První autonomní vlak vyjede v Česku příští rok. Strojvedoucí v něm bude jen pro jistotu

Vizualizace jednotky RegioSprinter pro Švestkovou dráhu. Foto: AŽD PrahaVizualizace jednotky RegioSprinter pro Švestkovou dráhu. Foto: AŽD Praha

Společnost AŽD Praha chce příští rok vyjet na svoji trať z Čížkovic do Obrnic s prvním vlakem, který bude řídit

Společnost AŽD Praha chce příští rok vyjet na svoji trať z Čížkovic do Obrnic s prvním vlakem, který bude řídit počítač a strojvedoucí v něm bude sedět jen kvůli předpisům. Doplnit ho má i samořiditelná dodávka, která bude cestující svážet k vlaku.

Dodavatel zabezpečovací techniky pokročil se svými plány na autonomními vlaky, které chce začít testovat na takzvané Švestkové dráze, kterou koupil od SŽDC v roce 2016 a od příštího jízdního řádu na ním obnoví každodenní provoz.

Samořiditelné vlaky jsou mojí vysokou prioritou. První jednotka bude jezdit v roce 2020,“ řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Podle něj bude na stanovišti kvůli legislativě ještě sedět strojvedoucí a vše kontrolovat, v druhé fázi chce spustit testování vlaků zcela bez obsluhy.

Autonomní řízení bude AŽD testovat na jednotce RegioSprinter, první z nich o tomto víkendu přejela z Německa do České Třebové, kde ji čeká modernizace v CZ LOKO. Podle Chrdleho bude celý projekt stát zhruba 100 milionů korun. „Budeme se snažit zajistit kofinancování dalších firem a z nějakých evropských programů,“ řekl Chrdle. Technické detaily projektu zatím nechce zveřejňovat.

Kromě vlaku chce vyvinout AŽD i Robobus. Podle Chrdleho by mělo jít o „jednoduché vozítko“ pro 8-10 lidí, které by bylo možné přivolat mobilem a jezdilo by mezi náměstím v Třebívlicích a železnicí stanicí.

Samořiditelné vlaky jsou považovány za budoucnost železnice, testování probíhá v řadě zemí. Například v Austrálii už dokončili projekt autonomních nákladních vlaků, které vozí železnou rudu. Provoz začal v červenci, od té doby doby tvoří samořiditelné vlaky už více než polovinu celkového provozu. Těžařská firma Rio Tinto chce postupně vyřadit strojvedoucí ze všech lokomotiv.

V Japonsku probíhalo v posledních dvou týdnech během nočních výluk zkušební provoz samořiditelných vlaků na okružní lince Jamanote v Tokiu, která patří mezi nejvytíženější tratě v Japonsku.

Tagy AŽD Praha RegioSprinter samořiditelný vlak Švestková dráha
92 komentářů