

Y.K.

Zákon nic neříká o ČR a EU, schválně jsem do něj teď kouknul. Definuje okruh toho jak je takový certfikát, aka kvalifikovaný podpis ověřitelný, jak se s ním má nakládat, řetězce důvěry a o státech tam není v podstatě nic. Celkově to reflektuje „počítačovou podstatu“ takových certifikátů. Píše se tam, že kvalifikovaný podpis musí být uznáván všemi státy EU a Švýcarskem. Takže podle všeho můžete být Američan s evropským kvalifikovaným podpisem a v EU a Švýcarsku takový elektronický podpis platí. Protože ta „kvalifikovanost“ definuje, že to je certifikát platný v EU, tedy řetězec důvěry ke kořenovým certifikátům vede od schválených… Číst vice »

Martin Chovanec

Máte pravdu! Díky!

Y.K.

By mě jen zajímalo, co bude následovat, pokud se podaří Stadleru ten rozsudek zvrátit, když už je zakázka zrušená.

Jarda 2

Já to vidím jako krásnou šanci pro Škoda Transportation. Během následujících let bude dodána většina Panterů a InterJetů pro Český trh a uvolní se výrobní kapacity – to při plném nasazení zabere 2-3 roky a následně na to může najet výroba nové generace City Elefantů Pro Prahu a Středočeský kraj – to se uvažuje s prvními doávkami za cca 5 let.. Já to vidím jako ideální řešení!

Vasek

To by bylo, jako kdyby se Rakušáci střelili do nohy.

Facepalm

…poté, co by absolvovali lobotomii.

Jarda 2

Tady máš hodnocení Čočíka – kterej je zvyklej na supermoderní čínský rychlovlkay – co si myslí o Panterech!!!
https://www.youtube.com/watch?v=MlwiXGya0nY

Daniel Jablonecký

Sorry, ale Čočík není v tomhle směru vůbec žádná autorita. Jasně, názor mít může, ale to je tak všechno.

Ten_z_Bíliny

Teď si vemte, že stejně jsou na tom i normální cestující. Ani oni nemůžou mít názor? Že si to také pochvalují je špatně? Vždyť je to jen pro ně…..

Y.K.

Cestující jistě můžou mít názor, ale neznají provozní pozadí, cenu, náročnost údržby, vypravenost, poruchovost… Toliko k pravděpodobnosti nákupu. Cestujícím i Čočíkovi by se líbil i KISS, jenže ty u nás nejezdí.

Pezos

Normální cestující si taky stěžují, že na nástupišti není slyšet vlastního slova (o hlášení staničního rozhlasu ani nemluvě) a že to na trati skáče jako koza 😉

_Pavel_

Tak třeba Bavoráci se už střelili, ale uznávám, že na řádově menší zakázce 🙂

Jarda 2

UPŘESNĚNÍ:
2022 – 2024 – dodávka nasmlouvaných Panterů a Inter Jetů ČR
2024 – 2026/27 – dodávka vlaků pro Rakousko
2027 – 2029 Nová generace City Elefantů pro Prahu a SČ

Jiří Kocurek

Takže ÖBB si počkají 8 roků, až bude ve Škodovce volno. 😀

Jarda 2

Přečti si to ještě jednou a použij silnější brýle, předem
díky.

Petr

Jak vtip dobrý, v Rakousku mají trochu jiný standard cestování a nahradit obrazně mercedesy skřípajícími trabanty, to by si nejspíš ťukali na čelo.

David

Ne nadarmo se říká, že jsme si tu Českou byrokracii převzali z Rakouska-Uherska.

ptc

Prvorepubliková československá byrokracie jistě navazovala na rakouskou. A ta rakouská předválečná mimochodem byla nekvalitní? Rád bych upozornil, že Osudy dobrého vojáka Švejka nejsou historický pramen, natož kvalitní historický pramen.

Greta

O rakouské byrokracii za Františka I (tedy dávno před rokem 1866 a vyrovnáním s Uhry) se říkal bonmot, že je jako stroj, který vytváří mnoho hluku, ale žádnou práci.

mauriicio

Jste neslyšel vtip na uherskou byrokracii?
V Anglii je možno dělat cokoli, co není výslovně zakázáno. V Pokud není v Německu něco výslovně povoleno, je to zakázáno.
V Rakousku-Uhersku se dělá to, co je výslovně zakázáno.