Dopravci Železnice Železniční průmysl

Maďarské dráhy objednaly další dvoupodlažní jednotky od Stadleru

Nová jednotka Stadler Kiss. Foto: Attila Vörös / Iho.hu
Nová jednotka Stadler Kiss. Foto: Attila Vörös / Iho.hu

Maďarský státní dopravce MÁV – START objednal u společnosti Stadler závazně dalších 21 elektrických jednotek Kiss v hodnotě 313 milionů eur (7,911 miliardy korun). Naplní tak celou rámcovou smlouvu na celkem 40 dvoupodlažních jednotek.

Podpis kontraktu oznámil Stadler v tiskové zprávě. Maďarské dráhy podepsaly kontrakt v roce 2017, nejprve si objednaly 11 jednotek, poté dalších 8 v prosinci 2018. Jednotky se vyrábí v Bělorusku, finální montáž v maďarském Dunakeszi. Jednotky jezdí aktuálně i v Česku na železničním zkušebním okruhu ve Velimi. K oficiálnímu představení jednotek došlo loni v červenci.

MÁV – START počítá s nasazením prvních vlaků v únoru letošního roku na příměstských vlacíc z Budepašti do měst Vác a Cegléd.

Šestivozové jednotky jsou 156 metrů dlouhé, mají kapacitu 600 sedaček. Jsou nízkopodlažní, do vyhrazených multifunkčních prostor se vejdou čtyři invalidní vozíky nebo pět kočárků či 12 jízdních kol.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sitgestravel

Tak tyhle vlaky by mohli koupit CD Narodni tragedi na tu trasu z Liberce do Usti, co jim hodlaj ti troubove na MD prihodit.

XXXD

Proč by se měli kupovat vysokokapacitní elektrické jednotky na neelektrifikovanou trať, kde je poměrně malý obrat cestujících.

X 1

Běž za roh a naliskej si. Vypustit takovou hloupost.
Na trasu R z Liberce, přes Lípu, Děčín do Ústí, by to chtělo moderní jednotky. Ale motorové. Dvou a třídílné Alstom Lint nebo Pesa Regioshark. To by potom už bylo “Iné kafe”.

Dušan

STADLER byl o 500 mega levnější v soutěži o jednotky pro JMK, bohužel v nabídce nabídl celkem 4 sedadla jako sklopná (= kočárek/invalida), takže mu nevyšel požadavek objednatele na počet sedadel, takže byl vyřazen. Stejně tak neměl USB zásuvky u každého sedadla. Škoda no….

Původní varák

JMK svým rozhodnutím koupit Šverke velice prohloupil……….

Rýpal

Však si otevřete tu smlouvu. Harmonogram předání jednotek na poslední chvíli dává tušit, že Schadewerke už ví, že to s termínama bude ošemetné. Dopředu se snaží minimalizovat ztráty. Nejvtipnější bude, jestli těch 500 mega rozdílu mezi Schade a Stadlerem padne na penále 🙂
No, taky nemusí stihnout vyčerpat tu dotaci a to budou všichni zúčastnění prskat. Ale to již bude po Krajských volbách, že.

Apollo17

„Harmonogram předání jednotek na poslední chvíli dává tušit, že Schadewerke už ví, že to s termínama bude ošemetné. “

No předtím bude dodávat 25 jednotek na Slovensko,přes 30 do Lotyšska a 31 Českým dráhám,tak těch 37 jednotek pro JM kraj bude až pak.

Rýpal

Zákazníka nemusí úplně zajímat, co má dodavatel kde nasmlouváno a kdy to musí dodat….
Ale když to „až pak“ bude po termínu stanoveném v podmínkách dotace, bude se prskat, jak již jsem napsal.

Apollo17

Jenže u těch ostatních zakázek je také „stanovený termín dodání“.Proto to budou dodávat až „na poslední chvíli“.Podobně je to i u ostatních výrobců.

a8n

Samotný stanovený termín dodání toho moc neřekne, zajímavý je až když se k němu zohlední i výška sankcí.

Generální mandatář

Proč to neobjednali u Škody Plzeň: Přišlo by to levněji a kvalita je souměřitelná.

Pražák

Protože Stadler zřejmě „namazal“ víc.

Pražák

Vážně nechápu ty mínusy, to není nic proto Stadleru, to je narážka na Orbanovský způsob vlády, založený na rozkrádání evropských dotací, korupci a nepotismu.

Panda

Orbánovský způsob vlády ale ty „minusovající“ třeba nezpochybňují (v tomto s Vámi zcela souhlasím – Maďaři rozkrádání EU dotací, ničení opozičních médií a třeba vytváření „trafik“, mj. i ve formě trafik – na cigarety, dovedli k dokonalosti), spíš jde o zbytečnou pomluvu Stadleru (byť tam pravda říkáte „zřejmě“), který v tomto není provařený jako třeba nejmenovaný Plzeňsko-kyperský závod a jeho lotyšské kauzy…

Pražák

Znovu opakuji, to není nic proti Stadleru, v Maďarsku to bohužel takto funguje a pokud tam chcete něco dodávat státu vlastněné organizaci, nic jiného vám nezbývá.

Cyklista

A u nás je to jiné?

Pražák

V jistém ohledu, takové podmanění celého státu se zatím ani Burešovou nepovedlo, ne že by se nesnažil.

Panda

Tak v korporativismu a v propojení politiky s justicí a médii je Maďarsko přece jen pár let napřed… U nás je furt nějaká naděje, že se na korupci přijde a dokonce si za ní někdo jde sednout (Rath a jeho parta). A média můžou pořád relativně svobodně kritizovat podezřelé EU dotace alá Babišův toastový chléb. To, že to spoustu lidí nečte/nezajímá/nevěří faktům a můžeme to tím pádem za pár let dopracovat k maďarskému modelu, je věc druhá…

Nováček

S Maďary jsem měl obchodně tu čest. Vynikající zkušenost! Ten národ mám od té doby rád. Spolehliví, precizní, ochotní, solidní a přitom i velkorysí a přátelští.

Nevěřte všemu, co píší v novinách a říkají v televizi.

Panda

Ale nic takového přece nezpochybňuji, také mám s Maďary jen skvělé zkušenosti. Jenže ty trafiky, nesmyslné venkovské stadiony či zrušená média jsou prostě fakta a má i Vaše zkušenost s Maďary na tom nic nezmění…

Nováček

Víte, to co popisujete, funguje v nějaké formě patrně úplně všude na světě. Alespoň já to tak poznal. To, že se naše liberální média trefují do konzervativního Orbána jako svého přirozeného antipodu, ještě neznamená, že právě Maďarsko se v tomto jakkoli významněji vymyká.

Panda

Jasně, všude se dějí nějaká šmela, ale jde o míru a také jejich formu. Míra korporativismu a zneužívání EU dotací je v Maďarsku patrně jedna z největších v EU – např. vytváření nových monopolů napojených přímo na stranu (trafiky na cigarety) je v takové míře celkem unikát. A to s nějakým konzervatismem nemá nic společného. A v českých médiích se o maďarských stadionech nebo trafikách dozvíte velmi málo, spíše se v souvislosti s Orbánem řeší rušené vysokoškolské obory či migrace, což oboje s konzervatismem (resp. liberálností českých médií) souviset může, to uznávám.

Petr

V patnáctiletém horizontu servisu určitě ne . To k ceně . A srovnávat kvalitu je jako VW a Dacii.

Y.K.

Se Stadlerem kvalita tedy souměřitelná není ani omylem. Bohužel. Hlavně spolehlivost. Stačí se podívat na Leošův provoz Flirtů bez záloh a ty jednotky slouží naprosto neuvěřitelně, pokud je zrovna nenaboří. O tom se technice ze Škody může jen zdát.

Martin

Stadler je fakt dobrej, stejne tak Bombardier – ten myslim vyrabi vlaky i u nas…

Kubrt

Skříně v České Lípě.

Chytrý za 2

To máte jako tato zpráva: francouzská armáda nakupuje téměř 75.000 samonabíjecích pistolí u rakouské zbrojovky Glock. Střelivo ovšem z České republiky od výrobce střeliva Sellier & Bellot. Zajímavé.

Elb

Tak zrovna Bellot je zdaleka největší munička v Evropě, takže na tom není nic zvláštního.

navratp

Není Glock německý? Někde v BW?

Pražák

Ne, je rakouský, nicméně jejich pistole s plastovým rámem jsou bestseller již několik desetiletí.

Chytrý za 2

Já chtěl dát do souladu to, že zrovna tak mohli ale neobjednali naše dost kvalitní pistole z Uherského Brodu. Stejně jako Maďaři neobjednali soupravy ze Škody Plzeň.

Pražák

Zato ty pistole z Uherského Brodu objednali a nejen pistole, prakticky celé maďarské bezpečnostní a ozbrojené síly postupně přecházejí na ruční palné zbraně CZUB, od pistolí, přes samopaly až po útočné pušky. Maďarská státní zbrojovka si vyjednala licenci na výrobu v Maďarsku. A přes nesporné kvality těchto výrobků se to údajně bez „všimného“ pro orbánovu kamarilu neobešlo.

Chytrý za 2

Však proto jsem to uvedl.

Rado

Prečo nie u Škody ? Za prvé: podporia domácu zamestnanosť. Za druhé: kapacita vozidiel je 600 miest na sedenie, dvojnásobný inštalovaný výkon: trvalý 4000 kW, maximálny 6000 kW (Škoda vyrobila len dva kusy EJ 675 pre UZ). Za tretie: jednotnejší vozový park, nakoľko MÁV má od Stadleru viac ako 120 súprav (Flirty z roku 2006-2010 červené a z roku 2014-2016 modré)

Lukáš

Zajímavé, že MÁV si je klidně objedná, ale ČD je ze soutěže vyškrtlo.

Pražák

Je vidět, že o Maďarsku toho mnoho nevíte, pokud by v Maďarsku existovalo něco jako ŠT, ideálně s majitelem spřízněným s premiérem, tak by se se Štádlerem nebavil ani vrátný na GŘ MAV.
Jenže taková firma tam prostě není

eLKá

Jj. GANZ to nevytrhne.

Vladimír D.

Mě přijde, že všechny státy kolem nás se vybavují moderními vlaky a my (blbí) Češi do státu prostřednictvím výběrovývh řízení natahujeme předpotopní techniku. Jak tomu rozumnět?

eLKá

Jak? Stačí se podívat, s jakým předstihem se soutěžilo. Za rok nové vlaky prostě nepořídíte.

Vladimír D.

A kde je chyna? Nebojte se být adresný.

Chytrý za 2

Kdysi Maďaři vyráběli celkem slušné motorové jednotky.

Pražák

A my jsme kdysi projektovali a vyráběli špičkové tanky, děla (včetně námořních) a britská ekonomika byla kdysi největší na světě. Jenže to je už pryč.

Rossec

Za vzpomínku by též stála zaoceánská plavba.

Pražák

Tak ta zrovna moc ne, ta nikdy neměla zrovna ekonomický smysl (už za 1. republiky se to ukázalo jako ne moc rentabilní). Ale bylo tu prostě pár oborů kde nám, ať už díky přirozenému vývoji, či bolševikům prostě ujel vlak. Ale není třeba nad tím plakat, zase přišly jiné, kde jsme dobří. Já tím jen chci říct, že nic není navždy.

Jiří Kocurek

14 lodí, to je fakt hodně. Dockwise Blue Merlin by to možná pobrala naráz a odvezla do šrotu, protože stejně už by takových 15 roků nesplňovaly emisní limity v polovině světa.

PS: To, že někdo o emisních limitech pro lodě neví, neznamená, že EPA (apod.) tyto limity nezavedla.

Chytrý za 2

Nicméně ty tanky byly použitelné do doby mež vypukla II. světová. Pak už neobstály. A Anglie? Za Jamese Watta.

PetrD

Tak jako všechny tanky vyrobené pred začátkem 2. světové byli u konce války technicky k smíchu (což lze tvrdit o jakékoli technice v tomto období) Podvozky PzKfw 38t se vyrabely ještě během války do dalších stroju.

Elb

Ty tanky byly použitelné dobrou půlku války.

Chytrý za 2

Pro testování ručních palných zbraní, že?

Chytrý za 2

Tady jsme ovšem těžili z toho, že plzeńská Škodovka bývala zbrojovkou Rakouska-Uherska a vyráběly se tam mj. i kanóny lodní děla špičkové kvalitu. Za války protiletadlové flaky (krom jiného). A že naš e tanky LT-38, vyráběné ve Škodovce, ČKD, pancíře i ve Vítkovicích, pomáhaly dobý Polsko i Francii LT-38 je dobře známo. A vozidla na jeho podvozku sloužila až do 70-tých let.

Pražák

LT 38 byl produkt ČKD, nikoliv Škody. Tedy konstrukčně, na výrobě se podílely obě firmy. Škoda konstrukčně stála za předchozím modelem LT 35, který v německých a rumunských barvách válčil ještě v Rusku. Ten zase vyráběla v kooperaci s ČKD.
Po válce se veškerý vývoj a výroba tanků, děl a dalších těžších zbraní přenesla postupně na Slovensko a až na výjimky jako OT 64 či SmKH vz. 77 DANA se vývoj utlumil a výroba soustředila na masivní produkci exportních (tj. více či méně osekaných) verzí ruských modelů.

Jiří Kocurek

Zatímco dneska tady sídlí Avast a na Slovensku Eset. Světová špička ve svém oboru.

Apollo17

“ MÁV si je klidně objedná, ale ČD je ze soutěže vyškrtlo.“
To si nejspíš pletete.Stadlera vyřadil ze svého VŘ Jihomoravský kraj,který soutěžil dostatečně dlouho(od roku 2016) a vítěz byl oznámen na konci roku 2019(Škoda).

Chytrý za 2

A jak je to vlastně s výrobou motorových vozů v Ostravě. Výroba sem byla před časem převedena ze Studénky. Tam se nic neděje? Svezl jsem se před časem Stříbrným šípem z bývalé ČKD, vyrobeným r. 1939, a bylo to povezeníčko. Kdyby měl současný moderní pohon, krásně by mohl jezdit ještě dnes.

Pražák

Nedějě a dít nebude, ŠT se jednoznačně soustředí na elektrickou trakci. Ostatně ono není moc na co navazovat, poslední motorové vozy DM 12, které se u nás vyrobily byly konstrukčně zastaralé už ve chvíli kdy vyjely z fabriky.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO