Radlická radiála se přesouvá do vzdálené budoucnosti. Úpravy zaberou čtyři roky, vyprší EIA

Nové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRA

Důležitá stavba vypadne z městských priorit. Nestihne se využít posudek EIA, proces tak začne znovu.

Praha upraví projekt plánované Radlické radiály podle dokončené studie, což podle odhadu magistrátu potrvá tři až čtyři roky. Bude také nutné nové posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Po úpravách povede v tunelech asi 71 procent silnice, zatímco původně to bylo 55 procent. Stavba se má také proti původnímu odhadu prodražit o pět miliard korun, tedy o asi 17 procent.

Projekt radiály, která má má propojit vnější a vnitřní okruh na jihozápadě metropole, je od roku 2018 v územním řízení. Asi 5,5 kilometru dlouhá radiála má svést dopravu ze stávajících přetížených ulic, jako je například Radlická. Územní řízení se protáhlo z důvodu velkého množství námitek a odvolání.

Minulé vedení města kvůli tomu rozhodlo o prověření úprav projektu, ke kterým vznikly tři studie. Ty následně projektanti spojili do finálního návrhu úprav, který nedávno projednal dopravní výbor zastupitelstva.

Obrazem: Radlická radiála má být částečně zahloubená. Cena však roste a zahájení prací je nejisté

Urychlení stavby radiály prosazuje petiční výboru Za Radlickou radiálu. Podle jeho člena Martina Maška je další zdržení zklamáním. „Samozřejmě, že z prodlužování vyplývá i riziko lobbingu, tlaku a výpadů odpůrců Radlické radiály jako celku nebo finálního výběru variant,“ uvedl již dříve k nynějšímu stavu příprav radiály pro Zdopravy.cz Mašek.

Původní podoba projektu zahrnovala tři tunely, a to Radlice, Butovice a Jinonice. Upravená verze podle materiálu pro výbor spojuje tunely Butovice a Jinonice do jednoho v délce asi 1,2 kilometru a přidává tunel v Řeporyjích v délce 379 metrů. Celkem mají tunely tvořit 3,9 kilometru z celkové trasy.

Kvůli novému stavebnímu zákonu přejde podle Hofmana územní řízení v červenci ze stavebního úřadu Prahy 5 na odbor stavebního řádu magistrátu. „Záměrem hlavního města je územní řízení dokončit. Za ideálního stavu odhadujeme úpravy na asi tři až čtyři roky,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Nová EIA bude podle něj nutná kvůli úpravám projektu a také proto, že ta současná vyprší koncem roku 2026 a kvůli novelizaci zákona již nebude možné její prodloužení.

Tunel Radlické radiály by se měl začít razit v předstihu. Probíhá územní řízení, průzkumná štola je hotová

Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) úpravy navazují na změny v plánovaném dokončení městského okruhu, které rovněž zahrnují větší část vedenou v tunelech. Úpravy radiály jsou podle něj také urbanistickým krokem vpřed.

Otevře se nám možnost nové výstavby nad tunelem a nenarušeného propojení města na povrchu. Zahloubením také omezíme hlučnost a další negativní dopady dopravy,“ uvedl. Finální podoba je podle něj kompromisem mezi snahami udělat projekt co nejrychleji, ale zpátečnicky, a voláním po tom, aby byla silnice zahloubená kompletně.

Vedení města zároveň plánuje vyřadit radiálu z prioritních investic do roku 2026, který je součástí projednávaného návrhu aktualizace plánu udržitelné mobility. „Nezařazení Radlické radiály do priorit dopravních staveb města je pro Prahu 5 nepříjemné. Projektové práce i povolovací řízení by přesto měly pokračovat bez omezení,“ uvedl k tomu místostarosta Prahy 5 Milan Kryl (Piráti).

Dodal, že podle dopravních modelů musí zahájení provozu radiály předcházet například zkapacitnění Barrandovského mostu.

Nové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRA
Tagy Městský okruh Radlická radiála Zdeněk Hřib
181 komentářů