První úsek VRT ještě nemá vyhráno. Řeší se část u Odry, oříšek budou pozemky i archeologové

VRT Moravská Brána II. Pohled na trať VRT, sjezdovou větev VRT směrem do Hranic na Moravě, ekodukt přes stávající koridorovou železniční trať a další úpravy, vlevo zástavba obce Střítež nad Ludinou. Foto: RT NextVRT Moravská Brána II. Pohled na trať VRT, sjezdovou větev VRT směrem do Hranic na Moravě, ekodukt přes stávající koridorovou železniční trať a další úpravy, vlevo zástavba obce Střítež nad Ludinou. Foto: RT Next

I přes řadu rizik ministr Kupka i SŽ počítají se zahájením stavby v roce 2028.

Ministerstvo životního prostředí včera vydalo historicky první závazné stanovisko EIA na vysokorychlostní trať v Česku, jde o 63 km dlouhý úsek Moravská brána. Ministr Petr Hladík na tiskové konferenci připomněl, že se nejedná o povolení, ale pouze o stanovisko, na základě kterého investor může pokračovat v přípravě trati.

První vysokorychlostní trať v Česku získala klíčové razítko. Ministerstvo stanovilo 61 podmínek

Dodal, že vydaná EIA se navíc netýká celého úseku VRT Moravská brána, ale je z ní vyňato území u Odry, které spadá do soustavy Natura 2000 a nastane u něj ještě samostatné řízení.

Pro Správu železnic potažmo Stavební správu vysokorychlostních tratí (SSVRT) však EIA díky novému stavebnímu zákonu znamená, že se může přistoupit k výkupu pozemků pro stavbu.

Nyní zasmluvníme společnost, která nám bude pomáhat s výkupem pozemků. Jedná se o 1500 vlastníků – 60 procent z nich však už nyní souhlasí s výkupem,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Proces nebude jednoduchý, někdy vlastníci podle něj třeba usilují místo výkupu o náhradní pozemek.

Podle ředitele SSVRT Jakuba Bazgiera nebude snadný ani následující krok, což budou archeologické průzkumy. Oblast Moravské brány byla už od pravěku hustě osídlena a mezi archeology nyní probíhá konkurenční boj, který třeba v případě dálnic D35 či D11 komplikuje harmonogramy a skončil dokonce u antimonopolního úřadu.

Spor archeologů ohrožuje už i dostavbu D11. Je to vážné, s tím jsme se nesetkávali, říká ŘSD

Obojí tak může ohrozit další s oznámených termínů zahájení stavby, kterým je podle ministra dopravy Martina Kupky rok 2028. Schválená EIA přitom obsahuje ještě původní nereálný termín roku 2026.

Podle Jiřího Svobody se však po trati v úseku VRT Moravské brány Prosenice – Ostrava bude jezdit ještě v tomto desetiletí. „Vlaky tam vyjedou hned, ne až po dostavbě dalších úseků sítě VRT,” doplnil ho ministr Kupka.

Ten vyzdvihl, že zatímco dříve se v rámci EIA řešily úseky dopravních staveb dlouhé 10-15 kilometrů, nyní jde o 63 km, což je unikátní rozsah. „Doposud se o VRT jen mluvilo, toto je první viditelný krok,” řekl ministr.

Dodal, že úsek je unikátní i finančním rozsahem, odhadované náklady jsou 60-80 miliard, cena však projde ještě soutěží a díky PPP se rozloží do delšího období.

VRT Moravská brána zahrnuje 44 mostů, 28 nadjezdů a 5 tunelů.

Celkem je nyní podle SŽ v nějaké fázi přípravy dokumentace celkem 470 km VRT. Konečným cílem nových tratí je uvolnit stávající koridory pro nákladní a regionální dopravu.

Další z úseků, kde je příprava nejdále, je VRT trať Jižní Morava z Brna do Břeclavi. Tam by měla být EIA schválena ještě letos. Další podávání žádostí o EIA bude následovat v příštím roce, jde třeba o Krušnohorský tunel či VRT Střední Čechy.

Tagy Jakub Bazgier Jiři Svoboda Martin Kupka Správa železnic VRT Moravská Brána
44 komentářů