První modernizované „honeckery“ vyjedou ještě letos, DPOV soutěží úpravy dalších

Zmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy chtějí ještě letos nasadit na vybrané spoje zejména v Pardubickém kraji první modernizované vozy řady Bdmtee, které mají

99 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukas

Bez klimatizace? Úsměvné a zároveň hodně smutné.

Mišin

Tak rekonstrukce se dá udělat i z výrazně staršího vozu, chce to trochu více kreativity. Tady např. zajímavé vozidlo EWI z druhé poloviny 60-tých let, svého času nepočetnější typ osobního vozu ve Švýcarsku.
https://www.youtube.com/watch?v=dgm52phagec

Jiří Kocurek

Jo, uřezali vagon za podvozkem, navařili NOVOU vozovou skříň, Jacobsův podvozek, NOVOU vozovu skříň a navařili vagon uřezaný za podvozkem. Stará střední vysokopodlažní část šla do šrotu.

Jiří Kocurek

Jinými slovy: Rozřezali jeden vagon a udělali z něj dvouvozovou jednotku. Jen z toho vagonu zůstaly čela s podvozkem. A vypadalo to, jako by ten starý vagon snad byl dokonce nerezový.

Jiří Kocurek

Moje němčina je sice špatná, wiki tvrdí, že že Jumbo Wagon vznikl z vložáku jednotky BLS RBDe 565. A o téhle jednotce tvrdí „Baujahr(e): 1982–1992“ Což rozhodně není druhá polovina 60. let.
https://de.wikipedia.org/wiki/B_Jumbo
https://de.wikipedia.org/wiki/BLS_RBDe_4/4

Mišin

Neni to tak, vložáky k RBDe 565 zůstaly tak jak jsou.
Řezaný vůz je EW I viz. https://de.wikipedia.org/wiki/Einheitswagen_(Schweiz,_Normalspur)#Einheitswagen_I Obdobné vozy se v licenci dělaly i pro OBB v SGP/JW https://de.wikipedia.org/wiki/Schlierenwagen . Je to opravdu začátek šedesátých let – stejně staré jako např. naše osmidveřáky.

Jiří Kocurek

Trošku škoda, že modernizaci těhto vozů neprovede Nová huť, či jiná ocelárna. Indukční pec by jim zaručeně pomohla k přerodu na něco mnohem lepšího.

Pitrys

Indukční ocelářská pec v NHáčku bohužel.

Jiří

Ona už to bohužel není Nová Huť, už to není ani Arcelor Mittal. Teď je to Liberty Ostrava 😀

Pitrys

Ten co dal mínus ví o indukční ocelářské peci v NH?

Alexandr Mikulka

Beze změny seat pitch a dosazení buďto kvalitní klimatizace nebo nových stahovacích oken to nadále zůstane nepoužitelným šrotem.

BoH

Nerozumím. Rozestupy mezi sedadly budou větší (místo 96 míst na sezení jen 80 míst) a zároveň mají být dosazeny polospouštěcí okna.

Alexandr Mikulka

Polospouštěcí okna jsou zmíněna jen velmi okrajově a počet míst je snížen vynecháním nějakých míst pro kočárky, na fotce jsou vidět čtyřky s původním trpasličím rozestupem sedaček.

JaJeČ

Rozteče sedadel jsou opravdu větší. Je tam méně řad za sebou ve všech oddílech. U kočárků je pak vynechaná řada navíc.

Cestující LBC MHD

Bude i příplatek za jízdu historickým vozidlem, nebo je cena za tento zážitek zahrnuta již v ceně jízdného?

Tronda

Tyto šroty, do kterých se leze jako po žebříku, v případě venkovních teplot nad 10 stupňů je v to pojízdná sauna, wc funguje jako hnojič kolejí a dva lidé vyšší než 1,6 metru se na čtyřce mačkají, mají být modernizovány jedině ve vysoké peci.

Lemmy

Opatrně s těmi výrazy, mladíku. Asi jste si nevšiml, jakou mají barvu…

Dáda

Hmmm by mne zajímalo, kterak přeměníte vůz na rudu, aby mohl být prohnán vysokou pecí… Vysoká pec varábí surový železo z rude. Šrot zpracovávají v ocelárně!!!

Jerry

Trondo : viděl stě ten modernizovany vůz?

Emppu

Ty vozy by klidně 10 – 15 let odpovídaly standardům kvality cestování… Kdyby měly klimatizaci. Hlavně že si Pardubický kraj vydupal krajský pseudolak, ale klimatizaci, to ne.

Jerry

Modernizaci bdmtee sem si prohlédl v ostravě.moc se mi to líbilo a kazila to jen ty okna ,dobře že na ně dojde. Modernizaci by měla projit celá dvoustovka vozu co je u ČD. Protože než přijdou pantery nebo nové vozy tak to potrvá ,popř . Budou jako zálohy.

Lemmy
Dan

Modernizace Bdmtee v tak velkém rozsahu mi připadá jako ideální vůz na R, Ex, IC – hlavně ve špičkách by ty dvojkřídlé dveře a široké nástupní prostory přišly vhod. Na Os bych místo toho přesunul Bdpee, protože jejich osobákové sedačky a uspořádání 2+2 proti sobě jsou na EC docela bída.

Paja

Až na tu chybějící klimatizaci, to je fakt v 21 století pro tratě s vmax 140-160km/h zcela mimo. Leda jako posilový spoj, který pojede brzo ráno vychlazený, pak pude stát někde celý den a večer zpět. Ale kde by tak v létě mohl stát celý den mimo slunce a větrat? 😀

BoH

Tak můžete si vybrat mezi tímto a posilovým béčkem 😀

Paja

Posilové B je ale do 140 km/h, v tom je nesporná výhoda těchto vozů, že nemusí nutně snížit vmax soupravy při jednorázové potřebě posily na rychlou soupravu na koridoru…
Ale větrání při těchto rychlostech je zoufalost…

BoH

Ale podle článku se mají upravit ta okna, že budou stejná jako v „B“ 🙂

Paja

Fascinuje mě, jak tu všichni vychvalují stahovací okna. Obávám se, že při rychlostech 120-160 km/h je mnohem lepší vyklopená 1/3 okna dovnitř než stažená 1/2 a vlající závěsy venku z vlaku a sezení vevnitř tak na kombinézu a brýle…
Teď jsem zvědavý na počet – …

BoH

Teď Vám nerozumím. Já myslel, že si stěžujete na to, jaká jsou tam okna nyní. Kvalitních vozů není nikdy dost a ty nejlepší nechat sedět v depu jen na posily je jejich mrháním. Výběr tedy lze omezit na toto či „B“. Já myslím, že vítěz na posilu je jasný 🙂

BoH

Samozřejmě, kdyby tam dosadili klímu, tak to bude ještě lepší. Ale pak to může rovnou nahradit na EC vozy Bdpee, které by už skoro ve všem byly horší než tyto.

dopravák

Dan: Gratuluji i mimořádně inteligentnímu nápadu – ten „žebřík“ v nástupních dveřích by byl pro cestující s těžkými kufry a jinými velkými zavazadly v dálkových vlacích vyšších kategorií skutečně dokonalým uvítáním už při nástupu do vlaku, zejména bude-li navíc odstraněno i středové madlo dosud poskytující aspoň nějakou oporu (ale rozměrným zavazadlům bohužel dost překážející). Ale asi jste hodně mladý a sportovní typ, tak jste to ještě neměl čas pochopit. Kompletní klimatizace je na ty výkony, pro které budou ty vozy po rekonstrukci určeny, asi dost zbytečný přepych, ale nějaké nucené větrání fungující i za pobytů vozů by tam asi být… Číst vice »

Pišta

A babča z Lhoty u Přelouče po žebříku může?

dopravák

Ani pro babču z Lhoty u to samozřejmě ideální vozidlo rozhodně není (a ani po té modernizaci), ale kolik takových je a kolik z nich ještě jezdí vlakem třeba na nákup s „taškou RVHP“? Troufám si tvrdit, že v osobních vlacích relace Kolín – Pardubice – Česká Třebová (a především tam je přece Pardubický kraj chce mít) mezi cestujícími výrazně převažují studenti a pracující sice dojíždějící denně, ale jen s malými zavazadly. Podle mě se ty vozy ani po rekonstrukci do vyloženě dálkové dopravy nehodí a jsem ochoten je tam akceptovat nanejvýš jako posily pro zvládnutí extrémní frekvence, protože špatně… Číst vice »

Pišta

No jsou to i matky s kočárky např. Jinak co teď jezdí je obrovský krok zpět když si vzpomenu že jako malý kluk jsem jezdil do Kolína a na Střed nízkopodlažním žabotlamem….

dopravák

S tím obrovským krokem zpět máte svým způsobem pravdu, ale pokud jde o ty matky s kočárky, nikdy jich nejezdilo tolik jako v posledních letech (proč tomu tak je, netuším) a kočárky v minulosti bývaly menší, a tedy asi i lehčí než ty současné často doslova obrněné transportéry – mnohem víc byly používány třeba „golfové hole“, které jsou rozhodně lehčí a skladnější, takže i vhodnější pro cestování v prostředcích VHD.

Jiří Kocurek

Golfové hole a do budoucna problémy s páteří. Mno co bychom neobětovali Honeckerovi, žeáno.

Ondřej

Jako aktuální tatínek mohu říct, že s golfovými holemi se blbě jezdí po městě. Mají malá kolečka. Klasický sporťák je pohodlnější ve všem, kromě nastupování do vlaku. A stejně je lepší, když s tím pomže někdo jiný, i když já zvládnu sporťák i golfky naložit do vlaku sám. Matky s dětmi jsou dnes aktivnější , než za mého dětsví. Moje matka i tchýně pořád říkají, že žena pořád někam trajdá. zatímco ony byly s děckama doma (sice to není pravda, oba dva jsme šli cca v roce do jeslí). Má to dva důvody. 1. Je pro ně ve městě větší… Číst vice »

dopravák

Ondřej: Díky za vysvětlení se zjevně dobrými postřehy z pohledu aktuálního rodiče, jehož pohled a zkušenosti já nemám. Ale i tak mi připadá, že většina současných kočárků jsou příliš masivní, a tedy i zbytečně těžké „obrněné transportéry“, které sice děti před možnými úrazy neuchrání, ale na manipulaci jsou dost nepohodlné zejména pro pouhého jednoho dospělého. A pokud jde o ty „golfové hole“, malá kolečka jsou jistě problematická, ale kdyby byla větší, ničemu by to přece nevadilo, takže je to asi spíše jen otázka tlaku na vývojáře a výrobce, aby nabídku sortimentu patřičně rozšířili.

Dan

Mezi tím žebříkem (madla bych osobně zachoval) a klasickými nástupními schůdky už tak velký rozdíl nevidím. Obojí je bariérové. Sám jsem toho názoru, že investovat nějak zásadněji do čehokoliv, co není nízkopodlažní, v dnešní době nemá smysl. Ideálně jen lehce revitalizovat a šetřit na nová vozidla. Jako běžnému cestujícímu mi přijde trochu škoda, že nízkopodlažnost se daří rozšiřovat na vlacích nižších kategorií, ale do dálkovky zatím nepronikla. Samozřejmě jsem rád za každý nový vůz 🙂

Kuba

Dokud bude vnější bezbariérovost vykoupena vnitřní bariérovostí, tak říkám zaplaťpámbu.

Jiří Kocurek

Nízkou podlahu pro všecky, nebo pro nikoho! Raději ať zdržují na schodech, než aby museli překonat byť jen jediný schod ve voze.

Ušatá

Hlavně zrušit ty sedačky za sebou. Lze to zcela jednoduše udělat ve čtyřkách a konečně také dosáhnout toho, aby sedačky lícovaly s okny a nebylo nutné se dívat do příček. Opět cesta zpět a kašlání na cestující.

Pavel

Tato proměna měla proběhnout již před deseti lety. Dobře, že odstranili středové madlo v nástupním prostoru. To výrazně překáželo při nástupu / výstupu s kolem, s kočárkem. Chybí mi ale uzavřený systém WC (možná není jen zmíněn). Doufejme, že proběhl i servis dveře, protože obecně netěsní a cestovat v zimě v nástupním prostoru není až taková slast. Prostě tu fouká. No a ještě madla na strop.

Lemmy

Jedná se například o dosazení nových polospouštěcích oken
Zaplať Pánbůh, že i na Nábřeží mají světlejší chvilky.
Pro posily a chudší kraje ideální vůz…

Pitrys

Mají jít do Prahy takže trefa.

Dushan

Pokud mají vagony vyhovovat „současným požadavkům“, měly by být vybaveny klimatizací, což se zřejmě nestane.

Dáda

no ono závisí kdo ty požadavky má. Mám často pocit, že každej chce něco jinýho.

Twix

Zrovna na trať Kolín – Česká Třebová nejsou ta polospouštěcí okna ideální. Ve vyšší rychlosti to nebude větrat a při stání během předjíždění jiným vlakem také ne. Bohužel zrovna v Pardubickém kraji mě nenapadá, kam jinam to poslat, když na Hradec jsou Panteři a víceméně všechno ostatní regio budou motoráky (včetně LE na Letohrad).

koleyy

Ona ta pomsta má polospouštěcí okna? Že jsem si ještě nevšiml…
A kam je poslat? Do Kolína! Ze stanice se dá jet hned na 3 vlečky, kde recyklují kovový odpad.

Martin Hanzal

Doporučuji přečíst celý článek, ne jen nadpis 🙂

BoH

Za mě povedená proměna. Škoda klimatizace a nevím, jestli to má vakuové WC. Letecké uspořádání + stolky + opěrky mezi sedadly + zásuvky + WIFI = lepší vůz, než na mnohých rychlíkových tratích. A pokud by byla klimatizace, tak lepší než vozy EC Metropolitan.

HolyTrinity

Hmmm, prý že zbytek může být použit v Praze a Stčk (=ONJ). Takže, doufám, že jde hlavně o náhradu Béček na posilách a náhradách expresů. Ty Sp to tolik nepotřebují, když všechny Bdmtee a B(d)t byly a jsou pro jejich potřebu humanizovány, ikdyž jako pravidelný uživatel Vrchlic bych touto verzí honeckerů asi nepohrdnul. 😀

koleyy

„Na svoji dobu byly ale relativně moderní, měly centrální zavírání dveří… “ – na tom je vidět kam to soudruzi z DDR o 50 let později dotáhli… porovnejte s motorovými vozy německé produkce první poloviny 30. let minulého století…. centrální zavírání, rychlost 160 atd…
Kam dotáhli železniční průmysl naši soudruzi komentovat radši ani nebudu.

Pišta

Aha, takže to bude jezdit jako osobní vlak z Kolína do Č.Třebové v čele s věčně porouchaným syslem… Nechápu, proč na osobní vlaky v takovém úseku nenasadí regiopantery..?

Luk

Zaplatíte je?

Pišta

Vy si kupujete vlaky? Platím si jízdné a chci cestovat kulturně a včas. Bohužel jezdím na trase Pce – Kolín denně těmito vlaky, které jsou věčně porouchané a zpožděné. A místo sysla s klimou jezdí B.

Jackub

Jistě, že zaplatím. Resp. už je dávno platím! A to hned dvakrát – z daní a jízdným. A to mi vskutku přijde dost na to, aby jezdila vozidla nová a ne x-krát repasovaná! Je to nestoudnost! Aviv pokud VHD soupeří s auty, pak prostě musí nabízet srovnatelný komfort. Jak by se asi zákazníci automobilek tvářili na letošní „nový“, popáté rekonstruovaný model Škoda Favorit? 🤔😁 Přitom značná část železničního vozového parku v ČR je přesně totéž a ještě je to drze vydáváno za pokrok! 😏🙄

Dáda

protože nejsou?

Apollo17

Nejsou a kdyby je někdo koupil,potřeboval by kolem 2,5 miliardy Kč(za 53 vozů).

Petr

To ano, ale 8x trojvozový panter by určitě nebyl za 2,5 miliardy, ale levnější. Nicméně kraj si zřejmě vybral ještě o dost levnější tuto variantu. Původně se přitom hovořilo, že kraj má na investice miliardu, ale miliarda to určitě zdaleka nebude.. Toto plus modernizace 810 a 814 nebude ani za 250 miliónů… Většina ostatních krajů jdou tentokrát v modernizacích určitě o dost dál…..

Petr

Původně jsem si myslel, že za tu cca miliardu se objedná těch cca 8 panterů(či něco podobného) + třeba wifi do 814, ale dopadlo to jinak… jak říkám, ostatní kraje se do té modernizace pustili s větší vervou

Apollo17

Ale kraj (pardubický) žádné peníze na „investice“ nepotřebuje,protože žádná vozidla nevlastní.Všechna vozidla vlastní dopravci(ČD,LEO E),kraj platí jen službu.Modernizace 810,814 i těch Honekrů platí ČD,Leo platí modernizaci Lintů,které tam budou jezdit.Kraj si jen objedná,jak kvalitní vozidla má dopravce mít a na tom pak závisí cena té služby.

Petr

Pane Apollo 17, určitě víte, jak jsem to myslel. Samozřejmě, že kraj vozidla nevlastní, ale vlastní ho dopravci. Ale pokud si kraj usmyslí, že by chtěl dát na modernizaci miliardu, tak pak o to je samozřejmě navýšena platba za objednanou službu. Je to cca rok, co jsem četl článek tuším na idnes, kde se mluvilo o investicích do vozidlového parku v cca miliardě (o to by se pak navýšila platba). I tak je to méně než v případě např. Olomouckého kraje, Vysočiny, Plzeňského, Jižních Čech atd.. Kraj si evidentně nakonec vybral jen úpravy v 810 + 814 a modernizace těchto… Číst vice »

Apollo17

No tak když píšete“kraj má miliardu na vozidla“ tak nevím ,jak to myslíte.Kraj nemusí mít dopředu žádné peníze,ale bude platit každý rok částku,kterou si domluví s dopravci,kteří pro něj jezdí.A na ty platby potřebuje každý rok peníze.

Petr

Myslel jsem to samozřejmě ve vyšších platbách, jak jinak v případě pce kraje. Jen je zajímavé, že ostatní kraje ty peníze na vyšší platby mají.. Pardubický kraj má jiné priority a je to jeho volba.. Mě to jen zklamalo a je to jedna z věcí podle kterých se budu ve volbách rozhodovat.

Petr

Jinak za chybnou interpretaci se Vám samozřejmě omlouvám, ale nic to nemění na tom, že Pardubický kraj narozdíl od jiných krajů těm novým vozidlům moc nedal.. škoda

koleyy

Sysel forever! A nebo koženkové béčko, BDs, zkrátka co kopřivy dají.
Pantery? To je s nimi málo problémů? Snad existují i jiní výrobci… i v Čechách…

liposh

Já myslel, že Sysel má jen jeden druh poruchy, a to jsou ty dveře. Že se do Sysla nedá vlézt mi nevadí, přicházím ze sousedního vagónu 🙂 (a jak už jsem řekl, lidi jsou líní udělat totéž, takže v klimatizovaném Syslovi cestuji většinou téměř sám, což je fajn 🙂

Asdfg

Na tyhle osobaky by byli panteři fajn. Hlavně lepší dynamikou jízdy, rekuperací, nizkopodlaznosti a zastavkou na znamení, aspoň by to nestalo dobu v každý díře a byla rrychlejší výměna cestujících.

DonVinkrozzo

Chcete říci že jiné elektrické lokomotivy nemají rekuperaci? 😀

Alibaba

Vzhledem k tomu, že tyto vozy jezdí okolo Pardubic, tak mě trochu vadí, že celá souprava (včetně sysla) není bezbariérová. Z tohoto hlediska bych měl chválit patráky co jezdí z Kolína na Havl. Brod.

asdfg

Jenže patro může max 100km/h, a syslograf 120 nebo 140, dle mašiny.

Alibaba

To by mě zajímalo, jestli vůbec osobák tu smysluplně 120-140 využije. Na druhou stranu si ale pamatuji, že Dušek prohlašoval, že osobáky na této trati musí každou chvíli uhýbat, takže vyšší rychlost se asi hodí.

Luk

Odkdy je novinka centrální zavírání a blokování dveří? Poslední dobou se tu objevují pro laiky opravdu zavádějící informace… Takové druhé Zelpage už skoro 🙁

Apollo17

Tyto vozy sice umí dveře centrálně uzavřít,ale blokování nastává až při rychlosti 5 km/h od čidla rychlosti.Při zastavení se všechny dveře automaticky odjistí.Takže blokování dveří při stání a stranové odblokování novinkou bude.

Alibaba

A nebude to blokovat dveře (srojedoucí bude mít „tlačítko“ a možnost volby strany podle nástupiště) i při zastavení mimo stanici? Jestli se nemýlím, teďka to blokuje jen při jízdě.

Manitou

Juchů. Sauna v novém kabátu. 😆

Barnye

To je novinka. Na lince UL – Lysá už podobně upravené bymáky jezdí téměř 10 let. O centrálním zavírání nemluvě…
Tento článek je stejné plácnutí do vody jako ten nedávný na téma „už víme co udělá ČD s volnými vozidly, kde převzal vozbu soukromník“….v obou případech je zde mnoho zavádějícího a takřka mimo realitu.

Zapa

Rozsah modernizace je přeci jen o trochu větší, než na těch vozech co zmiňujete.

TomikV

No jestli si pamatuji dobře, tak v první zmínce o rekonstrukci těchto vozů se psalo, že předmětem rekonstrukce nebude přidání klimatizace ?? Tak s tou modernizací, krom „pár“ věcí, to zase tak slavný nebude. No ale zase na druhou stranu, všechno je lepší nežli to co ty vozy představují nyní.

Pitrys

Klima přeci jen nebude?

Asdfg

Na co? Však bymka jezdi max 50, to se v poho vyvětrá a v létě žádný vedra neexistujou…

Je to zoufalý, když už se do toho vozu hrabe, že se nedodela klimatizace.

Zapa

Někdo někde a možná i tady psal, že je to kvůli váze vozu.

LWQ

A/C ma urcite alespon 10 tun 😀 myslim, ze to mega navic za A/C ve voze by hodne pomohlo vozy dostat aspon „nejak“ do 21. stoleti.

Luk

Však stačí, že je v soupravě řazen jeden klimatizovaný, když se poštěstí ne? (Sysel) 😂 Je vůbec někde ve vyspělé zemi v roce 2019 prováděna modernizace vozů bez klimy? 👎

Apollo17

Když se „jen dodělá klima“,musí se ještě vyměnit centrální zdroj energie za o řád výkonnější(místo 4 kW nově 40 kW).Pak předělat celý topný a větrací systém.Ale tím se zvedne hmotnost vozu a nestačí současný brzdový systém.Tak ještě nový brzdový systém…

LWQ

Jako verim, ze to neni uplne trivialni, ale kde je vule, tam je cesta 🙂

Lemmy

CZE a klima váží tunu? Zase ušetříte za ty odstraněné sedačky…

Apollo17

Ne jednu tunu,ale několik tun.Se podívejte,kolik váží např.Bmz 🙂
Že to nejde,nikde netvrdím(viz přestavba Bdt v PESE),ale pak to musí objednavatel zaplatit v platbách za výkony.

Tomáš Záruba

Pardon, proč by nestačila současná brzda? Prostě by jen bylo méně procent. Beztak to dnes brzdí až moc a věčně se to obouvá…

Apollo17

Dnes to brzdí málo.163+3 honekry mají 96 brzdících procent a na mnoha úsecích se musí snižovat rychlost vlaku(např.Kyjice-Třebušice na 110 km/h místo 120 km/h,protože potřebné jsou 109 %,Chabařovice-Ústí na 115 km/h atd).Na Sp Ústí nad labem-Cheb je na vlaky 1694/1695 ke třem Honekrům ještě přivěšován vůz AB,aby brzdící procento stouplo alespoň na 103% i když frekvenčně by tam být nemusel.
Stávající Honekr má 41 tun,vozy s klimatizací -např.Bmz 232 má 48 tun,Ampz má 49 tun..
Že se „to obouvá „je zastaralou skluzovkou,né tím,že by moc brzdily.

Dušan

To je problém mašiny, kdyby tam místo 163 s P = 44 tun jel Taurus s R+E 180 t, tak je ta souprava s Honeckrama ještě přebržděná:–)).

Apollo17

To jo.Teď jen rozhodnout,zda se vyplatí na osobáky Kolín-Třebová nakoupit Vectrony,nebo předělávat brzdy na vozech 🙂

Jiří Kocurek

A co předělat brzdy na lokomotivě?

Mirwald

Nikdo normální na to nenasadí Tauruse/Vectrona, prostě protože to nemá ekonomicky smysl. Opět další přihlouplá úvaha.

Dáda

přidělat klimu nezvýší hmotnost vozu natolik, aby se muselo hrabat i do brzd… Kliiiiiiiiid!!!

Jerry

Dado : je třeba si to tady přečíst