První trať za soukromé peníze. SŽ má poradce pro projekt PPP z Veleslavína na letiště
Budoucí podoba nádraží Praha-Veleslavín. Pramen: SŽ/IPR Praha studia idhea architektiPramen: SŽDC/IPR Praha
Stavba by měla začít v roce 2026, hotovo bude o tři roky později.
Na youtube Modernizace trati
Velká ostuda doprava na letiště v Praze. Dlouhý trolejbus, ale zkusil si někdo vzít velký kufr a někam se v tom buse namačkat? asi ne.
Předražené parkoviště a taxikářská mafie musí být v sedmém nebi, jak je zoufale složité postavit pár km kolejí.
Postavený most pro tramvaje přes dálnici, konečná těsně u něj, tak co? Pro jistotu ho zbouráme a postavíme znovu a možná v roce 2045 tramvaj dorazí na terminál 3 – pokud tam ještě nějaký bude.
Těžko uvěřitelný toto.
1. Trolejbus sice není ideální, ale z pohledu přepravy velkých zavazadel je to obrovské zlepšení oproti dosavadním busům.
2. Taxikářská mafie hraje daleko menší roli, když teď na letiště oficiálně jezdí Uber, kde je cena předem známá.
3. Most přes D0 nebyl postaven pro tramvaj, ale pro zemědělskou techniku.
neni mozna vlaky az na letiste? no jestli zase neprijde nejakej starosta co si zastavku protahne nekam bokem do sve ctvrti tak jako planované metro….
PPP má i svá rizika, viz ministerstvo financí:
https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Metodika_2008-09_Katalog-rizik-PPP-projektu.pdf
Existují nějaké vize, jak se bude řešit doprava mezi letištěm a Masarykovým nádražím, když ještě nebude postavený úsek mezi Dejvicemi a Výstavištěm? Budou vlaky končit na Veleslavíně a z něj přestup na metro? Nebo bude potřeba koupit bi-modální jednotky (pokud vůbec úsek kolem Stromovky zvládne takovou zátěž)?
Jaké jsou vize? Protože úsek mezi Dejvicemi a Výstavištěm asi bude postavený dost pozdě, že ano?
Podle plánu má být úsek Výstaviště – Dejvice hotový v roce 2030. Tedy pouhý rok po po dokončeni tohoto úseku. Nemyslím si, že by měl kdokoliv ambici to na ten rok řešit jakkoliv jinak, než ukončením na Veleslavíně.
Nehledě na to, že úsek Výstaviště – Dejvice se má začít stavět v roce ’26, takže tam v roce ’29 nebude po čem jezdit.
tunely nemají ani odsouhlasenou polohu, neprošli zatím ani přes EIA, budeme rádi, když se do roku 2030 ten úsek začne vůbec stavět…
Noo právě! Jednak není schválená trasa, jednak TBM stroje nejsou schopny prorazit 0,5 km tunelu za dem. Takže tenhle úsek bude trochu výzva. Jak dlouhý má být vlastně tunel?
To se ale bavíte spíš o úseku Dejvice – Veleslavín. Ne? V úseku Výstaviště – Dejvice snad žádný problém nebude, ten bych čekal, že se bude stavět včas, nebo třeba s ročním zpožděním, takže stejně nebude průjezdný.
I kdyby ty dva úseky spojili, začali je společně stavět třeba v roce ’30, tak ani tak IMO nemá cenu vymýšlet nějaké provizorium na staré trati a kupovat beteriové vlaky kvůli jednomu roku provozu.
Bohužel ne, celá ta trasa od výstaviště má jinou polohu kolejí a už od Stromovky to bude celé v podzemí – včetně zastávky Dejvice. Poslední místo kde to šlo výškově napojit je pod mostem ve stromovce kde končí stávající budovaný úsek od mostu. Takže nejde postavit jen raženou část pod Střešovicemi.
Kdyby se tenhle úsek začal stavět jako první, tak by se mohlo vlakem na letiště jezdit už mnohem dříve (metro A + vlak).
V čem je PPP taková bomba? Tedy kromě účetních her, že stát nebude mít papírově tak vysoký dluh?
U železnice je těch firem, co můžou stavět ještě méně než u silnici…. A jediné, že stát to zaplatí dráž….
Hlavní výhodou, že financování stavby, samotnou stavbu a údržbu nebude mít na starosti stát, ale soukromý subjekt. Soukromý subjekt se bude více snažit postavit kvalitně, protože nekvalitu zaplatí ve větší údržbě a ješte dostane méně penež od státu. Stát nechce draze zaplatit kvalitní lidi (raději zaplatí více firmě, která tyto lidi draze zaplatí). Stát také nemusí zajištovat konkrétní stavební firmu a konkrétního udržbáře.
V čem, že postavíme dnes, daně sice vybereme dnes, ale platit to budou naše děti a ve vyšší částce. (bohužel v době, kdy státní rozpočet bude ještě ve větším rozvratu). Ale to už tam ti politici nebudou – a nám se budou chlubit, jak skvěle staví .
Ano, jsou to ty účetní hry.
Má smysl tady psát, jak jsou ty řečičky o “stabilním financování PPP” jenom bláboly a podraz na daňového poplatníka?
Když teď nemám milion na dodávku, ale mohl bych si sáhnout na zakázku za 50 tisíc měsíčně při splátce leasingu 20, to je taky podvod?
SZ ročně spolika 40mld …
A? Co je to za argument? Nemluvě o tom, že vy byste měl spolykat vyjmenovaná slova.
Validní připomínka ale je, že si stát dokáže půjčit peníze levněji. Takže je to může stát spíš tak, že je to dodávka na leasing za 20 měsíčně, nebo splátky půjčky za 15 měsíčně.
Já nejsem apriori proti PP, ale taky mi spíš připomíná účetní hru za účelem přikrášlení aktuální schodků s tím, že to v konečném důsledku bude stát víc peněz.
Kupka
První vizualizace, kde je ponechané autobusová nádraží
Jsem tu jediný, komu to nádraží připadá poněkud megalomanské?
Ještě 2 koleje a mohly byly tam stavět i VRTky, co? Jako ve Frankfurtu…
Ten návrh už tu byl. Konkrétně z hospodářské komory. Jenže: pražské letiště není žádný přestupní hub se síťovým dopravcem a jeho význam je víceméně regionální. Dále by VRT musela projít Prahou komplet v tunelech a to by ji zdražilo o desítky miliard. Praha prostě není Frankfurt.
A ani nikdy nebude.
Je to škoda, muselo by to být skvělý pro lidi z regionů, sednout na vlak v Plzni, Ústí nebo Českých Budějovicích a vystoupit za 30-60 minut přímo na letišti. Podle mě je to krátkozraký, nemít zastávku VRT na letišti.
Již za 30 měsíců 🙂 možná,snad… Nevěřím..
👍 Jen malou připomínku – máte špatně časovou jednotku – u SŽ je základní jednotkou termín „již brzy….“
https://zdopravy.cz/2028-jiz-brzy-sprava-zeleznic-propaguje-trat-na-letiste-49806/
(u armády se pak používá termín „dočasný“ a v politice pak „věčné časy“ 🙂 )
Zapoměl jste na oblíbenou jednotku “výhledově”. 😄
A samozřejmě v infu SŽ chybí propočet, kolik by se za tuhle stavbu mohlo nakoupit nových Fabií postavených na x fotbalových hřištích 😀
Operováním fotbalovými hřišti zbožňují zejména ženy, které se o sport v tak široké míře nezajímají.
Plánují se před nebo za stanici Veleslavín takové ty traťové spojky, jako bývají u stanic metra? Vzhledem k tomu, že tunel bude nejdřív tak za 10 let, tak budou docela potřeba, aby se mohlo jezdit aspoň z Veleslavína na letiště…
Tento záměr se řeší více než 30 let, stanice bude postavena po 40 letech, Ovšem architektura této stanice na mně působí dojmem, jako kdyby vznikla okolo roku 1960, a pár takových věcí jako LED osvětlení to zase tolik nevylepší. Autoři se povýšili i do role urbanistů, viz archiweb:
„autoři vítězného návrhu chtěli stanici pojmout jako důležitý přestupní uzel a také jako vstupní bránu do města, která se stane středovým bodem celé čtvrti.“
Provizórium na Veleslavíně bude ještě minimálně 10 let, osobně si myslím, že tak ještě 20 let, za tu dobu se toho ještě naplánuje 🙂 – papír snese všechno
Architekt a urbanista jedno jsou, proto se ten studijní obor taky jmenuje architektura a urbanismus. Podoba stanice vešla ze soutěže z roku 2019, držme palce, ať se co nejdříve zrealizuje.
A přímé rychlíky odtud budou jezdit do kterých krajských měst?
Do Prahy 🙂
(Kladno krajské město není, kdyby StČ mělo své krajské město, tak by jím bylo)
To nevím z čeho usuzujete, Kladno je tragická prdel.
se 70 000 obyvateli…
Z toho, že je s velkým náskokem (dle počtu obyvatel) největší ve středních Čechách. Před druhou Ml. Boleslaví má náskok více než 30.000 obyvatel.
A Kladno je větší než než krajská města Jihlava (rozdíl min. 15.000 obyv.) a Karlovy Vary (rozdíl skoro 30.tis. obyv.)
Můžou do Varů
Přes Kladno, Lužnou u Rakovníka atd? Tak to jste pěkný sadista. 🤣
Je pravda, že kdysi jezdil vlak z Prahy -Mas.n. přes Kladno, Lužnou u Rakovníka, Žatec, Chomutov, Karlovy Vary, Cheb, Marktredwitz – ale jet to byť jen do Varů bylo za trest.
Nevím, kdy ho zrušili, ale v 90.letech ten vlak měl na Kladně pravidelně 30-60 min zpoždění (a to Kladno bylo první zastávka 🙂 )
Tak ono by to nebylo pomalejší než současný rychlík přes Ústí.
Možná ano, ale tehdy to už na Kladně mělo zpoždění 30 až 60 min (první zastávka po cca 30km) – tímto tempem musel do K. Varů přijet o několik hodin později.
Jezdilp to několikrát denně a žádných 30- 60 minut zpoždění to pravidelně nemělo. Z Prahy do Varů to trvalo 3h 30 minut . Dnes to jede Krušnohor 9 h 20 minut.
Asi těžký úklep s tím časem Krušnohoru
Krušnohor jede Praha hl.n. – Karlovy Vary hl.n. 3:19 minut.
Přes Kladno to jezdilo to 1x nebo 2x denně (až do toho Marktredwitz). A na Kladno měl z Prahy hl. n – přijet kolem 8:30 a vždycky přijel v 9:00 či později. Kvůli tomu vždy zpozdili vlak od Rakovníka (čekal v Kam. Žehrovicích). Pravidelně jsem s tou „devítkou“ co nikdy nepřijela v 9:00 jezdil na VŠ.
Ano.
Dokud nebyla celá trasa Praha – Ústí – Chomutov pod dráty, tak to bylo rychlejší. Jezdili tudy i někdy 4 páry rychlíků denně. K tomu občas bizár přes Slaný, třeba i v podobě Ex Thermal. Ona taky nebyla kapacita mezi Ústím a Mostem, bylo třeba plnit pětiletky v nákladní dopravě, a furt se tam něco přestavovalo.
Do Varů jezdil rychlik ještě okolo roku 2000. Vozil i přímý lůžkový vůz Moskva- KV
To ruské lůžko pak jezdilo do Varů spodem přes Plzeň a Cheb na rychlíku v 6 z Prahy, společně s lůžkem od Excelsioru a ještě jedním. Zhruba do roku 2004 jezdil první ranní chomutovský rychlík (přes Lužnou) až do Varů dolního, ale to byla 843+943 bez lůžka 🙂
A úplně na konci své existence jezdilo lůžko přes Ústí na nějakém dnešním Krušnohoru 🙂
To je pravda 🙂 Dokud měl každý pár své jméno, ten s ruským lůžkem byl v obou směrech Ohře (v 7 ráno z Prahy a kolem 9 večer opět v Praze).
A proč by tady měly jezdít rychlíky do krajských měst? Kapacita trati bude vyčerpána pro vlaky na letiště, do Kladna a Rakovníku. 10 minut interval na letiště, 15 minut interval Kladno + Rakovník. Plus ne každý vlak bude stavět na všech zastávkách.
Linka Ex11 má jet do 5 krajských měst. 😀 1. Krajské město pražského skorokraje – Praha. 2. Krajské město Středočeského kraje – Praha. 😀 3. Pardubice, 4. Olomouc, 5. Ostrava.
Překvapuje mne několik věcí: 1) v článku se nepíše, zda i přestavba nádraží Veleslavín bude PPP nebo ne (viz věta: Předmětem projektu bude výstavba úseků z pražského Veleslavína do Ruzyně a z Ruzyně na letiště, a to včetně vybudování železniční stanice Praha-Letiště Václava Havla.). Pokud nádraží Veleslavín nebude v PPP – tak, aby pak ten traťový úsek nebyl dříve než vlastní nádraží 2) v dosavadním „vyprávění“ SŽ a MD a osobně p. Kupky se mluví, že letiště bude propojeno na obě strany – takže do Hostivice/Jenečku to bude i nadále SŽ. To chci vidět u časovou koordinaci 3) předložené schéma… Číst vice »
In house kapacity jsou vyčerpané tvorbou komiksových postaviček, na opravdovou práci musíme najmout Delloite.
Kdo něco umí, nebude šaškovat ve státním za 35-40 tisíc hrubého – obzvlášť v Praze ne.
Ale jo, mě je to jasný, ale je to zoufalství.
Co je zoufalství? Vy si na nákup domu, rozvod nebo vypořádání závěti taky berete odborníky, jelikož se jedná o jednorázovou a přitom odbornou a vysoce specializovanou činnost.
Je trošku smutné, že SŽ staví tratě tak často, jako se běžný člověk rozvádí
Každý dělá čeho je schopen.
Někdo malůvky Vrta a Vrtka, někdo projektovou dokumentaci.
Spíš §1 Nikdy se to tak nedělalo.
Říkám si proč se PPP projekt nerozšířil i na úsek Dejvice- Veleslavín. To opravdu hrozí ze tunel nebude a vlaky se pošinou jednokolejkou mezi vílami místo toho aby svištely tunelem?
když to tak na praze 6 chtějí, tak bardotky bez tlumiče a pár pískáčků u přejezdů holt bude dobrý kontra…
Ale dráty nad stávající jednokolejkou problém nejsou, viz projekty „prostých elektrizací“ – a zrovna tady by to k zajištění odpovídajících časů stačilo, na rozdíl třeba od tratě Zdice – Protivín…
Ale o tom SŽ ještě nezačala ani uvažovat (o prosté elektrizaci) – takže než ta myšlenka na SŽ vznikne, než pak udělají studii, pak projekt, pak EIA – tak se bude psát rok 2050 a ještě se nekoplo 🙂
Opravdu? Vždyť se tam snad nesmí elektricky ani topit. Takže ono by to tak „prostě“ nešlo. Prosté elektrizace se dělají na tratích, kde už dávno proběhly PEÚ.
S elektrickým topením se tam jezdívalo.
Ale s vypnutým.
Nejezdívalo, proto tam jezdily Bdtn a podobné srágory. Nějaká archaická AŽD bižuterie okolo tunelu ve Stromovce se s elektrickým topením nesnesla.
Naprostá blbost, i dráty musí mít územní rozhodnutí a EIA (pokud si o ni úřad řekne).
Ja pevně doufám, že tunel nebude a pro jeho nepostavitelnost se vrátíme ke zdvojkolejneni a elektrifikaci stávající dráhy. Že to lze ukazuje současný úsek u Výstaviště. Dráha se tam staví přímo před okny činžáků na estakádě, v místě, kde před tím byla stejná jednokolejná železnice jako na Praze 6, takže ji musí jít postavit i několik desítek metrů od vilek.
Ale v některých místech ta stávající kolej doslova „líže“ baráky – takže při zvojkolejnění by se muselo bourat – případně zrušit ulice/silnice. Viz ulice U dráhy a U přechodu
Pokud by toto byl největší problém, tak o co prosím jde?
Zbořit pár domů kvůli železnici snad nejde? Vždyť jinde se bourají domy kvůli průpichlm silnic celkem běžně..
(osobně i kdybych bydlel já v takovém domě, přijal bych kompenzaci státu za vyvlastnění a zbourání mého domu a přestěhoval se jinam. Já sobec či NIMBY nejsem..)
Technicky bourat jistě jde, ale papírově – to jest protesty, soudy, možná vyvlastnění, + možná znovu od začátku nový projekt – by to znamenalo posun o další 20 let. Ale ono je to vlastně jedno – 20 let zpoždění se už v tom ztratí 😉
Zrušení vozovky by stačilo. Anebo druhou kolej vést tunelem pod tou první. Na bourání by tam byl nejvýše jeden dům, zbytek lze odstínit přiměřeně vysokými zídkami (hlavně žádnou megalománii, ta budí odpor největší, žel často oprávněně).
Františku na jednom místě je tam podjezd frekventované silnice. Pokud by druhá kolej vedla pod první, musel by tam vzniknout přejezd.
Místní NIMBY nechtějí tunel hluboko pod zemí a vy navrhujete tunel pod jednou kolejí? To by vám asi neprošlo.
A desítky metrů by to pak nebyly, ale jen metry
Elevated rail je vždycky mnohem ekonomičtější řešení, než tunel. A most se dá postavit tak, aby hluk od podvozku krásně kryl, viz třeba přestavba Armadale line v Perthu.
Dejvice – Veleslavín je problematický. Raději ať se staví něco. A když do budoucna tady bude jednokolejka, tak se taky svět nezboří. Některé vlaky pojedou po té jedné koleji a zbytek skončí na metru Veleslavín, což není žádná tragédie. Nejhorší je doprava na Veleslavín a ta vyřešena bude.
Nemá to ani EIA, jak by se to asi zasmluvňovalo?