První úsek VRT ještě nemá vyhráno. Řeší se část u Odry, oříšek budou pozemky i archeologové
VRT Moravská Brána II. Pohled na trať VRT, sjezdovou větev VRT směrem do Hranic na Moravě, ekodukt přes stávající koridorovou železniční trať a další úpravy, vlevo zástavba obce Střítež nad Ludinou. Foto: RT Next

I přes řadu rizik ministr Kupka i SŽ počítají se zahájením stavby v roce 2028.
Jinými slovy, dostali povolení, žádat o povolení, které budou potřebovat k dalšímu povolení. To mi zase tak optimistické nepřijde, a na rok 28 moc nevěřím. Ale na tom nezáleží. Hlavní je, že se postupuje tou džunglí byrokracie, samotná stavba pak asi bude na celém projektu to nejjednodušší.
Kupka chce VRTat, stůj co stůj. Netuší ale, že jakmile kopnou na Brodek – Prosenice do země a dojdou na lokalitu Čekyňský kopec, bude zde pravděpodobně archeologický problém. Nedaleko něj jsou totiž rozesety vykopávky mamutích ostatků… Co asi najdou….?
Nu, udělá se záchranný výzkum. Dálnice se staví i přes slavné Předmostí u Přerova.
Archeologové budou nadšení, že jim konečně někdo zafinancuje výzkum.
Cena je primo famozni, 1km = 1mild, vite za kolik se stavi VRT v zahranici? V nerovnych terenech max 700mil Kc, na rovnatych usecich 300mil Kc. Co si kluci ze SZ slehlli ze si vymysli takove nesmysle?
Nejvíce prozrazují stavbu obce v okolí… chceme, požadujeme, musíte – už jsem a to alergický.
To zase dostane česká krajina a příroda na prdel. Nějaký ekodukt po XX km to nevytrhne.
Nemáme dokončenou síť dálnic ani cyklostezek, a teď ještě budeme od nikud-nikam po desítky let budovat VRT.
Od trati ke trati. Nejdřív si něco o tématu přečti.
Takže to bude jako koridory – tu se udělá 5km, tu se udělají 2km, a tak dále. Takže ten rychlovlak pojede většinu cesty 100km/h a úsecích VRT se možná stihne rozjet na 160km/h než bude muset zase brzdit. A než se postaví alespoň polovina, první úseky už se budou muset začít rekonstruovat.
Obce, které se tím doslova zazdí z toho nebudou mít nic, jen hluk a zničenou krajinu.
„Nemáme dokončenou dálniční síť ani cyklostezky“ – to jako máme se zkapacitňováním železnice laskavě počkat desítky let, až dobudujeme dálnice a cyklostezky?
A to jako proč?
(občas se divím, co všechno za cypoviny jsou schopni lidé myslet vážně)
Tak ono se zkapacitňuje kdeco, jen těch lidí je vlastně tak nějak pořád stejně, a potřeba cestovat za desítky let bude taky úplně jiná. Nebo se počítá s tím, že za 30 let tím lidé budou denně dojíždět přes celou republiku do kanceláře či do kolbenky?
Pro koho to stavíme?
Souhlas. V Německu mají VRTku a že by to bylo extra vytížené – to není. Lístky budou drahé a dojížděcí infrastruktura si myslím, že nebude už růst, spíš klesat. Takže je to opravdu poměr cena výkon dost o ničem. Ale politicky to vypadá dobře a před fandy do dopravy ještě lépe.
Na ceně lístků to stojí a padá (taky to může dopadnout tak, že vlaky VRT budou poloprázdné a lidi se budou tísnit v osobákách nebo jezdit autobusem). Já teda nemám nějaké statistiky, ale jel jsem párkrát VRT v Itálii a tam byly ty vlaky dost narvané. Skoro do posledního místa. A jak někdo vystoupil, hned za něj nastoupil někdo jiný. Situaci v Německu neznám.
VRT jistě nebude na denní dojíždění (nebo maximálně pro pár chudáků). To nejsou ani vlaky jako Západní expres nebo Vindobona a taky jezdí plné, co plné, doslova narvané.
na co ciklostesky když je potřeba VRT
Aby Jméno mohlo jezdit do Ostravy z Přerova na kole 🙂
Co bych tam dělal?
Není potřeba mít cyklostezku z Ostravy do Přerova, mohu jet autobusem, vlakem, nebo i tím autem. Aktuálně ale pořádně nelze na kole jezdit ani po většině českých měst a v jejich okolí. Běžné denní dojíždění v okruku několika kilometrů – tragédie. A vy tu řešíte spojení mezi Ostravou a Přerovem, kdo tam denně jezdí a proč?
Je to spojení do Ostravy z Olomouce, Brna, Pardubic, Prahy a Vídně. Kdopak asi po té přetížené trase jezdí?
Takže bychom měli se stavbou tratí počkat, až budou postavené aspoň všechny dálnice? To asi nebudou nikdy. Naopak je dobré, že po dlouhotrvajícím období „VRT nepotřebujeme“ jsem se do stavby VRT nebo aspoň do jejich vážnějšího plánování konečně dali.
Tohle zrovna je překvapivě dlouhý úsek, ne jako nějaké ty kousíčky typu Běchovice-Vršovice.
Nemohl jsem si nevšimnout, že v posledním odstavci, kde jsou vyjmenovány všechny úseky, které jsou s přípravami nejdál, zcela chybí úsek VRT Polabí, která se začala připravovat jako úplně první a měla být vlajkovou lodí VRT.
Je mi to velmi líto a vlastně by mě zajímalo, co je důvodem. Posouvá se příprava vůbec kupředu? Spíše zaznamenávám kroky zpět jako např. zrušení sjezdů z VRT Polabí na koridor ku Kolínu. NESMYSL!
Zaznamenal jsem snahu spojit to do jednoho PPP projektu společně s VRT do Světlé.
To nejde, tak dlouhý úsek žádný soukromník nezaplatí. Bude se to muset kouskovat
Právě naopak. O krátký úsek soukromník nebude mít zájem. Jako třeba o NemaŠe.
Pochopte, že to je jen 60-80 miliard (asi v dnešních cenách). Pro velký holding by to byla jen jedna z mnoha investic.
Sjezd do Kolína- z 5. koleji to napojime na 2 koleje = kapacitně si moc nepolepsim. Jo a usetreni času? Je to 6 minut bez zastavení v Nehvizdech. Se zastavením je úspora zanedbatelná. A ten sjezd taky zadarmo není, je to celý na estakade.
„Podle Jiřího Svobody se však po trati v úseku VRT Moravské brány Prosenice – Ostrava bude jezdit ještě v tomto desetiletí.“
To je taková kuriozitka. 🙂 Na stránkách své instituce inzeruje dokončení 2033-4, což do tohoto desetiletí zrovna dvakrát nespadá…
„Zprovoznění ještě v tomto desetiletí“ is the new „zahájení stavby v 2028“ 🙂
Již brzy vlakem na letiště
.. letiště Mošnov. Mysleli.
😉
Je tam překlep. Má tam být století.
Není to moc ambiciózní? 🙂
To mě také zarazilo, ale považoval jsem to za úryvek z delšího rozhovoru, kde se mohlo mluvit o 30. letech a tedy to odkazovalo na ně.
Já bych předpokládáal, že tím pan Svoboda myslí během následujcích deseti let, což je optimistické, a při vypnutí všech sil splnitelné.
Vypjetí, napnutí nebo vypnutí…? Při vypnutí se nic nepohne 🙂
Tak žejo, asi podle jeho představ lze koncem roku 2029 poslat po zpola hotové trati papalášský vlak…
Svinov má být předstihová stavba uzlu, ale součást VRT. Takže by to ještě vyjít mohlo.
„První viditelný krok“ si tedy představuji jinak..
Pro mě bude první viditelný krok až tam uvidím bagry.
Mně se ještě líbí ta neúmyslná reflexe: Doposud se o VRT jen mluvilo, toto je první viditelný krok.
Já myslel, že nás pan Svoboda už 7 let přesvědčuje, že SŽ na VRT neustále dělá 🙂
To nebude sebereflexe, spíš ministrova kritika podřízeného.
Pokud by to tak bylo, tak Svoboda už není GŘ.
Musí si ho držet trochu v napětí.
Bez sance na zahajeni pred zacatkem roku 2030.
Zobrazeno uživatelem Univerzita Hradec Králové