Qatar Airways po sporech s Airbusem nakupují u Boeingu. Objednaly nákladní 777X i 737 MAX 10

Boeing 777-8F a 737 MAX 10 v barvách Qatar Airways. Foto: BoeingBoeing 777-8F a 737 MAX 10 v barvách Qatar Airways. Foto: Boeing

Nákup nákladních letounů nové generace se očekával, překvapením je kontrakt na 737 MAX.

Zpět na článek
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Nejsem si jistý jestli tahle společnost je výhra. Že by odklon od Airbusu byl jen kvůli laku A350 se nechce věřit. A také by mě zajímalo jestli degradace laku na A350 je jen u Qatarců, nebo i jiných kusech napříč světem. QTR si ještě počkají jak na B777X a ještě déle na B777XF. MAX10 je kapacitně srovnatelný s A321XLR, doletem ale ve prospěch Airbusu cca o 2500 km. A to není málo. Qataři můžou přesedlat na Boeing v segmentu A330 (14 ks) na B787, kterých mají 37. Vzhledem ke všem programům Boeingu a zpoždění to ale nebude hned. MAX do… Číst vice »

Y.K.

Přímo kvůli A350 určitě ne, ale kvůli kauze a „fakáči“ od Airbusu v podobě jednostranného zrušení zakázky na A321neo to byl dost očekávatelný krok. 737 Max 10 je ta nejbližší alternativa co je na trhu a prosit na kolenou Airbus zjevně nechtějí.

Mad_Majk

Problém s A350 mají i jiné aerolinky, nicméně jádro je v tom, že jediný úřad pro letectví, který v tom vidí obrovský problém a nepovoluje takto zasaženým A350 létat, je ten v Kataru (a asi nebude tajemstvím, že pouto mezi Katarským ÚL a Qatar Airways je velmi blízké..). Takže je to politika a tlak.. 🤷🏻‍♂️

Mad_Majk

Vypadlo mi na začátku komentáře slůvko -stejný-

Tom

Každé letadlo s názvem MAX má u mě nedůvěru a rozmyslím si s ním letět.

Lukáš

Pochybuji, že to nějak ovlivníte

Ivo

Ovlivnit se to dá naprosto snadno. Mě osobně tedy spíše vadí pro případ nehody nižší aktivní a pasivní bezpečnost a pro samotné cestování stísněná kabina.

Y.K.

Pasivní a aktivní bezpečnost pro případ nehody? Co to přesně znamená? To není auto.

David

Tak pozor na 737MAX u Ryanair, kde to slovo max raději schovali.

A nedivím se, je vidět že to má své opodstatnění.

rorýs

Nepochybuji, že v Airbusu umějí počítat, očekávali to, a proto to nikoho nepřekvapilo ani nemrzí.

Y.K.

No nemrzí to bych si nebyl jistý. Někteří klienti teď mají asi trochu mrazení v zádech, protože se nám tady vyloupl trochu monopolistický manýr. Není úplně zvykem posílat zákazníka do míst kde slunce nesvítí.

Ono už mě zarazil požadavek Airbusu do insolvenčního řízení ČSA, jako přístup mají docela drsoňský.

zyx

Osobni spekulaci je, zda Airbus timto krokem radeji minimalizoval nasledky z horsiho scenare, kdy Qatar planoval delat horsi „povyk“ behem realizace zakazky – a snazit se z toho neco po arabsky vyhandlovat a pritom mit cistou tvar pro zakazku od Boeing.

Y.K.

Vyhandlovat, nevím, ta letadla Katarci nedostali zadarmo a A350 je zdaleka nejdražší typ na trhu, moc aerolinek si jej nemůže dovolit, takže určitou náročnost klienta lze čekat. Jak moc je ten problém s lakem čí vina neumím posoudit a soudit by to měla třetí strana, ne dodavatel (ani aerolinka). A321neo nezrušili Katarci, takže čistá tvář pro Boeing je podle mě mimo, když ta letadla (Maxy) do neboť měli zalistovaný kontrakt u Airbusu na 50 321neo. Samozřejmě Katarci můžou mít i nějaký vedlejší úmysl (třeba získat slevu), ale z nějakého důvodu ty závady zjevně existují a Airbus to moc nevysvětlil, kromě… Číst vice »

miguel

Není důležité, jaký máte obrat na velkých zakázkách s množstevní slevou a tedy menším ziskem, ale kolik letadel prodáte naopak draze po menších sériích. Tak stojí obchod. A protože QA není mezi okolními státy Zálivu úplně oblíbený, tak tímto krokem se klidně někde na druhé straně otevírá možnost lepších vztahů s jinými aerolinkame ze Zálivu, dálkovky zde lítají všichni. A těch ostatních je víc než jeden Q. Každopádně ať si teď myslíme cokoli, budoucnost ukáže, jak to bylo i bude.

ViaE

Mně to připadá celé hrozně účelové. Mám z toho pocit, že Boeing nabídl něco, co Qatar nemohl odmítnout, ale v cestě jim stály objednávky u Airbusu, které se staly napočetnými. Takže tohle všechno se hodilo do krámku tomu, aby „oprávněně“ mohli odejít ke konkurenci a neplatit za zrušení objednávek. A jelikož už vztahy s Airbusem najely na slepou kolej, zkusili z toho vytřískat jako bonus alespoň prachy skrze A350.

Y.K.

Ta teorie by mohla fungovat kdyby Katarci od Airbusu sami odešli, nicméně byli odejiti, což je něco, co se snad ještě nestalo, přestože sporů bylo a je v historii hafo. Z toho důvodu bych si nemyslel, že počítali s tím, že jim Airbus roztrhá kontrakty, není to obvyklá praxe.

Jiří 24

Jen tak dál, problémy s lakem A350 jsou velká příležitost pro 777X 😎

Tom Matoo

777X a 350 nejsou přímými konkurenty, 777X je větší. Problémy s lakem měl i 787. 350 u ostatních aerolinek normálně létá, u QA se spíš než o technický problém, jedná o finanční náhradu.

Joe

Mě by jen zajímalo, jestli ten problém s lakem má jenom Qatar. Pokud ho mají i ostatní, tak má nejspíš airbus dobré vyjednavače a v tichosti se s nima dohodne, jen qatar musí držkovat. A jestli jsou problémy s lakem jen u Qataru, tak bude asi problém někde mezi letadlem a technickým hangárem.

Jiří Kocurek

No nevím, jestli problémy Airbusu důvodem k radosti. Bylo by fajn, kdyby si tohle v Toulouse vyřešili.

David

Problémy má Qatar jako jediný, všichni ostatní zdárně vyřešili. Vliv může mít klima, ale to je spíše méně pravděpodobné.

Rozhodně se obě strany chování jako děti ve školce. Airbus toto nemá zapotřebí a Qatar jen trati – odnese si od Boeingu neadekvátní náhradu v podobě MAX.

Mad_Majk

Co nemá Airbus zapotřebí? Že ukázal Qatarcům, že se sebou nenechá zametat a vláčet jak nějaká onuce? Právě naopak tleskám Airbusu za to, že se nebojí a dal Qatarcům bolavý políček (zrušil objednávku).

Y.K.

Dost emocionální pohled, reálně takovéto manýry do obchodních vztahů v žádném případě nepatří a jsou velmi nebezpečný precedens (mstění se za nedohodu v jiném kontraktu jednostranným vypovídáním smluv bez kompenzací / Airbus rozhodně chce kompenzace za rušení smluv ze strany Aerolinek, jak víme z domova v plné výši ceny letounu). Příště to může znamenat, že kdo si bude moc (a veřejně) stěžovat, toho pošle Airbus do háje, protože má dost jiných zakázek a Boeing se teď zmítá v problémech. Což se většinou tak do 10 let ošklivě vrátí, hned jak se konkurence vzchopí. Spory se mají řešit do jejich urovnání,… Číst vice »

Mad_Majk

Jsme malí páni na to, abychom věděli, co vše se odehrává v pozadí celé této kauzy. Nicméně zde stojím na straně Airbusu a věřím, že velmi dobře všechny kroky zvážili. To, jaký mediální obraz po celém světě QatarAirways o Airbusu poslední měsíce vytváří, by nepotěšilo žádného výrobce, hlavně proto, že očividně s jinými aerolinkami, které tento stejný problém s lakem mají (a že se jich přihlásilo dost..), dokázali vyřešit. Pokud by QR byli v tom sami a problém by u jiných nebyl, šlo by o naprosto odlišnou situaci. Ale jak víme, tak to není. Je za tím něco víc? Kdo… Číst vice »

Y.K.

Já osobně z toho mám smíšené pocity. Ač Airbusu obecně fandím a výrobní portfolio teď má nejlepší, tak se také dostal do situace, kdy může začít diktovat a ohýbat trh, protože Boeing na spoustu typů nemá žádnou odpověď – alespoň že už rozlétal ten Max jinak by to byl totální průšvih. Nerad bych se dožil toho, že tento Evropský gigant začne mít monopolistické manýry, u tak velkých firem je to hned a už si natloukli jiní giganti.

Snad ne a byl to jen zvláštní incident se specifikou Katarců. Budoucnost ukáže.

Martin Csabo

Ano Katarcům dali bolavý kolíček ale zato svému největšímu konkurentovi dali jednu z největších aerolinií na světě. Tj. Nemyslím si že ted manažeři Airbusu slaví

David

Myslím, že jim to zase až tolik nevadí.
Mají zakázky na několik let, daleko důležitější klienty a nechat se vydírat Katarem není něco oč by Airbus měl stát.

I když se zachovali jako malé děti.

SYN

No tak budou zase nějakou dobu Katarci vymejšlet 3.14čoviny u Boeingu, no… mačkat z nich lepší ceny, veřejně si stěžovat na závady a tak…

I když, já osobně bych to možná udělal tak že bych jim nezrušil pořadí, ale slevu. Klidně vám budeme prodávat dál, ale za katalogovou cenu…