První krajská půjčovna autobusů: Karlovarský kraj si koupí 150 vozidel
Cyklobus ČSAD Autobusy Karlovy Vary. Ilustrační foto. Pramen: ČSAD Autobusy Karlovy Vary
Karlovarský kraj se v tuzemsku zřejmě stane průkopníkem nezvyklého modelu v autobusové obslužnosti. Kraj si pořídí vlastní autobusy, které pro
Autobusy jdou, jen u vlaků mají ČD rodinné stříbro (vozový park).
První? Pokud vím tak trolejbusy v Teplicích vlastní město a provoz zajišťuje Arriva.
Asi je myšleno jako první kraj.
Podle mě je to pro kraj nevýhodné, už z toho důvodu, že kraj bude muset řešit co se starými autobusy a zároveň nebude mít peníze na nové. Nakonec to odskáčou cestující, kteří tam za pár let budou jezdit ve starých autobusech. Mnohem lepší je, aby si kraj diktoval podmínky na kompletní zajištění obslužnosti.
Souhlasím. Zdá se mi oproti jiným krajům (Moravsko-slezský, Plzeňský, Olomoucký…), že kraj v ovlivňování kvality dopravy skrz veřejné zakázky zaspal.
Ta zakázka na dopravce bude tak na 10 let. Dopravce by je stejně po 8 letech neměnil, kdyby neměl jistotu, že bude mít smlouvu dál. A další smlouva na dopravce už může být i s autobusy. V každém případě se kraji podařilo ušetřit, protože většinu ceny autobusů pokryje dotace, ale u dopravců by to kraj musel zaplatit, protože tu dotaci by dopravci nemuseli dostat.
Nejdražší doprava v nejchudším kraji v Čr bude pokračovat, srbové a ukrajinci budou lidi dál přepravovat a dopravci je budou i dál vykořisťovat, až za 5-10km cesty přestanou účtovat 34Kč, pak možná ty autobusy nebudou poloprázndné a do mnohých vesnic zrušené.
A čím se stane „dopravce“? V podstatě personální agenturou. A vyhraje ta, která nabídne nejnižší cenu, tj. bude tlačit platy řidíčů co nejvíce dolů. No a když to „dopravci“ za nějaký čas nebude ekonomicky vycházet, tak to ze dne na den zabalí, protože sankce ho bolet nebudou, neboť nebude mít prakticky žádný majetek a objednatel se bude divit, že ze dne na den přijde o dopravní obslužnost. Je to černý scénař, ale podle mě může nastat.
No tak nakonec se kruhem stejně zase vrátíme k tomu, že ZDO bude zajišťovat příspěvková organizace místní samosprávy.
Aby se znova kruhem zjisilo, že někdo by to dokázal levněji, jelikož příspěvkovka (neziskovka) je zaopatřovací ústav pro rodinné příslušníky sedící v kanclu a vymýšlející nesmrtelného chrousta. A tak pořád dokola.
Pokud se u nás trochu pohne politická kultura, tak si to budou hlídat voliči. Pokud ne, z tohohle pro všechny (kromě pár šťastlivců) nevýhodného kruhu se nedostaneme nikdy.
To je dobre a nakonec se to muze libit i dopravnim spolecnostem. Staci sehnat ridice a muzou vyrazit.
Tak jednoduché („Staci sehnat ridice a muzou vyrazit.“) je to ovšem jen na první pohled – i když nevím, jaké „doplňující dotazy k tématu“ podle textu redakce vznesla, počkal bych raději na odpovědi na ně: předpokládám, že mezi nimi bude například dotaz na způsob zajišťování údržby těch vozidel (kdo, kde, na čí anáklady, atd.), protože třeba právě ten z textu jasný není.
Jako vtip to je dobré. Marně přemýšlím, který dopravce v republice má nedostatek autobusů a nadbytek řidičů.
Stačí, aby si kraj sehnal řidiče a nepotřebuje externího dopravce.
…a když se v takové společnosti budou k řidiči autobusu chovat jako k člověku, budou mít tolik řidičů, že si budou moci vybírat…
A když se k řidičům bude kraj chovat jako se choval Charles Boycott, tak to skoční bojkotem.
Je to nesmysl. Pro soukromé dopravce je obstarání autobusů (hlavně tedy v menších počtech) mnohem jednodušší než pro samosprávy. Když na ně mají peníze, tak si ty autobusy prostě koupí a žádný konkurenční výrobce jim ten nákup nemůže zrušit u ÚOHS. K dobře nastaveným VŘ na menší celky (řekněme JMK, PID) se totiž nikomu nevyplatí na ten úřad tlačit, protože ten prostor na kšeft je tam menší než stojí právníci, kteří to na tom ÚOHS „umí“. Naopak na západě je běžné soutěžit i busy v MHD velkých měst. Dopravci si pak konkurují na trhu zaměstnanců a můžou jich nalákat víc… Číst vice »
Soukromý dopravce dostane pro svůj tucet autobusů stejnou cenu jako objednávka kraje na 250? Já naopak vidím šanci dostat se na lepší podmínky když se v objednávce spojí několik krajů či měst dohromady.
Oni se taky dopravci na objednávku můžou sdružit a to výběrko udělat pro více společností naráz.
Záleží na dodavateli a termínech dodání. Vzhledem k tomu, že výrobci mají relativně naplněné kapacity, tak se dá 12 autobusů koupit snadněji než 250 kusů. Naopak pokud by výrobci prace měli málo, tak cena poletí dolů.
Dá se koupit i dnes v pohodě250 vozů, jen je možné, že budou z Číny, Ruska nebo z Turecka.
Opravím vás, výběrové řízení Ropidu napadla společnost kolem BusLine u ÚOHS protože se jí nelíbil požadavek na nové autobusy. Prý tím zvýhodňují velké firmy s množstevními slevami na odběr vozů. Takže panu Tomsovi se to evidentně i tak vyplatí.