První trest za D47. ŘSD zakázalo poptávat projekční firmy, které stavbu hlídaly
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo k v Česku zatím nevídanému kroku. Kvůli nespokojenosti s prací některých projekčních firem
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo k v Česku zatím nevídanému kroku. Kvůli nespokojenosti s prací některých projekčních firem se rozhodlo je dál neoslovovat v soutěžích na zakázky pro stavební dozor. Důvodem je především jejich působení na problematickém úseku dálnice D47.
Zákaz oslovování projekčních společností HBH Projekt a Dopravoprojekt Brno u zakázek na výkon stavebního dozoru vyplývá z příkazu generálního ředitele (ŘSD) Jana Kroupy. V něm ukládá, aby nebyly tyto dvě firmy vůbec poptávány v zakázkách do dvou milionů korun.
ŘSD vydání opatření vysvětluje závěry komise Poslanecké sněmovny pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při přípravě a realizaci stavby D47. Loni v usnesení komise zavázala ministerstvo dopravy, aby s využitím zákonných možností zajistilo, aby firmám a fyzickým osobám odpovědných za škody a pozdní uplatnění nároků ŘSD na D47 nebylo umožněno vykonávat tuto práci na stavbách zadávaných státem.
Obě firmy působily na problematickém úseku dálnice D47 jako projektanti i dozor. Některé úseky současně projektovaly, zpracovávaly realizační dokumentaci pro stavební firmu a ještě prováděly technický dozor. V praxi si tak nechávaly zaplatit jak od zhotovitele, tak investora, což ukazuje střet zájmů. Jde přitom o velké firmy: HBH projekt dosahoval v minulosti čtvrtmiliardových tržeb ročně, Dopravoprojekt Brno patří do největší projekční skupiny v tuzemsku Sudop Group.
ŘSD se k tomuto kroku rozhodlo i přesto, že soudy dosud viníka nenenašly. „Rozhodčí soud ani obecný soud bohužel za tak dlouhou dobu zatím neoznačil viníka nekvalitního díla, stejně jako orgány činné v trestním řízení,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Proto je podle něj usnesení poslanců přelomové. ŘSD už od problémů s D47 více zpřesnilo odpovědnost a povinnosti technického dozoru investora (TDI) a podrobuje jej zkouškám. Současně zavedlo ŘSD program Tempus, který monitoruje kvalitu a postup prací na stavbách. „Pomocí namátkových kontrol a systému Tempus prověřovalo obě firmy a jejich činnost na stavbách ŘSD z pohledu kvality odváděných prací a přístupu k činnosti TDI. Bohužel musíme konstatovat, že po vyhodnocení vybraných staveb firmy nepřesvědčily, že by se jejich přístup zásadně změnil,“ řekl Studecký. Podle něj systémy vyplňovali zaměstnanci firmy velmi vágně a neúplně. „Po vyhodnocení tak ŘSD ČR není přesvědčeno, že by dokázalo objektivně panu ministru dopravy a následně Poslanecké sněmovně dokladovat vůli obou firem pro zásadní změnu práce a zvýšení kvality v dozorování,“ dodal.
Proti rozhodnutí se mohou obě firmy ohradit. „S ohledem na analýzy a množství dat, které ŘSD ČR dlouhodobě zajišťovalo jako podklad příkazu, jsme přesvědčeni, že jsme schopni zdokladovat náš postup i výtky. Případného soudního sporu se neobáváme a jsme přesvědčeni o správnosti našeho postupu, který rádi obhájíme i před případným soudem,“ dodal Studecký.
Jednatel HBH Projekt Radovan Hrnčíř na dotaz deníku Zdopravy.cz uvedl, že se zatím s rozhodnutím seznamuje. „Budeme s právníky řešit, jak dál postupovat,“ řekl Hrnčíř. Reakci Dopravoprojektu Brno se nepodařilo včera získat.
Spory o D47 zaměstnávají soudy už šest let. Podle Studeckého je zatím ukončeno sedm sporů o nesprávně fakturovanou valorizaci a neoprávněně fakturované ceny mostní oceli. Neukončené zůstávají zatím žaloby na nedodané oceli do mostních objektů nebo na odstranění vad některých úseků.