Rakouská „klimatická lítačka“ jde na dračku. První den se prodalo téměř 7000 jízdenek

Ministryně Leonore Gewesslerová si kupuje KlimaTicket. Pramen: twitter Leonore GewesslerMinistryně Leonore Gewesslerová si kupuje KlimaTicket. Pramen: twitter Leonore Gewessler

Roční jízdenka k cestování veřejnou dopravou po celém Rakousku stojí během předprodeje 949 eur.

155 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nekdo

Všímáte si, jo? Rakouská ministryně si kupuje jízdenku. Jak to má Alena Schillerová nebo Jana Maláčová?

xyz

Tak samozřejmě že si koupí (podbízivě levnou) jízdenku, kterou sama zavedla.

Tomáš679.2

Auto s řidičem?

Zdenek

Mně vyhovuje Vorteilscard 66 za 66€ ročně s 50% slevou u OeBB:-)

David

V Rakousku díky silne pozici odboru je často lístek na MHD součásti kolektivní smlouvy a hradi to zaměstnavatel. Navíc pro dojíždějící je relativně složitý systém náhrad a dotací – třeba když někdo dojíždí že specifického regionu.

Velká výhoda je, že to platí i ve Vídni a tak to reálne podporuje dojíždění z regionu:
https://www.wienerlinien.at/web/wiener-linien/klimaticket-start-auch-in-wien-am-26.-oktober

Nový ticket je už teď diskutovány v rámci odboru, například místo slev na parkování.

xyz

A den se sešel se dnem a šup ho – v médiích už je zpráva o tom, jak rakouští Zelení chtějí od roku 2022 zavést tzv. uhlíkovou daň.

O. K., je to něco jiného než „dotace a elektromobily“ zmiňované jedním z diskutujících ve smyslu „lepší zavést neomezenou jízdenku s podbízivě nízkou cenou, než dotovat elektromobily“, nicméně zároveň tím pádem neplatí, že by se tato partaj zastavila u existence „Klimajízdenky“.

Ovšem s tím důsledkem, že elektromobily přece také jsou (dle teze Zelených) „Klima-freundlich“, čímž by poslání tzv. Klimaticketu ztratilo v této věci smysl.

Tomáš679.2

Elektromobil ani náhodou. Akorát jsou s tím problémy. Viz třeba ono shoření „historických“ autobusů. Asi se to těm chudákům také nelíbilo, že musejí stát s tímto výkvětem moderní technologie v jedné garáži. A spotřební daň podle toho, jak je to či ono škodlivé mají na programy i některé strany u nás.

babilon

Teď je otázkou, kolik z těch 7000 jsou lidi, kteří už VHD jezdí a jenom uvítali, že to budou mít levnější a kolik z toho jsou lidi, kteří hodlají přejít do VHD z auta.

Ibragim z Bastru

Jedno výborné a druhé ještě lepší!

Pavel Budiš

Dřív auta nebyly, jezdilo se hromadnou dopravou, po r. 1989 nastal nezřízený blahobyt, každý si pořídil auto, většina jízd je ale zbytečných, celý den ucpané silnice, nekonečné uzávěry, trvalý stres, destrukce klimatu. Tohle nemůže trvat věčně, příroda tomu udělá konec, člověk se nikdy blahobytu nevzdá, pak to ale bude drsný.

xyz

Zato na železnici nejsou „nekonečné uzávěry“? 🙂

JindraLne

Jen pro ilustraci. Jezdím teď často Litomyšl – Olomouc. Kombinace vlak + autobus je vražedná, bo vůbec nesedí přestupy, takže bych na cestě trávil přes 2 hodiny. Kombinace vlak + auto do České Třebové dává výsledek něco kolem hodiny cestovního času a je asi nejlepší variantou. Jenže ze směru od Prahy je to právě kvůli uzavírkám vždycky s víc jak 10 minutama zpoždění. Při cestě čistě autem se mi ještě nestalo, že bych chytil takové zpoždění. Jinak i když jedu autem, po městě se přesunuju pěšky. Takže ve zkratce – čistě bez auta to nejde. Respektive jde, ale s brutálním… Číst vice »

Tomáš679.2

„Takže ve zkratce – čistě bez auta to nejde. Respektive jde, ale s brutálním prodloužením cestovní doby a se značným dopadem na komfort“

Ano, tak to je.

Thijs

zrovna z Litomyšle do Olomouce to v Třebové navazuje poměrně solidně, autobusy přijíždí cca 10 minut před odjezdem vlaku

JindraLne

Ve směru tam to jde (pokud bus někde nenabere zpoždění), směr zpátky je problematický – stačí byť 10minutové zpoždění vlaku a čas strávený v dopravě se zbytečně protahuje…

Tomáš679.2

Omyl. I před rokem 1989 mělo osobní auto spousta lidí. A ano, hromadnou dopravou se jezdilo. Třeba z Kolína do Ledečka a dál. Za současného „blahobytu“ však za nějakou dobu dojedete z Kolína jen do Uhlířských Janovic a dále busem.

Luděk

Vím že to není na všechno, ale nemají něco takového české dráhy?

Jan Sůra

Mají. Ale je poněkud rozdíl, když to platí u všech dopravců a i v autobusech.

Odpadlik

A navic to stoji srovnatelny peniz. Fakt by me zajimalo jestli se jim to vyplati ekonomicky.
Ta cena je fakt super.

Jiri

Hmmmm. To bych si koupil hned i za ceskou vyplatu, ktera ani zdaleka neni srovnatelna s tou rakouskou.

Spravedlivě

A vy žijete ve vlaku nebo se skálopevně odmitate prestehovat nebo si platit nájem, že projezdite tolik peněz? Jako já dám 3650 za roční MHD a opravdu nemám čas jezdit každý víkend někam vlakem, aby se mi vyplatilo dávat za jizdenku 10000 nebo 25000. Někdy totiž jedu na výlet autem, nebo auto prostě potebuju, takže to nemá smysl porovnavat, na chalupu vlakem věci tahat nebudu, že, a mhd v jiných městech potrebuju 5x do roka v lepším případě. Na zahraniční dovolenou mi karta oro ČR je také k ničemu. A když už pouziju vlak nebo autobus, tak obvykle nejedu přes… Číst vice »

Výkolejka

Ať si každý bydlí kde chce, jezdí kam chce a tráví dopravou kolik času chce. To že vybydlíte v Praze máte minimální potřebu cestovat vůbec neznamená že jste prototypem běžného člověka.
Tenhle příspěvek je snůška nesmyslných soudů a rad.

Spravedlivě

Nemám minimální potrebu cestovat, kde jste to vzal? Jenom když potřebuji auto, jedu autem. Přece nestravim minimálně 2x tolik času cestou vlakem nebo busem. A to v lepším případě. Nebydlím na nádraží, ani na něm nepracuju. A na dovolené mi je karta pro ČR k čemu? Svezou mě v Maroku zdarma kvůli pěknému obrazku na ní? A do práce to nepotrebuji brát přes středočeský kraj, když bydlím i pracuji v Praze. Občas jedu vlakem do Brna nebo Pardubic nebo Ostravy, ale rozhodně tím neprojezdim tisíce ročně. Vy ve volném čase dokola nekam jezdite vlakem nebo busem?

Výkolejka

Váš příspěvek je jen:
Já jezdím autem
Já jezdím MHD jinde než v Praze minimálně
Já na cestu do Práce MHD nepotřebuji
Já jezdím někam vlakem minimálně
….
Co když toto všechno prostě na jiné lidi nepasuje? To Vás nenapadlo co? : – D

Spravedlivě

A na které to nepasuje? Kolik cest vlakem a busem za Prahu udělá takový Pražák podle vás ročně? Myslíte, že každý víkend vyráží za Prahu veřejnou dopravou, že s ní jezdí bezvýhradně na dovolené po Česku, na chaty, chalupy, do kempů a naopak zahraniční dovolené nepodniká? Do hospody, kina, za přáteli jezdí výhradně za Prahu a hromadnou dopravou? Nebo kolik toho najezdí veřejnou dopravou lidé na vesnicích a maloměstech, kde stojí jízdní řády za houby? A nebo v nějakých těch městech kolem 50-100k lidí? Kolikrát do tydne ti lidé jedou za město vlakem nebo busem a nestačí jim litacka na… Číst vice »

Výkolejka

1. Pražanů je v národě tak zhruba 15%
2. Není náhodou v tom rakousku smyslem takto levné jízdenky právě to aby ti lidé tu VHD používali častěji?
3. Už jsem Vám tady jednou psal, že při ceně takto univerzální jízdenky s naprosto směšnou cenou pod 1000Kč měsíčně by i lidé kteří jezdí každý den autem by zřejmě zvážili kombinaci cesty různých způsobů dopravy – autem pouze k vlaku např.

xyz

A poté, co by zjistili, že (při takto nízké ceně jízdenky a z ní vyplývajícího vysokého zájmu nových cestujících) ty vlaky jsou narvané tak, že radši tím autem pojedou celou cestu po (tímto do určité míry uprázděných) silnicích.

I u nás jsou právě příměstské trasy již dost zaplněné jak co do počtu vlakových spojů na infrastruktuře, tak i co do využití kapacity souprav zejména v období a směru přepravní špičky.

Přičemž v těch příměstských oblastech se už nyní dá jezdit „na jednu jízdenku“ různými druhy dopravních prostředků. Pravda, není to „za pár kaček“, ale za přiměřenou cenu.

Zdenek

To je házení hrachu na zeď, Spravedlivého nepresvedcite, je totiž příliš zahleděl do ježdění autem….

Tomáš679.2

Omlouvám se, ale rád bych se zeptal kdo je to Pražan? Je to člověk, co do Prahy přišel a nebo člověk, co se tam narodil a je rád, že vypadl?

Iva D.

Prosím tip na pronájem bytu v Praze pod 10 000.

Spravedlivě

To je váš boj. Nikde netvrdim, že uspora času je zadarmo. Pokud chcete škudlit, tak můžete. Ale je nesmysl, aby vám na to stát přispíval nad rámec běžných dotací do veřejné dopravy. A ještě větší nesmysl je, aby se lidem, kteří jezdí občas, zdrazilo jízdné na dvoj až trojnasobek, aby se ziskaly peníze na dotování ročních jizdenek. Protože tak to funguje v Rakousku. Tam nestojí 50km ve vlaku kolem 75kc. Tam to stojí klidně 400 a platy 8x větší nemají.

Adamgolias

No to jsme rádi , že známé vaší situaci.
A ti , kteří jezdí do práce denně vlakem 50 km , busem po městě a obojím na výlety by podobnou jízdenku objímajíci všechny dopravce , ( arrivu , busline , místní MHD a jiné) určitě uvítají. Řadim se k nim.

Tomáš679.2

1.“Opravdu nechápu proč dojíždět za prací 50km denně tam a zpět, aby se vám ta karta vyplatila.“ Tak to možná nechápete vy, ale jistě se najdou i lidé, co smýšlejí úplně jinak. Je dobře, že nejsme všichni jako přes kopírák (i když by se to možná někomu mohlo líbit). 2.“ Není lepší si ušetřit čas a pronajmout si byt nebo si ho koupit?“ Opět Váš názor. Já bych měl však jiný. Já bych takovou vzdálenost nedojížděl, využil bych pracovní příležitosti v dosahu a případný nižší výdělek by byl kompenzován úsporou za dojíždění a větším množstvím volného času. A takový pronájem… Číst vice »

Tomáš

Je to každopádně dobrá zpráva.
Už jen v tom, že by se to v jiné (čti cool) formě mohlo aplikovat i u nás.
Ale naši úřednici nevymýšlejí, spíše kopírují.

xyz

Rakušané tedy kopírují od Švýcarů? 🙂

Tomáš

Podsouváte mi něco co jsem nenapsal, škoda času na další vyjádření.

xyz

O. K., pardon.

Zeptám se tedy jinak – roční OneTicket je kopií něčeho?

Tomáš

Já jsem jen projevil svůj názor, nemám čas ani náladu odpovídat na otázky které mi nepřísluší z odborného hlediska. A už vůbec se nechci pouštět do sporu, který vlastně není spor.

Výkolejka

One Ticket je ekvivalnt této jízdenky?

xyz

Ne, není. Právě proto se ptám na to, od koho že byl OneTicket ze strany českých úředníků okopírován.

Adamgolias

S oneticketem mě svezou v ostravské tramvají?

xyz

Ne, nesvezou. A právě proto se ptám, čeho je je One-Ticket kopií.

Spravedlivě

A z čeho to ti naši úředníci zaplatí? To si jako pár úředníků sedne, vymyslí novou slevu a pak zajdou za svým šéfem, ministrem, a sdělí mu to jako hotovou věc a ať jim na to sežene penize? 😀

Adamgolias

Mohla by se zdanit individuální automobilová doprava do výše odrazující pro její využíváni.

Jackub

Jděte s tím do voleb a uvidíte, jak takový názor bude populární…

xyz

Už je zdaněná ažaž. Spotřební daně z PHM jsou docela vysoké.

Stony

Pokud to bude mit za nasledek to, ze se vice lidi presune do MHD a nepojedou autem a tim padem se uvolni silnice, tak to s radosti zadotuji. Za ty prazdnejsi silnice mi to stoji.

Axel

Rakušáci ve vládě (křesťanští demokrati) to odkývli v naději, že klesne počet aut v rámci rodiny ze dvou (až tří) aut na jedno, dvě… ten efekt „na klima“ je prý spíš vedlejší… Tj. doufají, že ubyde „víkendových aut“, kterým se nejezdí denně, nýbrž se jezdí na dovolené/prodloužené víkendy… Tahle víkendová auta: a) přes týden nečinně stojí a zabírají parking, což vadí jde-li o parking mimo rodinný pozemek, tj. vadí parking na ulicích atd. b) když jsou použity na výlet/dovču do míň turistických regionů, tak po příjezdu do cíle zabírají parking místním venkovanům = nárazově nestačí parkovací kapacita… Cílem je, aby… Číst vice »

xyz

Těch aut ale ubude (už jsem to psal k předchozímu článku) leda tak po jejich dožití. Ne hned ze dne na den – protože kdo by je kupoval, když se jich budou přece všichni zbavovat.

Leda tak prodej za hranice, jenže ouha – tam by přece nadále škodily klimatu. 🙂

Marian Kechlibar

Když zajedete třeba do Bosny, tak musíte konstatovat, že současné rakouské ojetiny by byly významným zlepšením proti tomu, co tam aktuálně jezdí. Místy je to Afrika.

xyz

Právě Bosna je krásným příkladem tragické úrovně veřejné dopravy, včetně té železniční. Joj, tam tomu klimatu musejí (dle teze rakouských Zelených) škodit opravdu dost. 🙂

Axel

Zopakuji – to s tím klimatem je vedlejší… V reálu budou rakušáci zkoušet určitě všechno možné jak se vyrovnat – se zdražením ropných surovin (protože na zeměděkouli přibylo pár miliard lidí navíc a řada z nich chce stejný životní standard tj. v klimatizovaném autíčku stylem „jednoválec“ = v autě se veze samotný řidič/řidička) – a se zdražením aut – a zejména jak vyřešit parkování na těch místech, kde volné pozemky jsou velmi vzácné, neboť jsou nedostatkové. Jestli někomu připadá jako prima nápad, když pole se špičkovou bonitou (tj. výrazně úrodnější) jsou určeny k vyasfaltování, tak ten člověk neví co je… Číst vice »

Samo

Tí ľudia v náhubkoch na promo fotkách naozaj motivujú presadnúť do VHD 😂

Spravedlivě

Něco podobného je u nás nesmysl, tahle jízdenka je vyvážená na druhé straně tím, že kilometrické jízdné v Rakousku je kolem dost brutálních 6 až 8 korun za kilometr. Medián mezd v Rakousku ale není ve stejném poměru k jízdnému jako u nás. Rakusak s nejčastěji se vyskytujícím platem/duchodem/příjmem od rodičů si za své peníze může měsíčně dovolit méně kilometrů vlakem za kilometrické jízdné než Čech. Stejné podmínky by znamenaly, že by u nás jízdné muselo skokem zdrazit na dvojnásobek a nemyslím, že by běžný Čech docenil jízdné za 3kc za kilometr s inkartou/ids a 4kc v místech bez ids/bez… Číst vice »

Spravedlivě

Koukám, že jednou píšu dvojnasobek, jednou trojnasobek. On je to v reálu takový dvaapůl nasobek, což je ale porad pro Cechy velmi drsný skok. A ještě doplnim, že pokud někoho napadne nechat nízké jízdné jak je a jen zavést u nás nějakou litacku na vsechno kolem 9000 ročně, tak v ten moment to nebude obdoba rakouského modelu, protože dotace u nás bude muset být mnohem vyšší než v Rakousku. Bez ekvivalentního zdražení kilometrického jízdného by zavádět u nás podobnou litacku znamenalo jen obrovské zlevnění pro lidi ochotné dnes za vlaky a busy zaplatit více jak 9000 ročně, ale zároveň to… Číst vice »

Axel

Když potřebujete pravidelně jezdit do větších aglomerací (kteří výrazně zpoplatňují resp. zakazují parkovat), tak si přičtěte do nákladů na auto ještě tisíce Kč za parking.

Spravedlivě

A co tím chcete říct? Já neznám snad nikoho, kdo by projezdil 9000 ročně v hromadné dopravě. Tím neříkám, že takový lidé nejsou, ale sám neprojezdim ročně ani 3000 ve vlacích a autobusech. Jasně, dám 3650 za tramvajenku, ale pořád se mi nevyplatí bezdůvodně vysolit takových 9000 a ani 6000 bych nechtěl dát dopředu. Kam bych z Prahy projezdil takové peníze vlakem nebo busem? A myslím, že hodně lidí uvažuje podobně. Navíc kde by na to stát vzal? Rakouskou vládu to stojí balík a to mají o hodně lepší výběr peněz z kilometrického jízdného než my.

Dominik

3000,-? To bych projezdil ve vlaku jen do/z práce za 3 měsíce (bez režijky), tzn za rok 12000,- + další výlety.
Dalších cca 6000,- dám ročně za MHD.

Spravedlivě

A proč se neprestehujete? Nebo proč si nepronajmete byt? 6000 za MHD? To si ji platíte ve 2 mestech?

Výkolejka

Kdyby jste si to pořádně přečetl, tak byste zjistil, že pan Dominik zaplatí 6000 za MHD a nic víc, naopak díky svému zaměstnavateli ušetří za jízdné na výlety, takže klidně může být i v plusu.

Spravedlivě

Tak když mu stačí kam jezdí ČD. 🙂

Výkolejka

Takže už mu neradíte aby se stěhoval protože tam co bydlí je MHD ročně o 2000 dražší než u Vás v Praze : – D

Dominik

Copak já řekl, že jezdím jen ČD? Do práce ano, to mi stačí, a ostatní jak kdy, výlety klidně i bus, či jiný dopravce, když je to nutné.

Dominik

Ne v jednom, ale kupuji si pouze měsíční jízdné, podle toho, jak často hodlám daný měsíc MHD využít (až dodneška jsem ani neporovnávál, kolik bych ušetřil s roční jízdenkou – ta u nás stojí 4400,-).
To se mám stěhovat pokaždé, když mi změní nástupní místo?

Stráťa

9000 ročně v hromadné dopravě není vůbec žádnej problém. Projede to každej kdo nemá nárok na slevu a dojíždí pravidelně pár kilometrů.

Třeba v IDS JMK nestačí 9000 ani na roční Brno+2 zóny takže kdokoliv kdo dojíždí třeba z Adamova, Slavkova, Rosic nebo Židlochovi těch 9000 zaplatí i když koupí tu nejvýhodnější jízdenku co můžou.

Spravedlivě

A co takhle v Brně bydlet?

Výkolejka

Vy jste fakt komik.
Takže někdo se asi přestěhuje z Adamova do Brna což je 20min cesty kvůli sumě nižší než 1000Kč měsíčně jo?

Spravedlivě

Ne, ale pak má Straťa akceptovat běžnou cenu jízdného. Já opravdu nechci platit za 50km vlakem 300 nebo 400 jako v Rakousku, aby se usetrilo na celorepublikovou jizdenku pro různé Stráti za 9000. A nechci ani aby si stát na dotování celorepublikových jizdenek pujcoval, zvysoval daně nebo ty penize sebral ze školství, zdravotnictví apod. On totiž ten výpadek příjmů bude muset někdo dopravcům zaplatit. Jejich zaměstnanci asi nepřistoupí na snížení platů, aby bylo za co vozit Stráťu se slevou.

Výkolejka

Víte co jste vůbec psal před hodinou nebo dvěma? Já Vám to připomenu: 1) taková jízdenka by v česku stála poměrně k rakousku cca 9000 2) taková suma je tak vysoká že nevíte proč by si ji někdo koupil, neznáte nikoho, kdo by tolik peněz ve VHD projezdil – na to jste dostal odpověď že 9000 není nic 3) tak jste navrhl takovému člověku se nesmyslně přestěhovat A největší nesmysl co tady vykládáte je že onen dotyčný má akceptovat běžnou cenu jízdného přestože vy se pořád oháníte nesmyslně nízkou cenou roční jízdenky v Praze, která je vzhledem k nákladům na… Číst vice »

mic

Stačí do Prahy dojíždět třeba z Kralup a je to tady. Projezdit desítku ročně v hromadné dopravě opravdu není vůbec žádný problém…
Ale je pravda, že autisti se s těma ve vlaku moc nepotkávají a tedy ani neznají …

Spravedlivě

Nejezdím jen autem, mám koupenou pražskou mhd, metro je rychlostí bezkonkurenční. Ale o vikendech dělám i jiné věci, nepotrebuji 52 víkendu v roce někam jezdit vlakem, vy ano? A na dovolené v zahraničí mi taková karta bude k čemu? Proč dojíždět z Kralup a nepronajmout si v Praze byt?

Výkolejka

Kolik času na té zahraniční dovolené za rok strávíte? Týden? Tři? Šest? … takže to že tu jízdenku nemůžete používat max 10% času je důvod o ní tvrdit že ej k ničemu?

Takže aby někdo ušetřil 1000Kč ročně za dojíždění tak si zaplatí byt za 10000 měsíčně?
Už jste tady dlouho ty Vaše nesmysly nepsal a myslím že teď se to snažíte za každou cenu dohnat : – )

Spravedlivě

A vy trávite své vikendy a čas po práci zásadně ve vlaku nebo autobuse, že se vám ta jizdenka vyplatí? Nebo pravidelně dojizdite a prostě jen chcete aby vám stát přerozdělil více peněz a vyšlo vás to dojíždění levněji? Znovu připomínám, že kilometrické jízdné v Rakousku je někde úplně jinde než u nás. Tam ta karta má úplně jiný smysl.

Výkolejka

Zásadně ne … ale 9000 je za VHD tak nízká suma, že stačí jezdit vlakem/busem párkrát do práce, jet párkrát na výlet a 9000 je tam.Já třeba preferuji VHD před autem. Někdy protože an výlet prostě nechci jet autem a někdy protože ikdyž cesta do práce je delší, tak mi na nějaké půlhodině nezáleží a radši si v klidu sednu, něco si přečtu nebo si dám jídlo/kávu. Nejsem proti auto, ale nepreferuji jej. A já někdy někde požadoval zavedení takové jízdenky … toto celé je reakce na Vaši tezi, že u nás by to vzhledem k platům CZ vs A… Číst vice »

Zdenek

Vy jste etalon dopravního sobce, jak tak tu čtu ty Vaše scestne názory…..

babilon

Já projezdím o dost víc než desítku ročně, a to nikam nedojíždím, protože pracuji z domova. Čistě jen na akce, na výlety, apod. Tak to jsem zvědav, jakou dobrou radu se dozvím od Spravedlivěho.

Ibragim z Bastru

Momentálně kolem 12000 km rocne – nejvíc vlakem. Ale byli roky kdy to bylo i přes 100000 km, ovšem tam už většinu mixu tvořila letecká doprava – ta je taky veřejná, víte?

Jen tak tak

Na leteckou se ty slevy nikdy aplikovat nebudou, to je mimo téma.

Spravedlivě

A lidé v menších městech než Praha budou autem jezdit z principu dál.

Dominik

Jenže to už je natom udělat rozumnou VHD, aby lidé, i v menších městech a vesnicích, mohli nechat auto doma, jenže ono to bohužel kolikrát vypadá tak, že bus jede 3x za den a jen pondělí až pátek.

Spravedlivě

A ty miliardy si na to vycarujete?

Výkolejka

No tak pokud bychom se bavili o tom, že jízdenka na veškerou hromadnou dopravu by stála 750Kč za měsíc, to už by si asi hodně lidí rozmyslelo, jestli budou celou trasu do práce jezdit autem, nebo autem jen k vlaku, pak vlak a nakonec MHD. Neříkám všichni, ani většina … ale hodně.

Výkolejka

A ten důvod pro trojnásobné zdražení jízdného je jaký? To nějak nechápu.
Krom toho jsem si zadal na cd.cz několik tras a bez slevy mi to u nejkratší trasy vyšlo někde kolem 3,5Kč za 1km a u nejdelších tras někde kolem té 1Kč za 1km. U atobusů když jedu od nás do vedlejšího městečka 7km tak platím 27Kč – ale to je jen příklad, ne obecné pravidlo.

Spravedlivě

Výpadek peněz v systému je ten důvod. Zlevnite jízdné pendlerum, z čeho to zaplatie? Musite ho zdrazit naoplatku těm, kteří jezdí jen občas. Nebo si ty peníze vytisknete? Nebo je vezmete ze zdravotnictví?

Výkolejka

To je úžasná logika. Takže zavedeme jízdenku abychom přitáhli lidi do VHD a pak tu dopravu jiným 3x zdražíme abychom je z VHD poslali do auta …
Uvědomte si že to je investice do budoucna, která navíc přinese třeba nižší výnosy z daní z PHM nebo nákupu automobilů. To je věc priority každé země a není třeba hned dát extremně nesmyslný příklad jako zdravotnictví.

Třeba ta Vaše slavná v Praze, kterou se tu pořád oháníte táhne celý rozpočet do kytek ale to Vás očividně netrápí…

Spravedlivě

Nižší výnos z daní z PHM a nákupu automobilů je pro stát dobře? Investice do snížení trzby? A logika je zajímavá z vaší strany, kdo dopravcům uhradí ten vypadek tržeb? Praha funguje finančně docela v klidu, na co narážíte?

Výkolejka

Opět je chyba pouze v tom, že Vám dělá problémy čtení.
Já nepsal, že snížení výnosu z daní PHM a aut je pro stát dobře. Předpokládám tedy že myslíte pro státní rozpočet. Já psal o tom, že to se spolu s tím že lidé začnou využívat více VHD stane. Ale je to celé o tom v čem je priorita státu. Jestli pouhá ekonomika nebo kvalita života obecně – méně ucpané silnice, čistší ovzduší, města pro lidi a ne pro auta a podobně.

medical examiner

Tak to vypadá na lepší kšeft než SJT 😀

PetrN

Skvělý krok rakouské vlády… U nás se bohužel místo motivace v podobě levných jízdenek jde cestou restrikce, tzn omezování automobilové dopravy různými omezeními v podobě modrých zón a podobně… Ostatně krok nejhoršího porevolucniho primátora hlavního města v podobě zdražení jízdného v MHD, které zákonitě povede k tomu, že lidi raději i na krátké cesty po centru použiji auto, protože se jim zkrátka nevyplatí si kupovat drahé jednorázové jízdenky, mluví za vše…

Axel

U nás doma jsme postupně přešli na hromadnou dopravu. Tj. v rámci rodiny nám zůstalo jedno auto (na víkendové nákupy + návštěvy příbuzných, přátel atd.)

Primárně proto, že jízda v hromadné dopravě se zlepšila o tolik, že převážilo na řidičováním auta… Druhým důvodem je problematické hledání parkoviště (plus náklady na parking)…

Jenže každá domácnost má trochu jiné podmínky, požadavky atd. Tj. u každého může být výhodné úplně něco jiného… hezky to popisuje např. novinář ze Svět Motorů Martin Vaculík na příkladu, kdy dává a kdy nedává smysl elektromobil…

https://www.info.cz/podcasty/maxim-pavla-vondracka/maxim-martin-vaculik-podcast

PetrN

To sice ano, ale politici by se měli snažit o to, aby takto začalo uvažovat co nejvíce lidí.. Což zdražováním jízdného opravdu, ale opravdu nedocikite a docílíte přesného opaku, tzn zbytečných jízd zejména po centru města.

Axel

Nevěřím, že z ministerské kanceláře v centru Prahy lze poznat individuální poptávku po dopravě, tj. ministerstvo je IMHO bez šance vyřešit dopravní problémy… Což není kritika, ale konstatování situace.

… Jestli někdo může zvládnout regionální dopravní problémy, tak největší šanci to zvládnout mají regionální politici a to zejména umírněné političky které se chtějí domluvit i s lidmi odlišných názorů (viz rakouský příklad lidovecké/křesťanskodemokratické vlády s koaličními Zelenými) tj. věřím na lidi, kteří chtějí „tvořit, nikoliv bořit“.

Adamgolias

Nebydlíme ve velkém městě , taky jsme se rozhodli auta z života vyloučit. Za půl roku me ani nenapadlo na auto myslet (2014) . Celé lpění na autech je lenost , osobní pohodlí , a účelové vytvořené důvody , proč je nezbytné. – k Praze , vždycky když cestují po Praze a vidím ty nekončící kolony , ty vztekle obličeje za volanty , to popojíždění , … , kladu si otázku proč druhý den , do té plechovky znovu vlezou . Ve městě s nejhustší vhd v republice .

libor

zase ne každý bydlí v praze a tím nemá možnost veřejné dopravy. Když bydlíte na venkově (ne satelit), nejbližší vlak máte 10km, poslední bus v 17hod), víkend nic. Prostě to auto vám dává jiné možnosti žití…

M19

Lidé v Brně, Ostravě, Plzni či jinde nemají možnost veřejné dopravy? To mají jen v Praze?

Jen tak tak

Brno,Ostrava,Plzen je venkov?

Ibragim z Bastru

No v Brne a Ostravě taky není MHD uplne tragická. … To je další minimalne milion lidi navrch….

xyz

Jízdné je u nás levné dost (+ samozřejmě o to víc pro „75%ní skupiny“).

Modré zóny v Rakousku nejsou?

PetrN

Dle vašeho názoru ano, dle názoru většiny ne… V něčem, co se jmenuje demokracie rozhoduje většina, což je vidět na soustavně klesající podporu pirátské koalice od doby, kdy v Praze zdazilo jízdné.. O příčinné souvislosti vzhledem k tomu, že hlavní voličska základna Pirátů je především v Praze, se asi nemusíme zmiňovat :)…

Axel

Plně podporuji demokracii, neboť „demokracie je nejhorší způsob vlády, mimo těch ostatních způsobů“ w. Churchill… Nicméně v demokracii platí, že „pravda nejde odhlasovat“

… Tj. stačí se podívat na demokratický způsobe řešení dnešních problémů, kdy jde o hledání „nejmenšího zla“… příkladem může být zajištění hromadného vytápění v aglomeraci Ostravy … tento nesouvisející příklad jsem uvedl, protože hezky je vidět jak vypadá řešení od rozumných lidí, kteří netouží „exhibiovat“, ale chtějí najít řešení dlouholetého problému. Takže řešení nebude snadné, rychlé, ani jednoduché. Ale bude to řešení.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/konec-cerneho-uhli-v-cesku-tezba-skonci-bude-se-ale-dovazet-174621

PetrN

Stejně jsem nepochopil, jak to souvisí s tématem klima ticketu či toho, že zdražování jízdného lidi idlaka z VHD a nádherne a ukázkove sníží preference pirstan koalice ve prospěch konkurence, mnohdy bohužel i Babise 🙂

Axel

PetrN: „dábel je v detailu“, jenže tenhle článek je povrchní a spíše člověka poplete, než informuje. Moje opakované upozornění na regionální vyjednávání o celorakouské šalinkartě „KlimaTicket“ … Bohužel na tomto webu není vůbec popsáno jak klopotně se hledalo výsledné kompromisní řešení rakouské jízdenky… Vykládat o KlimaTicket, že jde o řešení „klimatu“ je absolutní nepochopení situace (řešení „klimatu“ a podobných buzzwords je spíše vedlejším efektem). Tj. bez detailní znalosti rakouské situace, se nelze poučit, tak abychom rakouské řešení nějak naroubovali na naše podmínky. A je otázkou jak se celorakouská šalinkarta osvědčí v praxi = jestli se po roce, dvou nebude radikálně… Číst vice »

PetrN

Mi osobně je klima úplně ukradené, nejsem zastáncem klimatického šílenstvi, nemyslím si, že cyklické změny klimatu jsou primárně dílem člověka a už vubec si nemyslím, že cestou snižování emisí je jakékoli omezování dooravy. Za mě je tato jízdenka, ať se jmenuje klima ticket nebo třeba Rozarka, skvělou příležitosti, jak naučit lidi jezdit VHD, omezit ucpani silnic auty a umožnit i chudším lidem levné cestování po jejich zemi.

xyz

V oblastech mimo města a hlavní tahy nejsou rakouské silnice nijak ucpané.

Paradoxem je, že lidem, kteří nikam dál jezdit nepotřebují, max. do nejbližšího rakouského města (ze svého bydliště), tento „Klimaticket“ nijak nepomůže – i tak bude dražší než poměrně drahé jízdné pro krátkou vzdálenost.

„chudším lidem levné cestování po jejich zemi“… a o to větší naplnění zejména dálkových vlaků (jak už jsem několikrát psal).

PetrN

Nevím, proč se tu pořád snažíte prosazovat, že dražší jízdné je v něčem lepší, ostatně poměr palců 0:7 hovoří za vše, že vás názor příliš populární není… No a co, že budou dálkové vlaky plnější a že budou lidé cestovat, proc je to špatně sakra?… Ano, to, že někdo jede autem, neznamená, že nejde VHD k vůli její ceně, nicmene mnoho takových lidí je, např větší rodina, pro které je auto zkrátka levnější, než VHD… A to, že lidem cestujícím na krátkou vzdálenost klima ticket nepomůže je taky nesmysl, určitě jste totiž četl článek pozorně a víte, že pro každou… Číst vice »

xyz

„No a co, že budou dálkové vlaky plnější“
Že část lidí např. bude stát. Přičemž sedět třebas budou ti, kteří se „jen tak pojedou projet“. Apod.

„že pro každou spolkovou zemi bude zvláštní jízdenka,“
Zatím však není.

Mimochodem na velmi krátkou vzdálenost typu např. 10 – 20 km (pokud člověk nejezdí jinam) se nevyplatí ani ta.

(Pomíjím situace, kdy se jede přes hranice spolkových zemí, byť pravda, takový jev je menšinový).

Mimochodem – jestliže drahé jízdné není dobré, proč jej dosud všechny spolkové země (snad vyjma Vorarlbergu a Vídně v aspektu předplatních jízdenek) měly?

PetrN

To, že něco spolkové země měly, neznamená, že je to dobre, jelikož od toho ustoupily… Argumentace, že něco je dobře jen proto, že to někde v minulosti bylo či je, je zcestna a a zcela mylná… Nazor většiny na drahé jízdné dokazuje například poměr hlasů u vašich komentářů, klesající celostátní preference Pirátů po zdražení MHD v Praze atd atd atd 🙂

xyz

Ony od toho ale neustoupily – tarif zůstává ve spolkových zemích pořád stejný.

Mmch. jak to je s těmi modrými zónami v Rakousku? 🙂

P. S. Kolik plusů/mínusů dostanu, je mi vcelku jedno (rozhodně podle toho nebudu upravovat své příspěvky, aby byly „líbivější“).

A pokles preferencí Pirátů může mít fůru příčin mimo rámec oprávněného zvýšení tarifu pražské MHD (což mimochodem je kompetence Prahy, tzn. svéprávný volič by se neměl podle toho rozhodovat, koho bude volit do sněmovny).

PetrN

Nikdo po vás nechce, abyste příspěvky upravoval, aby byly libivejsi… Jen to, že mají převahu mínusu, a to poměrně výraznou, naznačuje, že vás názor se totálně míjí s názorem většiny, a s největší pravděpodobností je i mylný a zcela zscestny 🙂

Karl vB.

Jízda přes hranice spolkových zemí (např. NÖ – W) je asi tak „menšinový jev“, jako jízda Středočechů do Prahy.

xyz

Tak to nepochybně, ale tam se dá jet „na jednu jízdenku“ už odedávna.

Tzn. tzv. Klimaticket v této věci (aspekt „jedné jízdenky“) nic nového na tomto „mezi-zemském“ spojení nepřináší.

Axel

Klima ticket je mířený na náhodné/nárazové jízdy typu prodloužený víkend na horách či týdenní dovolená … Tj. aby na tyto cesty už nejezdily autem (=tím se stane zbytečné třetí, popř. druhé auto v rodině).

Většina rakušáků tráví dovču v Rakousku (z hor se jezdí např. do nížin např. do Weinviertel, zatímco z placaté části Rakouska míří do Alp/Dolomit)

xyz

Právě na rodinné víkendy/dovolené stačí té rodině jen to jedno auto, přece.

Včetně toho, že auto obsazené např. 4člennou rodinou je efektivně využitým dopravním prostředkem, tzn. ani není potřeba proti tomu nějak „klimaticky“ bojovat (O. K., na rozdíl zejména od těch aut, v nichž jede jen řidič).

Axel

Přesně tak – Wien a okolí jsou v rámci jednoho dopravního systému
Verkehrsverbund Ost-Region
.. webovka: vor tecka at.
(netvrdím, že všechny linky všech typů dopravy jsou součástí integrace VOR vídeňské aglomerace: WIen+NÖ+Burgerland)

Axel

Zkuste přemýšlet míň konfliktně. Víc konsenzuálně… Když v ČR budou převládat konsenzuální řešení, tak je větší šance, že se povede najít funkční řešení … Jaké je správné řešení pro všechny lidi v ČR, ve všech regionech ČR? 1 Uber? 2 Další parkhausy v centrech aglomerací? 3 P+R? 4 Podpora online např. omezením nutnosti byrokracie tváří v tvář? 5 Automobilová spolujízda typu maršutka? 6 Budování přestupů hrana/hrana? 7Jednotná aplikace pro nákup krajských jízdenek ve všech krajích na celý integrovaný systém (na bus/vlak) přičemž tyto krajské jízdenky budou mít podobné parametry na počet minut jízdy atd (ale budou se liši cenou v… Číst vice »

Vojta

Cyklická zmĕna vypadá jinak

xyz

„dle názoru většiny ne…“
To že někdo nejede veřejnou dopravou, neznamená automaticky, že tím nejede proto, že to je pro něj drahé.

Je X dalších důvodů, proč jede (byť provozně dražším) autem.

Stráťa

Bylo by fajn kdyby si to většina začala uvědomovat. Veřejná doprava si ve stávající podobě přezdívku socka prostě zaslouží a podle toho je i využívaná.

Někoho kdo v práci musí trochu reprezentativně vypadat nedostanete na desítky minut do rozpálenýho skleníku. Aktivní člověk nemůže spoléhat na VHD která končí po desáté večer atd. u mnoha lidí už prostě nejde o cenu ale o jiné vlastnosti a i kdyby byla MHD zadarmo tak s ní prostě jet nemůžou dokud nestoupne její kvalita.

M19

Zkuste ve Vídni zaparkovat v centru autem, když nejste rezident. V Rakousku se také omezuje automobilová doprava a ne že ne.

PetrN

Omezuje, ale ruku v ruce s tím jde podpora tohoto typu… U nás se zdražuje a omezuje, tzn jde se cestou pouze negativní motivace… Trochu rozdíl, nemyslíte? 🙂

Axel

souhlas

M19

V ruku v ruce? Omezení vjezdu do Vídně existuje roky, Klima ticket se zavádí letos. Vaše tvrzení jsou zavádějící, jako obvykle. Napřed vzniklo IDS JMK, které přineslo zlepšení dostupnosti Brna veřejnou dopravou i veřejné dopravy v rámci JMK obecně, teprve později se začaly zavádět modré zóny. Po Brně se dostanete MHD docela rychle všude, spoje jezdí často. Pokud dochází ke zpoždění, je to obvykle způsobené individuální dopravou, to byste autem měl to samé. V rakousku to zavedli Zelení, tady jim tleskáte, u nás Zeleným nemůžete přijít na jméno a nazýváte je ekoteroristy. Trochu pokryteckém, nezdávse vám? Takže proti Rakousku trochu… Číst vice »

Axel

M19 – to co původně prosazovali rakouští Zelení neprošlo. neboť to nebylo domyšlené.

V zásadě ten současný kompromis dokázala vyjednat hatemanka v Dolním Rakousku (za lidovce/křesťanské demokraty), která s sebou „strhla“ i lidi z Burgerland a zejména se jí povedlo najít nějaký kompromis s vídeńskými sociálními demokraty…. Kdyby premiérem nebyl S. Kurz za lidovce, tak patrně by vládní ministři/ministryně za Zelené neustoupili…

Ale cosi se řeší v Korutanech, tamní situaci nerozumím ani „za mák“.

Tomáš Gottschalk

O víkendu kdekoli bezplatne, přes týden je kolem Ringu hafo podzemních garáží.Co tam máte dál?

M19

Bezplatně v centru Vídně? To těžko A cena těch garáží? 😀

Miroslav Zikmund

To zase není tolik, pokud bude kasa otevřená „jen“ 12 hodin, je to průměr cca 550 / hodinu ….

noerf

A kolik to bude stát daňové poplatníky?
Fakt, že se prodává roční jízdenka je pozitivní. Ale je třeba také zmínit, jak kdo platí ty náklady na veřejnou dopravu v objednávce územních celků.

Axel

viz https://zdopravy.cz/v-rakousku-se-zacina-prodavat-klimaticket-jedina-jizdenka-pro-celou-verejnou-dopravu-93047/

P.S. V Rakousku je trochu jiná situace než v ČR. Nelze to plně srovnat… Snad pro orientaci pomůže laický názor mých známých z Rakouska (NÖ/Burgerland+Wien plus OÖ) proč tahle roční univerzální šalinkarta:

„Holt bohatší rakouští řidiči přispěji chudším , aby přesedli z aut = aby byly volnější silnice a prázdnější parkoviště.

To s tím klimatem je spíše vedlejší.“

původní Jakub P bez tečky

Pravděpodobně podstatně míň, než se snažit budovat a udržovat takovou infrastrukturu, aby všichni mohli jezdit autem a navzájem se nezdržovali (i kdyby to nějakým zázrakem bylo vůbec prostorově možné).

xyz

Zato když takto skokově naroste počet uživatelů veřejné dopravy mj. na hlavních železničních tazích, tak to infrastruktura pobere bez problémů?

noerf

Jenže to dopadne tak, že těm, kteří o využijí klesne cena za lístek a lidí u aut přejde minimum, protože rozhodují i čas, pohodlí a efektivita.

xyz

Právě – já se obávám toho, že zejména u regionálních bus-spojů, kterých jezdí pár za den, se využití ani moc nezvýší, zato se o dost zvýší využití zejména dálkových vlaků, které však bývají dost plné už teď (a to za byť nynější relativně vysoké jízdné).

původní Jakub P bez tečky

To je jiná věc. A je otázka, jestli to bude tak velkej a prudkej skok, nebo ze začátku hlavně ušetří lidi, co už většinou HD jezdí a nárůst počtu jízd v hromadný dopravě bude postupnej.

Nicméně i když třeba ze začátku nepobere bez problému, furt bude její rozvoj na potřebnou úroveň o dost levnější, než kdyby stejný skok nastal naopak a lidi hromadně přešli z veřejný dopravy na auta.

xyz

Proč by ti lidé měli z veřejné dopravy kamkoliv přecházet?

(Falešné dilema)

Plus samozřejmě pomíjím aspekt, kdy ti lidé by přesedli z aut do veřejné dopravy i v situaci, pokud by „Klimajízdenka“ měla cenu odpovídající rakouským reáliím (tzn. cca 2 – 3x dražší než kolik stojí ve skutečnosti).

M19

A proč by neměli, pokud mohou? Na základě čeho tvrdíte, že by přesedli stejně tak i při dvoj či trojnásobné ceně?

xyz

Na základě toho, že:
– „jednu jízdenku na všechno“ by měli tak jako tak (ostatně viz i dosavadní cena neomezené železniční roční jízdenky, platné nejen ve vlacích ÖBB).

– u obdobně drahé (ve srovnání s tou 2x – 3x vyšší cenou tzv. Klimaticketu než za jakou se prodává) švýcarské GeneralAbo toto platí.

xyz

… A v neposlední řadě také proto, že kdo má (Zelenými deklarovanou) „společenskou odpovědnost za stav klimatu“, tak nebude požadovat podbízivě nízké ceny, ale bude ochoten zaplatit i ceny přiměřeně vysoké – tzn. cca 3x vyšší než za kolik se bude tzv. Klimaticket prodávat).

M19

Takže na ceně vůbec nezáleží?
– Neomezená železniční jízdenka se v Rakousku prodávala stejně dobře jako Klimat Ticket?
– Ve Švýcarsku jsou platy obdobně vysoké jako v Rakousku?
– On někdo požadoval podbízivou cenu v Rakousku? Nebo Klimat ticket je určen jen voličům zelených? Nebo jak vaší poslední poznámce rozumět?

Y.K.

Sranda je, že ano, většina železniční infrastruktury je schopná pobrat mnohem více. Dvě spřažené jednotky poberou dvojnásobek, tři trojnásobek, s minimálním dopadem na kapacitu. Hlavním problémem kapacity tratí je „výběr“, počet vlaků, ne kapacita vlaků.

medical examiner

Raději méně delších vlaků než 3 zadnice vlaků se 4 vagony…
Takže třeba Praha – Návsí raději 16 párů R, ale s 12 vagony…

PetrN

To je absolutní nesmysl.. Právě pestrost a catnost spojů a tudíž časová flexibilita je to, co může lidi do VHD přilákat… Ne to, že pojede pár vlaku denně s klidně 20 vagony,, když na něj budou muset čekat. Čas je drahý, pojedou autem…

medical examiner

Těch 16 párů je to pro hodinový interval

xyz

A ty jednotky už existují? 🙂

P. S. Na hlavní ose Wien – Linz – Salzburg – Innsbruck – Feldkirch už jsou soupravy skoro 400metrové, tzn. přidávat vozy nelze.

robert

To je snad problém Rakušanů, ne tvůj. Kdyby nechtěli, nic takového se nezavádí.

xyz

Nikoliv – je to plně legitimní otázka k diskusi pod článkem na příslušné téma.

P. S. Kdyby Češi nechtěli, tak by se 5000Kč „rouškovného“ pro důchodce nevydávalo, že. (analogie s vaším tvrzením o „kdyby Rakušané nechtěli“ aneb tendence vnímání „když něco rozhodne vláda, tak jde o vůli všech občanů“.)

xyz

… nebo ještě lepší příklad „Kdyby obyvatelé Středočeského kraje nechtěli, tak by se tam nyní vlakové spoje nerušily“. 😀

Tomáš V.

Myslíte těch 50 dotčených obyvatel? 🙂

xyz

Ne – myslím ty obyvatele, kteří jsou voliči ve Středočeském kraji.

Miroslav Zikmund

Zjistěte si, kolik stojí švýcarské GA, které v podstatě funguje stejně a kolik stálo třeba před 20 lety …. Tam se cestujícímu denně dojíždějícímu do práce na trase Basel – Zürich vrátila investice za cca 2 měsíce (porovnání, kolik by zaplatil za jednotlivou jízdenku) …. 10 měsíců jezdil zdarma … tehdy ještě platila GA na MHD jen někde, takže si musel kupoval zlevněnou „tramvajenku“ (díky tomu, že GA platila „jen“ jako průkaz na slevu) …. Dneska je to naopak, GA neplatí v MHD jen někde. Za těch 20 let sice podražila, ale pro denně dojíždějící je to „nejlevnější“ jízdenka veřejné… Číst vice »

medical examiner

No daňoví poplatníci.
Ale ti by to asi platili v jakémkoliv případě…

Armando Andreoli

Rozhodně je lepší zadotovat tímto způsobem hromadnou dopravu, než zvýhodňovat nákupy předražených elektroautomobilů, které si může v současné době dovolit pouze hrstka vyvolených. Navíc kapacitně a kvalitativně je rakouská železniční infrastruktura narozdíl od české předurčena k zvládnutí většího objemu cestujících.

xyz

Zatím rozhodně není – jen dvoukolejka Linz – Salzburg, zatím „jen dvoukolejka“ Wien – Wr. Neustadt atd. atd.

Mimochodem, rakouští Zelení fakt nepředpokládají dotování elektromobilů?

Axel

clikcbait

tahle zpráva nemá vůbec žádnou hodnotu.

Tím nekritizuji samotnou jízdenku. Ale novináře, který prudce snížil laťku svých textů, který jsou obvykle mnohem víc zasvěcenější.

robert

Tak napiš něco lepšího. 🙂 Nebo nemusíš ty, ale někdo jiný, o kom si myslíš, že lepší je a chce to samé co ty.

Axel

Tak mrkni do diskuzi k výše odkazovaném článku… Tam se člověk dozví mnohem víc proč a jak ne/funguje tahle rakouská univerzální šalinkarta… Např. z okolí Vídně by zavedení pouze a jen téhle jízdenky asi způsobilo „vyhnání“ některých lidí. Neboť je to výrazně dražší než regionální jízdenky… (dal jsem tam i odkaz na konkrétní článek, kde jsou zmíněni konkrétní lidi, takže s googlem lze dohledat i průběh jednání)

A taky v té diskuzi je upozornění na situaci v Korutanech, ale tam si netroufám popsat co je jádrem „puda“