dpp

Qatar Airways po sporech s Airbusem nakupují u Boeingu. Objednaly nákladní 777X i 737 MAX 10

Boeing 777-8F a 737 MAX 10 v barvách Qatar Airways. Foto: BoeingBoeing 777-8F a 737 MAX 10 v barvách Qatar Airways. Foto: Boeing

Nákup nákladních letounů nové generace se očekával, překvapením je kontrakt na 737 MAX.

Boeing získal prvního zákazníka na svůj nový letoun 777-8 v nákladní verzi. Qatar Airways si objednaly až 50 těchto strojů. Obě firmy dnes oznámily i další nečekaný kontrakt:  předběžnou dohodu na nákup až 50 letadel Boeing 737 MAX 10. Ty mají být náhradou za Airbusy A321neo, jejichž dodávku evropský výrobce nedávno Qatar Airways kvůli sporům o kvalitu letadel A350 zrušil.

K podpisu kontraktu došlo během návštěvy katarského emíra šajcha Tamima bin Hamada Sáního ve Spojených státech. Boeing o nákladní verzi nové řady letadel 777X mluví dlouho, dnes představil první detaily o novém stroji. Má být největším nákladním letounem na světě se dvěma motory a se spotřebou o čtvrtinu nižší než srovnatelná letadla.

Smlouva počítá s dodáním 34 letadel a opcí na dalších 16. V ceníkových cenách má zakázka hodnotu přes 20 miliard dolarů. Nový nákladní letoun má mít téměř shodnou kapacitu jako nákladní „jumbo“ 747-400F, ale výrazně nižší spotřebu. Zvládne přepravit až 118 tun při doletu 8 167 kilometrů. První stroj tohoto typu mají Qatar Airways převzít v roce 2027. Nový kontrakt přichází jen krátce poté, co Airbus získal první zakázky na svůj stroj A350 v nákladní verzi.

737 MAX jako náhrada za A321neo

Pro Boeing nejde o úplně novou zakázku: Qatar Airways se rozhodly proměnit část objednávky osobních letadel 777X z roku 2014 na nákladní letadla. Současně nakoupí ještě další dva letouny 777F.

Jednání Boeingu a Qatar Airways přinesla ještě další nečekaný výsledek: dohodu o porozumění na nákup 25 letadel 737 MAX 10 s opcí na dalších 25 kusů v ceníkové ceně 7 miliard dolarů. I když obě strany neuvádí důvod nákupu největší verze modelu 737 MAX, je poměrně jednoduché ho uhádnout: Airbus zrušil zakázku na model A321neo a 737 MAX 10 je jeho nejbližší náhradou.

S evropským konkurentem Boeingu, firmou Airbus, vedou katarské aerolinky vleklý spor. Jeho jádrem jsou praskliny na povrchu trupů dodaných letounů A350. Aerolinky po Airbusu požadují odškodné přes 600 milionů dolarů.

Tagy 737 MAX 10 777-8F 777X boeing qatar airways
28 komentářů