První týden bez výpadků. Spolehlivost ETCS na Uničovce se zlepšila
Správa železnic chystá pokračování zátěžových testů na koridorových tratích.
Po desítkách výpadků měsíčně začíná evropský zabezpečovat ETCS na jediné trati s výhradním provozem fungovat tak, jak bylo plánováno. Správa železnic oznámila, že v posledním lednovém týdnu vykázal provoz na trati z Olomouce do Uničova stoprocentní spolehlivosti, když nedošlo k jedinému nesprávnému zastavení vlaku. O týden dřív to byl jen jeden případ.
Ke zlepšení došlo poté, co na podzim začala Správa železnic s dodavateli problematiku více řešit. V říjnu přitom docházelo až k 35 případům výpadků měsíčně. Vlak v takové situace zcela nečekaně zastavil. Rekordem byl jeden listopadový den, kdy vlaky neočekávaně zastavily během jednoho dne osmkrát. Tehdy vyzval Olomoucký kraj Správu železnic a České dráhy, aby situaci co nejrychleji řešily. Na moderní trati vznikala velká zpoždění.
Výpadků ETCS na trati s výhradním provozem výrazně ubylo. Pomohly posuny antén a posílení signálu
Na takzvanou Uničovku vyjede týdně až pět set osobních a spěšných vlaků. Všechny už více než rok jezdí pod výhradním dohledem ETCS. „Od konce listopadu loňského roku zaznamenala Správa železnic pouze jednotky případů týdně, kdy evropský zabezpečovač z různých technických příčin způsobil nouzové zastavení vlaků. Systém tak správně plnil svoji funkci zpravidla ve více než 99 procentech případů,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Pomohly zejména úpravy antén na vozidlech. „V posledním lednovém týdnu systém dokonce vykázal stoprocentní funkčnost. Zaznamenali
jsme sice jedno nouzové zastavení vlaku, to však bylo kvůli poruše přejezdu. ETCS v tomto případě zafungoval správně,“ dodal Gavenda.
Správa železnic spustí výhradní provoz na koridorových tratích z Prahy do Ostravy a Břeclavi a mezi Ostravou a Břeclaví od příštího ledna. I kvůli tomu provádí na tratích zátěžové zkoušky, které mají ukázat, jak zvládne celý systém větší zátěž.
První zátěžový test ETCS na české železnici ukázal, jak má systém daleko ke spolehlivosti