Cestovní ruch Železnice

Nadšenci pokračují v obnově trati ze Zubrnic do Lovečkovic veřejnými brigádami

Brigáda na obnově tratě ze Zubrnic do Lovečkovic. Foto: Zubrnická museální železnice
Brigáda na obnově tratě ze Zubrnic do Lovečkovic. Foto: Zubrnická museální železnice

Do další práce na zaniklé trati nad Zubrnicemi v Českém středohoří se dnes pustila parta nadšenců. Lopatami a krompáči odkrývali původní železniční mostek nad potokem. Dlouhodobým cílem je znovu postavit chybějící pětikilometrový úsek ze Zubrnic do Lovečkovic, aby se na něj mohly vrátit vlaky.

Spolku Zubrnická museální železnice (ZMŽ) se v roce 2010 už povedlo zprovoznit šest a půl kilometru dlouhý úsek z Velkého Března do Zubrnic, na kterém za podpory Ústeckého kraje provozuje od roku 2016 každý víkend až do října turistické vlaky. Zájem o svezení se historickým vlakem do Zubrnic, kde je nejmladší skanzen v Čechách, je velký.

Koleje jsou už přes přejezd v Zubrnicích a ještě dalších 600 metrů. Za dva týdny se budou pokládat železniční pražce na dalším úseku. Cíl pro letošní rok je posunout se o 1,1 kilometru. Nadšenci pracovali na trati i v době koronavirové epidemie, dodržovat museli rozestupy a další opatření. První veřejná brigáda se koná tento prodloužený víkend. „A je to bez roušek, hurá,“ poznamenal jeden z party mužů na trati.

Na potoce u ocelového mostku přes Luční potok dnes práci řídil Filip Bašta z Liberce, který původně pochází z Ústecka. „Čistíme most od náletových dřevin a připravujeme ho na opravu. Teprve po jeho odhalení se dozvíme skutečný stav. Už teď je jasné, že sanaci budou potřebovat kamenné podpěry,“ řekl Bašta.

Zatímco někteří brigádníci pracovali ve stínu, další kopali na sluníčku. Vedro, mušky z potoka ani skryté vosí hnízdo jim ani po třech hodinách elán nesebraly. „Místo kolem Úštěka mě zaujalo už jako dítě, tak jsem si teď řekl, že si zkusím dát do těla přímo na místě,“ řekl Jiří Kroupa, profesí stavař.

Pomoci může každý, kdo má chuť. Brigády se konají každou první neděli v měsíci. „Máme práci pro každého člověka, zájemci nemusí dělat jen s krumpáčem a lopatou, žena těsně před porodem třeba může pomoci prodávat suvenýry v Zubrnicích nebo v Lovečkovicích,“ uvedl Bašta s tím, že odměnou je hlavně pocit dobře vykonaného díla na něčem, co za pár let může sloužit turistům i místním.

Železniční muzeum v Zubrnicích je otevřeno od úterý do neděle a o svátcích. Malá expozice na nádraží v Lovečkovicích vždy od pátku do neděle a během svátků. Využít chce spolek také horní nádraží v Úštěku, a to jako základnu pro brigádníky.

Spolek má vlastní webovou stránku stránku a transparentní účet pro shromažďování financí na obnovu tratě, která si zahrála ve filmu Páni kluci, od jehož natočení uplynulo letos 45 let.

Celá trať Velké Březno – Zubrnice – Lovečkovice – Úštěk byla uvedena do provozu roku 1890. V mnoha ohledech unikátní trať byla rozhodnutím tehdejších orgánů v roce 1978 zrušena.

Rozhovor s Radkem Kubalou ze spolku Zubrnická museální železnice o plánech s touto tratí přinesl deník Zdopravy.cz loni na konci roku.

ČTK

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sitgestravel

Prosim nadsence, aby jako dalsi akci zvolili VRT Praha – Liberec. Konecne by to mohlo ekonomicky vyjit a skutecne bychom se toho dockali jeste za meho zivota.

Anonym ze severu

Přidal byste se? 🙂

DPP odbornik

Kdyby takhle sotousi, misto natahovani ruky pro penize danovych poplatniku prilozili ruku k dilu a ty Msenky, Stredohorky, Kozi drahy, Osli drahy, Moldavy a Modravy si taky opravili sami jako zdejsi panove, to by byla jina. To by se pak prispevek na naftu pro motoracek dal pochopit. Ale o tom nechteji sotouskove ani slyset, z erarniho je je to neboli a nezpoti se u toho.

mocanita

DPP odborník : Vaše nenávist k určité skupině lidí je až patologická, běžte se s tím léčit, jinak se z toho vzteku a nenávisti jednou udusíte.

Zbyněk

Předpokládám, že silnici k Vašemu domu taky nejdete ošéfovat Vy, ale jde to z erárního. Silnice by v tomto ohledu měla být více k železnici více rovna a ne, že tady se lejou milardy do silnic a železnice musí na 100% vydělávat jinak údžba 0.

DPP odbornik

A co kdyby byl kazdy sam za sebe? Do silnic necht jdou penize, ktere se rocne vyberou na spotrebni dani z nafty a benzinu a za myto a dalnicni znamky a do zeleznic necht jdou penize co se vyberou z jizdneho a poplatku. Verim, ze silnice to s temi 100 miliardami rocne zvladnou a konecne zbude i na opravu trojek a ruznych zpevnenych cest. Dneska 100 miliard nedostavaji rocne. Trochu si ale nejsem jist, zda to ustoji i zeleznic. Asi je bude cekat brutalni vypadek prijmu. Osobni doprava se nejspis zredukuje vice nez v USA. Ale zase aspon konecne projede… Číst vice »

ušatá

Je vidět, že o ekonomice dopravy nevíte vůbec nic.Já bych si nepřál nic jiného, než aby si silniční doprava platila vše, co to stojí. Pak by byl konečně klid, protože by na ni peníze absolutně nebyly a tato doprava by prakticky přestala existovat. Vůbec nevíte, o čem mluvíte. Asi jste ani nikdy v tomto oboru nedělal, natož abyste se dostal k počítání nákladů a škod.

asdfr

No skuste nahodit cisla. Pod kazdou temou len vypotite takyto nic nehovoriaci prispevok, za ktory dostanete od sotousov kopec plusiek ale realne cisla som od vas nikdy nevidel.

Ked som vas vyzval aby ste nieco zdokladovali, tak ste vzdy zaliezli ako vos pod chrastu a skutek utek.

Štěpán

Trať Veselí nad Lužnicí – Jihlava zmizí z mapy? Vy jste se musel už fakt dočista zbláznit.

Jindra

DPP odborník asi vysadil léky na udržení psychické rovnováhy.

Lanusta

Benzín a naftu kupují i zemědělci (jezdí po polích) i železnice (ne všechno je elektrické). A tito také platí spotřební daň z pohoných hmot. A Ti co topí naftou, ti naftu kupují bez spotřební daně?

asdfr

Zase vedla.
1. jezdi po polich – tie traktory sa musia nejakym sposobom dostat na pole, teleportaciu zatial nevymysleli a ku kazdemu polu zatial nevedie zeleznicna vlecka

2. jezdi po polich – zakon o spotrebnej dani a paragraf tykajuci sa „Vracení daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro zemědělskou prvovýrobu“

malej-jarda

Ano vrací se. Ale jen 60% a jen z rostlinné výroby. Navíc je omezené z kolik litrů nafty na hektar může zemědělec zažádat o vratku. Pokud spotřebuje proti tabulkám víc, má smůlu.

Frantisek

A co ty škody ze spalování? Na ty by měla jít spotřební daň. Co následky mnohem pravděpodobnějších havárií, „dopravní“ (= silniční) policie, permanentní hluk? Mýto a známky nechť jdou na údržbu a stavbu silnic, to beze všeho, ale pochybuji, že Vám to na řádnou byť jen údržbu bude stačit. Už to kdysi někdo počítal.

Jiří Kocurek

No, silnice. Cyklista na galuskách by si stěžoval, že musí sesednout. Zrovna v mém případě město odmítlo opravit cestu, ta totiž vede po soukromém pozemku třetí osoby. A těch 150 metrů po vlastním pozemku jsme si museli vyskládat z kamenů vlastnoručně. Takže tak.

Jaaa

No vida, takže jste zvládl 150 metrů. Kolik vám to dalo práce? A je na 150 metrů auto vůbec ekonomické?

Jiří Kocurek

Blbější argument se vymyslet nedal, že?
Ale jistě, bábi jsme měli nechat bez pomoci zemřít, když už nedokázala vyjít těch 2.5 kilometru o vlaku do nemonice, že?

KPL

Pro pana rádoby dpp odborníka : Tak jo. Jezdím asi 6x ročně na zahraniční dovolenou, vlastním byt v Praze, který jsem koupil bez hypotéky, ale nemám auto. Proč? Nepotřebuji ho. Před domem mě ve dne i v noci zastavuje tramvaj a ani na autobus mhd to nemám daleko. Rozhodně si nepřipadám jako socka, když používám VHD. Víte ono z logiky věci, auto není kde zaparkovat, a i kdyby bylo, tak kam to dopracujeme, když budeme všichni jezdit autem? Uvažoval jste někdy na záborem místa IAD? To že VHDje pro socky je myšlení hodné ruské nátury a jeďte se podívat do… Číst vice »

Kubrt

Odborník o sockach nic nepsal, to je nějaká tvoje projekce.

Dalibor

Teda já bych bydlet na ulici kterou jezdí šaline asi nechtěl. permanentní hluk pod okny….Stačí mi tu docela vlaky. Co bych dal za to, kdyby už konečně si ČD pořídilo vozy a mašiny co neřvou jak banda pučistů. Když tu náhodou jede regioshark, tíměž není slyšet. To se o plecháčem tažený bandě béček říct nedá a vlak ČD kargo v čele 2 lamina, to probudí i mrtvolu. Auto mám jezdím s ním denně do práce, mimo jiný. V patek byla kolem 1000km služebka, takže bude cesťáček (ten vždy potěší)!!! Pokud bych chtěl jet tím vaším propadovaným MHD nebo VHD každej… Číst vice »

Martin

Ja mam tramvajovou trat kousek od bytu, ale hluk z ni teda neslysim, vice mi vadi permanetni hluk z aut a ten je vetsi nez z tramvaje,… ulice kde bydlim je velke parkoviste, kolme + rovne stani, jak se maji uklizet ulice, tak je najednou v ulici takovyho prostoru, ani jsem to necekal, ze tolik dokazi zabirat mista… tramvaj ma zatravneny svrsek, hluk zadny…
Nadrazi zeleznicni mam kousek, ale faktem je, ze je to dal, ale uz dlouho jsem neslysel skripani brzd, i vlaky jsou uz lepsi a to trat neni modernizovana, po modernizaci o nich predpokladam ani nebudu vedet…

Dáda

No noje auto moc neřve, nejsu ani motorkář ani tuzingář. Šetří mi čas, vydělává mi peníze. Proto jej má a proto jej mám rád. MHD mi čas neušetří, i když je o něco levněšjší jak auto. Jet na služebky VHD tak tu plzeň s Opavou v jeden den nezvládnu. A taky nic nevydělám, páč prodrbu čas ve vlaku/busu a cesťák mi zaplatí tak akorát jízdenky, a bude to minimálně na 2 dny. Tzn míň peněz na účtu, víc strávenýho času. Tato verze se mi nelíbí.

Frantisek

Auto Vám ho sežere na konci – následky skutečně permanentního hluku, spalin a pravděpodobnějších nehod. Ale ono je v módě jet na doraz bez rezerv, nebo ještě nejlépe na dluh.

Soukromý kůň

Tak místo za 60x dovolenou půlročně v cizině a celém novém bytovém domě v Praze, ty peníze dejte do opravy zmíněných lokálek a nenatahujte, jak bylo napsáno, ruce po cizích penězích. Jak vidno si to můžete dovolit. A nebo se jen vychloubáte něčím, kolem čeho jste ani neprošel? 🙂

mocanita

Pan Soukromý Kůň alias Souprava a jeho nesčetné inkarnace neustále freneticky a fanaticky ječí jako kdysi hnědorudá sebranka co chtěla unifikovaný svět, kde by každý myslel stejně a stejně by i žil v souladu s otřesnými názory věčně frustrovaných lidských jedinců, kteří si jako berličku hledají stádní společenství pevné ruky.

Jiří Kocurek

Víte, že 90 % byvatel ČR nežije v Praze? Dokonce mají vlastní garáž.

Jiří Kocurek

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_m%C4%9Bst_v_%C4%8Cesku_podle_po%C4%8Dtu_obyvatel
A když vyjdu z těchto dat, tak v obcích nad 20.000 obyvatel žije 4,5 milionu lidí. Což znamená, že 6,2 milionu žije v sídlech menších. Tolik k extrapolaci pražské situace na celou ČR – je to totální nesmysl.

Jiří Kocurek

Mohli by mi mínusáči vysvětlit, ve kterém městě s <20.000 obyvateli jezdí MHD každých 15 minut? Pražák by se za to vztekal.

vjkm

Modřice. Šlapanice. Lázně Bohdaneč.

Frantisek

Je to věc změny myšlení. Kvalitní spojení neznamená jeden spoj za druhým, nýbrž použitelné časy. V tom by mohlo být lépe, kdyby se vše nesázelo zejména na auta. Jo, jsou jistě mnohde potřeba, ale stejně tak jsou jinde vhodnější společné spoje šetřící energii, prostor a životní prostředí. Že to u nás leckde nefunguje, neznamená, že se z toho má vycházet a ještě to posilovat.

Frantisek

Mnozí i autobusovou zastávku, někdy i vlakovou. Jenže by se muselo chtít něco jiného než další asfaltové lány a kolony před většími cíli.

Dáda

6x ročně někam do tramtárie? Ani náhodou, na to mi stačí práce, furt někam jezdit… Doma je doma.

Jedine vlaky

Promiňte, ale větší blbost než to co občas píšete jsem zatím nikde nečetl. Jste snad třetí. Souprava, pak Pan X, a pak tohle. Proč měníte přezdívky? Nestačí jeden? Nebo takových blbců jako jste vy, je snad více?

KarelF

Je to jeden a ten samý dokonce tu někde padlo jeho celé jméno.

Hanzi

Naprostý souhlas s vámi. Tohle jsou borci a tohle nadšení pro mašinky chápu. A tady bych docela rád i nějaký sponzoring viděl. Ale jak píšete vy, za státní provozovat nějaké Mochovky, Bečovky atd to je hnus. Nu snad se konečně blýská na časy nad těmito pijavicemi státních peněz.

Zbyněk

Neblýská, stát od letoního roku do roku 2034 rozdělí mezi kraje na žel. reg. dopravu 3mld. ročně. Vždyť trať mezi Rakovníkem a Bečovem je jediné stabilní spojení na pomezí několika krajů, jinak než tudy se třeba o víkendu tam nedostanete.

DPP odbornik

Pijavice, tak to sedi. Vite co, oni maji sve nedotknutelne pravo na vlak. Maji pravo nemuset mit auto. A ze nejdo zije treba u Orlicke prehrady, kam poradne nejezdi ani autobusy, protoze se dotuji prednostne vlaky do Luzce, Mochova nebo Ciste je nemusi zajimat. Hlavni je mit vsude vlacek, kde jsou koleje a neplatit za to vic nez symbokickou cenu 1kc/km.

KarelF

Jenže pijavicemi můžete označit autíčkáře, kolaře nebo kohokoliv kdo nějakým způsobem používá prostředky z státní kasy.

Jiří Kocurek

Jistě, 60 % ceny benzínu tvoří daně, ale autíčkář ničím nepřispěl.

Jo aha, extrernality převyšujcíí roční HDP…. Různí františkové by ho nejradši vyhanli, ikdyž veze bábi k dokotorovi, protože bábi už ten kilometr na zastávku neujde.

Jaaa

Až na to, že z toho benzínu nezaplatíte ani polovinu toho, co stojí údržba silnic.

asdfr

Na tie cisla som zvedavy kolko podla vas stoji rocne udrzba ciest. Predpokladam ze to viete presne vycislit, ked to tak suverenne tvrdite za udrzba ciest stoji 2 krat tolko ako sa vyberie. A ocakavam, ze to viete zdokladovat.

Adamgolias

Mohlo by se taky platit majitelům nemovitosti poškozených dopravou , a to jakoukoli , ale automobilovou je zasaženo jen v mnou spravované oblasti přes 3700 domu . Soustavna degradace nemovitosti zejména u silnic 1. tř a při objizdkach po nižších třídách ovsem provozem 1. tr , jde do astronomickych castek . A mockrat se jedna o poskozeni fatalni. Nebo platit za zhorsene moznosti vyuziti nemovitosti , nikdo netouzi aby mu tir smrdeli pod nos , zaroven pozemky na dálnice platit majitelům za cenu tržní a za stavební pozemek , ne za pole . To by ve stál benzín s patřičnou… Číst vice »

Frantisek

Babičky k doktorovi tu vytahují jiní jako všeobecný argument pro podporu aut. Já sám (za ostatní Františky mluvit nemohu) nejsem proti rozumnému využití aut, ale právě a jen proti tomuto pseudoargumentu: hasiči, doktoři a babičky potřebují auta, tak zrušme vlaky. Že si to vykládáte po svém, je Vaše věc.

DPP odbornik

Treba rezijkare? Ano, to jsou pijavice jako vysite.

Jedine vlaky

Co vám konkrétně vadí? Myslíte si, že dálnice za desítky miliard se postavily ze spotřebních daní a to co jste si zaplatil za benzín? V čem spočívá výhoda přetížené silniční dopravy s neuvěřitelnou zátěží pro životní prostředí? V takovém případě by bylo naprosto přijatelné, kdyby na silnicích, kudy denně projede maximálně 50 aut byly zrušeny a přestaly se udržovat? Proč by to nešlo? Používám úplně stejnou logiku. Málo lidí = zrušit. Ono dnes nemusela například existovat žádná příměstská doprava třeba v okolí Prahy a Brna. Také byste v takovém případě tyto vlaky rušil? Co se stane, když do těch vlaků… Číst vice »

Karel Brno

Musím říct, že si tito lidé, kteří se podílejí na znovuobnovení tratě, zaslouží velký dík. Četl jsem i článek z loňského roku, je jen škoda, že se o pravidelném provozu neuvažuje, i kdyby byla postavena trať až do Úštěku. Ale i tak v sezóně o víkendech vyjíždí 4 páry vlaků, což je velice slušné. Držím palce!

janevim

Tam asi mimo turistů poptávka moc nebude, ale pokud se jim to povede propojit až do Úštěka, kdo ví, třeba jednou…

Eduard

Velký respekt a poděkování těm lidem. Palec nahoru.

V. K.

Hlavně to nikdo neříkejte Havlíčkovi, nebo ho napadne, že by se takhle dala opravovat D1.

Jiří Kocurek

A k tomu ho napadně, že stačí nadělat politické vězně a nebude jim muset platit.

Nekdo

Ty uz zaridi pan majitel CeskoFERT s.r.o.