Qatar Airways po sporech s Airbusem nakupují u Boeingu. Objednaly nákladní 777X i 737 MAX 10
Nákup nákladních letounů nové generace se očekával, překvapením je kontrakt na 737 MAX.
Boeing získal prvního zákazníka na svůj nový letoun 777-8 v nákladní verzi. Qatar Airways si objednaly až 50 těchto strojů. Obě firmy dnes oznámily i další nečekaný kontrakt: předběžnou dohodu na nákup až 50 letadel Boeing 737 MAX 10. Ty mají být náhradou za Airbusy A321neo, jejichž dodávku evropský výrobce nedávno Qatar Airways kvůli sporům o kvalitu letadel A350 zrušil.
K podpisu kontraktu došlo během návštěvy katarského emíra šajcha Tamima bin Hamada Sáního ve Spojených státech. Boeing o nákladní verzi nové řady letadel 777X mluví dlouho, dnes představil první detaily o novém stroji. Má být největším nákladním letounem na světě se dvěma motory a se spotřebou o čtvrtinu nižší než srovnatelná letadla.
Smlouva počítá s dodáním 34 letadel a opcí na dalších 16. V ceníkových cenách má zakázka hodnotu přes 20 miliard dolarů. Nový nákladní letoun má mít téměř shodnou kapacitu jako nákladní „jumbo“ 747-400F, ale výrazně nižší spotřebu. Zvládne přepravit až 118 tun při doletu 8 167 kilometrů. První stroj tohoto typu mají Qatar Airways převzít v roce 2027. Nový kontrakt přichází jen krátce poté, co Airbus získal první zakázky na svůj stroj A350 v nákladní verzi.
737 MAX jako náhrada za A321neo
Pro Boeing nejde o úplně novou zakázku: Qatar Airways se rozhodly proměnit část objednávky osobních letadel 777X z roku 2014 na nákladní letadla. Současně nakoupí ještě další dva letouny 777F.
Jednání Boeingu a Qatar Airways přinesla ještě další nečekaný výsledek: dohodu o porozumění na nákup 25 letadel 737 MAX 10 s opcí na dalších 25 kusů v ceníkové ceně 7 miliard dolarů. I když obě strany neuvádí důvod nákupu největší verze modelu 737 MAX, je poměrně jednoduché ho uhádnout: Airbus zrušil zakázku na model A321neo a 737 MAX 10 je jeho nejbližší náhradou.
S evropským konkurentem Boeingu, firmou Airbus, vedou katarské aerolinky vleklý spor. Jeho jádrem jsou praskliny na povrchu trupů dodaných letounů A350. Aerolinky po Airbusu požadují odškodné přes 600 milionů dolarů.