Autobusy Zprávy

První krajská půjčovna autobusů: Karlovarský kraj si koupí 150 vozidel

Cyklobus ČSAD Autobusy Karlovy Vary. Ilustrační foto. Pramen: ČSAD Autobusy Karlovy Vary
Cyklobus ČSAD Autobusy Karlovy Vary. Ilustrační foto. Pramen: ČSAD Autobusy Karlovy Vary

Karlovarský kraj se v tuzemsku zřejmě stane průkopníkem nezvyklého modelu v autobusové obslužnosti. Kraj si pořídí vlastní autobusy, které pro něj následně budou provozovat dopravci. Na něčem podobném pracuje Jihomoravský kraj v železniční dopravě.

Karlovarskému kraji se podařilo získat dotaci přesahující půl miliardy z Integrovaného regionálního operačního programu, kraj sám uhradí desetiprocentní spoluúčast. Celkem plánuje pořízení 150 nových autobusů na plyn (CNG).

Kraj na projektu pracoval přes 2,5 roku. Musel mimo jiné získat výjimku Evropské komise, neboť podle původních podmínek směl o peníze z IROP žádat jen provozovatel autobusů. „Nakonec jsme dosáhli schválení výjimky Evropskou komisí pro náš kraj a zároveň tedy i pro všechny ostatní regiony. Jak je vidět, i malý kraj může dokázat velké věci,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Hurajčík.

Kraj v roce 2017 přehodnotil původní záměr vyhlásit velký tendr na provozovatele regionální autobusové dopravy rozdělený do čtyř částí. „Chtěli jsme totiž i nadále spolupracovat s malými a středními podniky, které autobusovou dopravu pro kraj provozují, místo toho, aby zanikly a lidé přišli o práci,“ doplnil Hurajčík.

Kraj nyní chystá tendr nejprve na dodavatele autobusů, následně začne hledat i jejich provozovatele pro tři oblasti. „Ve čtvrté oblasti jsme připraveni jednat o smlouvě s malými a středními podniky tak, jak jsme deklarovali,“ dodal náměstek. Deník Zdopravy.cz mu k tématu poslal doplňující dotazy, odpovědi na ně přinese po jejich obdržení.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Autobusy jdou, jen u vlaků mají ČD rodinné stříbro (vozový park).

PetrB

První? Pokud vím tak trolejbusy v Teplicích vlastní město a provoz zajišťuje Arriva.

55p

Asi je myšleno jako první kraj.

Jakub

Podle mě je to pro kraj nevýhodné, už z toho důvodu, že kraj bude muset řešit co se starými autobusy a zároveň nebude mít peníze na nové. Nakonec to odskáčou cestující, kteří tam za pár let budou jezdit ve starých autobusech. Mnohem lepší je, aby si kraj diktoval podmínky na kompletní zajištění obslužnosti.

LiborV

Souhlasím. Zdá se mi oproti jiným krajům (Moravsko-slezský, Plzeňský, Olomoucký…), že kraj v ovlivňování kvality dopravy skrz veřejné zakázky zaspal.

MartinS.

Ta zakázka na dopravce bude tak na 10 let. Dopravce by je stejně po 8 letech neměnil, kdyby neměl jistotu, že bude mít smlouvu dál. A další smlouva na dopravce už může být i s autobusy. V každém případě se kraji podařilo ušetřit, protože většinu ceny autobusů pokryje dotace, ale u dopravců by to kraj musel zaplatit, protože tu dotaci by dopravci nemuseli dostat.

Zbyněk

Nejdražší doprava v nejchudším kraji v Čr bude pokračovat, srbové a ukrajinci budou lidi dál přepravovat a dopravci je budou i dál vykořisťovat, až za 5-10km cesty přestanou účtovat 34Kč, pak možná ty autobusy nebudou poloprázndné a do mnohých vesnic zrušené.

Oskarák

A čím se stane „dopravce“? V podstatě personální agenturou. A vyhraje ta, která nabídne nejnižší cenu, tj. bude tlačit platy řidíčů co nejvíce dolů. No a když to „dopravci“ za nějaký čas nebude ekonomicky vycházet, tak to ze dne na den zabalí, protože sankce ho bolet nebudou, neboť nebude mít prakticky žádný majetek a objednatel se bude divit, že ze dne na den přijde o dopravní obslužnost. Je to černý scénař, ale podle mě může nastat.

Jaaa

No tak nakonec se kruhem stejně zase vrátíme k tomu, že ZDO bude zajišťovat příspěvková organizace místní samosprávy.

Jiří Kocurek

Aby se znova kruhem zjisilo, že někdo by to dokázal levněji, jelikož příspěvkovka (neziskovka) je zaopatřovací ústav pro rodinné příslušníky sedící v kanclu a vymýšlející nesmrtelného chrousta. A tak pořád dokola.

Jaaa

Pokud se u nás trochu pohne politická kultura, tak si to budou hlídat voliči. Pokud ne, z tohohle pro všechny (kromě pár šťastlivců) nevýhodného kruhu se nedostaneme nikdy.

Sitgestravel

To je dobre a nakonec se to muze libit i dopravnim spolecnostem. Staci sehnat ridice a muzou vyrazit.

dopravák

Tak jednoduché („Staci sehnat ridice a muzou vyrazit.“) je to ovšem jen na první pohled – i když nevím, jaké „doplňující dotazy k tématu“ podle textu redakce vznesla, počkal bych raději na odpovědi na ně: předpokládám, že mezi nimi bude například dotaz na způsob zajišťování údržby těch vozidel (kdo, kde, na čí anáklady, atd.), protože třeba právě ten z textu jasný není.

Robert

Jako vtip to je dobré. Marně přemýšlím, který dopravce v republice má nedostatek autobusů a nadbytek řidičů.

Kkarel

Stačí, aby si kraj sehnal řidiče a nepotřebuje externího dopravce.

Libor

…a když se v takové společnosti budou k řidiči autobusu chovat jako k člověku, budou mít tolik řidičů, že si budou moci vybírat…

Jiří Kocurek

A když se k řidičům bude kraj chovat jako se choval Charles Boycott, tak to skoční bojkotem.

Jan Pytela

Je to nesmysl. Pro soukromé dopravce je obstarání autobusů (hlavně tedy v menších počtech) mnohem jednodušší než pro samosprávy. Když na ně mají peníze, tak si ty autobusy prostě koupí a žádný konkurenční výrobce jim ten nákup nemůže zrušit u ÚOHS. K dobře nastaveným VŘ na menší celky (řekněme JMK, PID) se totiž nikomu nevyplatí na ten úřad tlačit, protože ten prostor na kšeft je tam menší než stojí právníci, kteří to na tom ÚOHS „umí“. Naopak na západě je běžné soutěžit i busy v MHD velkých měst. Dopravci si pak konkurují na trhu zaměstnanců a můžou jich nalákat víc… Číst vice »

Jan

Soukromý dopravce dostane pro svůj tucet autobusů stejnou cenu jako objednávka kraje na 250? Já naopak vidím šanci dostat se na lepší podmínky když se v objednávce spojí několik krajů či měst dohromady.

Jiří Kocurek

Oni se taky dopravci na objednávku můžou sdružit a to výběrko udělat pro více společností naráz.

noerf

Záleží na dodavateli a termínech dodání. Vzhledem k tomu, že výrobci mají relativně naplněné kapacity, tak se dá 12 autobusů koupit snadněji než 250 kusů. Naopak pokud by výrobci prace měli málo, tak cena poletí dolů.

LiborV

Dá se koupit i dnes v pohodě250 vozů, jen je možné, že budou z Číny, Ruska nebo z Turecka.

LiborV

Opravím vás, výběrové řízení Ropidu napadla společnost kolem BusLine u ÚOHS protože se jí nelíbil požadavek na nové autobusy. Prý tím zvýhodňují velké firmy s množstevními slevami na odběr vozů. Takže panu Tomsovi se to evidentně i tak vyplatí.