První vlak do Lovečkovic. Zubrnická museální železnice začala s obnovou trati, shání peníze
Ve čtvrtek v poledne se na hranici severočeských obcí Zubrnice a Lovečkovice (a tedy okresů Ústí nad Labem a Litoměřice)
Ve čtvrtek v poledne se na hranici severočeských obcí Zubrnice a Lovečkovice (a tedy okresů Ústí nad Labem a Litoměřice) konala malá železniční sláva. Spolek Zubrnická museální železnice vypravil speciální drezínu pro starostu Zubrnic, který se z železniční stanice Zubrnice svezl po zrušeném úseku tratě přibližně jeden kilometr až na konec území obce. Zde do „vlaku“ přisedl lovečkovický starosta a společně symbolicky projeli přes pomyslnou hranicí obcí až na území obce Lovečkovice.
Šlo o akci v rámci zahájení kampaně Příští stanice Lovečkovice!, pomocí které chce spolek shromažďovat prostředky od veřejnosti i firem na obnovení tratě ze Zubrnic do Lovečkovic. „Se spolkem Zubrnická museální železnice dlouhodobě spolupracujeme, proto jsme v obci uvítali myšlenku, že se trať začne obnovovat v dalším úseku,“ řekl starosta Zubrnic Tomáš Pernekr. Jeho kolega z Lovečkovic Radek Černý s nadsázkou dodal, že drezína byla prvním vlakem, který po 40 letech přijel do Lovečkovic. „I když zatím jen na začátek území naší obce. Na bývalé nádraží v obci je to z tohoto místa ještě více než tři kilometry,“ dodal Černý.
Železniční trať, která původně vedla z Velkého Března přes Zubrnice a Lovečkovice do Úštěku, byla v roce 1978 rozhodnutím tehdejších orgánů zrušena. Unikátní je svými sklonovými poměry, které místy přesahují i 40 promile, což je hranice pro ozubnicové dráhy. V úseku Lovečkovice – Úštěk horní nádraží byla trať snesena, z Velkého Března do Lovečkovic trať zůstala částečně zachovaná, i když část ze Zubrnic dále na Lovečkovice během 40 let bez provozu velmi zchátrala a dnes se dá projet malý úsek právě jen k hranicím okresů Ústí nad Labem a Litoměřice, a to pouze drezínou.
„Našemu spolku se povedlo po 15 letech téměř nemožné, zprovoznit v roce 2010 šest a půl kilometru dlouhý úsek z Velkého Března do Zubrnic, na kterém provozujeme od roku 2016 za podpory Ústeckého kraje každý víkend od dubna do října turistické vlaky. Nyní usilujeme o obnovu dalších pěti kilometrů ze Zubrnic do Lovečkovic. Protože v tomto úseku je těleso dráhy velmi zchátralé, rozkradené kolejnice a zrušené železniční přejezdy, bude se tak jednat téměř o novostavbu. Proto se neobejdeme bez financí od firem a lidí, kteří nám fandí a vidí, co jsme již dokázali,“ uvedl statutární zástupce spolku Radek Kubala.
Dobu, než se poprvé cestující svezou po obnoveném úseku ze Zubrnic do Lovečkovic, spolek odhaduje na šest až osm let. Záležet bude na úspěchu kampaně a také na tom, zda se sdružení obcí okolo tratě, které za účelem obnovy vytvořily společný projekt, podaří uspět s žádostí o dotace na obnovu trati.
„Prozatím jsme se dohodli s obcemi na společném projektu, pro letošní rok navázat v Zubrnicích na železniční spoje historickými autobusy, které pojedou v linii bývalé dráhy přes Lovečkovice do Úštěka a zpět. Mezitím budeme postupně trať obnovovat,“ dodal Kubala. Autobusy budou jezdit o prázdninách o víkendech a svátcích. Spolek spustil pro kampaň webovou stránku www.jedemdal.cz, kde jsou podrobnější informace, a otevřel transparentní účet pro shromažďování prostředků určených na obnovu tratě.
Spolek už loni s přispěním Ústeckého kraje částečně obnovil kolejiště na nádraží v Lovečkovicích, nyní mu tedy zbývá obnovit zhruba pětikilometrové propojení se Zubrnicemi. Trať je známá i z filmu Páni kluci, jehož děj se částečně odehrává v zastávce Levín. Ta ale leží až za Lovečkovicemi směrem na Úštěk, což je úsek, o jehož obnově nadšenci zatím jen sní.