První vlak do Lovečkovic. Zubrnická museální železnice začala s obnovou trati, shání peníze

Obnova trati ze Zubrnic do Lovečkovic. Pramen: Zubrnická museální dráhaObnova trati ze Zubrnic do Lovečkovic. Pramen: Zubrnická museální dráha

Ve čtvrtek v poledne se na hranici severočeských obcí Zubrnice a Lovečkovice (a tedy okresů Ústí nad Labem a Litoměřice)

Ve čtvrtek v poledne se na hranici severočeských obcí Zubrnice a Lovečkovice (a tedy okresů Ústí nad Labem a Litoměřice) konala malá železniční sláva. Spolek Zubrnická museální železnice vypravil speciální drezínu pro starostu Zubrnic, který se z železniční stanice Zubrnice svezl po zrušeném úseku tratě přibližně jeden kilometr až na konec území obce. Zde do „vlaku“ přisedl lovečkovický starosta a společně symbolicky projeli přes pomyslnou hranicí obcí až na území obce Lovečkovice.

Šlo o akci v rámci zahájení kampaně Příští stanice Lovečkovice!, pomocí které chce spolek shromažďovat prostředky od veřejnosti i firem na obnovení tratě ze Zubrnic do Lovečkovic. „Se spolkem Zubrnická museální železnice dlouhodobě spolupracujeme, proto jsme v obci uvítali myšlenku, že se trať začne obnovovat v dalším úseku,“ řekl starosta Zubrnic Tomáš Pernekr. Jeho kolega z Lovečkovic Radek Černý s nadsázkou dodal, že drezína byla prvním vlakem, který po 40 letech přijel do Lovečkovic. „I když zatím jen na začátek území naší obce. Na bývalé nádraží v obci je to z tohoto místa ještě více než tři kilometry,“ dodal Černý.

Železniční trať, která původně vedla z Velkého Března přes Zubrnice a Lovečkovice do Úštěku, byla v roce 1978 rozhodnutím tehdejších orgánů zrušena. Unikátní je svými sklonovými poměry, které místy přesahují i 40 promile, což je hranice pro ozubnicové dráhy. V úseku Lovečkovice – Úštěk horní nádraží byla trať snesena, z Velkého Března do Lovečkovic trať zůstala částečně zachovaná, i když část ze Zubrnic dále na Lovečkovice během 40 let bez provozu velmi zchátrala a dnes se dá projet malý úsek právě jen k hranicím okresů Ústí nad Labem a Litoměřice, a to pouze drezínou.

„Našemu spolku se povedlo po 15 letech téměř nemožné, zprovoznit v roce 2010 šest a půl kilometru dlouhý úsek z Velkého Března do Zubrnic, na kterém provozujeme od roku 2016 za podpory Ústeckého kraje každý víkend od dubna do října turistické vlaky. Nyní usilujeme o obnovu dalších pěti kilometrů ze Zubrnic do Lovečkovic. Protože v tomto úseku je těleso dráhy velmi zchátralé, rozkradené kolejnice a zrušené železniční přejezdy, bude se tak jednat téměř o novostavbu. Proto se neobejdeme bez financí od firem a lidí, kteří nám fandí a vidí, co jsme již dokázali,“ uvedl statutární zástupce spolku Radek Kubala.

Obnova trati ze Zubrnic do Lovečkovic. Pramen: Zubrnická museální dráha

Obnova trati ze Zubrnic do Lovečkovic.
Pramen: Zubrnická museální dráha

Dobu, než se poprvé cestující svezou po obnoveném úseku ze Zubrnic do Lovečkovic, spolek odhaduje na šest až osm let. Záležet bude na úspěchu kampaně a také na tom, zda se sdružení obcí okolo tratě, které za účelem obnovy vytvořily společný projekt, podaří uspět s žádostí o dotace na obnovu trati.

„Prozatím jsme se dohodli s obcemi na společném projektu, pro letošní rok navázat v Zubrnicích na železniční spoje historickými autobusy, které pojedou v linii bývalé dráhy přes Lovečkovice do Úštěka a zpět. Mezitím budeme postupně trať obnovovat,“ dodal Kubala. Autobusy budou jezdit o prázdninách o víkendech a svátcích. Spolek spustil pro kampaň webovou stránku www.jedemdal.cz, kde jsou podrobnější informace, a otevřel transparentní účet pro shromažďování prostředků určených na obnovu tratě.

Spolek už loni s přispěním Ústeckého kraje částečně obnovil kolejiště na nádraží v Lovečkovicích, nyní mu tedy zbývá obnovit zhruba pětikilometrové propojení se Zubrnicemi. Trať je známá i z filmu Páni kluci, jehož děj se částečně odehrává v zastávce Levín. Ta ale leží až za Lovečkovicemi směrem na Úštěk, což je úsek, o jehož obnově nadšenci zatím jen sní.

Tagy trať Zubrnice - Lovečkovice Zubrnická museální dráha
55 komentářů