První vlak nového metra pro Londýn je hotový, čekají ho testy. Jezdit budou s českými díly
Nové metro pro Piccadilly Line v Londýně. Foto: Transport for London
Výroba zatím probíhá ve Vídni, přesune se do nového závodu v Anglii.
Jinak trochu mimo téma. Picadilly má hlášení namluvené Julii Berry, což je asi ten nejpříjemnější hlas pro hlášení, které jsem po celém světě slyšel (samozřejmě subjektivní). Ten hlas mám fakt rád a nejsem jediný. Pak už je snad jen „bůh“ Morgan Freeman 🙂
A ten hlásí kde??
Super. Picadilly line si nové vozy zaslouží. Jinak kromě Bakerloo v zásadě už všechny trasy metra budou s tímto mít vlaky vyrobené po roce 1990, takže když k tomu připočtete obří nákupy i pro London Overground a novou Elizabeth Line v posledních 15 letech, tak si myslím, že v Londýně investují masivně už několik dekád.
je hezké, že nové soupravy už mnoho let vždy designově navazují na starší vozy – a vůbec, že řeší design nových souprav… stejně jako to udělali u nových double-deckerů New Routemaster
kéž bychom se v tomhle inspirovali, zvlášť u zakázky na nové pražské tramvaje, a nesáhli po nějakém čistě generickém designu bez jakékoli ideové návaznosti na T3
Ono na tom designu zase mnoho vymyslet nejde. Tvar je pevně daný profilem tunelu a s čelem si zde také příliš nevyhrajete kvůli požadavkům na čelní dveře. Ale i tak se mi tato souprava velice líbí.
No zrovna prave New Routemaster je asi nejhorsi autobus co v Londyne muzete potkat. Interier je strasne tmavy kvuli malym oknum, sedacky jsou spis podivne lavice ktere jsou velmi blizko u sebe, prakticky zadne odvetrani. Jedina vyhoda jsou zadni schody, ktere muzete pouzit k vystupu. Ironicky ty nejnovejsi autobusy v Londyne uz tento „Routemaster“ design vubec v nicem nenasleduji.
Zrovna dnes jsem zase přemýšlel nad tím, kde se v DPP pořád berou nesprávné překlady různých upozornění. Např. „Tento prostor je monitorován kamerovým systémem se záznamem“ někdo prohnal překladačem a v autobusech je pak „This area is monitored by recorded camera system“. Přitom se stačí podívat např. na TfL metro (např. fotky v článku) a použít správné a srozumitelné „CCTV cameras in operation“.
Panečku, tomu říkám metro! 🙂
„TfL si od nich slibuje kromě zvýšení komfortu pro cestující zhruba o deset procent vyšší kapacitu a úspornější provoz.“ Nějak mě v této větě chybí čárka. Proto nevím, jestli se o 10% zvýší komfort nebo kapacita 😀
Propustit ne popravit 🙂
Vidíte tam snad dvě slovesa? Nebo myslíte, že je tam volně vložený větný člen? To, co navrhujete, je interpunkční freestyle.
Na stromě sedí strakapoud sýkora modřinka a brhlík.
Je tam taky jedno sloveso. Kam s čárkou?
„TfL si od nich slibuje, kromě zvýšení komfortu pro cestující, zhruba o deset procent vyšší kapacitu a úspornější provoz.“
Takto je to IMHO správně, čárkami je oddělený vloženy větný člen (předmět).
To ale není žádný vložený větný člen, který by se odděloval čárkami. Ten člen je ve větě na úplně běžném místě a pisatel ho zřejmě bral jako těsný (ve vašem případě by byl volný).
Tam žádná čárka nepatří a píše se mně.
Chápu to jako výčet tří očekávání:
– zvýšení komfortu pro cestující
– zhruba o deset procent vyšší kapacitu
– a úspornější provoz
A máte pravdu, že to lze to pochopit také takto:
– zvýšení komfortu pro cestující zhruba o deset procent
– vyšší kapacitu
– a úspornější provoz
tož včílka to strojově přelož
Pokud vím tak se u nás vyrábějí i dveře..
Božínku, jim z pod jednoho dílu vypadly kolečka! 😀
Chválím průchozí řešení, to u těchto trubek chybělo a věřím, že tyhle vlaky dostanou i na další linky.
Měly by kompletně pokrýt také trasy Bakerloo, Central i Waterloo & City.
Aktuální objednávka sotva stačí na Picadilly, zbytek je těžce nejistý, TfL nemá peníze a město moc přidávat nechce. V reálu budou staré vozy jezdit až hodně do 30. let.
Tak na Piccadilly by ta objednávka měla stačit bez problémů, alespoň v počátku. Současných 87 vlaků se nahradí 94 vlaky. Zkrácení špičkového intervalu by mělo být kryto těmi 7 vlaky navíc, vyšší rychlostí a zkrácením pobytu ve stanicích (o jedny dveře na vlak víc a všechny dvojdílné a širší) a navíc budou ta vozidla nová, takže po vychytání chyb jich nebude tolik na údržbě.
Spíše bych řekl lepší dynamikou a zrychlením, vyšší maximálka, obávám se, zase tak nepomůže (netuším, zda lze jet 100 třeba na Heathrow a zda se to vyplatí, zase to není Metropolitan s dlouhými příměstskými úseky). Celý ten systém si taky bude muset sednout, obzvláště, dokud budou v provozu ještě smíšeně se starými. Staré soupravy by měly v první fázi jít na Bakerloo, kde nahradí jen o málo starší 1972 Stock, jehož jednotky ale ani neprošly revitalizací interiéru.
Zajímavý design podvozků… Spoustu detailů (včetně vývoje) o tom píšou tady…
https://www.railengineer.co.uk/piccadilly-line-trains-a-journey-from-1891-to-2025/?amp
Proč se všude vyzdvihuje „česká stopa“? I když nějaká česká firma dodá šroubek, píše se o tom jako o české stopě, jako o něčem, na co být hrdí a čím se pyšnit. V dnešním globalizovaném světě má podobnou stopu snad každá země, když se díly na cokoliv vozí z komplet celého světa. Před 30 lety byla možná „česká stopa“ něco, dneska už to zas takové národní terno není.
Pro mě je to třeba zajímavá informace, tedy že česká společnost dokázala uspět na mezinárodním trhu. Jinak spíš člověk poslouchá jenom nářky, jak tady byl dřív rozvinutý průmysl a teď se vše vozí kdoví odkud.
Přičemž ty nářky pocházejí od lidí, kteří absolutně netuší, kde je sever.
O to silnější mají touhu o těch věcech rozhodovat.
Souhlas, je to trapne, ale asi to cele bude tak troch PR clanek.
Jinak tady o tom ceskem alespon neni nic v titulku, al ekdyz se podivate na bulvar typu idnes, tak tam je ceske v kazdem druhem titulku, pry to lepe pritahuje (nacionalisticky ladene?) ctenare, asi neco jako kdyz je v titulku Apple, Facebook atd…
Třeba mě osobně to přijde jako zajímavá informace. Nicméně určitě to nedávám na nástěnku jako „další úspěch našeho znárodněného průmyslu“ 😉
Ono je to takové rádoby vlastenecké nadšení. Když si třeba přečtete, že raketa Ariane má český díl, jeden z mnoha tisíců. Není to nic výjimečného, spousta firem dodává díly a hlavně i celé hotové produkty a řešení na globální trh. Sám pracuju ve firmě orientované na dopravu a dodáváme do desítek zemí z celého světa včetně Číny. Ale nepíše se, že tam jsme dodali a smontovali troleje, tam ohřev výhybek, jinam řízení provozu ve vozovně atd.
Přemýšlím, jestli ty staré soupravy byly taky vyráběny po celé Evropě nebo si je Britové uměli ještě vyrobit sami.
Tyhle vlaky se taky budou vyrábět v Británii.
Jistě, dnes je větší míra globalizace. Ale není to primárně proto, že by Britové ztratili nějakou schopnost, ale protože už před lety zjistili, že třeba v bankovnictví vydělají víc, než při navíjení elektromotorů. Takže ano, význam průmyslu ve Velké Británii je dnes menší než před 50 lety, ale nemám dojem, že by to ve výsledku vedlo ke snížení životní úrovně, zhoršení životního prostředí atd.
A na čo si po hodine premýšlania, kedy píšem tento komentár prišiel?
Ty staré soupravy (záleží, které myslíte, ale přídržme se 1972 Stock na lince Bakerloo a 1973 Stock na lince Picadilly) vyrábělo několik výrobců z UK podle toho, kdo tehdy měl na co kapacitu. Muselo se toho tehdy vyrobit hodně, protože šlo o náhradu již optavdu notně zastaralých 1938 Stock, a tak byla místo revoluce spíše upravena konstrukce vlaků z linky Victoria o 5 let starších. Vlivem chronické podfinancovanosti a neschopnosti TfL dochází k obnově vozového parku až teď, když je vozům přes 50 let a dávno nestačí současnému vytížení linek. Vozy není důvod dělat celé v Británii, jelikož, jak to… Číst vice »
Za starých koloniálních časů to dělali tak, že z kolonií přivezli suroviny a z nich vyrobili. Napříkald bavlnu do Manchesteru a vyvezli manžestr.
Parada, pamatuji, kdyz poprve uvedli pruchozi vlaky na Overground, byli jsme nadseni.
Doufam, ze i my se tu neceho noveho dockame treba na lince B, ze:) Take by uz bylo na case
Tak nové soupravy se budou kupovat na C a D, takže na B to asi hned tak nebude, když tam přejdou M1.
Díky, to jsem nevěděl, proc se na Becoo tak prdi?
tak C a D budou automatizovany a asi nebudou penize kupovat vlaky na dalsi 2 linky. nabizi se dat ty novejsi vlaky aspon na jinou linku
Tušíte proč má ty dveře zvenku, to musí zvyšovat spotřebu kvůli odporu vzduchu ne?
Průměrna rychlost je v londýnském metru 33km/h, maximalní se blíží k 64km/h. Takže to sice uděla aerodynamický odpor, ale vcelku zanedbatelny. Navíc metro má i konstantní proudění (neovlivňuje ho počasi). Do nějakých 80,100kmt jsou to zanedbatelné odpory.
Jinak jsou konstrukčně jednoduchsší protože se pouze posouvají a nemusí se vysunout.
Hlavně by to bylo složité konstrukčně, protože dveře jsou kvůli malému profilu tunelů zahnuté (stejně jako celá karoserie) a v tomto případě je zbytečné, aby se to zesložiťovalo jen kvůli tomu, aby to dosáhlo menšího odporu.
Konstrukčně nikoliv. Ty tveře se nemění během otvirání. Tam stači obyčejné vysovací prvky jak na nových tramvajích. Jinak souhlas, že větší složitost konstrukce nepovede k uspoře.
S odporem určitě souhlas, s počasím pozor, více než polovina londýnského metra není vedena pod zemí.
Díky za info ohledně počási. To jsem nevěděl. A vedou čistě na povrchu nebo v tubusu po povrchu?
Čistě po povrchu. Řada stanic londýnského metra vypadá jako „normální vlakové nádraží“.
Některé úseky metra jsou dokonce adaptované úseky mnohem starších železničních tratí (např. větev na Epping).
Na fotce s nákladním „oddělovacím“ vagonem ten profil pěkně vynikne. 🙂
Vagon není oddělovací, ale naopak spojovací. 🙂