První modernizované „honeckery“ vyjedou ještě letos, DPOV soutěží úpravy dalších
Zmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
České dráhy chtějí ještě letos nasadit na vybrané spoje zejména v Pardubickém kraji první modernizované vozy řady Bdmtee, které mají
Bez klimatizace? Úsměvné a zároveň hodně smutné.
Tak rekonstrukce se dá udělat i z výrazně staršího vozu, chce to trochu více kreativity. Tady např. zajímavé vozidlo EWI z druhé poloviny 60-tých let, svého času nepočetnější typ osobního vozu ve Švýcarsku.
https://www.youtube.com/watch?v=dgm52phagec
Jo, uřezali vagon za podvozkem, navařili NOVOU vozovou skříň, Jacobsův podvozek, NOVOU vozovu skříň a navařili vagon uřezaný za podvozkem. Stará střední vysokopodlažní část šla do šrotu.
Jinými slovy: Rozřezali jeden vagon a udělali z něj dvouvozovou jednotku. Jen z toho vagonu zůstaly čela s podvozkem. A vypadalo to, jako by ten starý vagon snad byl dokonce nerezový.
Moje němčina je sice špatná, wiki tvrdí, že že Jumbo Wagon vznikl z vložáku jednotky BLS RBDe 565. A o téhle jednotce tvrdí „Baujahr(e): 1982–1992“ Což rozhodně není druhá polovina 60. let.
https://de.wikipedia.org/wiki/B_Jumbo
https://de.wikipedia.org/wiki/BLS_RBDe_4/4
Neni to tak, vložáky k RBDe 565 zůstaly tak jak jsou.
Řezaný vůz je EW I viz. https://de.wikipedia.org/wiki/Einheitswagen_(Schweiz,_Normalspur)#Einheitswagen_I Obdobné vozy se v licenci dělaly i pro OBB v SGP/JW https://de.wikipedia.org/wiki/Schlierenwagen . Je to opravdu začátek šedesátých let – stejně staré jako např. naše osmidveřáky.
Trošku škoda, že modernizaci těhto vozů neprovede Nová huť, či jiná ocelárna. Indukční pec by jim zaručeně pomohla k přerodu na něco mnohem lepšího.
Indukční ocelářská pec v NHáčku bohužel.
Ona už to bohužel není Nová Huť, už to není ani Arcelor Mittal. Teď je to Liberty Ostrava 😀
Ten co dal mínus ví o indukční ocelářské peci v NH?
Beze změny seat pitch a dosazení buďto kvalitní klimatizace nebo nových stahovacích oken to nadále zůstane nepoužitelným šrotem.
Nerozumím. Rozestupy mezi sedadly budou větší (místo 96 míst na sezení jen 80 míst) a zároveň mají být dosazeny polospouštěcí okna.
Polospouštěcí okna jsou zmíněna jen velmi okrajově a počet míst je snížen vynecháním nějakých míst pro kočárky, na fotce jsou vidět čtyřky s původním trpasličím rozestupem sedaček.
Rozteče sedadel jsou opravdu větší. Je tam méně řad za sebou ve všech oddílech. U kočárků je pak vynechaná řada navíc.
Bude i příplatek za jízdu historickým vozidlem, nebo je cena za tento zážitek zahrnuta již v ceně jízdného?
Tyto šroty, do kterých se leze jako po žebříku, v případě venkovních teplot nad 10 stupňů je v to pojízdná sauna, wc funguje jako hnojič kolejí a dva lidé vyšší než 1,6 metru se na čtyřce mačkají, mají být modernizovány jedině ve vysoké peci.
Opatrně s těmi výrazy, mladíku. Asi jste si nevšiml, jakou mají barvu…
Hmmm by mne zajímalo, kterak přeměníte vůz na rudu, aby mohl být prohnán vysokou pecí… Vysoká pec varábí surový železo z rude. Šrot zpracovávají v ocelárně!!!
Trondo : viděl stě ten modernizovany vůz?
Ty vozy by klidně 10 – 15 let odpovídaly standardům kvality cestování… Kdyby měly klimatizaci. Hlavně že si Pardubický kraj vydupal krajský pseudolak, ale klimatizaci, to ne.
Modernizaci bdmtee sem si prohlédl v ostravě.moc se mi to líbilo a kazila to jen ty okna ,dobře že na ně dojde. Modernizaci by měla projit celá dvoustovka vozu co je u ČD. Protože než přijdou pantery nebo nové vozy tak to potrvá ,popř . Budou jako zálohy.
Jo a vakuový WC bude, viz foto:
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bdmtee267.php
Modernizace Bdmtee v tak velkém rozsahu mi připadá jako ideální vůz na R, Ex, IC – hlavně ve špičkách by ty dvojkřídlé dveře a široké nástupní prostory přišly vhod. Na Os bych místo toho přesunul Bdpee, protože jejich osobákové sedačky a uspořádání 2+2 proti sobě jsou na EC docela bída.
Až na tu chybějící klimatizaci, to je fakt v 21 století pro tratě s vmax 140-160km/h zcela mimo. Leda jako posilový spoj, který pojede brzo ráno vychlazený, pak pude stát někde celý den a večer zpět. Ale kde by tak v létě mohl stát celý den mimo slunce a větrat? 😀
Tak můžete si vybrat mezi tímto a posilovým béčkem 😀
Posilové B je ale do 140 km/h, v tom je nesporná výhoda těchto vozů, že nemusí nutně snížit vmax soupravy při jednorázové potřebě posily na rychlou soupravu na koridoru…
Ale větrání při těchto rychlostech je zoufalost…
Ale podle článku se mají upravit ta okna, že budou stejná jako v „B“ 🙂
Fascinuje mě, jak tu všichni vychvalují stahovací okna. Obávám se, že při rychlostech 120-160 km/h je mnohem lepší vyklopená 1/3 okna dovnitř než stažená 1/2 a vlající závěsy venku z vlaku a sezení vevnitř tak na kombinézu a brýle…
Teď jsem zvědavý na počet – …
Teď Vám nerozumím. Já myslel, že si stěžujete na to, jaká jsou tam okna nyní. Kvalitních vozů není nikdy dost a ty nejlepší nechat sedět v depu jen na posily je jejich mrháním. Výběr tedy lze omezit na toto či „B“. Já myslím, že vítěz na posilu je jasný 🙂
Samozřejmě, kdyby tam dosadili klímu, tak to bude ještě lepší. Ale pak to může rovnou nahradit na EC vozy Bdpee, které by už skoro ve všem byly horší než tyto.
Dan: Gratuluji i mimořádně inteligentnímu nápadu – ten „žebřík“ v nástupních dveřích by byl pro cestující s těžkými kufry a jinými velkými zavazadly v dálkových vlacích vyšších kategorií skutečně dokonalým uvítáním už při nástupu do vlaku, zejména bude-li navíc odstraněno i středové madlo dosud poskytující aspoň nějakou oporu (ale rozměrným zavazadlům bohužel dost překážející). Ale asi jste hodně mladý a sportovní typ, tak jste to ještě neměl čas pochopit. Kompletní klimatizace je na ty výkony, pro které budou ty vozy po rekonstrukci určeny, asi dost zbytečný přepych, ale nějaké nucené větrání fungující i za pobytů vozů by tam asi být… Číst vice »
A babča z Lhoty u Přelouče po žebříku může?
Ani pro babču z Lhoty u to samozřejmě ideální vozidlo rozhodně není (a ani po té modernizaci), ale kolik takových je a kolik z nich ještě jezdí vlakem třeba na nákup s „taškou RVHP“? Troufám si tvrdit, že v osobních vlacích relace Kolín – Pardubice – Česká Třebová (a především tam je přece Pardubický kraj chce mít) mezi cestujícími výrazně převažují studenti a pracující sice dojíždějící denně, ale jen s malými zavazadly. Podle mě se ty vozy ani po rekonstrukci do vyloženě dálkové dopravy nehodí a jsem ochoten je tam akceptovat nanejvýš jako posily pro zvládnutí extrémní frekvence, protože špatně… Číst vice »
No jsou to i matky s kočárky např. Jinak co teď jezdí je obrovský krok zpět když si vzpomenu že jako malý kluk jsem jezdil do Kolína a na Střed nízkopodlažním žabotlamem….
S tím obrovským krokem zpět máte svým způsobem pravdu, ale pokud jde o ty matky s kočárky, nikdy jich nejezdilo tolik jako v posledních letech (proč tomu tak je, netuším) a kočárky v minulosti bývaly menší, a tedy asi i lehčí než ty současné často doslova obrněné transportéry – mnohem víc byly používány třeba „golfové hole“, které jsou rozhodně lehčí a skladnější, takže i vhodnější pro cestování v prostředcích VHD.
Golfové hole a do budoucna problémy s páteří. Mno co bychom neobětovali Honeckerovi, žeáno.
Jako aktuální tatínek mohu říct, že s golfovými holemi se blbě jezdí po městě. Mají malá kolečka. Klasický sporťák je pohodlnější ve všem, kromě nastupování do vlaku. A stejně je lepší, když s tím pomže někdo jiný, i když já zvládnu sporťák i golfky naložit do vlaku sám. Matky s dětmi jsou dnes aktivnější , než za mého dětsví. Moje matka i tchýně pořád říkají, že žena pořád někam trajdá. zatímco ony byly s děckama doma (sice to není pravda, oba dva jsme šli cca v roce do jeslí). Má to dva důvody. 1. Je pro ně ve městě větší… Číst vice »
Ondřej: Díky za vysvětlení se zjevně dobrými postřehy z pohledu aktuálního rodiče, jehož pohled a zkušenosti já nemám. Ale i tak mi připadá, že většina současných kočárků jsou příliš masivní, a tedy i zbytečně těžké „obrněné transportéry“, které sice děti před možnými úrazy neuchrání, ale na manipulaci jsou dost nepohodlné zejména pro pouhého jednoho dospělého. A pokud jde o ty „golfové hole“, malá kolečka jsou jistě problematická, ale kdyby byla větší, ničemu by to přece nevadilo, takže je to asi spíše jen otázka tlaku na vývojáře a výrobce, aby nabídku sortimentu patřičně rozšířili.
Mezi tím žebříkem (madla bych osobně zachoval) a klasickými nástupními schůdky už tak velký rozdíl nevidím. Obojí je bariérové. Sám jsem toho názoru, že investovat nějak zásadněji do čehokoliv, co není nízkopodlažní, v dnešní době nemá smysl. Ideálně jen lehce revitalizovat a šetřit na nová vozidla. Jako běžnému cestujícímu mi přijde trochu škoda, že nízkopodlažnost se daří rozšiřovat na vlacích nižších kategorií, ale do dálkovky zatím nepronikla. Samozřejmě jsem rád za každý nový vůz 🙂
Dokud bude vnější bezbariérovost vykoupena vnitřní bariérovostí, tak říkám zaplaťpámbu.
Nízkou podlahu pro všecky, nebo pro nikoho! Raději ať zdržují na schodech, než aby museli překonat byť jen jediný schod ve voze.
Hlavně zrušit ty sedačky za sebou. Lze to zcela jednoduše udělat ve čtyřkách a konečně také dosáhnout toho, aby sedačky lícovaly s okny a nebylo nutné se dívat do příček. Opět cesta zpět a kašlání na cestující.
Tato proměna měla proběhnout již před deseti lety. Dobře, že odstranili středové madlo v nástupním prostoru. To výrazně překáželo při nástupu / výstupu s kolem, s kočárkem. Chybí mi ale uzavřený systém WC (možná není jen zmíněn). Doufejme, že proběhl i servis dveře, protože obecně netěsní a cestovat v zimě v nástupním prostoru není až taková slast. Prostě tu fouká. No a ještě madla na strop.
WC
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bdmtee267.php
Jedná se například o dosazení nových polospouštěcích oken
Zaplať Pánbůh, že i na Nábřeží mají světlejší chvilky.
Pro posily a chudší kraje ideální vůz…
Mají jít do Prahy takže trefa.
Pokud mají vagony vyhovovat „současným požadavkům“, měly by být vybaveny klimatizací, což se zřejmě nestane.
no ono závisí kdo ty požadavky má. Mám často pocit, že každej chce něco jinýho.
Zrovna na trať Kolín – Česká Třebová nejsou ta polospouštěcí okna ideální. Ve vyšší rychlosti to nebude větrat a při stání během předjíždění jiným vlakem také ne. Bohužel zrovna v Pardubickém kraji mě nenapadá, kam jinam to poslat, když na Hradec jsou Panteři a víceméně všechno ostatní regio budou motoráky (včetně LE na Letohrad).
Ona ta pomsta má polospouštěcí okna? Že jsem si ještě nevšiml…
A kam je poslat? Do Kolína! Ze stanice se dá jet hned na 3 vlečky, kde recyklují kovový odpad.
Doporučuji přečíst celý článek, ne jen nadpis 🙂
Za mě povedená proměna. Škoda klimatizace a nevím, jestli to má vakuové WC. Letecké uspořádání + stolky + opěrky mezi sedadly + zásuvky + WIFI = lepší vůz, než na mnohých rychlíkových tratích. A pokud by byla klimatizace, tak lepší než vozy EC Metropolitan.
Hmmm, prý že zbytek může být použit v Praze a Stčk (=ONJ). Takže, doufám, že jde hlavně o náhradu Béček na posilách a náhradách expresů. Ty Sp to tolik nepotřebují, když všechny Bdmtee a B(d)t byly a jsou pro jejich potřebu humanizovány, ikdyž jako pravidelný uživatel Vrchlic bych touto verzí honeckerů asi nepohrdnul. 😀
„Na svoji dobu byly ale relativně moderní, měly centrální zavírání dveří… “ – na tom je vidět kam to soudruzi z DDR o 50 let později dotáhli… porovnejte s motorovými vozy německé produkce první poloviny 30. let minulého století…. centrální zavírání, rychlost 160 atd…
Kam dotáhli železniční průmysl naši soudruzi komentovat radši ani nebudu.
Aha, takže to bude jezdit jako osobní vlak z Kolína do Č.Třebové v čele s věčně porouchaným syslem… Nechápu, proč na osobní vlaky v takovém úseku nenasadí regiopantery..?
Zaplatíte je?
Vy si kupujete vlaky? Platím si jízdné a chci cestovat kulturně a včas. Bohužel jezdím na trase Pce – Kolín denně těmito vlaky, které jsou věčně porouchané a zpožděné. A místo sysla s klimou jezdí B.
Jistě, že zaplatím. Resp. už je dávno platím! A to hned dvakrát – z daní a jízdným. A to mi vskutku přijde dost na to, aby jezdila vozidla nová a ne x-krát repasovaná! Je to nestoudnost! Aviv pokud VHD soupeří s auty, pak prostě musí nabízet srovnatelný komfort. Jak by se asi zákazníci automobilek tvářili na letošní „nový“, popáté rekonstruovaný model Škoda Favorit? 🤔😁 Přitom značná část železničního vozového parku v ČR je přesně totéž a ještě je to drze vydáváno za pokrok! 😏🙄
protože nejsou?
Nejsou a kdyby je někdo koupil,potřeboval by kolem 2,5 miliardy Kč(za 53 vozů).
To ano, ale 8x trojvozový panter by určitě nebyl za 2,5 miliardy, ale levnější. Nicméně kraj si zřejmě vybral ještě o dost levnější tuto variantu. Původně se přitom hovořilo, že kraj má na investice miliardu, ale miliarda to určitě zdaleka nebude.. Toto plus modernizace 810 a 814 nebude ani za 250 miliónů… Většina ostatních krajů jdou tentokrát v modernizacích určitě o dost dál…..
Původně jsem si myslel, že za tu cca miliardu se objedná těch cca 8 panterů(či něco podobného) + třeba wifi do 814, ale dopadlo to jinak… jak říkám, ostatní kraje se do té modernizace pustili s větší vervou
Ale kraj (pardubický) žádné peníze na „investice“ nepotřebuje,protože žádná vozidla nevlastní.Všechna vozidla vlastní dopravci(ČD,LEO E),kraj platí jen službu.Modernizace 810,814 i těch Honekrů platí ČD,Leo platí modernizaci Lintů,které tam budou jezdit.Kraj si jen objedná,jak kvalitní vozidla má dopravce mít a na tom pak závisí cena té služby.
Pane Apollo 17, určitě víte, jak jsem to myslel. Samozřejmě, že kraj vozidla nevlastní, ale vlastní ho dopravci. Ale pokud si kraj usmyslí, že by chtěl dát na modernizaci miliardu, tak pak o to je samozřejmě navýšena platba za objednanou službu. Je to cca rok, co jsem četl článek tuším na idnes, kde se mluvilo o investicích do vozidlového parku v cca miliardě (o to by se pak navýšila platba). I tak je to méně než v případě např. Olomouckého kraje, Vysočiny, Plzeňského, Jižních Čech atd.. Kraj si evidentně nakonec vybral jen úpravy v 810 + 814 a modernizace těchto… Číst vice »
No tak když píšete“kraj má miliardu na vozidla“ tak nevím ,jak to myslíte.Kraj nemusí mít dopředu žádné peníze,ale bude platit každý rok částku,kterou si domluví s dopravci,kteří pro něj jezdí.A na ty platby potřebuje každý rok peníze.
Myslel jsem to samozřejmě ve vyšších platbách, jak jinak v případě pce kraje. Jen je zajímavé, že ostatní kraje ty peníze na vyšší platby mají.. Pardubický kraj má jiné priority a je to jeho volba.. Mě to jen zklamalo a je to jedna z věcí podle kterých se budu ve volbách rozhodovat.
Jinak za chybnou interpretaci se Vám samozřejmě omlouvám, ale nic to nemění na tom, že Pardubický kraj narozdíl od jiných krajů těm novým vozidlům moc nedal.. škoda
Sysel forever! A nebo koženkové béčko, BDs, zkrátka co kopřivy dají.
Pantery? To je s nimi málo problémů? Snad existují i jiní výrobci… i v Čechách…
Já myslel, že Sysel má jen jeden druh poruchy, a to jsou ty dveře. Že se do Sysla nedá vlézt mi nevadí, přicházím ze sousedního vagónu 🙂 (a jak už jsem řekl, lidi jsou líní udělat totéž, takže v klimatizovaném Syslovi cestuji většinou téměř sám, což je fajn 🙂
Na tyhle osobaky by byli panteři fajn. Hlavně lepší dynamikou jízdy, rekuperací, nizkopodlaznosti a zastavkou na znamení, aspoň by to nestalo dobu v každý díře a byla rrychlejší výměna cestujících.
Chcete říci že jiné elektrické lokomotivy nemají rekuperaci? 😀
Vzhledem k tomu, že tyto vozy jezdí okolo Pardubic, tak mě trochu vadí, že celá souprava (včetně sysla) není bezbariérová. Z tohoto hlediska bych měl chválit patráky co jezdí z Kolína na Havl. Brod.
Jenže patro může max 100km/h, a syslograf 120 nebo 140, dle mašiny.
To by mě zajímalo, jestli vůbec osobák tu smysluplně 120-140 využije. Na druhou stranu si ale pamatuji, že Dušek prohlašoval, že osobáky na této trati musí každou chvíli uhýbat, takže vyšší rychlost se asi hodí.
Odkdy je novinka centrální zavírání a blokování dveří? Poslední dobou se tu objevují pro laiky opravdu zavádějící informace… Takové druhé Zelpage už skoro 🙁
Takto to bylo uvedeno v původní tiskové zprávě ČD k modernizaci. Btw, v textu není ani nic o tom, že je to novinka.
http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-30648/
Tyto vozy sice umí dveře centrálně uzavřít,ale blokování nastává až při rychlosti 5 km/h od čidla rychlosti.Při zastavení se všechny dveře automaticky odjistí.Takže blokování dveří při stání a stranové odblokování novinkou bude.
A nebude to blokovat dveře (srojedoucí bude mít „tlačítko“ a možnost volby strany podle nástupiště) i při zastavení mimo stanici? Jestli se nemýlím, teďka to blokuje jen při jízdě.
Juchů. Sauna v novém kabátu. 😆
To je novinka. Na lince UL – Lysá už podobně upravené bymáky jezdí téměř 10 let. O centrálním zavírání nemluvě…
Tento článek je stejné plácnutí do vody jako ten nedávný na téma „už víme co udělá ČD s volnými vozidly, kde převzal vozbu soukromník“….v obou případech je zde mnoho zavádějícího a takřka mimo realitu.
Rozsah modernizace je přeci jen o trochu větší, než na těch vozech co zmiňujete.
No jestli si pamatuji dobře, tak v první zmínce o rekonstrukci těchto vozů se psalo, že předmětem rekonstrukce nebude přidání klimatizace ?? Tak s tou modernizací, krom „pár“ věcí, to zase tak slavný nebude. No ale zase na druhou stranu, všechno je lepší nežli to co ty vozy představují nyní.
Klima přeci jen nebude?
Na co? Však bymka jezdi max 50, to se v poho vyvětrá a v létě žádný vedra neexistujou…
Je to zoufalý, když už se do toho vozu hrabe, že se nedodela klimatizace.
Někdo někde a možná i tady psal, že je to kvůli váze vozu.
A/C ma urcite alespon 10 tun 😀 myslim, ze to mega navic za A/C ve voze by hodne pomohlo vozy dostat aspon „nejak“ do 21. stoleti.
Však stačí, že je v soupravě řazen jeden klimatizovaný, když se poštěstí ne? (Sysel) 😂 Je vůbec někde ve vyspělé zemi v roce 2019 prováděna modernizace vozů bez klimy? 👎
Když se „jen dodělá klima“,musí se ještě vyměnit centrální zdroj energie za o řád výkonnější(místo 4 kW nově 40 kW).Pak předělat celý topný a větrací systém.Ale tím se zvedne hmotnost vozu a nestačí současný brzdový systém.Tak ještě nový brzdový systém…
Jako verim, ze to neni uplne trivialni, ale kde je vule, tam je cesta 🙂
CZE a klima váží tunu? Zase ušetříte za ty odstraněné sedačky…
Ne jednu tunu,ale několik tun.Se podívejte,kolik váží např.Bmz 🙂
Že to nejde,nikde netvrdím(viz přestavba Bdt v PESE),ale pak to musí objednavatel zaplatit v platbách za výkony.
Pardon, proč by nestačila současná brzda? Prostě by jen bylo méně procent. Beztak to dnes brzdí až moc a věčně se to obouvá…
Dnes to brzdí málo.163+3 honekry mají 96 brzdících procent a na mnoha úsecích se musí snižovat rychlost vlaku(např.Kyjice-Třebušice na 110 km/h místo 120 km/h,protože potřebné jsou 109 %,Chabařovice-Ústí na 115 km/h atd).Na Sp Ústí nad labem-Cheb je na vlaky 1694/1695 ke třem Honekrům ještě přivěšován vůz AB,aby brzdící procento stouplo alespoň na 103% i když frekvenčně by tam být nemusel.
Stávající Honekr má 41 tun,vozy s klimatizací -např.Bmz 232 má 48 tun,Ampz má 49 tun..
Že se „to obouvá „je zastaralou skluzovkou,né tím,že by moc brzdily.
To je problém mašiny, kdyby tam místo 163 s P = 44 tun jel Taurus s R+E 180 t, tak je ta souprava s Honeckrama ještě přebržděná:–)).
To jo.Teď jen rozhodnout,zda se vyplatí na osobáky Kolín-Třebová nakoupit Vectrony,nebo předělávat brzdy na vozech 🙂
A co předělat brzdy na lokomotivě?
Nikdo normální na to nenasadí Tauruse/Vectrona, prostě protože to nemá ekonomicky smysl. Opět další přihlouplá úvaha.
přidělat klimu nezvýší hmotnost vozu natolik, aby se muselo hrabat i do brzd… Kliiiiiiiiid!!!
Dado : je třeba si to tady přečíst