Dopravci Infrastruktura Železnice

Zubrnická lokálka se dočká další obnovy, na lovečkovické nádraží se vrací koleje

Motorový vůz M131.0 na trati mezi Velkým Březnem a Zubrnicemi. Foto: Zubrnická museální železnice
Motorový vůz M131.0 na trati mezi Velkým Březnem a Zubrnicemi. Foto: Zubrnická museální železnice

Na konci sedmdesátých let zrušená trať z Velkého Března do Úštěku se dočká vzkříšení další části. Nadšenci ze Zubrnické muzeální železnice získali peníze z Ústeckého kraje na obnovu lovečkovického nádraží, v plánu je oživení trati ze Zubrnic do Lovečkovic.

Rada Ústeckého kraje schválila dotaci 375 tisíc korun z Fondu Ústeckého kraje spolku Zubrnická museální železnice, která má pomoci opravit kolejové zhlaví v Lovečkovicích a opravit tamější stanici. V ní bude expozice o trati a Lovečkovicích. Obec v budově bude mít infocentrum. Nadšenci sní o tom, že obnoví i pětikilometrový úsek trati ze Zubrnic do Lovečkovic. „Je to náš plán, pracujeme na projektové dokumentaci,“ potvrdil statutární zástupce občanského sdružení Zubrnická museální železnice Radek Kubala.

Do Lovečkovic už přivezli štěrk a pražce, postupně začnou s urovnáním štěrku jako podloží, položením pražců s kolejnicemi a montáž jedné výhybky a zhruba 30 metrů manipulační koleje. „Veškeré tyto práce by měly být hotovy do konce května a to z důvodu připomenutí 40 let od zrušení tratě Velké Březno – Lovečkovice – Verneřice – Úštěk, které připadá na 2. a 3.6,“ řekl Kubala. Na tento termín pojedou do Zubrnic parní vlaky a 2.6. bude na parní vlaky v Zubrnicích navazovat náhradní autobusová doprava dvěma historickými autobusy RTO, které budou jezdit do Lovečkovic a Úštěku.

 

Po letošních mrazech se opět rozjely práce na obnově stanice Lovečkovice a začalo se s navážením štěrku.

Gepostet von Zubrnická museální železnice – oficiální profil am Sonntag, 11. März 2018

Podle Kubaly je zatím předčasné mluvit o tom, kdy se začne opravovat i pětikilometrový úsek ze Zubrnic do Lovečkovic. Část kolejí už zloději odcizili. Sdružení zatím pracuje na projektu. Ve snech železničních nadšenců je i návrat provozu do Úštěku, v tomto případě jde ale spíše už jen o vizi. Na trase by se ale měla brzy objevit naučná stezka.

Trať z Velkého Března do Zubrnic je jedinou tratí v Česku, která byla oficiálně zrušena a podařilo se jí získat později status trati pro veřejnou přepravu.

Vlastníkem tratě je občanské sdružení Zubrnická museální železnice, které se o železnici stará už 25 let. Práce v letošním roce spočívají ve výměně kolem 700 dřevěných pražců, kdy se každý víkend sejdou členové spolku s brigádníky a ručně přidělávají pražce ke kolejnicím (vrtule, hřeby) za každého počasí. Výměna pražců se musí stihnout do konce měsíce března, kdy se opět rozjedou pravidelné víkendové muzejní vlaky na objednávku Krajského úřadu Ústeckého kraje. Lokálka je zařazena do železničních turistických linek pod označením T3 a je zaintegrována do dopravy Ústeckého kraje. V Zubrnicích se připravuje na letošní sezónu železniční muzeum a Skanzen lidové architektury, kde železniční trať je příjemným spojením s historií v Zubrnicích. Letos proběhne několik víkendů s parním provozem ke vzpomínce 40 let od zrušení železniční tratě Velké Březno – Verneřice – Úštěk na jejímž části Velké Březno – Zubrnice se pravidelně o víkendech jezdí.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
redakce
Člen

375 tisíc Kč je sice, bohužel, jen maličká kapka v ohromném moři peněz, které bude k naplnění té příjemné vize nutno vynaložit, ale je dobře, že se podařil aspoň tento první krok: držme zubrnické partě palce, ať se jim jejich bohulibé dílo daří!

Sandy
Host
Sandy

V roce 1972 jsem si ještě za plného provozu prošel celou trať z Velkého Března až do Úštěku a trať to byla nádherná. Jenomže o několik let později byl provoz ukončen. Myslím, že to byla chyba. Jako bývalý strojvedoucí dokáži také ocenit práci jak tehdejších strojvedoucích, tak i jejich nynějších nástupců, těch víkendových. Jízda s rychlíkem je proti tomu nuda. Tenkrát vidět M131 s cisternou, nebo se zetkou, ale i samotný motor znamenalo velkou zručnost strojvedoucího, že si při řízení nezauzloval ruce. Ta trať jako taková měla vždycky co nabídnout, jen by obce své bohatství měly pořádně propagovat a nabídnout… Číst vice »

redakce
Člen

Já si zase matně vzpomínám na jeden víkendový vandr tou oblastí (také někdy před už více než 40 roky, asi někdy těsně po zastavení provozu) z Děčína přes Bukovou horu a dál do Levína, kde nás pak večer v hospodě zaměstnanci nějakého geologického průzkumu z Gottwaldova napájeli fernetem a my jsme se potom v neděli vysušení jak tresky jen s troškou vody ploužili přes Sedlo, vesnice bez hospod a kopce nad Střekovem do Ústí nad Labem – ale je to krásný kraj a stálo to za to.
Ať žijí „Páni kluci“!

vaclav činka
Host
vaclav činka

mohl se použít materiál po rekonstrukci např. České Lípy,kde to vše skončilo,v kovošrotu?pražců tam bylo taky hafo….

MartinM
Host
MartinM

Pražce v kovošrotu? Předpokládám na nějaký lokálce…

Michal
Host
Michal

Krásné zprávy – těch 5 km určitě zvládnou, ve Zbýšově se taky povedly řádově kilometry a to ještě museli změnit rozchod – tady jim koleje leží. Prostě pár nadšenců s drobnou mechanizací dokáže divy… 🙂

redakce
Člen

Prošel jste někdy ty zbytky trati, že se odvažujete tvrdit, že „tady jim koleje leží“? Já jsem to naposled zkusil před několika (asi už více než pěti) roky a kolej tam už tehdy na většinou hodně (leckde už téměř neprůchodnou „džunglí“) zarostlém a místy i bahnem částečně zaplaveném tělese „ležela“ v hlíně na zbytcích zcela rozpadlých pražců – nemohu sice vyloučit, že od té doby někdo aspoň něco málo změnil k lepšímu, ale i tak je ta trať zralá na komplexní obnovu, a hlavní rozdíly mezi Zubrnicemi a Zbýšovem jsou tak ve dvojnásobné délce toho severočeského úseku a v tom,… Číst vice »

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince